Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Thomas Nygaard
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medborgerskab
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3 Ideologier, partier og det politiske system
Titel 4 Økonomi og velfærdsstaten
Titel 5 Eksamenstræning- og info

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medborgerskab

Beskrivelse af forløbet:
Forløbet sigter efter at introducere eleverne til alle tre samfundsfaglige discipliner (politik, sociologi og økonomi). Dette gøres inden for det overordnede tema medborgerskab. Medborgerskab skal i dette grundforløb forstås en smule bredere end den snævre definition, vi finder i politologi med myndiggørelse, mægtiggørelse og T. H. Marshalls rettigheder. Medborgerskab handler her om danske borgeres pligter og rettigheder i samfundet, borgernes deltagelse, sociologiske årsager til og økonomiske konsekvenser af deltagelse/ikke-deltagelse og medborgerskab/modborgerskab.

Politik (modul 1-3) introducerer deltagelse, demokrati og pligter/rettigheder. Sociologi (modul 4-6) har et fokus på national identitet, identitetstyper (Eriksen) og anerkendelse (Honneth). Her skal anerkendelse forstås som en forudsætning for evnen og lysten til at deltage i samfundet som en god medborger. National identitet samt (indvandrers) identitetstyper skal ses i lyset af national sammenhængskraft, der både er en forudsætning for og en konsekvens af medborgerskab. Økonomi (model 7-8) behandler centrale begreber om velfærdsstaten, dens udfordringer samt konkurrencestaten. Med afsæt i T. H. Marshalls sociale rettigheder påstås det her, at mens disse rettigheder sikres af velfærdsstaten i Danmark er de en forudsætning for medborgerskab på et helt fundamentalt plan. Det afsluttende modul  søger at bringe alle tre discipliner i spil.

Forløbet opfylder læreplanens krav til samfundsfagsgrundforløbet i STX: "I grundforløbet skal undervisningen tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og  konomi og med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data. De tre discipliner skal så vidt muligt indgå med lige stor vægt."

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redeg re for aktuelle samfundsm ssige problemer og diskutere l sninger herp 
- anvende viden, begreber og faglige sammenh nge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsm ssige problemer



Lektion 1: Borger i Danmark
Lektion 2: Demokratiformer -og opfattelser
Lektion 3: Medborgerskab
Lektion 4: National identitet
Lektion 5: Integration og anerkendelse
Lektion 6: Modborgere i Danmark
Lektion 7: Velfærdsstaten
Lektion 8: Velfærdsstatens udfordringer



Kernestof:
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode

Kernestof:
P. Brøndum mfl, Luk samfundet op, 3.udg., s. 46-53, 127-131, 147-154, 201-214

Supplerende stof:
Artikel - Undervisningsminister Merete Riisagers besøg på Ørestad Gymnasium, 13. april 2019.docx
Artikeluddrag - Alexander troede aldrig, han ville blive til noget. En skolelærer blev hans redning (31. jan. 2018).docx
Bilag 1-4 - Modborgerskab.docx
Diverse artikler og figurer (se vedhæftede filer)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Sociologiforløb med fokus på unge og deres muligheder og udfordringer i det senmoderne samfund.
Der er arbejdet med aktuelle problemstillinger om unges stress, sociale medier, 12-talspiger, andengenerationsunge og øget individualisering.
Teorier af Mead, Giddens, Ziehe, Beck og Honneth.


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Kernestof:
Peter Brøndum mfl., "Luk samfundet op", 3.udg: s. 30-56 + 61-88

Supplerende materiale:
"Selfiekulturen truer unges selv", Kristeligt Dagblad 20.2.16
"Se hvem jeg er", Fyens Stiftstidende 11.3.07
TV-dokumentar, "PerkerDansk", afsnit 2, DR3: https://www.youtube.com/watch?v=oJE9KHsMiYk (29 min.)
TV-dokumentar, "De perfekte piger", DR 2015, 43 min.
Unges stress, artikler og tabeller (word-fil)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ideologier, partier og det politiske system

Ideologier, partier og det politiske system

Del 1 af politikforløbet: "Politik 1, ideologier, partier og vælgere".

Forløbet har handlet om de klassiske politiske ideologier, nye ideologier og strøminger, herunder populisme og den grønne bevægelse. Derudover er der arbejdet med politiske skillelinjer, fordelingspolitik og værdipolitik samt partiers adfærd og modeller til at forklare denne adfærd. Eleverne har i grupper arbejdet med at undersøge de danske politiske partiers ideologi, politk og vælgergrundlag og har præsenteret dette arbejde for hinanden. Afslutning med politisk debat af aktuelle problemstillinger.

Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier


Faglige mål:
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
P. Brøndum mfl, Luk samfundet op, 3.udg: s. 108-124 + 133-137


Supplerende materiale:
"På rundtur i Papes drømmesamfund", uddrag, JP 21.2.16
"Alle børn er vores børn", Politiken 1.8.16
"Det er dansk politiks største kampplads, men reelt hersker der en stærk konsensus om udlændingepolitikken" (Information 14.7.18)
"USA har en stolt tradition for populisme", videnskab.dk 27.10.16
"Ny kurs over for 10-årige kriminelle", Pol. 30.6.18
"Kun en fløj prioriterer reelt socialpolitik, og DF er endnu ikke en del af den", Information 10.7.18
"Hvordan vil SVM forme Danmark: Her er fem vigtige punkter fra det nye regeringsgrundlag", Kristeligt Dagblad 14.12.22
Samfundsstatistik 2023: figurer og tabeller vedr. vælgeradfærd (vælgerprofil.pdf)
TV-dokumentar, "Vermund og kampen om højrefløjen", DR2, 17/12-19, 45 min.
Diverse avisartikler og statistik (tabeller) fra 2024 og 2025 (se vedhæftede filer)




Del 2 af politikforløbet:"Demokrati og magt".

Forløbet hænger sammen med Del 1: "politik 1, ideologier, partier og vælgere".
Fokus i dette forløb er det politiske system, den parlamentariske styringskæde, magt, lovgivningsprocessen, medier, demokrati og deltagelse og ligestilling mellem kønnene.

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Kernestof:
P. Brøndum mfl, Luk samfundet op, 3. udg., s. 13-28, 125-173



Supplerende materiale:
"Minister afbrød besøg på gymnasium efter tilråb" på  https://www.dr.dk/ligetil/indland/minister-afbroed-besoeg-paa-gymnasium-efter-tilraab,  DR 8.3.19.
Ole Ryborg: 14 danskere kommer til at afgøre EU´s forhold til Trump, klimakampen og ulvenes fremtid i Ulfborg
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ole-ryborg-14-danskere-kommer-til-afgoere-eus-forhold-til-trump-klimakampen-og
Diverse film fra "Dit Demokrati", www.ft.dk
Borgerforslag på https://www.borgerforslag.dk
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og velfærdsstaten

Forløbet strækker sig i alt over 20 moduler og består af to dele:

Del 1) Dansk økonomi.
Del 2):  Velfærd og ulighed i Danmark. Inklusiv grundforløbet om "Velfærdsstaten" (10 moduler i efteråret 2024).



Del 1) Dansk økonomi.

Forløbet fokuserer på økonomi og behovsopfyldelse i Danmark: mangel-og vækstbehov, danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse, hvad er en god økonomi, udsving i økonomien, økonomisk politik og en diskussion af, om økonomiske reformer giver mere velstand og øget velfærd?

Kernestof:
- stat, marked og civilsamfund
̶   det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige probleme

Kernestof:
Peter Brøndum mfl., "Luk samfundet op", 3.udg: s. 174-200


Supplerende materiale:
Samfundsstatistik 2023, Økonomiske nøgletal, diverse tabeller og figurer om arbejdsstyrken, inflation, statens finanser, årlig realvækst, forbrug af energiprodukter, udvikling på betalingsbalancen, udvikling i udlandsgælden.(udleveret pdf-fil)
"Dansk økonomi er uhyre sårbar over for udlandet", Politiken 21.11.18
"Økonomi. Vi behøver ikke misunde Sverige", Pol. 22.9.18
"Wonderfull Copenhagen - why the Danes are the worlds happiest people": https://www.youtube.com/watch?v=B2H0iWYBTiY
Diverse artikler fra 2024 om dansk økonomi (se vedhæftede filer)




Del 2):  Velfærd og ulighed i Danmark

Inklusiv grundforløbet om "Velfærdsstaten" (10 moduler i efteråret 2024).

Forløbet tager udgangspunkt i en beskrivelse af forskellige former for social differentiering og en diskussion af ulighed og fattigdom i Danmark. På baggrund heraf arbejdes med den danske velfærdsstat: definition, udfordringer og løsninger. Herunder diskuteres udviklingen fra velfærdsstat til konkurrencestat.

Centrale begreber:
Livsformer
Livsstil
Levevilkår og socialklasser
Social arv
Bourdieus teori
Fattigdom
Velfærdsstat
Stat-marked-civilsamfund
Velfærdsmodeller
Konkurrencestat

Kernestof:
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-sociale og kulturelle forskelle.
- kvantitativ og kvalitativ metode

Kernestof:
Peter Brøndum mfl., Luk samfundet op, 3.udg, s. 89-107 + 201-220
"Sociologisk set", s. 74 (pdf-fil)

Supplerende materiale:
"Elitens børn er snotforkælede", Politiken 23.2.13
Samfundsstatistik 2018 s. 44-46 (pdf)
TV-dokumentar, "Mønsterbryder", afsnit 1 og 2, DR2, 2017.
Diverse artikler og tabeller vedr. velfærd og ulighed i Danmark (se vedhæftede filer)

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamenstræning- og info

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer