Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Pernille Juul Falkenberg
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Disney
Titel 2 Digital Dilemmas
Titel 3 America - Dream or Nightmare? (EXAM)
Titel 4 Murder Mysteries Part 1 (EXAM)
Titel 5 Political Voices and the 2024 US Election
Titel 6 Murder Mysteries Part 2 - The Curious... (EXAM)
Titel 7 Multicultural Britain (EXAM)
Titel 8 Going Global - Being Global (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Disney

Forløbet har til formål at introducere til engelsk i gymnasiet; at få gang i mundtligheden og øve vigtige analyseredskaber til både fiktion og nonfiktion.

Tekster:

Abbadessa, Ellie and Derek Jenkins. "Disney Gender Analysis". http://disneyanalysis.weebly.com/female-stereotypes.html.

Clements, Ron and John Musker. 1989. The Little Mermaid.

Ely, Charlotte. 2022. “The most magical *cough* pollutive *cough* place on Earth”.

Hans Christian Andersen (translation). 1836. The Little Mermaid.

McNabb, Kaylee. 2023. "Disney Heroes Who'd Make Great Villains”

Osmond, Donny. 1998. "I’ll make a man out of you": https://open.spotify.com/track/28UMEtwyUUy5u0UWOVHwiI?si=8bc106f2a3f94cee

Rossen, Stig: "Rigtige mænd": https://open.spotify.com/track/1KAdOiRwDdDC6ZLMaO8OkO?si=cc5505df38cb4c93

The Daily Show. 2023. "Trevor Noah Unpacks The Racist Response to The Little Mermaid | The Daily Show". http://www.youtube.com/watch?v=g2pca_YYe-k (Until 1:50)

Walt Disney Studios. 2023. "The Little Mermaid Official Trailer". https://www.youtube.com/watch?v=kpGo2_d3oYE

YouTube. "DonaldDuckSnowfight". https://www.youtube.com/watch?v=jJ8xtB-JR-Q
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Digital Dilemmas

Der er i forløbet arbejdet med de følgende emner inden for paraplybegrebet "Digital dilemmas":
- AI
- Fake news
- Media bias (herunder blandt andet begreberne: bias by placement, bias by labeling, bias by photos, captions, and camera angles, bias by word choice and tone)
- Social media
- The positive and negative effects of the internet

Fokus har været på digital dannelse, hvor eleverne i høj grad selv er blevet opfordret til at reflektere og vurdere forskellige dilemmaer og situationer, så de bedre selv kan være kildekritiske og velovervejede i deres navigation på internettet og sociale medier.


Materialer:

Carson, James: "Fake news: What exactly is it – and how can you spot it?", The Telegraph, 10. august 2018, URL: https://www.telegraph.co.uk/technology/0/fake-news-exactly-donald-trump-rise/

Cole, Nicki Lisa. 2019. "Goffman's Front Stage and Back Stage Behavior". https://www.thoughtco.com/goffmans-front-stage-and-back-stage-behavior-4087971

Jonze, Spike. 2014. Her. Netflix.


Koul, Scaachi. 2015. "Things That Will Happen If I Don’t Take My Phone Out Right Now".
https://www.newyorker.com/humor/daily-shouts/things-that-will-happen-if-i-dont-take-my-phone-out-right-now


Starnes, Todd: "Student facing 50 day suspension for saying 'All Lives Matter'", Fox News, 3. august 2016, URL: https://www.foxnews.com/opinion/student-facing-50-day-suspension-for-saying-all-lives-matter

Trish Reagan: "There is something rotten in Denmark", Fox News, 2018, URL: https://www.youtube.com/watch?v=VzbHlqEm0PI


Woodman, Walter and Patrick Cederberg: "Noah", 2013, URL: https://www.shortoftheweek.com/2016/08/22/noah/  

Wootson, Cleve R. Jr.: "Student body vice president writes a ‘forget Black Lives Matter’ post, and a university erupts", Washington Post, 1. august, 2016, URL: https://www.washingtonpost.com/news/grade-point/wp/2016/08/01/student-body-vice-president-writes-a-forget-black-lives-matter-post-and-a-university-erupts/


Supplerende:

Side til at tjekke medie-bias: https://mediabiasfactcheck.com/

Media bias chart: https://libguides.library.ohio.edu/activism/reliable

Tableu on Artificial intelligence: https://www.tableau.com/data-insights/ai/risks



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written Assignment 2 22-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 America - Dream or Nightmare? (EXAM)

Et forløb om den amerikanske drøm med fokus på dens oprindelse, forside og bagside.

Fokuspunkter:
- The American Dream
- USA's colonial history
- Native Americans
- American identity and core values
- The frontier herritage: "The can do-spirit" + other American values
- American History

Kernestof:
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Materialer:
- John Gast: “Gift for the Grangers” and “American Progress” (Paintings)
- Lazarus, Emma. 1883. “The New Colossus”. The Faber Book of America, C. Ricks og W. Lance. Faber and Faber 1994.
- Hamilton, Bob. 1965. ”A Father Tells his Son about the Statue of Liberty”. Broadside Press 1971.
- Miranda, Lin-Manuel. 2016. “My Shot” fra Hamilton the Musical.
- Ferrelly, Peter. 2018. Green Book.
- Keys, Alicia. 2009. “Empire State of Mind (Part II) Broken Down”.


Supplerende materiale:
- Arildsen B. og C. Plougheld. 1984. ”The Melting Pot”. The Sky’s the Limit – American Themes. Systime.
- DR. 2024. "Beyoncés rodeo", Genstart. https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-beyonces-rodeo-11802450155
- History on maps. 2019. ”History of Native Americans Animation”. https://www.youtube.com/watch?v=E2YidQrQuec
- Flocabulary. 2017. “The History of Colonial America”. https://ed.ted.com/best_of_web/49m6kVP5#review
- Itzkowithz, Vicky. 1984. “Opening Up the West”. The Sky’s the Limit – American Themes. Systime.
- Kearny, Edward N. 1984. “The Frontier Heritage”. The USA - From British Colony to Superpower, pp. 103-105.
- ”The Declaration of Independence” (uddrag). 1776.
- Webquest: American History (The Revolutionary War, The American Flag, The Statue of Liberty, Ellis Island, The Civil War, Native Americans, Ku Klux Klan, The Civil Rights Movement, Legal/illegal immigration).

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written Assignment 3: Sprogopgaver 04-03-2024
Written Assignment 4: "Empire State of Mind" 08-04-2024
Written Assignment 5: Improve previous assignment 06-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Murder Mysteries Part 1 (EXAM)

Forløbet omhandler genren "Murder Mystery" og fokuserer på, hvilke genretræk der skal være til stede for at en tekst kan karakteriseres som tilhørende genren. Værklæsning er centralt i forløbet.

Fokuspunkter:
- Characteristics of a murder mystery:
      - Red herring
      - The push effect
      - The pull effect
      - The loner
      - Plot
- Sherlock Holmes and Arthur Conan Doyle

Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation

Materiale:
- McGuigan, Paul. 2010. “A study in Pink”, Sherlock , BBC. (Also available via Netflix)
- Ranking, Ian. 1998. “The Acid Test”.
- Haddon, Mark. 2003. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.

Supplerende materiale:
- Eriksen, Tine Rønlev. 2017. “Crime in Fiction”, Case Reopened – An Anthology of Crime Fiction, Lindhardt og Ringhof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Political Voices and the 2024 US Election

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Murder Mysteries Part 2 - The Curious... (EXAM)

Forløbet omhandler genren "Murder Mystery" og fokuserer på, hvilke genretræk der skal være til stede for at en tekst kan karakteriseres som tilhørende genren. Værklæsning er centralt i forløbet.

Fokuspunkter:
- Characteristics of a murder mystery:
      - Red herring
      - The push effect
      - The pull effect
      - The loner
      - Plot
- Sherlock Holmes and Arthur Conan Doyle

Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation

Materiale:
- McGuigan, Paul. 2010. “A study in Pink”, Sherlock , BBC.
- Ranking, Ian. 1998. “The Acid Test”.
- Haddon, Mark. 2003. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.

Supplerende materiale:
- Eriksen, Tine Rønlev. 2017. “Crime in Fiction”, Case Reopened – An Anthology of Crime Fiction, Lindhardt og Ringhof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multicultural Britain (EXAM)

Forløbet fokuserer på baggrunden for og oplevelserne i det multikulturelle storbritanien. Det tager udgangspunkt Osbornes tre litterære faser i ”Modern black and British Asian literature”; ”The Arrival Phase”, ”The Settler Phase” og ”The Indigene Phase” og har følgende fokuspunkter:

- Historical overview: How migration shaped multicultural Britain
- The connection between present day's multiculturalism and the British Empire
- Osborne's literary phases; The Arrival phase, The Settler phase, and the Indigene phase
- The Empire Windrush
- Identity (struggles)
- Racism
- Feelings of alienation
- Sense of unbelonging and displacement
- Celebrating cultural mixture
- Multiple understandings of Britishness


Kernestof:
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning.
- udtale, ordforråd og idiomer.
- principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster


Materiale:
- Lord Kitchener. 1948/1951. “London is the place for me”.
- Lord Kitchener. 1952. “Sweet Jamaica“.
- MP Enoch Powell. 1968. “Rivers of blood” (extract from speech).
- Andrea Levy. 2000. “This is my England”.
- Gurinder Chadha. 2019. Blinded by the Light.
- John Agard. 2006. "Queue".
- John Agard. 2006. "The Blond Sheep in the Family".
- John Agard. 2006. "Weather".
- John Agard. 2006. "True Grit".
- Sohaiymar Manzoor-Khan. 2018. "This is Islamaphobia".

Supplerende materiale:
- Sten Pultz Moslund. 2021. “How Britain has been shaped by migration”, Everyone Is Here - New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. Systime.
- Sten Pultz Moslund. 2021. “Literature as a Special Mirror of Identity Struggles”, Everyone Is Here - New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. Systime.
- Lærer PowerPoint om Multicultural Britain (kaldet "The arrival phase", fordi den også gennemgår denne)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Going Global - Being Global (EXAM)

Et forløb med fokus på tidligere britiske kolonier samt nedenstående fokuspunkter:
- Colonization
- Colonial consciousness
- Indigenous people
- Globalization
- Post-colonialism
- Aspects of Africa (The scramble for Africa + Nigeria, Kenya, South Africa).
- Aspects of Canada (especially focusing on residential schools)


Kernestof:
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning

Materiale:
- Kipling, Rudyard. 1899. “The White Man's Burden” (excerpt) in Worlds of English, Systime.
- Labouchère, Henry. 1899. “The Brown Man's Burden”.
- Lüders, H. 1884. “Die westafrikanische Conferenz in Berlin. Die Gartenlaube” ( The West Africa conference in Berlin). (Painting).  
- Shonibare, Yinka. 2003. “The Scramble for Africa”. (Art installation).
- Wood, Molara. 2013. "Girl on the Wall" in Worlds of English, Systime.
- Thompson, Judith. 1986. “Pink” in Worlds of English, Systime.
- King, Thomas. 2005. “A Short History of Indians in Canada” in A Short History of Indians in Canada, The University of Minnesota Press.
- Robertson, David A. and Julie Flett. 2016. “When We Were Alone”. Highwater Press.


Supplerende materiale:
- Finderup, Anne Mette and Agnete Fog. 2010: "Historical Background: Globalization". Worlds of English, Systime.
- "Lars Jensen on colonialism and globalisation". Video from Systime: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=69#c3012
- Excerpt from Pernille's thesis on the Residential School System
- Background knowledge on Indigenous Canadians and the Residential School System (gennem funktionel grammatik, hvor passiv samt præposition+that trænes).



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer