Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Maria Højer Christiansen
|
Hold
|
2024 me/2 (1g me/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Kortfilm og filmsprog
Fagligt fokus:
• Grundforløbets introduktionsforløb. Her introduceres eleverne til mediefaglige begreber (filmiske og dramaturgiske principper) Der arbejdes i forløbet både analytisk og praktisk.
• Eleverne er blevet introduceret til korfilmsformatet.
• Praktisk arbejde:
o Eleverne har arbejdet med mindre øvelser i pitch, sceneoversigt, storyboarding og redigering i Final Cut proX
Anvendt materiale:
Filmcentralens filmleksikon: Filmiske virkemidler og dramaturgiske principper
Alle 1.g-elever har i grundforløbet set følgende kortfilm
• Anders Walter, Ivalu, 2023
• Gorm Just, Oceaniden, 2011
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Pilotproduktion
Fagligt fokus:
• betjene optage- og redigeringsudstyr
I kan vælge at optage på skolens kameraer og anvende skolens redigeringsprogrammer, men I kan også vælge at bruge jeres telefoner og egne redigeringsprogrammer. Hvis I vil anvende udstyr fra mediefag, skal I indgive ønske om udstyr i slutningen af modulet i følgende dokument:
https://docs.google.com/document/d/1olAeqspUjxToZDPXBksCHIu9t0mKK-Hd54rFh0joIGg/edit?usp=share_link
• I grupper planlægge og gennemføre en medieproduktion
• Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
• Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
Dette indebærer, at I laver en pitch, en sceneoversigt og et storyboard
• Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion
• Genre: fiktion
• Omfang: Max 6 minutter inklusiv rulletekster
• Der skal indgå reallyd
• Der skal være mindst ét FEMO-princip
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
• Der skal være en tydelig hovedkarakter
• Hovedkarakteren skal minimum træffe ét essentielt valg, der får betydning for resten af filmen (fx point of no return)
• Der skal være et anslag, hvor I hinter til hovedkonflikten
• Der skal være en afløsning af hovedkonflikten
• Filmen må ikke slutte med et selvmord
• Filmen må ikke omhandle stofmisbrug
• Filmen må ikke handle om mobning
• Eleverne har ajourført deres arbejde i en logbog, som I får udleveret et link til (se sidste side i dokumentet)
• De kan selv vælge at agere skuespillere, men de må også gerne få andre til det.
• Eleverne er blevet introduceret til Raskins Parametre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Eksamensproduktion
Krav til eksamensproduktionen og formalia
De faglige mål, som de fremgår af læreplanen:
• betjene optage- og redigeringsudstyr
• i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
• anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
• arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
• tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
• forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
• Omfang med rulletekster: 6 minutter
• Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
Dette indebærer, at I laver en pitch, en sceneoversigt og et storyboard
• Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion
• Genre: fiktion
• Omfang: Max 6 minutter inklusiv rulletekster
• Der skal indgå reallyd
• Eleverne har ajourført deres arbejde i produktionsbøger på google docs
Krav om oplysning af anvendt udstyr:
• Det skal fremgå af et dokument afleveret sammen med eksamensproduktionen:
o Hvilket optageudstyr, der er anvendt (kameratype etc)
o Hvilket redigeringsudstyr, der er anvendt (hvilket program etc.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Dokumentar
Fagligt fokus:
• Kendskab til grundlæggende typer af autenticitetsmarkører og filmiske
virkemidler samt anvendelse af disse i en analyse og fortolkning
• Forståelse af dokumentarbegrebet i bredt perspektiv samt specifikke
kendetegn for dokumentrens undergenrer; den observerende,
autoritative og deltagende dokumentar
• Evne til at afgrænse de forskellige dokumentartyper i en analyse
Anvendt materiale:
• Dorte Granild og Mette Wolfhagen, DOX, 2016
o ”Den performative og refleksive dokumentar
o ”Om den autoritative dokumentar”
o ”Om den observerende dokumentar”
o ”Om den deltagende dokumentar”
Anvendte uddrag fra dokumentarer:
- Hjertelandet, Christian Sønderby Jepsen
- Fahrenheit 9/11
- Blodets bånd,
- Det røde kapel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309574724",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309574724",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309574724"
}