Holdet 2023 En/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christian Laursen Christiansen
Hold 2023 En/e (1e En, 2e En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fans, Fame and Fortune
Titel 2 Digital Dilemmas
Titel 3 Læsning for Dybde og Fornøjelse (ikke eksamen)
Titel 4 Advanced Disney Analysis (ikke eksamen)
Titel 5 Serial Killers: Demonic or Deranged?
Titel 6 Conspiracies in American Politics
Titel 7 WWI in British Literature (værk: The Hobbit)
Titel 8 Jamaican History

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fans, Fame and Fortune

Formålet med forløbet var at ruste eleverne til at forholde sig til og udtrykke deres egne holdninger til fænomenet rigdom og berømmelse, herunder deres forhold til fankultur.
Desuden arbejdede eleverne med berømmelseskulturens rødder i efterkrigstidens amerikanske ungdomskultur som optakt til et fællesfagligt forløb med musik.
Centrale temaer i forløbet var: ambitioner, overmod og arrogance, misundelse, privatliv kontra offentlighed, og image kontra virkelighed.

Kernestof:
Williams Magunga: "He Would Tweet His Death", novelle fra brittlepaper.com (2014)
Chris Rogers: "Taylor Swift Wants 'A Bunch Of Kids' With Calvin Harris" fra HollywoodLife.com, 12. august 2015
Jill Neimark: "The Culture of Celebrity" (excerpt), fra Psychology Today, 1. maj 1995
Larry Rohter and Tom Zito: "Rock Idol Elvis Presley Dies at 42" fra Washington Post, 17. august 1977.

Supplerende stof:
Karsten Tanggaard: "50'ernes Rock n' Roll - en ny ungdoms musik" (Egtved, 1982), s. 11-12, 18-19, 23, 30-31, 34
Blackalicious: "Deception"
Britney Spears: "Lucky"
Dire Straits: "Money for Nothing"
Eminem ft. Dido: "Stan"
Evanescence: "Everybody's Fool"
Good Charlotte: "Lifestyles of the Rich and Famous"
Living Colour: "Cult of Personality"
Taylor Swift: "Antihero"
Travie McCoy ft. Bruno Mars: "Billionaire"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA1B: Analysis and Interpretation 24-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Analytisk essay
  • Diskutere - Egne og andres holdninger
  • Projektarbejde - Arbejde med sanganalyse.
  • Formidling - Præsentation af sanganalyse.
  • Selvrefleksion - Refleksion over egne holdninger på engelsk.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Fiktionsanalyse (noveller og sange), analyse af framing og sproglig stil i non-fiction
  • Kommunikative færdigheder - Præsentation af sanganalyse.
  • Overskue og strukturere - Præsentation af sanganalyse.
  • Personlige - Refleksion over egne holdninger på engelsk.
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Arbejde med sanganalyse.
  • IT
  • Præsentationsgrafik - Præsentation af sanganalyse.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Digital Dilemmas

Der er i forløbet arbejdet med de følgende emner inden for paraplybegrebet "Digital dilemmas":
- Fake news
- Artificial intelligence
- Deep fakes
- Social media dependency

Fokus har været på digital dannelse, hvor eleverne i høj grad selv er blevet opfordret til at reflektere og vurdere forskellige dilemmaer og situationer, så de bedre selv kan være kildekritiske og velovervejede i deres navigation på internettet og sociale medier.
Dertil har eleverne arbejdet med analyse af argumenter, dvs. at identificere påstande, belæg og hjemmel, herunder at skelne mellem holdningsbaseret og evidensbaseret belæg.
Slutteligt har de arbejdet med målgruppeorienteret kommunikation, hvor de både skulle vurdere teksternes effektivitet over for deres intenderede målgruppe og selv formidle overbevisende til en jævnaldrende modtagergruppe,

Kernestof:

James Carson: "Fake news: What exactly is it – and how can you spot it?", The Telegraph, 10. august 2018, URL: https://www.telegraph.co.uk/technology/0/fake-news-exactly-donald-trump-rise/
Patrick Lin: ”The Ethical Dilemma of Self-Driving Cars”, TED-Ed, 8. December 2015, URL: https://www.youtube.com/watch?v=ixIoDYVfKA0
Jennifer Finney Boylan: "Will Deep-Fake Technology Destroy Democracy?", New York Times, 17. oktober 2018, URL: https://www.nytimes.com/2018/10/17/opinion/deep-fake-technology-democracy.html
Scaachi Koul: "Things That Will Happen If I Don't Take My Phone Out Right Now", The New Yorker, 12. august 2015, URL: https://www.newyorker.com/humor/daily-shouts/things-that-will-happen-if-i-dont-take-my-phone-out-right-now

Supplerende stof:
Tre forskellige definitioner af "artificial intelligence" (Alan Turing; John McCarthy, Peter Norvig and Stuart Russell; Andreas Kaplan and Michael Hanlein)
Elevernes egen research på problematikker omkring kunstig intelligens.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spoken Assignment 1B: A Place You Care About 11-01-2024
WA2B: Artificial Intelligence opinion 01-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Læsning for Dybde og Fornøjelse (ikke eksamen)

Formålet med forløbet var at give eleverne oplevelsen af at læse et sammenhængende værk som forsmag på værklæsning i 2.g. Fokus var på koncentration, forståelse, og (hvis muligt) fornøjelse.
Undervejs i forløbet blev der afholdt "book talks", hvor eleverne på skift skulle snakke om deres bog på engelsk ud fra nogle prompts. De blev både grupperet med elever, der havde lignende boger, og elever, der havde meget forskellige boger, så de både fik bredde og dybde i deres samtaler.
Dertil var der en række opgaver ved siden af læsetræningen, der bl.a. skulle træne forskellige grammatiske og mundtlige fokusområder og løsning af de opgavetyper, de kan mode i sprogopgaverne til den skriftlige eksamen.

Kernestof: Intet
Supplerende stof: Elevens selvvalgte, engelsksprogede fiktionsbog på minimum 100 sider.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Advanced Disney Analysis (ikke eksamen)

Forløbets første formål var at skærpe elevernes analytiske færdigheder. Dette blev gjort ved dels at etablere the Hollywood Model og the actantial model (berettermodellen og aktanmodellen) som begrebsapparater i engelsk, og dels ved at præsentere dem for tekster, der ikke passer helt til de modeller, der er vant til at bruge. Her var pointen at vælge de aspekter af analysemodellen, der faktisk kunne være med til at sige noget om teksten, og udelade de andre.
Forløbets andet formål var at skærpe elevernes skriftlige argumentation. Dette blev gjort dels ved træning i brug af linkers til at skabe sammenhæng og nuance, og dels ved en kritisk tilgang til nogle af de mindre nuancerede fortolkninger, der findes på nettet af de tekster, eleverne har arbejdet med i forløbet.
Forløbets tredje formål var at gøre eleverne opmærksomme på fiktionsteksters ophav i en kontekst med forskellige afsendere, teknologier og modtagere, og hvordan dette påvirker teksternes form og budskab. Casestudierne her var forskellen på et folkeeventyr og en Disneyfilm, og forskellen på fiktions- og faktakoder i Disneys propagandafilm fra Anden Verdenskrig.
Klassen trænede desuden forskellige strategier til oversættelse i sammenligningen af de danske og engelske versioner af en Disneysang, hvorefter de skulle lave deres egen oversættelse af en af de engelske sange, de havde sunget i musiktimerne.

Kernestof:
Nathan Greno and Byron Howard (dir.), Tangled (2010)
John Musker and Ron Clements (dir.), The Little Mermaid (1989)
Jon McBride: "Disney Princesses: Not Brave Enough" (17. juni 2016), fra: https://news.byu.edu/news/disney-princesses-not-brave-enough
Ellie Abbadessa and Derek Jenkins, "Disney Princesses" (u.d.), fra: http://disneyanalysis.weebly.com/female-stereotypes.html
The Brothers Grimm, "Rapunzel" (1812), oversat af Margaret Hunt, moderniseret af Leanne Guenther
"Commando Duck" (1944), set på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=K5zXDs-nBh0&ab_channel=OldClassicCartoons

Supplerende stof:
Stig Rossen, "Rigtige Mænd" (1998, første vers)
David Zippel / Donny Osmond, "I'll Make a Man Out of You" (1998, første vers)
Alan Menken and Glenn Slater, "When Will My Life Begin" (Mandy Moore, 2010) og "Mother Knows Best" (Donna Murphy, 2010)
Howard Ashman / Jodi Benson, "Part of Your World" (1989), set på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SXKlJuO07eM
Howard Ashman and Alan Menken / Pat Carroll, "Poor Unfortunate Souls" (1989), set på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4t3kQf3lWBs
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA3B: For Phillip, on His Last Night... 04-04-2024
WA4B: Genaflevering + Intro og Konklusion 29-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Serial Killers: Demonic or Deranged?

Formålet med forløbet var at udforske fascinationen med seriemordere, og hvordan vores forståelse af ondskab påvirker vores forståelse af deres gerninger. Med inddragelse af skelnen mellem hensigter og konsekvenser i vurderingen af en handling samt en enkelt teori omkring ondskab, specifikt St. Augustins skelnen mellem "moral evil" og "natural evil", forholdt eleverne sig til forskellige forklaringer på, hvorfor seriemordere gør, som de gør, og hvilken forskel det gør, om man forklarer på den ene eller den anden måde.
Dertil udforskede de genren true crime fra tre vinkler: gerningspersonerne som onde, genren som et udtryk for vores behov for at forholde os til ondskab, og de "onde" elementer af genren selv i forhold til at bruge tragedier som underholdning.
Metodisk var der fokus på at forholde sig nuanceret til en teksts forskellige hensigter, og hvordan en tekst med komplekse mål nogle gange er i konflikt med sig selv i forsøget på at opnå det, den vil. I denne forbindelse var der fokus på at læse internetartikler i deres ”naturlige habitat” for at forholde sig til de multimodale og interaktive elementer i en webartikel.
Forløbet blev styret af følgende kernespørgsmål:
• Why are some people fascinated with serial killers?
• How does our understanding of the nature of evil affect the way we see serial killers?
• How do serial killers challenge our understanding of the nature of evil?
• What are the ethical dilemmas of serial killer entertainment?

Kernestof:
- Sean Spence, "Bad or Mad" (2014), fra Wider Contexts
- Emily Tannenbaum, “Everything You Need to Know About the Judge on Ted Bundy’s Trial” (Cosmopolitan.com, 4. Februar 2019): https://www.cosmopolitan.com/entertainment/celebs/a26134182/ted-bundy-judge-closing-statements-true-story/
- Joe Berlinga (dir.), Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019), Netflix.
- Scott Bonn, “Five Myths about Serial Killers and Why They Persist” (Scientific American, 24. Oktober 2014): https://www.scientificamerican.com/article/5-myths-about-serial-killers-and-why-they-persist-excerpt/
- Christine Persaud, "Why is America so obsessed with true crime?" (Digital Trends, 25. januar 2022): https://www.digitaltrends.com/movies/true-crime-obsession/

Supplerende stof:
- Serena Smith, “Why do people romanticize serial killers?” (Dazed Digital, 3. Oktober 2022): https://www.dazeddigital.com/film-tv/article/57102/1/why-do-people-romanticise-serial-killers-monster-jeffrey-dahmer-story
- Stephen King, "The Music Room" (2016)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA1B: The Music Room 09-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Conspiracies in American Politics

Forløbet havde til formål at give eleverne indblik dels i det amerikanske politiske system generelt, og hvordan det normalvis fungerer, og dels i det, der gør situationen særlig i forhold til Donald Trumps indflydelse på det republikanske parti og dets linje.
I forlængelse af dette arbejdede eleverne med konspirationsteorier som emne. De kiggede generelt på, hvilke bevismæssige fejlslutninger, de benytter sig af, og hvad der til trods for dette gør dem overbevisende for nogle og svære at argumentere imod.
Desuden kiggede de specifikt på konspirationer og konspirationsteorier inden for amerikansk politik med fokus på, hvordan de kan siges at hhv. påvirke og afspejle amerikanernes tiltro til deres politiske system. Både konspirationer og teorier blev delt ud til forskellige grupper, der var ansvarlige for at fremlægge til de andre.
Reelle konspirationer:
• Det amerikanske statskup mod Kongeriget Hawai'i i 1893
• CIA's MKUltra-eksperimenter
• NSA's spionage mod den amerikanske befolkning
Konspirationsteorier:
• Månelandingen fandt aldrig sted
• 9/11 skete "indefra"
• Skoleskyderiet mod Sandy Hook Elementary var et hoax med skuespillere.
• Joe Biden og hans folk "stjal" valget i 2020

Kernestof:
• Lotte Genefke, Lise Wich, Stine Nue Mikkelsem: Election Year, chapter 1: “How the System Works”, pp. 10-16 (Columbus 2024)
• Karrine Brøndsted & Mathias Larsen (red.): Narrating Truth, pp. 54-62 + 64
• J.D. Vance: “Speech at rally in Michigan, September 2024”
• Kamala Haris: “Kamala Harris Launches Her Campaign for President” (YouTube, 25. Juli 2024). URL: https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
• Donald J. Trump: “MAKE AMERICA GREAT AGAIN!” (YouTube, 17. Juli 2024), URL: https://www.youtube.com/watch?v=diniBC70rdI

Supplerende stof:
• Win the White House, iCivics, URL: https://ed.icivics.org/games/win-white-house
• Selvfundne tekster om de forskellige konspirationer, eleverne har arbejdet med.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 WWI in British Literature (værk: The Hobbit)

Undertitel: Heroism, Horror, and Hobbits.

Formålet med forløbet var at undersøge skildringen af første verdenskrig i forskellige medieformer: rekrutteringsplakater fra krigen, Wilfred Owens soldaterdigte, og som tematikker i J.R.R. Tolkiens The Hobbit. Metodisk fokus på analyse af visuelle tekster og digte, genreanalyse af fantasy, biografisk og historisk analyse, og visuel formidling. Forløbet blev afsluttet med et visuelt projekt, der skulle formidle elevernes forståelse af værket til deres klassekammerater.

Forløbet blev styret af følgende kernespørgsmål:
• How can we see the connotations of war change in different depictions of World War I?
• How can you communicate the horrors of war to someone who has never been on the front lines?
• How does the perspective of an author and the world around them shape the texts they produce?

Kernestof:
• J.R.R. Tolkien: The Hobbit – or: There and Back Again (1951 [1937])
• Wilfred Owen: “Dulce et decorum est” (1917-18)
• Fire rekrutteringsplakater fra The Parliamentary Recruitment Committee

Supplerende stof:
• Traileren til “All Quiet on the Western Front” (Netflix, 2022), URL: https://www.youtube.com/watch?v=hf8EYbVxtCY
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jamaican History

Forløbet har til formål at give eleverne et indblik i Jamaicas historie som koloni og selvstændigt land, og hvordan denne historie fortælles fra et jamaicansk perspektiv – herunder også et rastafari-perspektiv. Metodisk er der fokus på analyse af framing i nonfiction, sangtekster, digte, og taler.

Forløbet styres af følgende kernespørgsmål:
1. What does Jamaican history look like from a Jamaican perspective?
2. How has the history of Jamaica shaped its society and culture today?
3. What role does language play in shaping and expressing Jamaican culture and identity?

Forløbet blev suppleret med et besøg på Nationalmuseet i København, hvor eleverne skulle forholde sig til museets narrativ om kolonitiden samt deres kommunikation på engelsk som et eksempel på engelsk som globalt lingua franca.

Kernestof:
• “The History of Jamaica” (excerpt), Jamaica Information Service, URL: https://jis.gov.jm/information/jamaican-history/
• Medina Sy: “Rastafari, Pan-Africanism and Unity” (excerpt), Msingi Afrika Magazine (1. Marts 2022), URL: https://www.msingiafrikamagazine.com/2022/03/rastafari-pan-africanism-and-unity/
• Burning Spear: “Columbus” (1980)
• Andrew Michael Holness: “Prime Minister’s Independence Message 2022” (excerpt, 6. August 2022), URL: https://opm.gov.jm/speech/prime-ministers-independence-message-2022/

Supplerende stof:
• Korte uddrag af reggae-sange: The Abyssinians, ”Satta Massagana” (1976); Bob Marley and the Wailers, “Africa Unite” (1979); Congos, “Hail the Word of Jah” (1979)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer