Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Stine Marie Burup Jelshøj
|
Hold
|
2023 re/f (2f re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
intro til religion
Fokuspunkter
• Du skal kunne gøre rede for de religiøse grundbegreber som Myte, ritual, overgangsritual, offer, rent/urent kaos/kosmos, helligt/profant.
• Læse op på overgangsritualet (Van Gennep) med fokus på de tre faser
• Centrale temaer og teorier
- Ninian Smarts religionsdefinitionsmodel
- Ritualteori (funktion, tid og faser)
- Nøglebegreber, herunder myte, ritualformer, dommedag, gudsbillede m.v.
Tekster:
Dag og Nat myten + Skildpaddedansen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kinesisk religion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Fokuspunkter:
• Islams 5 søjler, jihad som ”den 6. søjle”, og de 6 trosartikler
• Gudsbilledet i islam
• Muhammeds liv og islams tilblivelse
• Koranens rolle og opbygning.
• Retningerne shia og sunni
• Traditionel og moderne sharia.
• kvindesynet i islam (Sherin Khankan)
• Hjärpes model: De 4 grundformer: traditionalisme, fundamentalisme, modernisme og sekularisme.
• Frelse- vs. Lovreligion
• Profeterne Jesus, Moses, Abrahams rolle i islam.
• Forskellige ligheder ml. islam og kr.dom.
Henvis gerne til vores ekskursion til Aarhus, hvor vi besøgte Fredens moské.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
kristendom
Fokuspunkter
• Myte, herunder skabelsesmyte, problemmyte/arvesynd, løsningsmyte
• Frelse- vs. Lovreligion.
• Forholdet mellem Det Gamle og Det Nye Testamente, herunder jødedom overfor kristendom.
• Gudsbillede i både Det Gamle og Det Nye Testamente.
• Bibelen som helligtekst, underunder navnene på de 4 evangelister og Paulus som forfatter og kristendommens grundlægger.
• Bjergprædikenen, herunder forståelse for det dobbelte kærlighedsbud, Den Gyldne Regel og Fader Vor.
• Dommedagsprofeter i Det Gamle Testamente og dommedagsforståelsen i Det Nye Testamente.
• Den historiske Jesus sat overfor forskellige fremstillinger af Jesus (som messias, reformator, lidende vs. konge)
• Reformatorer som Paulus og Martin Luther; disses betydning for kristendommens grundlæggelse og udvikling.
• Pinse og Pinsekirken (karismatisk kristendom: djævleuddrivelse, healing, tungetale, Helligånden, som tager del i mennesket og hjælper med at komme nærmere Gud)
• Kristendommen i det senmoderne samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nordisk mytologi
Fokuspunkter:
• Viden om kilderne: Den ældre Edda og Den yngre Edda
• Skabelsesmyten
• Religionsfaglige begreber som: Kaos, kosmos, Eskatologi (Ragnarok),
Do ut des, offertyper.
• Teori: Dumézils funktionsguder, Van Genneps 3 faser, Podemann-Sørensens ritual-myte model og lidt om Giddens (det senmoderne menneske).
• Gudernes, jætternes og menneskets rolle i den nordiske mytologi
• Nornerne og skæbnen
• Afviklingen af et blót
• Ibn Fadlan og Adam af Bremen
• Uddrag fra Vølvens spådom (Verdens skabelse v. 1-4, Menneskets skabelse v. 6-18 + ragnarok 40-58 + Verdens genskabelse 59-66)
• Den yngre Edda (Odin hos Vaftrudner + Gylfis Øjenforblindelse)
• Johannes Åbenbaringen
• Den moderne asatro + Forn Sidrs trosbekendelse
Dokumentar:
• Hedningen, heksen og hyldemor (2022) (1 +2 afsnit)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995038746",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995038746",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995038746"
}