Holdet 2023 En/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Rasmus Raunholt Juul
Hold 2023 En/s (1s En, 2s En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fans, Fame and Fortune
Titel 2 Sci-fi
Titel 3 Evil
Titel 4 The American Dream (EKSAMEN)
Titel 5 Multicultural Britain (EKSAMEN)
Titel 6 South Africa (EKSAMEN)
Titel 7 The Best We Could Do - værklæsning
Titel 8 Digital Dilemmas

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fans, Fame and Fortune

Gennem forløbet Fans, Fame and Fortune har eleverne fået indblik i kendis og fankulturen med fokus på engelsk talende lande. Der har været fokus både på fiktion og non-fiktion. Der har gennem tekstarbejdet være fokus på især følgende:
- Celebrity News
- Gossip Journalism
- Youth Culture
- Pop Culture
- The role of Paparazzis
- Mass media
- Songs about Fans, Fame and Fortune

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- fortæller teknikker
- principper for tekstopbygning, tekstsammenhæng og opgaveskrivning (summary, PEE og conclusion)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk fankultur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sci-fi


Gennem forløbet Sci-fi har eleverne fået indblik i sci-fi-verdenen. Der har været fokus både på fiktion og non-fiktion. Der har gennem tekstarbejdet være fokus på især følgende:
- Sci-fi as a social commentary
- Mankinds relationship with technology
- How characters are affected by the setting
- Fiction as a social commentary
- The consequences of humankind encountering with new worlds and new technology

Eleverne har arbejdet med tekstlæsningen hvor vi har trænet analyse af både fiktions- og non-fiktionstekster, f.eks. theme, setting, narration, rhetorical devices, samt genretræk ved Sci-fi-genren. Endvidere har eleverne haft mulighed for at udvikle deres ordforråd med henblik på at kunne indgå i en reflekteret og nysgerrig dialog om science fiction.

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- fortæller teknikker
- principper for tekstopbygning, tekstsammenhæng og opgaveskrivning (summary, PEE og conclusion)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
- faglig læsning af engelske tekster
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk sci-fi kultur

Keywords:
- Utopia
- Dystopia
- Alternative universes
- Scientific changes
- Time and space travel
- New Technology
- Natural or manmade catastrophes
- Futuristic setting
- Paranormal abilities
- Characters include: aliens, mutants, robors, and androids
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Evil

Gennem forløbet har der været fokus på novelleanalyse, fiction og non-fiction analyse med fokus på ondskabens dynamikker. Eleverne har bygget på deres analytiske evner ift. karakteristik, miljø, fortællerteknik, komposition og symbolik.

Primært materiale:
"The Man with Ten Personalities" (1978) artikel fra TIME Magazinei: The Lift, Gyldendal 1993
"The Man Who Loved Flowers" (1977) short story af Stephen King i: The Lift,Gyldendal 1993
Born of Man and Woman" (1950) short story af Richard Matheson
"The Lottery" (1948) short story af Shirley Jackson, http://www.classicshorts.com/stories/lotry.html
"Killing a Child at The Zoo" kapitel fra romanen American Psychoaf Bret Easton Ellis 1991
American Psycho(2000) film instrueret af Mary Harron

Supplerende materiale:
"The Roots of Evil" (20. maj 2001) artikel af Sharon Begley, i: Newsweek: https://www.newsweek.com/roots-evil-152587
"Finding Hope in Knowing the Universal Capacity for Evil - A Conversation with Philip G. Zimbardo" (3. april 2007) artikel af Claudia Dreifus, i: The New York Times,http://www.nytimes.com/2007/04/03/science/03conv.html?scp=6&sq=evil,%20kkk&st=cse
"Zimbardo shows how most evil comes from hierarchy", YouTube film om "The Stanford Prison Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=Z0jYx8nwjFQ
"Dehumanization and the Psychology of Killing" artikel fra: https://northstarguide.wordpress.com/2011/07/31/dehumanization-and-the-psychology-of-killing/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The American Dream (EKSAMEN)

Gennem forløbet "The American Dream" får eleverne indblik i USAs historie, samfundsforhold samt amerikansk identitet og selvforståelse - herunder landets centrale idealer og værdier. Udgangspunktet for forløbet er Uafhængighedserklæringen og følgende emner: Gun control, Individual freedom, self-reliance, equality of opportunity, material wealth, hard work , gun control og The American Dream. I forløbet har vi især haft fokus på retorisk analyse af taler og hvordan de Amerikanske værdier afspejler amerikanernes selvforståelse i et tværfagligt samarbejde med religionsfaget. Derudover har vi kort dækket det amerikanske valg.

Begrebsapparat:
Racial, Ethnic, Religious, and Cultural Diversity
Individual Freedom and Self-Reliance
Equality of Opportunity and Competition
Material Wealth and Hard Work  
The Frontier

Kernestof:
proglærings- og kommunikationsstrategier
principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.

Primært materiale:
Kearney: "The frontier Heritage" (1984)

BEING AMERICAN - IDENTITY, POLITICS AND CONTEMPORARY SOCIETY (2020), Af Mette Holm

"American History" i: Contemporary American Society af David Nye, Akademisk Forlag 2005

"Traditional American Values and Beliefs" i: American Ways: An Introduction to American Culture, af Maryanne Kearny Datesman, Longman 2005, s. 28-34

"Understanding Americans" i: Targets, af Berntsen, Bårtvedt m.fl. Gyldendal Uddannelse, 2001, s. 170-173

"The Declaration of Independence" (1776) , https://founding.com/the-declaration-of-independence/the-declaration-of-independence/

"The Gettysburg Address" (1863) tale af Abraham Lincoln, http://www.d.umn.edu/~rmaclin/gettysburg-address.html

Tweet by Michael Moore on Donald Trump as President (2019)

Filmen Joker (2019) af Todd Philips

Supplerende materiale:

Articles on Joker:

https://theconversation.com/joker-makes-for-uncomfortable-viewing-it-shows-how-society-creates-extremists-124832 (2019)

https://impakter.com/the-joker-effect-consequences-of-inequality-in-society/ (2019)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multicultural Britain (EKSAMEN)

I dette forløb har eleverne arbejdet med tilblivelsen af det multikulturelle Storbritannien i perioden fra 1945 - 2024 og har analyseret tekster og en film (Bend It Like Beckham), der på forskellige måder italesætter de komplekse processer som kulturmøder og den koloniale arv har bragt UK.

Samfundsmæssig og historisk kontekst:
Eleverne er kort blevet introduceret til det britiske imperium og dets delvise kollaps, som konsekvens af den Anden Verdenskrig. Vi har arbejdet med begrebet 'multikulturalisme', og hvordan begrebet som den politiske diskurs, der gennem lovgivning søger at etablere et multikulturelt samfund, hvori etniske og religiøse minoriteter beskyttes. Derudover er vi kort kommet ind på push- og pull-faktorer, der ledte til at migranter kom til især England.

Litterært fokus: Vi arbejdet nykritisk med fokus på personkarakteristik, miljø, tematik og budskab. Derudover har eleverne også trænet retorisk analyse, med fokus på circumstances, budskab og sproglige virkemidler.

Kerneord: Vi har arbejdet med Storbritannien som et produkt af imperietiden med fokus på immigration, (double) identity, acculturation strategies, empirer og clash of cultures.

Kernestof: Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
ordforråd, herunder
orddannelse og idiomer
sproglærings- og kommunikationsstrategier
principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner

Primært materiale:
Rudyard Kipling, “White Man’s Burden”, stanza 1, 2, 3, 5 (1899)
Robin Cook, “Chicken Tikka Masala Speech” (April 19, 2001)
What's Up, Brain, "Second Generasians", Gyldendal (2008), pp. 135-139
Ranbir Sahota, Chameleon (2003)

Supplerende materiale:
Multicultural Britain, INTRODUCTION.docx
Immigrant Acculturation
Bend It Like Beckham (2002)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 South Africa (EKSAMEN)

Forløbet South Africa - From Apartheid to Rainbow Nation? handler om apartheidsystemet, herunder dets historiske opståen, institutionalisering og senere afskaffelse samt hvordan "arven efter apartheid" præger landet og dets indbyggere i dag. Fokus er på konsekvenserne af apartheid for Sydafrika og den sydafrikanske befolkning. Forløbet giver således eleverne et indblik i Sydafrikas historie, kultur og samfundsforhold. I forløbet arbejdes der med sagprosaanalyse, analyse af short stories og retorisk analyse af taler.

Fokus har været på nøglebegreberne:
Apartheid laws
The colonized history of South Africa
Segregation
Mental- and physical apartheid
Internalized racism
Institutionalized racism
Superiority vs. inferiority
The rainbow nation

Kernestof:
Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
ordforråd, herunder
orddannelse og idiomer
sproglærings- og kommunikationsstrategier
principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner.

Primært materiale:
"The Sharpeville Massacre" (4. april 1960) artikel fra TIME Magazine

"The Bench" (1963) short story af Richard Rive i: Here and Now, ed. Henning Lange, Gyldendal 1972

"Country Lovers" (1975) short story af Nadine Gordimer i: Reflections of South Africa - short stories by Nadine Gordimer, ed. Kirsten Egebjerg og Gillian Stead Eilersen, Systime 1985

"Nelson Mandela's Inaugural Address" (10. maj, 1994) transkriberet tale: http://www.anc.org.za/show.php?id=3132

“Dead Man’s Shoes”, short story by David Evans (1998)

Supplerende materiale:

BBC article on South Africa today: http://www.bbc.com/news/world-africa-34570761

BBC article on South Africa today: ​​https://www.bbc.com/news/world-africa-55333625?fbclid=IwAR1oOGk81f_zsh7PpBw1GpPeKLyirkniPG6TnBx1vuZ6jB-Xp35FuTBgIsk  

BBC video: "APARTHEID 46 YEARS IN 90 SECONDS": https://www.youtube.com/watch?v=2f2k6iDFCL4

BBC NEWSNIGHT video: "Michael Buerk on life in Apartheid South Africa": https://www.youtube.com/watch?v=3ZsUWU-tMPg

"Trevor Noah Was 'Born a Crime' in South Africa", The Late Show with Stephen Colbert, September 15, 2016: https://www.youtube.com/watch?v=WHKOJgUDRDM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Best We Could Do - værklæsning

Vi har arbejdet med værket "The Best We Could Do" (2017) som er skrevet af Thi Bui. Ideen med bogen var at eleverne skulle få en positiv læseoplevelse med et værk og få et indblik i hvordan det er at læse graphic novels. Vi har bl.a. arbejdet med:
- positiv læseoplevelse
- hvordan læser man graphic novels
- identitet
- immigration
- effekter af krig
- familie dynamikker


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Digital Dilemmas

Der er i forløbet arbejdet med de følgende emner inden for paraplybegrebet "Digital dilemmas": Social media, media bias og fake news.

Fokus har været på digital dannelse, hvor eleverne reflekterer over og vurderer forskellige dilemmaer og situationer, så de bedre selv kan være kildekritiske og velovervejede i deres navigation på internettet og sociale medier. I forbindelse med AI har vi diskuteret fordele, ulemper og udfordringer med teknologien og dens påvirkning af mennesker og samfund.

Vi har arbejdet med argumentationsanalyse (claim, grounds, warrant) samt selv at danne gode argumenter med henblik på at indgå i debat om emnet. Vi har trænet skrivegenren 'discussion' samt ordforråd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer