Holdet 2024 me/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Freia Behr Andersen, Jakob Holm Kowalski
Hold 2024 me/3 (1g me/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmsprog og korte film
Titel 2 Film Noir
Titel 3 Pilotproduktion
Titel 4 FF2 Livshistorier
Titel 5 Fakta, fiktion og filmnoir
Titel 6 Eksamensproduktion
Titel 7 Forløb#3
Titel 8 Fakta, fiktion og filmnoir

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmsprog og korte film

Beskrivelse
I grundforløbet er det primære fokus at introducere eleverne for de vigtigste fagbegreber i forbindelse med filmiske virkemidler, samt at gøre dem bevidste om, hvordan disse anvendes – og kan analyseres og fortolkes på. Eleverne ser flere filmcitater for at eksemplificere fagbegreberne, samt enkelte kortfilm, for at blive bekendte med genren.

Til blokdagen introduceres eleverne meget overfladisk til kampagnefilmsgenren, samt de innovative værktøjer KIE- og SWOT-modellen. Og så skal de lave en kampagnefilm for skolens fællestimeudvalg, som er deres ”eksterne” samarbejdspartner. De kommer herved til at skulle løse en virkelig problemstilling med et innovativt løsningsforslag, da opgaven bliver at lave en film om god opførsel ved skolens fællestimer, som forhåbentlig kan vises for skolens andre elever.

Faglige mål:

• Introduktion til de væsentligste, filmiske virkemidler (se begrebsark)  

• At blive introduceret til, hvordan man analyserer og fortolker i mediefag – herunder næranalysen.

• At blive introduceret til skolens kameraer, samt brugen af disse til produktion.

• At blive introduceret til skolens redigeringsprogram og til at redigere vha. klippeøvelsen ”Et ligegyldigt skænderi”.

• Introduktion til KIE-modellen, og det at arbejde innovativt ved at løse et problem vha. et løsningsforslag, som har værdi for andre.

• Introduktion til SWOT-modellen, så de bliver introduceret til det at skulle evaluere sig selv ud fra tydelige kriterier.

• En overfladisk og kort introduktion til nogle få dramaturgiske virkemidler, som der bygges videre på efter grundforløbet.

• En introduktion til FEMO-princippterne.

• En introduktion til målgruppeanalyse og refleksioner omkring styrker og svagheder ved forskellige distributionskanaler.

• En introduktion til en kort produktionsproces med idéudvikling, refleksioner om målgruppe og distributionskanal, produktion, postproduktion, screening og selvevaluering.

• En introduktion til Raskins 7 parametre.

• Nøglebegreber, som eleverne skal introduceres for:

• Filmens byggesten:
o Frame,
o Klip,
o Indstilling,
o Scene,
o Sekvens

• Beskæringer,
o Supertotal,
o Total,
o Halvtotal,
o Halvnær,
o Nær,
o Ultranær

• Perspektiver:
o Normalperspektiv,
o Frøperspektiv,
o Fugleperspektiv

• Billedkompositioner,
• To-skud
• Tre-skud
• Trekantskomposition
• Omvendt trekantskomposition
• Nakkeskud
• Diagonale linjer
• Lodrette linjer
• Vandrette linjer
• Kælkede linjer
• POV (Point of View):
• Over the shoulder
• Fokusskift
• Dybdekomposition

• Kamerabevægelser:
• Håndholdt kamera
• Stationært kamera (på stativ)
• Steadycam
• Travelling
• Kran
• Subjektivt kamera
• Zoom
• Tilt
• Panorering

• Lyd:
o Diegetisk lyd
o Ikke-diegetisk lyd
o Subjektiv lyd
o Voice over
o Kontrapunktisk lyd
o Effektlyd

• Farver:
Farvesymbolik

• Lys:
o High key
o Low key
o Reallys
o Varm belysning
o Kold belysning

Dramaturgiske begreber:
* Tre-akter-model
* Raskins syv parametre


Herudover skal de igennem redigeringsøvelsen ”Et ligegyldigt skænderi” og en praktisk kameraøvelse, hvor de skal prøve at lave en action-scene. På blokdagen skal eleverne herudover prøve kræfter med at finde på en slutning på en kortfilm, storyboarde og lave sceneoversigt, filme og redigere.
Dette for at de får en:

• Grundlæggende forståelse for basale redigeringsprincipper - både i egne redigeringsprogrammer, samt i Final Cut Pro X
• Grundlæggende forståelse for optageteknikker og praktisk anvendelse af optageudstyr, herunder skolens kameraer samt egne mobiltelefoner.

Teori:

• Olsen, Mimi og Schou, Hans Oluf: ”Filmiske virkemidler” s. 19-20, ”Beskæring” s. 21-24, ”Perspektiv” fra 24-26, ”Kamera” s. 27-29, ”Lyd” s. 30-32, ”Klipning” s. 33-38, ”Lys” og ”Farver” s. 39-41 i Levende billeder, 3. udgave (2007-2010)

• Harboe, Jette Meldgaard og Poulsen, Henrik: ”Framing” og ”Billedkomposition” fra ibogen Close up (2017) https://closeup.systime.dk/?id=149

* "Kompositioner og perspektiver", lærerproduceret Prezi af Freia Behr Andersen: https://prezi.com/view/2w57HUhzgFUGEgnVWjiT/

* "What Happens When A Movie Has No Script Supervisor?", Reverse Film School | Vanity Fair (2018): https://www.youtube.com/watch?v=NAvn7CNpdB8

* "Directing Camera Movement — Filmmaking Techniques for Directors: Ep4": af StudioBinder
StudioBinder (2017): https://www.youtube.com/watch?v=GbnYBmqBbKA&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.nfi.edu%2F&source_ve_path=OTY3MTQ

* "Camera Movements: an introduction, with examples and explanations" af Film Studies Fundamentals (2017):
https://www.youtube.com/watch?v=9LkKgoq584M

* "KLIPPETEKNIK: 180 graders regel" af
vj-dk.dk (2013): https://www.youtube.com/watch?v=aX3ZF4il2ts&t=16s

* "180 Graders Reglen For Nybegyndere" af Filmværksted Odense (2017); https://www.youtube.com/watch?v=rtK3WuvpWHs

* FEMO - Fire veje til filmiske farmes" af Dorte Granild, udgivet på 16:9 (2016): http://www.16-9.dk/2016/05/femo/

* "Intro til mediefag", lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen

Film:

• ”Ivalu” kortfilm af Anders Walther (2023)

• ”Oceaniden”, kortfilm af Gorm Just (2010):  https://www.youtube.com/watch?v=Yrud8pGzPq4

Filmcitater:

* "The house of the devil", George Méliés (1896): https://www.youtube.com/watch?v=SEAlhnXfThE

• Citat fra The Haunting of Hill House sæson 1, episode 6: https://www.youtube.com/watch?v=bZ-mXMjO9h8
1:58 min. inde

• Citat fra Babel: https://drive.google.com/file/d/0B8FD2nl1cwngWWlQZks4SWxsaWM/view?usp=share_link&resourcekey=0-21ilRRRxJNnjc5nU7CkHfQ

• Citat fra Braveheart: https://drive.google.com/file/d/0B8FD2nl1cwngVFpPZUI2a3VYWjg/view?usp=share_link&resourcekey=0-t7zfKemrdnoK177yY0g5Mw

• Citat fra Nattevagten: https://drive.google.com/file/d/0B8FD2nl1cwngbmtrcVQ1N3A1aUk/view?usp=share_link&resourcekey=0-kkJ3hcMTYjW39705ZjCn7A

* Citat fra Mulan, Disney

* Citat fra serien ”Kevin can go f**k himself”, af Valerie Armstrong (2021)

* Citat fra "Kongekabale" Nikolaj Arcel (2004)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Film Noir

Forløb varetaget af JK

Bemærk at beløbet er afbrudt af dels pilotproduktion og dels FF2-forløb om Livshistorier

Faglige mål:

-anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier

̶ redegøre for grundlæggende træk ved (fakta,) fiktion (og blandinger mellem disse former)

̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem

̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Eleverne er blevet introduceret til Film Noir genrens historie og stilistiske træk, samt temaer og typiske karakterer. Dernæst har vi arbejdet med Neo-noir begrebet, og fundet ligheder og forskelle mellem klassiske noir film og neo-noir. Vi har beskæftiget os med seriedramaturgi vs. filmens dramaturgi og arbejdet med perspektivering til selvvalgt kontekst (mediebrug, produktion & distribution). Engelsk infographic og lærerproduceret oversigtsark over noir-træk er gennemgået og anvedt.

Sete værker:

Double Indemnity (Gene Wilder, 1944)

Jessica Jones (sæson 1, afsnit 1) (SJ Clarkson, 2015)

Official Trailer Blue Velvet, David Lynch (1986) https://www.youtube.com/watch?v=yKdztrUft-c

Derudover er der øvet shot to shot analyse af et citat fra Across The Pacific (John Huston, 1942) (som ukendt noir-citat)

Og citater fra "The Big Sleep", Howard Hawkes, 1946

Herudover billedanalyse af noir-billeder fra Double Indemnity

Ift. repetition af filmiske og dramturgiske virkemidler har vi i starten af forløbet analyseret kortfilmene

"Pistol"

"Teeth"

samt citater fra "Klovn", "Magnolia" og "Homeland".


Sekundærtekster:

“Infographic: What makes a film noir?”, BFI, 2015
https://www.bfi.org.uk/features/infographic-what-makes-film-noir

”The Rules of Film Noir” ROCCO ACEE, YouTube, 2013
https://www.youtube.com/watch?v=G2_wWc99g88

Lærerproduceret ark om noir-træk + samtids- periode- og fremtids-noir.

Kontekster:

* Film Noir genrens historie og stilistiske træk

* Klassiske Noir-film >< Neo Noir

* Seriedramaturgi >< filmens dramaturgi

* Mediebrug

* Produktionsforhold og distribution

* Kulturel- og samfundsfaglig sammenhæng (bl.a. Noir i krigens tid) / socialhistorisk læsning

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pilotproduktion

Forløb varetaget af JK

F̶aglige mål:

betjene optage- og redigeringsudstyr

̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion

̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler

̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen

̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal

̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Eleverne har selv skullet brainstorme, planlægge, filme og redigere en selvskrevet produktion af cirka 3-5 minutters varighed.

Derudover har eleverne fået en introduktion til kortfilm som genre (som bygger videre på grundforløbet og dramaturgi & filmsprog fra Film Noir 1, inklusiv Raskins 7 parametre - set andre elevkortfilm, og set og analyseret filmene: Attick Panic (og behind the scenes)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FF2 Livshistorier

Faglige mål

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

̶ betjene optage- og redigeringsudstye

̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion

̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler

̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen

̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal

̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.



Projektet:
I uge 6 skal I over to dage arbejde i og på tværs af jeres kunstneriske fag for dels at lære at arbejde innovativt og dels at afprøve og opleve, hvordan de kunstneriske fag kan spille sammen. I samarbejder med et billedkunsthold ift. den kreative proces med benspænd, præsentation, visning og reflektion.

Overordnet problemformulering:
Hvordan skaber og formidler vi livshistorier og ungdomsfortællinger gennem vores kreative fag?

Specifik mediefagsproblemformulering: Hvordan kan vi bruge levende billeder til at fortælle en vigtig begivenhed i en livshistorie, der skaber refleksion og værdi for andre ved at illustrere, hvad der er væsentligt i et menneskes liv?

Produktkrav i mediefag:
Produktet er en videoproduktion, der forholder sig til emnet ”Livshistorier” og anvender, viser eller reflekterer over, hvordan vi skaber og formilder livshistorier og ungdomsfortællinger med brug af mediefaglige værktøjer og i samspil med de øvrige kreative fag på VK.

Plan for dagene

Mandag 1. modul: - Om KIE, og hvordan vi skal anvende den
Ligeledes skal I skrive fem ord/benspænd på arket til jeres billedkunstmakkergruppe. De skal bruge mindst ét af jeres og I et af deres i produktet. Ved fremvisning reflekterer I over forståelsen af det valgte ord/benspænd.

2. modul: K (i KIE)
- Idégenerering:  

3. modul:   K+I (i KIE) Idégenerering, PITCH, skudliste

4. modul K+I (i KIE)

SKUDLISTE/optagelse
Optagelse/redigering I (i KIE)



Fri
Tirsdag 1. modul: 2. modul 3. modul 4. modul 5. modul
Redigering
I (i KIE)

Redigering
I+E (i KIE)
Vis og præsenter for partnergruppe
I+E (i KIE)
Refleksion, SWOT og logbog





Læringsmål:
• At arbejde problemorienteret: løse et problem i fagligt samspil med et eller flere fag
• At arbejde kreativt og innovativt
• At lære at anvende KIE og SWOT-modellerne

KIE-modellen:
Det kreative læringsrum (K)
I dette rum handler det om at skabe så mange ideer som overhovedet muligt. I skal brainstorme og byde ind med så meget som muligt. I dette rum må I ikke være kritiske eller på nogen måde dømme de ideer, der kommer. Ingen ide er ”for langt ude” eller urealistisk.
I skal være åbne og kreative. I skal bruge jeres fantasi. I skal tænke divergent = ud af boksen.

Det innovative rum (I)
I dette rum starter arbejdet med at analysere de mange ideer. Her skal der tænkes logisk og analytisk. Her skal I udvælge, prioritere og systematisere de mange ideer, gruppen har fundet frem til. Her skal I sørge for at forholde jer til de faglige mål for projektet; dvs. I skal arbejde fagligt med at videreudvikle jeres ide, så den bliver konkret og realiserbar.
I skal være faglige, vurderende og tænke konvergent = ind i boksen.

Det entreprenante rum (E)
I dette rum skal I realisere jeres ide. Her er der fokus på iscenesættelse, organisatoriske evner og loyalitet overfor gruppens ide. Det er også i dette rum, at I skal tænke på jeres modtagere og på hvordan I præsenterer jeres produkt.
I skal være aktive og samarbejde både i jeres faggrupper og i jeres tværæstetiske grupper.

SWOT-modellen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fakta, fiktion og filmnoir

Forløbet skal dels introducere eleverne for fakta-, fiktion- og blandingsformer, samt dokumentargenren og forskellige undergenrer. Og dels nuancere og repetere deres viden om film noir, serieformatet, spillefilm, kortfilm.

Faglige mål:
• At træne eleverne i at blive bedre til at anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse – og næranalyse - af film og serie-produktioner.

• At træne eleverne i at blive bedre til at kunne redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold.

• At introducere eleverne til dokumentargenren og dennes karakteristika, samt dokumentarformerne deltagende, dybdeborende og observerende dokumentar.

̶ redegøre for grundlæggende træk ved (fakta,) fiktion (og blandinger mellem disse former)

̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem

̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Analysefilm:

Filmcitater:
• Lars Engels’ Historier fra en politistation (2000) https://drive.google.com/file/d/1C2ZeDa8Xb0lcNx3-sxfSDrnLIvlaDOu2/view?usp=share_link

• Politijagt (2009) på Kanal 5:   https://drive.google.com/file/d/1GSmJhswsYski0794BYKbhS9aSN0m0Rhd/view?usp=sharing  

• Daniel Myricks The Blair Witch Project (1999): https://www.youtube.com/watch?v=cmYsRcLMvO8

• Cortzen, Ane: afsnittet ”Krimi” fra tv-serien TV!TV!TV!, sendt på DR2  (2011)  https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=TV!TV!TV!%20krimi&orderby=title&SearchID=6e33872e-d23b-4b5e-b60b-bb783b4fa8af&index=1


Faglitteratur:
* "Filmiske og dramaturgiske virkemidler", lærerproduceret Prezi: https://prezi.com/bf_m0fkoafla/?preview=1

* Andersen, Kirsten og Mikkelsen, Jan Foght Dokumentaren i undervisningen, København: L&R Uddannelse, 2009 s. 15-20, 53-57 og 61-63.
(Teksten er uploadet som PDF i dokumentarforløbsmappen på Lectio)

* "Fakta- og fiktionskoder" lærerproduceret ark.

* Kjærland (red.) "Hvad er en dokumentar" i www.dfi.dk, Det danske filminstitut (2001)

* "De 3 appelformer i dokumentaren" Lærerproduceret ark

Kontekster:
• Tværmedialitet/transmedia storytelling
• Tvs tredje guldalder
• Føljeton >< episodeserie
• Tv >< streamingserie
• Found footage og hybrider
• Dokumentarformer
• Socialhistorisk og kulturel læsning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensproduktion

Eleverne har anvendt XXX og redigeringsprogrammet Final Cut Pro X.

Eleverne har ført logbøger for produktionsprocessen, hvor de bl.a. er blevet bedt om at forholde sig til målgruppe og distribution.

Teoretiske tekster:

* "Eksamensproduktion step by step", lærerproduceret PPP af Freia Andersen. Nogle af slidesene er baseret på artiklen "Kommunikation, målgrupper og sociale medier i mediefag" af Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen samt "Basal ophavsret og medieetik - med særligt fokus på elevproduktioner" af Mimi Olsen og Josephine Bock, begge udgivet i "Det nye mediefag - Et inspirationsmateriale" udgivet for Medielærerforeningen.

* FEMO-principperne, et videoessay af Dorte Schmidt Granild: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fakta, fiktion og filmnoir

Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer