Titel
1
|
Filmsprog og korte film
Beskrivelse
I grundforløbet er det primære fokus at introducere eleverne for de vigtigste fagbegreber i forbindelse med filmiske virkemidler, samt at gøre dem bevidste om, hvordan disse anvendes – og kan analyseres og fortolkes på. Eleverne ser flere filmcitater for at eksemplificere fagbegreberne, samt enkelte kortfilm, for at blive bekendte med genren.
Til blokdagen introduceres eleverne meget overfladisk til kampagnefilmsgenren, samt de innovative værktøjer KIE- og SWOT-modellen. Og så skal de lave en kampagnefilm for skolens fællestimeudvalg, som er deres ”eksterne” samarbejdspartner. De kommer herved til at skulle løse en virkelig problemstilling med et innovativt løsningsforslag, da opgaven bliver at lave en film om god opførsel ved skolens fællestimer, som forhåbentlig kan vises for skolens andre elever.
Faglige mål:
• Introduktion til de væsentligste, filmiske virkemidler (se begrebsark)
• At blive introduceret til, hvordan man analyserer og fortolker i mediefag – herunder næranalysen.
• At blive introduceret til skolens kameraer, samt brugen af disse til produktion.
• At blive introduceret til skolens redigeringsprogram og til at redigere vha. klippeøvelsen ”Et ligegyldigt skænderi”.
• Introduktion til KIE-modellen, og det at arbejde innovativt ved at løse et problem vha. et løsningsforslag, som har værdi for andre.
• Introduktion til SWOT-modellen, så de bliver introduceret til det at skulle evaluere sig selv ud fra tydelige kriterier.
• En overfladisk og kort introduktion til nogle få dramaturgiske virkemidler, som der bygges videre på efter grundforløbet.
• En introduktion til FEMO-princippterne.
• En introduktion til målgruppeanalyse og refleksioner omkring styrker og svagheder ved forskellige distributionskanaler.
• En introduktion til en kort produktionsproces med idéudvikling, refleksioner om målgruppe og distributionskanal, produktion, postproduktion, screening og selvevaluering.
• En introduktion til Raskins 7 parametre.
• Nøglebegreber, som eleverne skal introduceres for:
• Filmens byggesten:
o Frame,
o Klip,
o Indstilling,
o Scene,
o Sekvens
• Beskæringer,
o Supertotal,
o Total,
o Halvtotal,
o Halvnær,
o Nær,
o Ultranær
• Perspektiver:
o Normalperspektiv,
o Frøperspektiv,
o Fugleperspektiv
• Billedkompositioner,
• To-skud
• Tre-skud
• Trekantskomposition
• Omvendt trekantskomposition
• Nakkeskud
• Diagonale linjer
• Lodrette linjer
• Vandrette linjer
• Kælkede linjer
• POV (Point of View):
• Over the shoulder
• Fokusskift
• Dybdekomposition
• Kamerabevægelser:
• Håndholdt kamera
• Stationært kamera (på stativ)
• Steadycam
• Travelling
• Kran
• Subjektivt kamera
• Zoom
• Tilt
• Panorering
• Lyd:
o Diegetisk lyd
o Ikke-diegetisk lyd
o Subjektiv lyd
o Voice over
o Kontrapunktisk lyd
o Effektlyd
• Farver:
Farvesymbolik
• Lys:
o High key
o Low key
o Reallys
o Varm belysning
o Kold belysning
Dramaturgiske begreber:
* Tre-akter-model
* Raskins syv parametre
Herudover skal de igennem redigeringsøvelsen ”Et ligegyldigt skænderi” og en praktisk kameraøvelse, hvor de skal prøve at lave en action-scene. På blokdagen skal eleverne herudover prøve kræfter med at finde på en slutning på en kortfilm, storyboarde og lave sceneoversigt, filme og redigere.
Dette for at de får en:
• Grundlæggende forståelse for basale redigeringsprincipper - både i egne redigeringsprogrammer, samt i Final Cut Pro X
• Grundlæggende forståelse for optageteknikker og praktisk anvendelse af optageudstyr, herunder skolens kameraer samt egne mobiltelefoner.
Teori:
• Olsen, Mimi og Schou, Hans Oluf: ”Filmiske virkemidler” s. 19-20, ”Beskæring” s. 21-24, ”Perspektiv” fra 24-26, ”Kamera” s. 27-29, ”Lyd” s. 30-32, ”Klipning” s. 33-38, ”Lys” og ”Farver” s. 39-41 i Levende billeder, 3. udgave (2007-2010)
• Harboe, Jette Meldgaard og Poulsen, Henrik: ”Framing” og ”Billedkomposition” fra ibogen Close up (2017) https://closeup.systime.dk/?id=149
* "Kompositioner og perspektiver", lærerproduceret Prezi af Freia Behr Andersen: https://prezi.com/view/2w57HUhzgFUGEgnVWjiT/
* "What Happens When A Movie Has No Script Supervisor?", Reverse Film School | Vanity Fair (2018): https://www.youtube.com/watch?v=NAvn7CNpdB8
* "Directing Camera Movement — Filmmaking Techniques for Directors: Ep4": af StudioBinder
StudioBinder (2017): https://www.youtube.com/watch?v=GbnYBmqBbKA&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.nfi.edu%2F&source_ve_path=OTY3MTQ
* "Camera Movements: an introduction, with examples and explanations" af Film Studies Fundamentals (2017):
https://www.youtube.com/watch?v=9LkKgoq584M
* "KLIPPETEKNIK: 180 graders regel" af
vj-dk.dk (2013): https://www.youtube.com/watch?v=aX3ZF4il2ts&t=16s
* "180 Graders Reglen For Nybegyndere" af Filmværksted Odense (2017); https://www.youtube.com/watch?v=rtK3WuvpWHs
* FEMO - Fire veje til filmiske farmes" af Dorte Granild, udgivet på 16:9 (2016): http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
* "Intro til mediefag", lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen
Film:
• ”Ivalu” kortfilm af Anders Walther (2023)
• ”Oceaniden”, kortfilm af Gorm Just (2010): https://www.youtube.com/watch?v=Yrud8pGzPq4
Filmcitater:
* "The house of the devil", George Méliés (1896): https://www.youtube.com/watch?v=SEAlhnXfThE
• Citat fra The Haunting of Hill House sæson 1, episode 6: https://www.youtube.com/watch?v=bZ-mXMjO9h8
1:58 min. inde
• Citat fra Babel: https://drive.google.com/file/d/0B8FD2nl1cwngWWlQZks4SWxsaWM/view?usp=share_link&resourcekey=0-21ilRRRxJNnjc5nU7CkHfQ
• Citat fra Braveheart: https://drive.google.com/file/d/0B8FD2nl1cwngVFpPZUI2a3VYWjg/view?usp=share_link&resourcekey=0-t7zfKemrdnoK177yY0g5Mw
• Citat fra Nattevagten: https://drive.google.com/file/d/0B8FD2nl1cwngbmtrcVQ1N3A1aUk/view?usp=share_link&resourcekey=0-kkJ3hcMTYjW39705ZjCn7A
* Citat fra Mulan, Disney
* Citat fra serien ”Kevin can go f**k himself”, af Valerie Armstrong (2021)
* Citat fra "Kongekabale" Nikolaj Arcel (2004)
|