Holdet 2024 me/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Maria Højer Christiansen
Hold 2024 me/2 (1g me/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Kortfilm og filmsprog
Titel 2 2. Pilotproduktion
Titel 3 3. Tarantino - Auteur
Titel 4 4. Eksamensproduktion
Titel 5 5. Dokumentar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Kortfilm og filmsprog

Fagligt fokus:
• Grundforløbets introduktionsforløb. Her introduceres eleverne til mediefaglige begreber (filmiske og dramaturgiske principper) Der arbejdes i forløbet både analytisk og praktisk.
• Eleverne er blevet introduceret til korfilmsformatet.
• Praktisk arbejde:
o Eleverne har arbejdet med mindre øvelser i pitch, sceneoversigt, storyboarding og redigering i Final Cut proX
Anvendt materiale:
Filmcentralens filmleksikon: Filmiske virkemidler og dramaturgiske principper
Alle 1.g-elever har i grundforløbet set følgende kortfilm
• Anders Walter, Ivalu, 2023
• Gorm Just, Oceaniden, 2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Pilotproduktion

Fagligt fokus:

• betjene optage- og redigeringsudstyr


I kan vælge at optage på skolens kameraer og anvende skolens redigeringsprogrammer, men I kan også vælge at bruge jeres telefoner og egne redigeringsprogrammer. Hvis I vil anvende udstyr fra mediefag, skal I indgive ønske om udstyr i slutningen af modulet i følgende dokument:
https://docs.google.com/document/d/1olAeqspUjxToZDPXBksCHIu9t0mKK-Hd54rFh0joIGg/edit?usp=share_link

• I grupper planlægge og gennemføre en medieproduktion

• Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler

• Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen

Dette indebærer, at I laver en pitch, en sceneoversigt og et storyboard
• Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion
• Genre: fiktion
• Omfang: Max 6 minutter inklusiv rulletekster
• Der skal indgå reallyd
• Der skal være mindst ét FEMO-princip
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
• Der skal være en tydelig hovedkarakter
• Hovedkarakteren skal minimum træffe ét essentielt valg, der får betydning for resten af filmen (fx point of no return)
• Der skal være et anslag, hvor I hinter til hovedkonflikten
• Der skal være en afløsning af hovedkonflikten
• Filmen må ikke slutte med et selvmord
• Filmen må ikke omhandle stofmisbrug
• Filmen må ikke handle om mobning
• Eleverne har ajourført deres arbejde i en logbog, som I får udleveret et link til (se sidste side i dokumentet)
• De kan selv vælge at agere skuespillere, men de må også gerne få andre til det.
• Eleverne er blevet introduceret til Raskins Parametre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Tarantino - Auteur

Fagligt fokus:

Forløbet har haft fokus på Quentin Tarantino som Auteur. Fokus har i timerne primært været på:

o Filmiske virkemidler
o Dramaturgiske forhold
o Tematiske forhold
o Karakterer/skuespillere
o Genreforhold; Eleverne har beskæftiget sig med genreblandinger, herunder  Western, Blaxploitation, Action og asiatiske film
o Intertekstualitet og metatræk har været berørt
(Se nedenstående link til Powepoint)


Anvendt materiale:
• Uddrag af dokumentaren The First Eight
• Blog om Tarantino: Her har genrebeskrivelserne været i fokus
https://sydkystenmediefag.wordpress.com/2016/08/04/auteurtraek-hos-tarantino/
• PP om Auteurs og Quentin Tarantino: https://docs.google.com/presentation/d/12H-M1O8zVqT3t4AeAb1JZE8QvGxgUQga/edit?usp=share_link&ouid=114841703030209322853&rtpof=true&sd=true

Sete film:
o Django Unchained
o Kill Bill Vol 1

Praktisk projektarbejde: Copy Cat af Kill Bill
Teoretisk projektarbejde: Oplæg: næranalyse af selvvalgt uddrag fra enten Django eller Kill Bill.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Eksamensproduktion

Krav til eksamensproduktionen og formalia

De faglige mål, som de fremgår af læreplanen:

• betjene optage- og redigeringsudstyr

• i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion

• anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler

• arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen

• tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
• forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
• Omfang med rulletekster: 6 minutter
• Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen

Dette indebærer, at I laver en pitch, en sceneoversigt og et storyboard
• Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion
• Genre: fiktion
• Omfang: Max 6 minutter inklusiv rulletekster
• Der skal indgå reallyd
• Eleverne har ajourført deres arbejde i produktionsbøger på google docs

Krav om oplysning af anvendt udstyr:
• Det skal fremgå af et dokument afleveret sammen med eksamensproduktionen:
o Hvilket optageudstyr, der er anvendt (kameratype etc)
o Hvilket redigeringsudstyr, der er anvendt (hvilket program etc.)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Dokumentar

Fagligt fokus:
• Kendskab til grundlæggende typer af autenticitetsmarkører og filmiske
virkemidler samt anvendelse af disse i en analyse og fortolkning
• Forståelse af dokumentarbegrebet i bredt perspektiv samt specifikke
kendetegn for dokumentrens undergenrer; den observerende,
autoritative og deltagende dokumentar
• Evne til at afgrænse de forskellige dokumentartyper i en analyse
Anvendt materiale:
• Dorte Granild og Mette Wolfhagen, DOX, 2016
o ”Den performative og refleksive dokumentar
o ”Om den autoritative dokumentar”
o ”Om den observerende dokumentar”
o ”Om den deltagende dokumentar”

Anvendte uddrag fra dokumentarer:
- Hjertelandet, Christian Sønderby Jepsen
- Fahrenheit 9/11
- Blodets bånd,
- Det røde kapel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer