Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Richard Otto Fogde
|
Hold
|
2024 me/5 (1g me/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - filmsprog, dramaturgi, redigering
Grundforløb med fokus på at lære filmsprogets terminologi, og se hvordan de anvendes i film og tv produktioner. Elever er derudover blevet introduceret til fakta og fiktionskoder og FEMO.
BEMÆRK at der har været stor udskiftning på holdet EFTER grundforløbet. Alle elever skulle dog være bekendte med de gennemgåede begreber forneden!
Gennemgåede begreber:
• Filmens byggesten:
o Frame,
o Klip,
o Indstilling,
o Scene,
o Sekvens
• Beskæringer,
o Supertotal,
o Total,
o Halvtotal,
o Halvnær,
o Nær,
o Ultranær
• Perspektiver:
o Normalperspektiv,
o Frøperspektiv,
o Fugleperspektiv
• Billedkompositioner,
• To-skud
• Tre-skud
• Trekantskomposition
• Omvendt trekantskomposition
• Nakkeskud
• Diagonale linjer
• Lodrette linjer
• Vandrette linjer
• Kælkede linjer
• POV (Point of View)
• Over the shoulder
• Fokusskift
• Dybdekomposition
• Kamerabevægelser:
• Håndholdt kamera
• Stationært kamera (på stativ)
• Steadycam
• Travelling
• Kran
• Subjektivt kamera
• Zoom
• Chok zoom
• Tilt
• Panorering
• Lyd:
o Diegetisk lyd
o Ikke-diegetisk lyd
o Subjektiv lyd
o Voice over
o Kontrapunktisk lyd
o Effektlyd
• Farver:
Farvesymbolik
• Lys:
o High key
o Low key
o Reallys
o Varm belysning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Eleverne har selv skullet brainstorme, planlægge, filme og redigere en selvskrevet produktion af cirka 5 minutters varighed.
Derudover har eleverne fået en introduktion til kortfilm som genre, inklusiv Raskins 7 parametre, og set og analyseret filmene: Lovefield og Teeth
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Film Noir
Film Noir!
Bemærk at beløbet er afbrudt af et FF2 forløb om Inovation, således at forløbets reelle længde kun er 12 lektioner.
Elever er blevet introduceret til Film Noir genrens historie og stilistiske træk, samt temaer og typiske karakterer. Dernæst har vi arbejdet med Neo-noir begrebet, og fundet ligheder og forskelle mellem klassiske noir film og neo-noir. Endelig har vi set filmen Den Skyldige som eksempel på Nordic Noir.
I forbindelse med Jessica Jones, har vi desuden arbejdet med Marvel's MCU, samt diskuteret streamingtjenester og arbejdet med seriers dranaturgi kontra filmens dramaturgi.
Sete værker:
Double Indemnity (Gene Wilder, 1944)
Den Skyldige (Gustav Müller, 2018(
Jessica Jones (sæson 1, afsnit 1) (SJ Clarkson, 2015)
Derudover er der øvet shot to shot analyse af et citat fra Across The Pacific (John Huston, 1942)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensfilm
Produktion af eksamensfilm inden for selvvalgt genre og format.
Elever har lavet brainstorm, manus, produktionsplan, samt produktion og postproduktion i grupper af 5.
Elever har derudover set og diskuteret tidligere elevproduktioner og gennemgået Richard Raskins 7 Parametre for kortfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentar og faktaprogrammer
Forløb om Dokumentarens grundtyper.
Eleverne har arbejdet med observerende, dybdeborende og deltagende dokumentar. Derudover er de blevet præsenteret for Mockumentary begrebet samt den poetiske dokumentar.
Elever har i denne sammenhæng også arbejdet med fakta- og fiktionskoder i forskellige typer af dokumentarer.
Sete klip fra:
Dømt til behandling (Observerende)
Armadillo (Observerende)
Supersize Me (Anslag) (Deltagende)
Kandis for Livet (Observerende/poetisk)
Jagten på Kærlighedssvindleren afsnit 1 (Dybdeborende)
Politiets Indsatsstyrke (Mockumentary)
Cloverfield (Found Footage Horror)
Bowling for Columbine (Deltagende)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309604489",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309604489",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309604489"
}