Holdet 2024 dr/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Lisbet Tækker Jepsen
Hold 2024 dr/1 (1g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Moderne teater
Titel 2 Naturalismen
Titel 3 Græsk Teater
Titel 4 Absurd teater
Titel 5 Bertolt Brecht - episk teater
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Moderne teater

Eleverne arbejder aktivt med portfolien gennem hele skoleåret. Portfolien er en fysisk mappe, hvor eleverne kan gemme materiale fra timen. Flere elever har portfoliemateriale på deres computer.
Eleverne arbejder i løbet af året i forskellige grupper med fremvisning for klassen af små sekvenser.
Eleverne får introduktion til brug af lys og lyd.
Intro til skuespilteknik: tillidsøvelser, gruppedynamikøvelser og improvisationsøvelser.
Skuespilteknik: Der arbejdes over hele skoleåret med spænding, indlevelse, status, udtryksniveau, blikretning, relationer på scenen, Laban-øvelser, skuespilleren i rummet, taleretninger, stemmebrug, modstand, diverse teatersportdiscipliner, arrangement, improvisation.

Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog"  11 - 22, 99 -102,
Karen Sørensen: "Dramatik - teaterhistorie" 153-154, 159 -163.

Uddrag fra "Først blir man jo født" Line Knutzon. 1. scene.  s. 3-7 ,
Først blir man jo født:
https://www.youtube.com/watch?v=3tsjop7JixY&t=421s
Uddrag fra "Den dag Brad Pitt fik paranoia." Christian Lollike.
Bagtanke: Christian Lollike.
https://www.youtube.com/watch?v=Rr1AnUFhmII
Klip fra Christian Lollikes: Manifest. CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Naturalismen

Eleverne arbejder i par, og udarbejder en poster om forløbet. Eleverne skal udarbejde et oplæg og præsenterer posteren.
Skuespiltekniske øvelser - Stanislavskijs skuespilteknik.
Tomtekst, indre og ydre teknik, indlevelse, improvisationsøvelser, tillidsøvelser, de givne omstændigheder.
Dramatik -  en grundbog:  68-71, 79.
Dramatik - teaterhistorie: 83 - 91, 95 - 99.
Dansk teater 300 år. https://www.dr.dk/drtv/se/dansk-teater-300-aar_-virkeligheden-rykker-ind-paa-teatret_336814
"Et dukkehjem" Bonanza - dr.dk. Startscene og slutscene.
"Et dukkehjem" Mungo Park. CFU. Startscenen og slutscene.

The Work of Ibsen part 1 and 2:
https://www.youtube.com/watch?v=5OKY_0Q0qO8&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=lleHC2zeLDQ&t=5s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Græsk Teater

Eleverne arbejder med masker og kostumer - eleverne udarbejder i grupper en lille forestilling. Vi spiller i festsalen og på hovedtrappen.
Eleverne udarbejder individuelt til deres portfolie en fysisk teoribog om Græsk Teater, med tekst og billeder.
Dramatik - en grundbog: 99-101.
Dramatik - teaterhistorie: 7- 21.
Klar scene. Annete Højlund. s. 17-18. Uddrag fra Kong Ødipus.

National Theater:
An introduction to Greek Tragedy:
https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc
An introduction to Greek Theater:
https://www.youtube.com/watch?v=aSRLK7SogvE&t=1s
Modern Interpretations of Greek chorus
https://www.youtube.com/watch?v=MlXi8LfKv-0

Ødipus rex
https://www.youtube.com/watch?v=s_L_jzb8yiM&t=4540s
Ødipus - Det Kongelige Teater
https://www.youtube.com/watch?v=Hf2MyV2Cdg4

FF2 forløb - samarbejde med musik.
Eleverne samarbejder med musikelever om at udarbejde en forestilling. Eleverne arbejder med teknikker fra performance teater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Absurd teater

Vi laver mimeøvelser, gøgler og klovne øvelser, jonglering og øver absurd spillestil.
Eleverne arbejde i grupper med "Mens vi venter på Godot"
Dramatik - teaterhistorie. s. 123-142.
Dansk Teater 300 år: https://www.dr.dk/drtv/serie/dansk-teater-300-aar_336811
Klar Scene. Annette Koldkjær Højlund. s.152-156.
Uddrag fra: Vi venter på Godot. CFU.
Stupid clown. https://www.youtube.com/watch?v=uS6DNtkvac8&t=9s
Play. Samuel Beckett. https://www.youtube.com/watch?v=s2QJ0FYE3pw&t=
Come and Go. https://www.youtube.com/watch?v=rNh3m2xp0k8&t=10s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bertolt Brecht - episk teater

Eleverne arbejder med Brechts skuespilteknik og V-effekter.
Dramatik - en grundbog: 74-75, 78, 101-102

Mutter Courage og hendes børn. Det Kongelige Teater:

Lars von Trier: Dogville
https://www.youtube.com/watch?v=9BvH8X98vcghttps://www.youtube.com/watch?v=wQKZlps9W0k

Dr.dk. Kulturkamp og krig.
https://www.dr.dk/drtv/se/dansk-teater-300-aar_-kulturkamp-og-krig_493138

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Eleverne bliver præsenteret for mange manuskripter med forskellige temaer og gruppestørrelser. Eleverne danner grupper.
Øvelser: Den varme stol, veninde bogen.
Eleverne udarbejder deres eget manuskript - hele det oprindelige manuskriptet skal læses.
I projektperioden spiller eleverne på skift i dramalokalet med adgang til lys, lyd og scenografi. Grupperne spiller også om eftermiddagen i dramalokalet.
Viborg Musik teater:  Drengen der ikke kunne gø.
Eksamensgrupper:
Mursten: To elever.
Europamestrene. Thor Bjørn Krebs. To elever.
Selvskrevet manuskript: Bjerge af Tøj.  Tre elever.
Pax. Cathrine fjord Fromberg: tre elever.
Pax. Cathrine Fjord Frombert: tre elever.
Hullet: To elever.
Hullet: To elever.
Jeg. Mig. Fuck. Dig: 3 elever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer