Titel
4
|
Sikhisme
Forløbet tager udgangspunkt i et innovativt projekt: Eleverne har i grupper planlagt og afholdt undervisning i emner om sikhisme. Forløbet om sikhisme er baseret på uddrag af udvalgte kapitler i lærebogen fra Systime "Sikhisme" (2019) af Stine Ballisager og Ann-Louise Ljungcrantz.
Centrale begreber og teorier fra sikhismeforløbet:
- Guru Nanak og sikhismens oprindelse: Sikhisme er en blanding af islam og hinduisme (synkretisme). Sikhisme er grundlagt i Guru Nanak i ca. år 1500. Guru Nanak er den første guru, og siden ham følger 10 andre. Den sidste og 11. guru er Gobindh Singh, som findes i bogform. Bogen skal behandles meget respektfuldt, fordi den ses som en Guru.
- Adi Granth /Guru Grant Sahib: Bogén (sahib = et indefra-syn). Den 11. guru og eneste nulevende og sidste guru.
- Verdensbillede: Cyklisk med samme idé om samsara og karma som i buddhismen. Inspireret af hinduisme.
- Gudsbillede: Ek Onkar. En omnipresent gud der både er udenfor os selv og i os selv; et hvert menneske rummer noget godt, som er gud, og derfor er gode handlinger det bærende i sikhisme.
- Waheguru: Guden. (gud har flere navne). Bruges til meditation, ved at gentage ordet, for at nærme sig gud.
- Haumai: Selvoptagethed/egoisme. En stor synd i sikhisme.
- Hukam: Udtryk for guds vilje. Det modsatte af Haumai.
- Seva: Frivilligt arbejde (ortopraksi). Dette er vejen til frelse, som er løsrivelse fra samsara. Italesættes også som den indre gud.
- Mukti: Frelse (seva = vejen til frelse)
- Maya: slør der slører for at opnå hukam og gøre det gode.
- Gurdwaraen: Sikhernes "kirke"; døren til deres helligsteder. Også døren til gud
- Rahid: Regler man skal følge.
- Sikhisme i diasporaen viser at religionen er fleksibel og tilpasser sig nye, moderne lande. Sikhisme i diasporaen er kendetegnet ved mere vestlige værdier såsom at LGBT+ personer også er ligestillede, ligesom ligestilling mellem kønnene er vigtigt i den oprindelige sikhisme og sikhisme i Indien. Her kan sikher skrue op eller ned for eksterne religiøse markører. Cyper-sikhisme på nettet kan medføre fundamentalisme, men det kan omvendt også støtte assimilation, da sikher lettere kan finde fællesskaber, der opmuntrer til tilpasning til det omgivne samfund, på nettet.
Turbanen er synlig identitetsmarkør i diasporaen.
- Ortodoksi = den rette tro. Ortopraksi = handlingsorienteret praksis/ den rette handling.
- Ritualteori: Funktion, tid og faser (modul 3 og 4): Navngivning, bryllup og begravelse
- De 5 K'er: Uklippet hår (Kesh), Kam (kangha), Kara (armbånd), underbukser (kachera), dolk (Kirpan).
- De 5 tyve: Egoisme, begær, vrede, grådighed, tilknytning
- De 5 dyder: Sandhed, medfølelse, tilfredshed, ydmyghed, kærlighed.
Grupperne arbejder med følgende emner, som klassen undervises i og som forløbet er struktureret efter:
- Guru Nanak og Sikhismens oprindelse
- sikh-identitet og turbanen
- sikhernes helligskrifter
- centrale forestillinger
- sikhernes hellige skrifter
- helligheder, ritualer og religiøse fester
- sikhisme i diasporaen
- køn, seksualitet og ligestilling i sikhisme.
Uddrag af ovenstående kapitler fra bogen er givet som pensum.
|