Holdet 2023 re/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bettina Værum Johansen
Hold 2023 re/e (2e re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Intro

Intro til fagets identitet, metoder, fænomenologi

”Brillekursus”, Grundbog til Religion C s. 16-20, systime 2012.

Ninian Smarts model

Religionssociologi, Grundbog til Religion C s. 246-250, systime 2012.

Myte og ritual, Grundbog til Religion C s. 251-256, systime 2012.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

På baggrund af materiale fra både den formative periode samt nyere tid er der arbejdet med emner som menneskesyn, etik, frelse og gudsbegreb

Skabelse
Bibelen, 1. Mosebog kap. 1-2

Menneskeopfattelse
Bibelen, 1. Mosebog kap. 3
Dorothee Sölle: “Syndefald”, arbejde og kærlighed” (Fra: Allan Poulsen m.fl.: ”Kristendom i nutid”, s. 25-26. Munksgaard, 1996)

Jesus og Jesu budskab
Bibelen, Markusevangeliet, kap. 1-3,6

Den jødiske lov
Bibelen, 2. Mosebog kap. 19,1 – 20,21

Etik
Religion og kultur s. 168-170
Bibelen, Matthæusevangeliet kap. 5, 17-48
Bibelen, Lukasevangeliet kap. 10, 25-37   
Marie Krarup: ”Den syriske flygtning er ikke min næste” 6. oktober 2015
”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste”
Grundbog til Religion C s. 76-79 (i uddrag)

Frelse
Bibelen, Lukasevangeliet, kap. 15
Religion og kultur s. 157-161
Bibelen, Markusevangeliet 14-16 (ekstensivt)

Luther
Reformationen og Martin Luther (Fra: ”KS-bogen”, Columbus, s. 207-210)

Moderne kristendom
Jens Formann: ”En folkekirke – to evangelier”, i uddrag. (Fra: Poul Storgaard Mikkelsen : ”Kristendom og en moderne dansk virkelighed”. Systime, 2003)
”Præsten tror ikke på Gud”. Interview med Thorkild Grosbøll. Weekendavisen 23. Maj 2003.
Dokumentar fra DR: ”So fucking special i USA”
Phil Zuckerman på Danskernes Akademi: ”Religionens betydning i USA og Danmark”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Islam

(Grundbog: Jens Forman: Islam og muslimerne”, Systime 2011)

Oprindelsen
Forman s. 9-14
Islam øjenåbner (Grundbog til Religion C s. 89-90

Gudsbegreb
Sura 1
Sura 16
Forman s. 22-24

Muhammed
”Profetens natte- og himmelrejse” (Forman s. 98-100)

Dommedag, Paradis, Helvede, Forudbestemmelse
Forman: s. 32-34
Forman: ”Muslimernes religion”: Koranen om dommedag”
”Forudbestemmelsen”  (Fra: E. Andreasen: ”Mennesket og magterne – en tekstsamling”, s. 101. Gyldendal, 1992)

Troens praksis: de 5 søjler:
Forman s. 35-41
Sura 11, 115 (om bøn)
Sura 5, 7 (om bøn)
Film: ”Hajj – pilgrimsrejse til Mekka”.

Shia og sunni
Forman s. 14-19

Livsmønster - at leve som muslim
Forman s. 46-52
Forman s. 124-125: ”Koran og hadith om tørklædet”
Forman tekst 24: A. Tønnesen: ”Tørklædet er malplaceret i Danmark”

Sharia
Forman s. 53-56

Fundamentalisme
”Hvad er det muslimske broderskab” (Fra: Religion.dk)
Sayyid Qutb: ”Jihad på Guds vej” (Fra Jakob Skovgaard-Petersen: ”Moderne islam. Muslimer i Cairo”)

Euro-islam
Jens Forman: Muslimernes religion: s. 55-56, 130-134

Konversion
Lærerprodukt om Rambos konversionsmodel
Tv2: dokumentaren ”Victors hellige krig”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Buddhisme

Efter arbejdet med den grundlæggende dharma har vi fokuseret på den tibetanske buddhisme samt dens udbredelse til Vesten

Buddha
Intro til buddhismen (Fra: Lene Madsen o.a.: ”Grundbogen til religion C” s. 145-149)
Religion og kultur s. 59-61
”Buddha legenden” (Sammenskrivning v. Jørn Borup)

Dharma
Religion og kultur s. 66, 68-70
”Benares-talen” (Fra: Bruun o.a. "Buddhismen". Gyldendal, 1982)

Nirvana
"Vejen til nirvana" (Fra: Bruun o.a.: "Buddhismen")
"Nirvana" (Fra: Bruun o.a. ”Buddhismen”, s. 45-46, 51-54. Gyldendal, 1982)

Meditation
”Thich’s meditationsøvelser” (i uddrag) (Fra: Bruun o.a.: ”Buddhismen”, s. 67-69. Gyldendal, 1982)  

Buddhismens splittelse
Reportage om theravadabuddhismen (Fra Religionsportalen)
Mahayanabuddhismen (Fra: Lene Madsen o.a.: ”Grundbogen til religion C”)

Folkereligiøsitet
Lene Højholt: ”Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme”, Gyldendal 1999, s. 48-58 i uddrag

Levende boddhisattvaer
Lene Højholt: ”Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme”, Gyldendal 1999, s. 79-87 i uddrag  
Dokumentar: ”Tibetansk buddhisme” (DR2 maj 2000)

Buddhismen i Vesten
Ole Nydahl: Mødet med genfødte lamaer (Fra: Jacobi og Josephsen: "Religionerne")
DR: Klip fra ”Buddhas budbringere”
Dokumentar: ”Buddhismen på fremmarch”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Etik

Nytteetik
Intro til nytteetik (Fra: Poul Storgaard Mikkelsen ”Den optimale behandling – om medicinsk etik”, Systime 2008)
Jeremy Bentham ”En indføring i principperne for moral og lovgivning”. (Fra: Poul Storgaard Mikkelsen ”Den optimale behandling – om medicinsk etik”, Systime 2008)

Pligtetik og tabuetik
Intro til pligtetik og tabuetik (Fra: Poul Storgaard Mikkelsen ”Den optimale behandling – om medicinsk etik”, Systime 2008)
Immanuel Kant: Af: ”Grundlæggelse af moralens fysik” (Fra: Poul Storgaard Mikkelsen ”Den optimale behandling – om medicinsk etik”, Systime 2008)

Assisteret reproduktion
Siri Franceschi: ”Debat om rugmoderskab: Det er på ingen måde en menneskeret at få børn” (Fra: Informationen 16.10.21)

Aktiv dødshjælp
Lone Nørgaard: ”Ja til aktiv selvhjælp” (Fra: Religionsportalen.dk)
Ole J. Hartling: ”Aktiv dødshjælp. Et forenklet svar i en forenklet debat om et kompliceret spørgsmål”. (Fra: Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: ”Etik i det senmoderne samfund”, Systime)

Fosterdiagnostik
Peter Singer: ”Abort og barnemord”. (Fra: Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: ”Etik i det senmoderne samfund”, Systime)

CRISPR
Netflix: ”Unnatural selection – del 1”
Intro til CRISPR-teknikken (Fra: Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: ”Etik i det senmoderne samfund”, Systime)
Hugh McLachlan: ”Vi er moralsk forpligtede til at genmanipulere mennesker” (Fra: Videnskab.dk 07.12.15)

Organdonation
Intro til dødskriterier (Fra: Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: ”Etik i det senmoderne samfund”, Systime)
Line Vaaben: ”Vampyrisme og kannibalisme” Interview med Lars-Henrik Schmidt (Fra: Kristeligt Dagblad 12.02.10)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde