Holdet 2023 re/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Pernille Juul Falkenberg
Hold 2023 re/c (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Religionskritik
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Islam
Titel 5 Kristendom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Dette korte introduktionsforløb strækker sig over 5 moduler og har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af centrale dele af religionsfaget samt forberede dem til metodisk arbejde i de enkelte forløb.

Eleverne præsenteres for Ninian Smarts religionsdefinition, Podemann Sørens ritual-myte-model (ritualets tid) og Arnold Van Genneps ritualmodel. Desuden introduceres eleverne til centrale faglige begreber til tekstanalyse, såsom indefra (emic) - udefra (etic) synsvinklen, minimalisme og maksimalisme, elite og mainstream, inklusiv og eksklusiv, essentialisme og socialkonstruktivisme samt de fire sociologiske teorier om menneskets religiøsitet.

Dette forløb sigter således mod at give eleverne et solidt fundament for metodisk arbejde i de efterfølgende forløb.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Madsen, Lene m.fl. 2014. Grundbogen til Religion C, s. 16-18/ via systimes e-bog.
- Religionshistoriker Mikael Rohstein om religionsvidenskab
- Hajj ritualoversigt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Religionskritik

Religioner har altid været genstand for kritik, lige siden de første religioner opstod.  Religionskritikere kan både være subjektive og objektive, saglige eller usaglige, derfor er et af de overordnede mål, at eleverne skal være i stand til at skelne mellem kritik baseret på fordomme og kritik baseret på viden og refleksion. For at kunne reflektere over religionskritik, er det nødvendigt at forstå,  hvorfor mennesker er religiøse.  Eleverne har derfor anvendt de fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er  religiøse til tekstanalyse. De har bl.a. erkendt, at der er mange forskellige grunde til at blive religiøs, og at det ikke altid handler om religionens indhold, men i høj om dens funktion.

Oplysningstiden fandt sted fra slutningen af det 17. århundrede til slutningen af det 18. århundrede og fremmede en kritisk tilgang til religion og religiøse institutioner, derfor har eleverne også arbejdet med sekulær etik, som ikke involverer Gud såsom pligt- og konsekvensetik. Disse etiske teorier blev brugt i analysen af etiske problemstillinger som aktiv dødshjælp og selvkørende biler.

Oplysningstidens kritiske syn på religion inspirerede de klassiske og største religionskritikere: Friedrich Nietzsche, Karl Marx og Ludvig Feuerbach, men de udviklede hver især deres unikke perspektiver og kritikpunkter af religion. Eleverne har efterfølgende læst og analyseret filosoffernes tekster.

Et centralt argument mod religion er tilstedeværelsen af ondskab, derfor har eleverne brugt Lars Svendsens fire former for ondskab - den dæmoniske, den instrumentelle, den idealistiske og den dumme ondskab til at analysere et videoklip om en toårig  pige, der blev påkørt i Kina i 2012. Mødet med det onde kan friste mennesket til at tvivle på Guds eksistens, hvilket har ført til, at eleverne også har arbejdet med teodicé-problemet. Forløbet blev afsluttet med en undersøgelse af ateisme, der ligesom religionskritik kan været baseret på fordomme og viden. Eleverne har specifikt undersøgt, om ateisme kan udvikle sig til en ekstremistisk og fundamentalistisk bevægelse på linje med religioner.

Fimme-model:
1. Formål:
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- redegøre for og anvende de fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er eller bliver religiøse.
- opnå viden om den klassiske religionskritik: Friedrich Nietzsche, Karl Marx og Ludvig Feuerbach
- anvende sekulæretik herunder pligt- og konsekvensetik i etiske diskussioner.
- redegøre og anvende Lars Svendsens fire former for ondskabstypologier i tekstanalyse og videoklip.
- forståelse for hvordan samfundets normer og værdier former borgerne.
- fortolke og vurdere problemstillinger ud fra sekulære og religionskritiske synsvinkler.
- indblik i centrale argumenter i den ateistiske religionskritik.
- bevidste om forskellen mellem kritik, der hviler på fordomme og kritik, der hvilken på viden, refleksion og respekt for andre mennesker.

2. Indhold:
- fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse.
- klassisk religionskritik: Feuerbach, Marx og Nietzsche.
- sekulariseret etik: pligt-etik og konsekvensetik.
- ondskabstypologierne: den dæmoniske, den instrumentelle, den idealistiske og den dumme ondskab.
- téodicé og håndtering af problemstillingen.
- ateisme.

3. Metode:
- klasse-, gruppe-, og pararbejde samt individuelt arbejde (socialformer)
- tekst-, billed- og videoanalyse, klasse-diskussion, spil om etik, tankekort, ordsammensætning m.m. (arbejdsformer)

4. Materiale:
- Ludwig Feuerbach: Religionens væsen 1851
- Karl Marx: Religion er folkets opium 1844
- Friedrich Nietzsche: Det gale menneske 1882
- Egoisme eller næstekærlighed på bjerget, 2006
- Etisk dilemma: Skal førerløse biler ofre passageren eller fodgængeren? 2006
- Lars Fr. H. Svendsen: Ondskabens filosofi 2001
- Videoklip om Yue Yue, 2011
- Andeasen m.fl.: Religion og kultur - en grundbog, Systime 2005
- Jes Nysten: Religionskritik og ny teologi, Gjellerup & Gad 1984
- Dorthe Enger: Religionskritik, Systime 2013
- Richard Dawkins, Opgør med Gud, 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Forløbet har fokus på buddhismens tre hovedretninger: Theravada, Mahayana og Vajrayana. Eleverne får kendskab til centrale buddhistiske begreber, særligt de tre juveler, Buddha, Dharma og Sangha, herunder de fire ædle sandheder, den ottedelte vej og den 12 leddede årsagskæde. Eleverne arbejder med at forstå og forklare begrebernes sammenhæng, samt at kunne identificere dem selvstændigt i kildetekster. Eleverne arbejder desuden med menneske- og frelseopfattelsen i buddhisme, herunder sammenhængen mellem karma og nirvana. Desuden arbejder eleverne med buddhismens udvikling i mødet med samt udtryk i Vesten.

Fokuspunkter:
- Siddhartha Gautama/ Den historiske Buddha
- Buddha
- Buddhismens formative periode
- Dharma
- De tre juveler
- De fire ædle sandheder
- Den otte-ledede vej
- Den 12-ledede årsagskæde
- Karma
- Nirvana (frelse)
- Samsara
- Tripitaka
- An-atman (ikke-jeg)
- De fem skandhaer
- Nirvanisk, karmisk og apotropæisk praksis
- Theravadabuddhisme
- Mahayanabuddhisme: Bodhisattva, buddha-natur, sunyata, upaya
- Vajrayana-/ diamantvejs-/ Tibetansk buddhisme: Upaya, tantra, lama, tulku
- Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme


Faglige mål:
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi.
- Redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse  
- Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter


Primærtekster:
- Buddha-legenden (Sammenskrivning af forskellige kilder ved Jørn Borup fra Horisont C – Grundbog i Religion).
- Benarestalen (Oversættelse af Chr. Lindtner. Teksten stammer fra Vinaya Pitaka (I, 10))
- Billede af det Buddhistiske livshjul
- ”Da Baan blev munk” (Frances Hawker og Sunantha Phusomsai: Buddhism in Thailand. Crabtree Publishing, 2009. Oversat af Anders Nielsen) fra Anders Nielsen, 2016: Buddhisme – Introduktion og tekster, s. 174-176.
- Korsholm, Anne. 2006. ”Religion hjælper mod travlhed”. Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/religion-hjælper-mod-travlhed


Supplerende materiale:
- ”Brief history of buddhism”: https://www.youtube.com/watch?v=CrqA1E9f6do
- Nielsen, Anders. ”Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest” fra Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, s. 143-146.
- DR/mitcfu.dk. 2014. ”5 skarpe om Buddhismen”. https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme
- ” The Life of Buddha (Religion) - Binogi.comhttps://www.youtube.com/watch?v=1wUh3E9PSbI&t=4s
- Nielsen, Anders. 2016. ”Det buddhistiske livshjul” fra Buddhisme – Introduktion og tekster, s. 33-35.
- Ahle, Anders m.fl. ”Munkebuddhismens ritualer” fra Horisont C- Grundbog i religion. E-bog, Systime.
- ”Altid flad hånd når du fodrer munkene | Curlingklubben på sabbatårsrejse (5:5)”: https://www.youtube.com/watch?v=zW8B4-a9xGg


Ekskursion: Mahayana-templet ”Chua Dia Dang” i Århus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Formålet med islamforløbet er at kunne redegøre for grundlæggende sider ved islam og se islam i et både dansk og globalt perspektiv.


Fokuspunkter:
- De 6 trosartikler
- Islams 5 søjler og jihad som ”den 6. søjle”
- Gudsbilledet i islam
- Muhammeds liv og islams tilblivelse
- Koranens rolle og opbygning
- Moskeers rolle og opbygning
- Retningerne sunni og shia (med hovedfokus på sunniislam)
-Traditionel og moderne sharia
- Tørklædet globalt og især i Danmark
- Det muslimske landskab i Danmark i dag
- Hjärpes model. Herunder forskellige typer af islam eksemplificeret med forskellige billeder.
- Hinsidig vs. dennesidig religion (Frelse- vs. lovreligion)

Faglige mål:
- Redegøre for væsentlige sider af islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund primært i en dansk kontekst
- Fortolke religiøse synspunkter ud fra en religiøs selvforståelse såvel som ud fra en sekulær og religionskritisk synsvinkel (indefra vs. udefra-syn)
- Redegøre for religionsfænomenologiske begreber (f.eks. myter, forskellige typer ritualer, kosmologi, eskatologi, antropogoni m.v.)


Primærtekster:
- Ismail Büyükcelebi: Koranen er Guds ord
- Norman Geisler: Koranen er Muhammeds ord
De 5 søjler og Jihad:
- Om trosbekendelsen: Sura 2, 255
- 23-årig søster fra København fra Velkommen - Center for Danske Konvertitter
- Om bønnen: sura 17, 20, 5, 62, 4
- Interview med Ayub om bøn
- Om fasten: Sura 2, 183-187
- Harder: Skolebørn bør ikke faste under Ramadan
- Om almisse: sura 2, 43, 117, 276-277
- At leve som muslim i Danmark
- Om valfarten: sura 2, 158, 189, 196-197
- Interview om Ayub om pilgrimsrejsen
- Om Jihad: sura 9, 4, 2
- Bruce Lincoln:  Den 11 september fra religionshistorikers synsvinkel
- Koranvers om de seks trospunkter: Sura 2, vers 97-98, Sura 3, vers 81, Sura 3, vers 145, Sura 4, vers 174, Sura 36, vers 51, Sura 59, vers 22-24.
- Hajj i punktform  (se tekst under dokumenter)
- Webquest på Islamsvar.dk
- Valgfrie fatwaer fra https://www.fatwa-online.com, https://www.islamweb.net/en/fatawa/ eller https://www.dar-alifta.org/en/fatwa/fatwa-digest
- Koranvers om tildækning: Sura 24, vers 30-31, Sura 33, vers 59
- Hadith-litteratur om brug af tørklæde: al-Bukhari og Abu Dawud, Tirmidhi - Mishkat Al-Masabih, s. 662 og 663.
- ”The Islamic Way of Life” uddrag fra “Tøj og tørklæde som identitetsmarkør” fra Klassisk og Moderne Islam af Deniz Kitir, 2020. Systime e-bog.
- Khankan, Sherin: uddrag fra ”Tørklædedebatten: Hvordan kan man forstå Koranens krav om kvindelig beklædning?” fra religion.dk, 12. september 2003.
- Hansen, Kirsten. 2010. ” Tørklædet definerer ikke, hvem Inas fra Esbjerg er” (uddrag). Jydske Vestkysten.
- "Duaa er muslim: - Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet I Jeg tror 2:4". https://www.youtube.com/watch?v=D5DyqRFXDMg


Supplerende materiale:
- DR/mitcfu.dk. 2014. ”5 skarpe om islam”. https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe.
- Tidslinje over Muhammads liv med inspiration fra https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Muhammad_timeline_in_Mecca.
- ”Søjler”. Fra Islam og Muslimerne af Jens Forman, 2011. s. 35-40
- ”De fem søjler” Fra Klassisk og Moderne Islam af Deniz Kitir, 2020. Systime e-bog.
- ”Jihad” fra Klassisk og Moderne Islam af Deniz Kitir, 2020. Systime e-bog.
- Video om Hajj: https://www.youtube.com/watch?v=vbiLIrlfeFI
- Introduktion til sharia/fiqh via lydfil af Pernille Falkenberg
- ”Shia-islam”. http://prezi.com/0qb3a3drll6p/shia-islam/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
- ”Sunni og Shia” Islam og Muslimerne af Jens Forman, 2011. s. 17-19.
- ”What’s the difference between shia and sunni Islam?”: https://www.youtube.com/watch?v=TDkIKeINPZE
- ”Muslimer i Europa og Danmark” fra Ahle, Allan m.fl.: Horisont C- Grundbog i religion. S. 177-179.
- Elevhandout om Hjärpes model.


Religionsekskursion til Fredens moske i Tilst: Observation af en bøn og dialog med en muslimsk kvinde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kristendom

Kristendom

I dette forløb skal eleverne tilegne sig viden om kristendommens grundlæggende trosforestillinger og ritualer. De får indblik i de centrale begivenheder omkring kristendommens udvikling fra at være en jødisk undergruppering til at blive verdens største religion. Yderligere skal eleverne have kendskab til reformationen, og hvordan kristendommen gennem tiden har forgrenet til sig mange forskellige retninger med forskelligartede udtryk. Vores fokus har været protestantisme og til dels katolicisme. Eleverne skal også have kendskab til Folkekirkens særstatus og få et nutidigt perspektiv på kristendommen i Danmark.

Eleverne vil blive præsenteret for både baggrundsstof og religiøse grundtekster, samt religionsteoretiske analyserende og diskuterende tekster.

Fokuspunkter:
- Gudsopfattelse
- Biblens betydning og opbygning
- Fundamentalisme, moderat modernisme, radikal modernisme
- Kosmogoni og antropogoni
- Jødernes historie og gammeltestamentlige pagter
- Messiastænkning
- Jesus og to-natur-læren
- Kristendommens formative periode
- Paulus
- Luther og Reformation
- Kristen etik (næstekærlighed)
- Nadver – myte og ritual
- Korsfæstelse og opstandelse
- Den kristne grundmyte (inklusive problemmyte og løsningsmyte)
- Arvesynd
- Helligånd og pinse
- Pinsekirken (karismatisk kristendom)
- Sakramenter i katolicisme og protestantisme (dåb og nadver)
- Den protestantiske gudstjeneste

Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider af kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idehistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå̊ og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter


Primærtekster:
- Første Mosebog, Kapitel 1-2, v.1-4: Verdens skabelse
- Første Mosebog, Kapitel 2, v. 4b-25: Adam og Eva
- Salmernes Bog, kapitel 74, v. 12-17: Skabelse
- Første Mosebog, kapitel 6: Pagten med Noah.
- Første Mosebog, kapitel 17: Pagten med Abraham
- Anden Mosebog, kapitel 20: Pagten med Moses (De 10 bud)
- Mangaudgave af Bjergprædiken fra Bibelselskabets forlag. 2012. ”Manga Messias”.
- Lukasevangeliet, kapitel10, v. 25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
- Matthæusevangeliet kapitel 25, v. 31-46: Verdensdommen
- Pedersen, Anna Rask. 2015. ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste”.
- Poulsen, Marie Louise. 2015. ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste”
- Lukasevangeliet, kapitel 22: Nadver
- Leonardo Da Vinci, 1498: ”Den sidste nadver” (maleri) samt andre afbildninger af den sidste nadver (Reklame, Salvador Dali, Kurt Trampedach, Arne Haugen Sørensen mm.)
- Romerbrevet, kapitel 5, v. 1-21.
- Første Korintherbrev, kapitel 15, v. 1-28.
- Galaterbrevet, kapitel 5, v. 1-12.
- ”Højmesse i den danske folkekirke” fra Den danske Ritualbog, 1992.
- ”Sebastian og Julie er med i Indre Mission: - Sex er ikke vigtigt for os. Jeg tror 3:4”. https://www.youtube.com/watch?v=105n6OgvulY
- Apostlenes gerninger kapitel 1, v. 8-12 + kapitel 2, v. 1-4.


Supplerende tekster:
- ”Christianity 101 | National Geographic”: https://www.youtube.com/watch?v=LvL3YXa0n2M
- ”Fakta om Kristendommen” fra Lene Madsen m.fl. 2014: Grundbogen til Religion C, s. 52.
- DR/ Mitcfu.dk: ”5 skarpe om Jesus”. https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe.
- - Første Korintherbrev, kapitel 14, v. 34-35: Paulus’ kvindesyn
- Første brev til Timoteus, kapitel 2, v. 9-12: Paulus’ kvindesyn
- ”Oversigt over kristendommens formative periode (30-451 e.v.t.)” fra Lene Madsen m.fl. 2014: Grundbogen til Religion C, s. 59.
- ”Kristendommens hovedretninger” fra Lene Madsen m.fl. 2014: Grundbogen til Religion C, s. 60-62.
- “A Fun, Animated History of the Reformation and the Man Who Started It All | Short Film Showcase”: https://www.youtube.com/watch?v=FhGGjRjvq7w
- Dokumentar om pinsekirken. ”5. episode” fra ”Den 2. dimension”. 2013. https://www.dr.dk/drtv/serie/den-2-dimension_164979.



Ekskursion: Tur i Viborg Domkirke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer