Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Linda Nørgaard
|
Hold
|
2023 ol/e (2e ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Græsk filosofi - Platon
Vi begyndte med en kort introduktion til de førsokratiske filosoffer og forholdet mellem den historiske Sokrates og ditto Platon. Så læste vi uddrag af Alkibiades med fokus på Sokrates som figur hos Platon og på den sokratiske metode/majeutikken. Med afsæt i "Øjenbilledet" læste vi dernæst Platons billeder med en kort gennemgang af Linje- og Solbilledet men klart mest fokus på Hulebilledet, hvorigennem vi har studeret idélæren og taget hul på den historiske Sokrates' liv og skæbne, som vi fulgte op på med læsning af uddrag af Faidon (udleveret som pdf, Foss/Krarup d. 84-89).
Vi har desuden gennemgået styreformer og samfundsforhold på Platons tid, før og efter og i de forskellige bystater.
Basistekster:
Kend dig selv s. 31-35+s. 78-84 (Alkibiades - Indledning samt Øjenbilledet) samt s. 159-170 (Platons billeder) samt Faidon-uddrag (pdf).
Perspektiv:
Tegnefilm om Hulebilledet
Sangen The Cave” med Mumford & Sons.
Klip fra Rosselinis "Socrate" (ca. 15 minutter, hvor Sokrates taler imod anklagerne)
Klip fra filmen “American Beauty” med fokus på idéer og fænomener.
Fokuspunkter:
Sokrates som filosofisk martyr, asebeia og Sokrates' daimon.
Sokrates som figur hos Platon.
Det athenske demokrati og den samtid, der henrettede Sokrates. Retssagen, dommen og straffen.
Platons idélære, doxa og episteme. Sokrates' maieutik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk tragedie - Hippolytos
Kernestof: Euripides' Hippolytos læst i oversættelse af Torben Frische.
Vi har arbejdet med udgangspunkt i en moderne problemstilling: #MeToo, køn og queer, inkl. magtbalancer i parforhold, hvor vi som perspektivering har set DR-udsendelsen "Alder er bare et tal": https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-kaerester_-alder-er-bare-et-tal_455624
Vi har især fordybet os i personerne Hippolytos og Faidra og deres respektive skæbner samt gudinderne Afrodite og Artemis og deres velvilje over for nogle mennesker og modvilje mod andre samt balancen for mennesker i at dyrke dem hver især i passende grad.
Fokuspunkter:
Hybris og Nemesis
Ate og Sofrosyne
Katarsis-begrebet og tragediegenren kort.
Korets rolle
Deus ex machina
Eleverne har lavet film, der har bundet læsningen af Hippolytos sammen med vores moderne problemstilling. Vi har desuden lavet remediering i form af tegninger af udvalgt scener og begreber.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ovids Metamorfoser
Ovids Metamorfoser
Pyramus og Thisbe (IV: 55-166), udleveret indscannet som pdf.
Ekko og Narcissus (III:339-510), udleveret indscannet som pdf.
Pygmalion (X: 243-298), udleveret indscannet som pdf.
Fokuspunkter:
Forvandlingsmotiverne, forskelle og ligheder mellem de tre tekster i forløbet. Ætiologiske myter, græske forlæg og romerske islæt.
I det hele taget forholdet mellem grækerne og romerne (græsk
kultur som ideal for romerne).
Morbus amoris som motiv i digtning.
Hybris og Nemesis.
Epos-formsprog, der bygges videre på i Homer-læsningen.
Kort dyk ned i Ovids liv og landsforvisning.
Perspektiv:
Tegnefilm om Narcissus og Ekko
Sang: Langt oppe bag Norges kyster
Sang: Cold Equations: Pyramus and Thisbe
Digt: Dorrit Willumsen: Narcissos
Sang: Alanis Morrissette: Narcissus
Sang: Nøx: Pygmalion
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektien er at læse v. 50-283 i Hippolytos. Noget af det læste I nok i timen sidst. Det er fint at skimmelæse, og vi ved godt, at teksten kan være svær, men kig på det og se, om I kan gennemskue, hvad der foregår.
-
HIPPOLYTOS 51 til 120.docx
-
Lektie v. 284-525 i Hippolytos. Husk at tage teksten med på papir. Det er ok at skimmelæse, men prøv at fange handlingen.
-
Medbring Hippolytos-teksten på papir og læs som lektie v 526-731. Husk, det er fint at skimme, men kig på det derhjemme.
-
Når modulet begynder, ligger der kreative opgaver til jer her på modulet (under "Præsentation"). Der vil være noget, I skal sende til mig på Elevfeedback, som jeg fører fravær efter.
-
Læs v. 732-980 i Hippolytos. Det er igen ok at skimmelæse, men prøv at fange handlingen. Husk at medbringe teksten på papir.
-
Husk at medbringe jeres tragedie på papir. Lektie v. 980-1267. Det er fint at skimme, men kig på det og prøv at få overblik over, hvad der sker.
-
Læs v. 1267-1461 (resten af tragedien). Det er fint at skimme.
-
Deus ex machina Hippolytos.docx
-
Kig på Deus ex Machina (se vedhæftede), inden vi ses. De fleste af jer fik nok gennemgået det i timen i går. Deus ex machina Hippolytos.docx
-
Projektarbejde 2e Hippolytos.docx
-
Vi mødes i klassen ved modulets begyndelse, og I skal videre med jeres videoprojekter.
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk epos: Odysseen
Basistekst:
1. sang
9. sang
22. sang v. 260-360
(oversættelse: Due)
Fokuspunkter:
Det homeriske spørgsmål og mundtlig overlevering.
Formelsprog: Epiteter m.m.
Kyklopen som barbar og monster.
Telemachos' udviklingshistorie.
Odysseus som helt og Penelopeia som støtte til heltefiguren.
De antropomorfe guder, skæbne og slægt.
Hybris og Nemesis, syfrosyne, timé og kléos.
Perspektivtekster:
Nick Cave: The Night of the Lotus Eaters (sangtekst)
Klaus Rifbjerg: Penelope på Ithaca (digt)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag skal jeres videoer gøres færdige, så filen kan sendes til mig i slutningen af modulet.
-
I dag ser vi jeres videoer og afrunder tragedie-forløbet.
-
Ingen ny lektie, men alle skal have læst Pyramus og Thisbe. Medbring den gerne på papir, men her får I den også både som pdf og OCR-scannet til dem, der skal bruge dét.Pyramus og Thisbe 2024.pdf Pyramus og Thisbe OCR.docx OVID og Pyramus og Thisbe.do
-
Homerisk lignelse i Pyramus og Thisbe.docx
-
Læs som lektie vedhæftede metamorfose om Narcissus og Ekko (to fortællinger, der væver sig ind i hinanden). Det er ok at skimme lidt, men prøv at fange, hvem der er med, og hvad der sker.Ekko og Narcissus 2024.pdf Ekko og Narcissus OCR.docx
-
Ekko og Narcissus arbejdsspørgsmål.docx
-
Ingen ny lektie, men alle skal have læst Ekko og Narcissus.
-
Pygmalion gruppelæsning 2e.docx
-
Pygmalion 2024.pdf
-
I dag skal vi høre resultaterne af jeres gruppelæsning af "Pygmalion" fra før ferien. I får her teksten både som pdf og i en OCR-scanning, så I kan læse eller genlæse den, før vi ses. Især hvis I ikke var der sidst, anbefaler jeg, at I læser historie
-
Nøx (DNK) – Pygmalion
-
Perspektivering.
-
I dag får i mulighed for nogle karaktersamtaler. Imens kan I læse og se noget som forberedelse til næste forløb: Græsk epos, hvor vi skal læse Odysseen (tilskrevet forfatteren Homer). Vedhæftet finder I en pdf-fil samt to links til YouTube-videoer. T
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skulptur
Græsk og romersk skulptur
Vi har arbejdet med græsk skulptur og tendenser og udvikling i de tre perioder - arkaisk, klassisk
og hellenistisk tid. Vi har dernæst rundet romerne og deres brug af det græske skulpturelle
formsprog, og siden har vi perspektiveret til moderne kunstværker.
Eleverne skal op i ukendte
monumenter, og følgende monumenter har vi arbejdet med som referencemonumenter:
Arkaisk:
Kleobis og Biton
Tidlig klassisk:
Zeus fra Artemission
Højklassisk:
Spydbæreren
Senklassisk:
Afrodite fra Knidos
Hellenistisk:
Den dansende faun
Romersk:
Augustus Primaporta
Efterantikke værker set:
Dieussarts buste af Chr.IV
Roy Muecks Boy
Diverse skulpturer i Viborg
Lærebogsmateriale:
Susan Woodford - Introduktion til græsk og romersk kunst s. 4-22+83-87
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995064595",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995064595",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63995064595"
}