Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Rikke Fjellerup
|
Hold
|
2023 re/s (2s re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er religion? A.I. og religion.
Hvad er religion? A.I. og religion.
Kort indføring i religionsfaget samt en diskussion om, hvordan man kan definere noget som Gud eller religion. Hvordan passer/bruges kunstig intelligens i religion? Hvilke etisk dilemmaer opstår? Eleverne arbejder b.la med deres egne religionsdefinitioner med afsæt i Ninian Smarts 7 dimensioner, med bevidsthed og (in)determinisme og med de etiske hovedretninger.
Desuden er der fokus på en bevidstgørelse af fagord.
Ca 15 ns = 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
En indføring i islams formative historie samt en gennemgang af de fem søjler samt andre centrale begreber i islam. Der læses både klassiske tekster samt moderne tekster, og fundamentalisme defineres og diskuteres. Desuden diskuteres kvindens stilling i islam. Endelig er der også arbejdet med ritualanalyse.
ca. 40 ns = ca 28%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forman, Jens: Muslimernes religion, Systime; sider: 9-27, 29-35, 42-44, 46-56, 59, 66-68, 99-101, 103-104, 107-108, 130-132, 154-156
-
Islams oprindelse s. 9-18 padlet
-
Troen & tekst2 arbsprgsm (Forman).docx
-
Min passion: Berta
-
Profetens himmelrejse (Forman).doc
-
Muhammeds natterejse illustration.jpeg
-
Min passion: Carl
-
De 6 trosartikler prezi.jpg
-
Min passion: Cecilie G
-
Myter kap3Religion.pdf
-
Søjlerne bekendelse&bøn Forman arbsprgsm.docx
-
Analysemodel - ritualer.docx
-
Min passion: Cecilie Zimmer
-
Fastens betydning Forman.docx
-
Bønnetider i Viborg (MWL 2007)
-
Min passion: Daniel
-
Arafat bønnen sprgsm.doc
-
Hadj RF.pdf (ppt)
-
Min passion: Frida
-
Overgangsritualer Religion teori.pdf
-
Formative evalueringssamtaler
-
HUSK at betale for ekskursion (se jeres indbakke i Lectio).
-
Dar al-Iftaa
-
Fatwa Archives – Fatwa-Online | eFatwa
-
Islamweb - Fatwas
-
Sharia moderne Islam i dag.doc
-
Interviews med Ramadan sprgsm.docx
-
I har max. 15 min. i timen til at færddigøre jeres publikation (Sharia-plakater) i timen.
-
Min passion
-
Tørklædet.pptx
-
Koranen om kvindens stilling.docx
-
I sidste time arbejdede vi b.la med idealtyper.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Forløbet starter med kristendommens formative historie samt med konflikten mellem jødedom og kristendom gennem gammel- og nytestamentelige tekster. Gennem disse tekster gennemgås også centrale kristne begreber. Desuden ses på nyere strømninger i kristendommen gennem reformationen og Luthers trosbegreb, samt på hvordan mennesket i senmoderniteten forholder sig til betydningen af kristne myter. I den forbindelse gennemgås også myte-klassifikation og myters funktion.
Kristendom
Religion og Kultur: ca. 17 NS
Bibeltekster: ca. 15,5 NS
Myter, baggrund: ca. 8
Myter, Pinse: ca. 2,5
Luther baggrund og tekst: ca. 3 NS
I ALT: ca. 46 NS = ca. 32%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rel og kult 135-139/143-47.docx
-
1 mos 1-2
-
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur - en grundbog/ 2. UDGAVE, SYSTIME; sider: 143-155, 157-161, 168-170
-
Rel og Kult 135-139&143-147 grundbog.pdf
-
syndefaldet sprgsm(1 Mos 3) (2).doc
-
Første Mosebog Kapitel 3, Syndefaldet og uddrivelsen af edens have
-
Prøve tilbage
-
Lyt til podcasten om syndefaldet
-
Hypothesis er en online app, der kan bruges til at understrege og tage noter direkte på en side. Den skal I bruge:
-
Prøve tilbage (lektien her er fra i tirsdags)
-
pagtstanken 10bud sprgs.doc
-
2. Mosebog, kap 19 Åbenbaringen på Sinaj + 2. Mos kap 20, 1-21 De 10 bud
-
Johan har min passion
-
Helbredelse og aksplukning sprgsm (mark 2).doc
-
Bjergprædiken
-
den barmhjertige Samaritaner.ppt
-
Bjergprædiken - hellige bjerge.pptx
-
Den Barmhjertige Samaritaner
-
har min passion
-
Markus 14, 53-65 + 15,1-41 +16,1-20
-
Julie har min passion
-
Herrens lidende tjener: Esajas 53, 1-12 (gamle testamente)
-
Kristus på korset.ppt, Templet i Jerusalem.ppt
-
De dødes opstandelse: 1 Kor 15,12-58
-
Templet i Jerusalem.pptx
-
Katolicisme og lutherdom (indtil 'vatikanerkoncil')
-
Min passion: Julie og Kasper
-
Fortsætte "hvad-kan-jeg-huske-quia" om Paulus :-)
-
Min passion: Lærke
-
Andreasen, Esben m.fl.: Religion og kultur - en grundbog/ 1. UDGAVE, Systime; sider: 161-165
-
Læs 'Luthers trosbegreb.
-
Speaking in tongue (dette er ikke lektie)
-
Pinsens svære budskab.docx
-
Min passion: Mathilde
-
Få styr på hvad dit login og kode er til Quia inden timen.
-
Hjernekassen på P1 | Buddhisme | DR LYD
-
Min passion: Lærke og Merle
-
Medbring høretelefoner
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet introducerer til buddhismens centrale begreber, samt forsøger at koble elementer af dharma til det levede liv. Til sidst i forløbet fokuseres på tibetansk buddhisme.
I ALT ca. 38 NS = 27 %
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvad er religion? A.I. og religion (fortsat)
Hvad er religion? A.I. og religion.
Kort indføring i religionsfaget samt en diskussion om, hvordan man kan definere noget som Gud eller religion. Hvordan passer/bruges kunstig intelligens i religion? Hvilke etisk dilemmaer opstår? Eleverne arbejder b.la med deres egne religionsdefinitioner med afsæt i Ninian Smarts 7 dimensioner, med bevidsthed og (in)determinisme og med de etiske hovedretninger.
Desuden er der fokus på en bevidstgørelse af fagord.
Ca 15 ns = 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995041083",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995041083",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995041083"
}