Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Rikke Fjellerup
|
Hold
|
2023 re/z (2z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er religion? A.I. og religion.
Hvad er religion? A.I. og religion.
Kort indføring i religionsfaget samt en diskussion om, hvordan man kan definere noget som Gud eller religion. Hvordan passer/bruges kunstig intelligens i religion? Hvilke etisk dilemmaer opstår? Eleverne arbejder b.la med deres egne religionsdefinitioner med afsæt i Ninian Smarts 7 dimensioner, med bevidsthed og (in)determinisme og med de etiske hovedretninger.
Desuden er der fokus på en bevidstgørelse af fagord.
Ca 15 ns = 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forman, Jens: Muslimernes religion, Systime; sider: 9-18, 29-35, 42-44, 46-56, 99-101, 107-108, 154-156
-
Islams oprindelse s. 9-18 padlet
-
Skriv ind i fællesdokumentet
-
Medbring islambogen I fik i fredags
-
Arbejdsark - troen og gudsbilledet .docx
-
Min passion: Jakob
-
Hvis du ikke nåede at læse s.9-18 i islambogen i sidste time, skal du gøre det som lektie inden denne time.
-
Lektie: læs s. 19-24.
-
Arbejdsark - Profetens Himmelrejse .docx
-
Min passion: Anna
-
Lektie: læs s. 25-27 i islambogen.
-
Muhammeds natterejse illustration.jpeg
-
De 6 trosartikler prezi.jpg
-
Min passion: Anne
-
Myter kap3Religion.pdf
-
Min passion: Astrid
-
Arbejdsark - Søjle 3 og 4.docx
-
Min passion Astrid
-
ANALYSEMODEL - ritualer.docx
-
Analysemodel - Overgangsritual.docx
-
Arafat bønnen sprgsm.doc
-
Min passion: Caroline RJ
-
Arbejdsark - 6. søjle Hellig Krig. .docx
-
Min passion: Caroline AA
-
Lektie: Vi starter timen med at gennemgå arbejdsarket til Arafat-bønnen, som vi arbejde med i sidste modul, så det er en god idé at læse egne noter igennem inden modulet.
-
Lektie: Læs afsnittet "6. Hellig Krig (jihad)" på s. 35 i bogen.
-
Emma har min passion
-
HUSK at betale for ekskursion (se jeres indbakke i Lectio)
-
Arbejdsark- taliban digte.docx
-
Taliban-digte.docx
-
Opsamling taliban-digte .docx
-
Idealtyper .docx
-
Lektie: Lav jeres planche/flyer færdig til i dag. OG overvej de nedenstående to punkter, som skal præsenteres for jeres klassekammerater:
-
Tørklædet.pptx
-
Koranen om kvindens stilling.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ekskursion (Islam & Buddhisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Forløbet starter med kristendommens formative historie samt med konflikten mellem jødedom og kristendom gennem gammel- og nytestamentelige tekster. Gennem disse tekster gennemgås også centrale kristne begreber. Desuden ses på nyere strømninger i kristendommen gennem reformationen og Luthers trosbegreb, samt på hvordan mennesket i senmoderniteten forholder sig til betydningen af kristne myter. I den forbindelse gennemgås også myte-klassifikation og myters funktion.
Kristendom
Religion og Kultur: ca. 17 NS
Bibeltekster: ca. 15,5 NS
Myter, baggrund: ca. 8
Myter, Pinse: ca. 2,5
Luther baggrund og tekst: ca. 3 NS
I ALT: ca. 46 NS = ca. 32%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rel og kult 135-139/143-47.docx
-
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur - en grundbog/ 2. UDGAVE, SYSTIME; sider: 143-155, 157-161, 168-170
-
1 mos 1-2
-
syndefaldet sprgsm(1 Mos 3) (2).doc
-
Første Mosebog Kapitel 3, Syndefaldet og uddrivelsen af edens have
-
Prøve tilbage
-
Lyt til podcasten om syndefaldet
-
pagtstanken 10bud sprgs.doc
-
Johannes har min passion
-
Hypothesis er en online app, der kan bruges til at understrege og tage noter direkte på en side. Den skal I bruge:
-
2. Mosebog, kap 19 Åbenbaringen på Sinaj + 2. Mos kap 20, 1-21 De 10 bud
-
Prøve tilbage (lektien her er fra i tirsdags)
-
pagtstanken - hvad er fælles.ppt
-
Helbredelse og aksplukning sprgsm (mark 2).doc
-
Husk jeres grundbog Religion og Kultur
-
Florence presents 'min passion' (My Passion 🙂)
-
Mark 2,1-12 + 2,23-28 (Helbredelsen af den lamme i Kapernaum + Aksplukning på sabbatten
-
Julie har min passion
-
den barmhjertige Samaritaner.ppt
-
Bjergprædiken - hellige bjerge.pptx
-
Laura Flarup har min passion
-
Den Barmhjertige Samaritaner
-
Markus 14, 53-65 + 15,1-41 +16,1-20
-
Laura Rosendal har min passion
-
Herrens lidende tjener: Esajas 53, 1-12 (gamle testamente)
-
Kristus på korset.ppt, Templet i Jerusalem.ppt
-
De dødes opstandelse: 1 Kor 15,12-58
-
Templet i Jerusalem.pptx
-
Katolicisme og lutherdom (indtil 'vatikanerkoncil')
-
Min passion: Marie
-
Naja har min passion
-
Husk grundbogen "Religion og kultur - en grundbog"
-
Afsnit
-
Nanna har min passion
-
Speaking in tongue (dette er ikke lektie)
-
Niels-Emil har min passion
-
Pinsens svære budskab.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Forløbet introducerer til buddhismens centrale begreber, samt forsøger at koble elementer af dharma til det levede liv. Til sidst i forløbet fokuseres på tibetansk buddhisme.
I ALT ca. 38 NS = 27 %
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvad er religion? A.I. og religion (fortsat)
Hvad er religion? A.I. og religion.
Kort indføring i religionsfaget samt en diskussion om, hvordan man kan definere noget som Gud eller religion. Hvordan passer/bruges kunstig intelligens i religion? Hvilke etisk dilemmaer opstår? Eleverne arbejder b.la med deres egne religionsdefinitioner med afsæt i Ninian Smarts 7 dimensioner, med bevidsthed og (in)determinisme og med de etiske hovedretninger.
Desuden er der fokus på en bevidstgørelse af fagord.
Ca 15 ns = 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995051544",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995051544",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995051544"
}