Holdet 2023 re/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Rikke Fjellerup
Hold 2023 re/s (2s re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er religion? A.I. og religion.
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Hvad er religion? A.I. og religion (fortsat)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er religion? A.I. og religion.

Hvad er religion? A.I. og religion.

Kort indføring i religionsfaget samt en diskussion om, hvordan man kan definere noget som Gud eller religion. Hvordan passer/bruges kunstig intelligens i religion? Hvilke etisk dilemmaer opstår? Eleverne arbejder b.la med deres egne religionsdefinitioner med afsæt i Ninian Smarts 7 dimensioner, med bevidsthed og (in)determinisme og med de etiske hovedretninger.
Desuden er der fokus på en bevidstgørelse af fagord.
Ca 15 ns = 11%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

En indføring i islams formative historie samt en gennemgang af de fem søjler samt andre centrale begreber i islam. Der læses både klassiske tekster samt moderne tekster, og fundamentalisme defineres og diskuteres. Desuden diskuteres kvindens stilling i islam. Endelig er der også arbejdet med ritualanalyse.
ca. 40 ns = ca 28%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbet starter med kristendommens formative historie samt med konflikten mellem jødedom og kristendom gennem gammel- og nytestamentelige tekster. Gennem disse tekster gennemgås også centrale kristne begreber. Desuden ses på nyere strømninger i kristendommen gennem reformationen og Luthers trosbegreb, samt på hvordan mennesket i senmoderniteten forholder sig til betydningen af kristne myter. I den forbindelse gennemgås også myte-klassifikation og myters funktion.

Kristendom
Religion og Kultur: ca. 17 NS
Bibeltekster: ca. 15,5 NS
Myter, baggrund: ca. 8
Myter, Pinse: ca. 2,5
Luther baggrund og tekst: ca. 3 NS

I ALT: ca. 46 NS = ca. 32%



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Forløbet introducerer til buddhismens centrale begreber, samt forsøger at koble elementer af dharma til det levede liv. Til sidst i forløbet fokuseres på tibetansk buddhisme.

I ALT ca. 38 NS = 27 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvad er religion? A.I. og religion (fortsat)

Hvad er religion? A.I. og religion.

Kort indføring i religionsfaget samt en diskussion om, hvordan man kan definere noget som Gud eller religion. Hvordan passer/bruges kunstig intelligens i religion? Hvilke etisk dilemmaer opstår? Eleverne arbejder b.la med deres egne religionsdefinitioner med afsæt i Ninian Smarts 7 dimensioner, med bevidsthed og (in)determinisme og med de etiske hovedretninger.
Desuden er der fokus på en bevidstgørelse af fagord.
Ca 15 ns = 11%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer