Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Anne Klange Toftegaard
|
Hold
|
2023 Ma/e (1e Ma, 2e Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
5
|
potensfunktioner
potensfunktioner
graf og forskrift
a og b for en potensfunktion
vækstegenskaber
forskrift ud fra to punkter
eksponentiel og potentiel regression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
matematikhistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
trekanter
vilkårlige og retvinklede trekanter
ensvinklede trekanter
projekt om jakobstaven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
linjer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
træning i mundtlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
linjer og cirkler
Vi har arbejdet med:
Cirklens ligning
undersøgelse af punkt på/ikke på cirkel
omskrivning af cirklens ligning
kvadratkomplettering
tangent til cirkel
skæring mellem cirkel og linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
logaritmer, harmonisk svingning
Vi har arbejdet med:
logaritmer, 10talslogaritmen, ln
grafen for log og ln
logaritmeregneregler
trigonometriske funktioner
radiantal som vinkelmål
def. af radiantal
funktionerne sinus og cosinus
grafen for sinus og cosinus
tangens
den harmoniske svingning
amplitude, periode og frekvens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
differentialregning
vi har arbejdet med:
intro til differentialregning
sekant og differenskvotient
sekantens hældning
Tangent og differentialkvotient
hvordan tangenten "opstår"
hvordan differentialkvotienten fastlægges
def. differentialkvotient
ikke-differentiable funktioner
tretrinsreglen
differentialkvotienten for en lineær funktion + bevis
den konstante funktions differentialkvotient + bevis
differentialkvotienten for andengradspolynomiet + bevis
differentialkvotienten for kvadratrodsfunktionen + bevis
regneregler for differentiation
regneregel: konstant gange funktion
differentiation af sum af to funktioner
differentiation af differens af to funktioner
differentiation af produkt af to funktioner (produktreglen)
differentialkvotienten af kendte funktioner
differentiation med CAS
sammensat funktion
differentiation af sammensat funktion med indre lineær funktion
Ligning for tangent
tangentligning når røringspunkt kendes
tangentligning når hældningen kendes
Er linjen tangent til grafen?
afledet funktion
graf for afledet funktion
monotoniforhold og den afledede funktion
monotonisætningen
monotoniforhold ud fra monotonilinje
grafens opførsel og tilhørende monotonilinje
monotoniforhold bestemt med CAS
Væksthastighed
Plus B2 stx, Systime, Peder Dalby m.fl.:
3. Differentialregning: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2702
3.1 Differentialkvotient: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2716
3.2 Bestemmelse af differentialkvotienter: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2715
3.3 Regneregler for differentiation: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2714
3.3.1 Sammensat funktion: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2725
3.3.2 Beviser for udvalgte regneregler: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2759
3.4 Ligning for tangent: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2713
3.5 Afledet funktion: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2712
3.6 Monotoniforhold og anvendelse af differentialregning: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2711
3.6.1 Væksthastighed: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2720
3.6.2 Optimering: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2719
Bevis for x-koordinaten til parablens toppunkt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
optimering
Vi har arbejdet med:
optimering af kasses overfladeareal
størst mulig fortjeneste
projekt med fremlæggelser om optimering hvor eleverne skal designe et popcornbæger som minimerer papirforbrug og skal indeholde 1 liter popcorn. Formen er selvvalgt. De fleste valgte en cylinderformet beholder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
træning i opgaveregning
Træning i nspire og opgavetyper til terminsprøve/skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
sandsynlighedsregning
Vi har arbejdet med:
Kast med ærlig terning
sandsynlighedsfelt
hændelser
den komplementære hændelse
A-priori sandsynlighed
frekventiel sandsynlighed
symmetrisk sandsynlighedsfelt
multiplikationsprincippet
additionsprincippet
rækkefølger
fakultet
mængde
kombination
permutation
antal kombinationer
beregning af K(n,r)
stokastisk variabel
middelværdi, varians, spredning
normale og exceptionelle udfald
binomialforsøg
binomialfordelingen + bevis
udtrækning med tilbagelægning
udtræning uden tilbagelægning
middelværdi og spredning for binomialfordelingen
dobbeltsidet binomialtest
nulhypotese
alternativ hypotese
population, stikprøve, teststørrelse
acceptmængde, kritisk mængde og signifikansniveau
højre og venstresidet binomialtest
konfidensintervaller
residualer
residualspredning
residualplot
vurdering af model
Plus B2 stx, Systime, Peder Dalby m.fl.:
4.1 Sandsynlighedsregning: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2703
4.2 Multiplikations- og additionsprincippet: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2738
4.3 Kombinationer og permutationer: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2739
4.4 Stokastisk variabel: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2745
4.5 Binomialfordelingen: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2746
4.5.1 Hypotesetest i binomialfordelingen: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2747
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
mundtlighed og bevistræning
Vi har trænet mundtlighed og beviser på tavler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
historisk matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
generel træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58290166898",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58290166898",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58290166898"
}