Holdet 2024 bk/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Astrid Lindegaard Rose
Hold 2024 bk/3 (1g bk/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb bk
Titel 2 Natur
Titel 3 Portrætter
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Eksamensprojekt - Aftryk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb bk

Det overordnede emne for forløbet er natur, samt menneskets forhold til naturen. Dette forløb dækker over en introduktion til de grundlækkende begreber indenfor komposition, form, farve, lys, skygge og rum. Forløbet indeholder en dagstur til ARoS og udstillingen "Sky Gazing" samt udvalgte værker fra andre udstillinger.

Elevene læser og lærer om begreberne i grundbogen "Billedkunstbogen: Form, Indhold og Kontekst" af Katrine Charlotte Busk. Følgende kapitler er dækket:
Kapitel 1, Form (Komposition, Rum, Lys, Farver)

De vigtigste værker ligger i filen Natur.pptx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Natur

Emnet natur fortsættes fra grundforløbet. Her inddrages skulptur og installationskunst, beskuerrollen, kunstoplevelsen, sanselighed og omgivelserne.
Vi arbejder med begreberne "antropocæn" og "holocæn" med udgangspunkt i kapitlet "Naturen nu" fra Kunstens Stemmer af Lise Mark.
De vigtigste værker fra forløbet ligger i filen Installation.pptx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Portrætter

Forløbet fokuserer på portrættet - især fyrsteportrættet og de dertilhørende traditioner. I forbindelse med dette arbejder vi med symboler (herunder magtsymboler).
Eleverne har også stiftet bekendtskab med modernismen inden for maleriet, og vi har arbejdet med ekspressionisme og kubisme. Til sidst har vi arbejdet med værker der udfordrer den traditionelle opfattelse af portrættet og diskuteret grænserne  for hvad et portræt kan være.
I "Billedkunstbogen" af Katrine Charlotte Busk har vi læst kapitlet "Bestilte Kunstværker".
Vi har set programmet Danmarks Bedste Portrætmaler sæson 5, afsnit 4 "Symbolik" fra DR.
De vigtigste værker findes i filen Portrætter.pptx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur

Vi arbejder med Stedets ånd og fænomenologi, herunder begreberne non-places, samt mimetisk, symbolsk og komplementær tilgang.
Desuden introduceres udvalgte stilarter: ny-klassicisme, postmodernisme og dekonstruktivisme.
Vi har læst følgende afsnit i Billedkunstbogen af Katrine Charlotte Busk i kapitel 6 Arkitektur: 6a Form, 6.1 Dekoration og flade, 6.4 Vartegn i arkitekturen.
Desuden har vi læst kapitlet "Stedets ånd og fænomenologi" i TAP af Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse.
De vigtigste værker ligger i filen "Arkitektur og natur.pptx"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt - Aftryk

Eksamensprojektet har overskriften "Aftryk". Eleverne arbejder med egne idéer, der kan relateres til emnet. Der ligges vægt på idéudvikling, eksperimentering og undersøgelse af emnets nuancer og muligheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer