Holdet 2024 mu/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Margit Lykke Fredsgaard
Hold 2024 mu/2 ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik Grundforløb
Titel 2 Musikoplevelser
Titel 3 Sang og sammenspil
Titel 4 Temaforløb 1: Stemmen
Titel 5 Temaforløb 2: Blues
Titel 6 Temaforløb 3: Barokmusik
Titel 7 Pop-/rockmusik (særligt studeret område)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik Grundforløb

1.Rytmik:
Introduktion til nodeværdier, puls og taktart.
Kropslig forståelse for puls, taktart og rytme gennem SDS-øvelser, rytmerondo, stomp.

2. Musikteori:
Indføring i nodesystemet, toner, G-nøgle, skalaer (dur, mol), fortegn, kvintcirkel, bestemmelse af toneart.
Desuden kort om punkteringer, bindebuer. F-nøgle og C-nøgle er nævnt.

3. Sang og sammenspil:
Introduktion til grundig opvarmning af stemmen.
Kanon og 3-stemmigt-kor: Seasons of Love.
Holdsammenspil:
1. Hold Back the River
2. Evil Ways (Santana) - Rotation på trommer, percussion, bas, guitar, vibrafon, klaver, sang.

4. Musikanalyse:
Analyse af The Beatles, "She Loves You" med henblik på forminddeling af en popform.
Indføring i definitioner af formled og begreberne hook, break, gimmick.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikoplevelser

1. november: Koncert med MGK Viborg

19. februar: Koncert med Viborg Bigband

6. maj: Forårskoncert med alle skolens musikhold
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sang og sammenspil

Fællessang:
Et varieret udvalg af en- og flerstemmige sange fra ind- og udland til fællessang i klasseundervisningen.

Holdsammenspil:
I Need a Dollar (Aloe Blacc)
Merry Christmas Everyone
The Lion Sleeps Tonight
Du ligner din mor

Gruppesammenspil:
I Got the Blues (alle grupper)
What a Life (alle grupper

Sammenspil i eksamensgrupper:
Ray Dee Oh, Jeg vil la’ lyset brænde
Maroon 5, This Love
Adele, Someone Like You (2 akustiske guitarer)
Ravel, Le Jardin Feerique (4-hændigt klaver)
I Can't Help Falling in Love (tværfløjte og klaver)

Andet: Digitalt produceret musik kombineret med live musik (FF2-forløb)
Eleverne har arbejdet med at skabe/redigere musik digitalt i det digitale redigeringsprogram Bandlab..
De har komponeret ud fra samples tilgængelige i programmet.
I grupper har eleverne således skabt en lille komposition, hvortil de har tilføjet elementer, som blev spillet live oven i deres digitaleproduktion. De fik 5 forskellige danske sange som inspiration til indhold og udtryk. Fremførelsen af kompositionen indgik i en tværfaglig forestilling sammen med et dramahold med titlen "En hyldest til danmark", hvor eleverne skulle arbejde innovativt på tværs af holdene.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Temaforløb 1: Stemmen

Kort introduktion til stemmetyper og stemmeregistre.
Indføring i Cathrine Sadolins teori om de fire stemmefunktioner - herunder praktiske øvelser med egen stemme; Indføring i brug af effekter som twang, vibrato, knæk, luft, distortion, speech m.fl..

Tekst: Komplet sangteknik på 3 sider (fra Cathrine Sadolin: Komplet sangteknik);
Youtube klip - Catherine Sadolin om sangteknik: https://www.youtube.com/watch?v=PsscW7b3QMo
Musik: En lang række eksempler på forskellige stemmefunktioner/effekter.
Auditiv analyse af Aura Dione, In Love with the World
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Temaforløb 2: Blues

Introduktion til blues som genre og udviklingen fra worksongs/spirituals og tidlig countryblues til klassisk blues, cityblues,  rhythm’n’blues/rock’n’roll.
Fokus på 12-takters bluesrundgang og variationer af denne, bluesharmonik, bluesskala, blå toner, blå intonation, swing, walking bass, fills, call'n'response, riffs.

Eksempler med fokus på ligheder/forskelle/udvikling:
Go Down Moses (fællessang, call-response)
I Got the Blues So Bad (analyse af noden + sammenspil)
Sonny Boy Williamson: The Sky Is Crying (Countryblues)
Bessie Smith: Backwater Blues (Klassisk blues)
Wynonie Harris: Mr. Blues Is Coming to Town (Cityblues)
Bill Haley: Rock around the Clock (Rock'n'Roll)
Elvis Presley: Jailhouse Rock (Rock'n'Roll)

Tekster:
Worksong, spiritual, blues (uddrag) fra Karsten Tanggaard: Jazz
Countryblues, klassisk blues, cityblues (uddrag) fra Finn Graversen: Musik og samfund
Teenagernes musik (uddrag) fra Gyldendals musikhistorie 3
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Temaforløb 3: Barokmusik

Introduktion til barokken med fokus på samfundet, komponistens rolle og musikalske karakteristika.

Analyse af Bachs violinkoncert i E-dur (Rondoform)
- med særligt henblik på rondoform og harmonisk udvikling - herunder introduktion til funktionsharmonik

Tekst: Baroktiden (fra: J. Floris: Musikoplevelse)
Diverse billeder, der afspejler perioden.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pop-/rockmusik (særligt studeret område)

Introduktion til analyseparametre og musikfaglige begreber:
- Bestemmelse af toneart, taktart (vi trækker på introduktion til musikteori fra grundforløbet)
- Definitioner af formled og deres funktioner
- Standardformtyper
- Harmonik (funktionsharmonik og bluesharmonik)
- Hook, break, gimmick
- Klar-parat-start
- Instrumentation/sound
- Tid og rum
- Udtryksfelt (sammenhænge mellem musik-tekst-billeder/image)
Analyse af Mustang Sally mhp. at identificere begreberne: Basostinat, riff, fill, call'n'response, medstemmer, flydekor.

Analyser af følgende numre, som danner grundlag for eksamensspørgsmål:
Stuck on You (Elvis Presley)
Can't Buy Me Love (The Beatles)
Black or White (Michael Jackson)
Ironic (Alanis Morissette)

Tekster:
En række uddrag om diverse af ovenstående analyseparametre fra Aare, Grønager, Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum
Uddrag fra Reinholdt Nielsen, Rebel og Remix, 2021:
"Rock'n'Roll i Liverpool og Hamburg (om The Beatles tidlige år) s. 53-56
"Globale Superstjerner" (med fokus på Michael Jackson) s. 170-176
Kort uddrag fra kvinder og rockmusik (om Alanis Morissette) - suppleret med citatsamling/tekstanalyse
Kort uddrag om gruppeimage s. 25 fra Dengsø, The Beatles, 1990.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer