Holdet 2023 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Linda Nørgaard
Hold 2023 ol/a (2a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Græsk filosofi - Platon
Titel 2 Græsk tragedie - Hippolytos
Titel 3 Ovids Metamorfoser
Titel 4 Græsk epos: Odysseen
Titel 5 Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Græsk filosofi - Platon

Vi begyndte med en kort introduktion til de førsokratiske filosoffer og forholdet mellem den historiske Sokrates og ditto Platon. Så læste vi uddrag af Alkibiades med fokus på Sokrates som figur hos Platon og på den sokratiske metode/majeutikken. Med afsæt i "Øjenbilledet" læste vi dernæst Platons billeder med en kort gennemgang af Linje- og Solbilledet men klart mest fokus på Hulebilledet, hvorigennem vi har studeret idélæren og taget hul på den historiske Sokrates' liv og skæbne, som vi fulgte op på med læsning af uddrag af Faidon (udleveret som pdf, Foss/Krarup d. 84-89).
Vi har desuden gennemgået styreformer og samfundsforhold på Platons tid, før og efter og i de forskellige bystater.

Basistekster:

Kend dig selv s. 31-35+s. 78-84 (Alkibiades - Indledning samt Øjenbilledet) samt s. 159-170 (Platons billeder) samt Faidon-uddrag (pdf).

Perspektiv:
Tegnefilm om Hulebilledet
Sangen The Cave” med Mumford & Sons.
Klip fra Rosselinis "Socrate" (ca. 15 minutter, hvor Sokrates taler imod anklagerne)
Klip fra filmen “American Beauty” med fokus på idéer og fænomener.

Fokuspunkter:
Sokrates som filosofisk martyr, asebeia og Sokrates' daimon.
Sokrates som figur hos Platon.
Det athenske demokrati og den samtid, der henrettede Sokrates. Retssagen, dommen og straffen.
Platons idélære, doxa og episteme. Sokrates' maieutik.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Græsk tragedie - Hippolytos

Kernestof: Euripides' Hippolytos læst i oversættelse af Torben Frische.

Vi har arbejdet med udgangspunkt i en moderne problemstilling: #MeToo, køn og queer, inkl. magtbalancer i parforhold, hvor vi som perspektivering har set DR-udsendelsen "Alder er bare et tal": https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-kaerester_-alder-er-bare-et-tal_455624
Vi har især fordybet os i personerne Hippolytos og Faidra og deres respektive skæbner samt gudinderne Afrodite og Artemis og deres velvilje over for nogle mennesker og modvilje mod andre samt balancen for mennesker i at dyrke dem hver især i passende grad.

Fokuspunkter:
Hybris og Nemesis
Ate og Sofrosyne
Katarsis-begrebet og tragediegenren kort.
Korets rolle
Deus ex machina

Eleverne har lavet film, der har bundet læsningen af Hippolytos sammen med vores moderne problemstilling. Vi har desuden lavet remediering i form af tegninger af udvalgt scener og begreber.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ovids Metamorfoser

Ovids Metamorfoser
Pyramus og Thisbe (IV: 55-166), udleveret indscannet som pdf.
Ekko og Narcissus (III:339-510), udleveret indscannet som pdf.
Pygmalion (X: 243-298), udleveret indscannet som pdf.

Fokuspunkter:
Forvandlingsmotiverne, forskelle og ligheder mellem de tre tekster i forløbet. Ætiologiske myter, græske forlæg og romerske islæt.
I det hele taget forholdet mellem grækerne og romerne (græsk
kultur som ideal for romerne).
Morbus amoris som motiv i digtning.
Hybris og Nemesis.
Epos-formsprog, der bygges videre på i Homer-læsningen.
Kort dyk ned i Ovids liv og landsforvisning.

Perspektiv:
Tegnefilm om Narcissus og Ekko
Sang: Langt oppe bag Norges kyster
Sang: Cold Equations: Pyramus and Thisbe
Digt: Dorrit Willumsen: Narcissos
Sang: Alanis Morrissette: Narcissus Boy.
Sang: Nøx: Pygmalion
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Græsk epos: Odysseen

Basistekst:
1. sang
9. sang
22. sang v. 260-360
(oversættelse: Due)

Fokuspunkter:
Det homeriske spørgsmål og mundtlig overlevering.
Formelsprog: Epiteter m.m.
Kyklopen som barbar og monster.
Telemachos' udviklingshistorie.
Odysseus som helt og Penelopeia som støtte til heltefiguren.
De antropomorfe guder, skæbne og slægt.
Hybris og Nemesis, syfrosyne, timé og kléos.

Perspektivtekster:
Nick Cave: The Night of the Lotus Eaters (sangtekst)
Klaus Rifbjerg: Penelope på Ithaca (digt)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skulptur

Græsk og romersk skulptur

Vi har arbejdet med græsk skulptur og tendenser og udvikling i de tre perioder - arkaisk, klassisk
og hellenistisk tid. Vi har dernæst rundet romerne og deres brug af det græske skulpturelle
formsprog, og siden har vi perspektiveret til moderne kunstværker.

Eleverne skal op i ukendte
monumenter, og følgende monumenter har vi arbejdet med som referencemonumenter:
Arkaisk:
Kleobis og Biton
Tidlig klassisk:
Zeus fra Artemission
Højklassisk:
Spydbæreren
Senklassisk:
Afrodite fra Knidos
Hellenistisk:
Den dansende faun
Romersk:
Augustus Primaporta

Efterantikke værker set:
Dieussarts buste af Chr.IV
Roy Muecks Boy
Diverse skulpturer i Viborg

Lærebogsmateriale:
Susan Woodford - Introduktion til græsk og romersk kunst s. 4-22+83-87
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer