Holdet 2024 id/PreIB2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Thomas Jensen
Hold 2024 id/PreIB2 (PreIB2 PE)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 The basics of ball games
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Warmup programs

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik og spilbarhed er vægtes højt. Sidst i forløbet deles eleverne ind på forskellige hold, hvor de over flere moduler arbejder med teamudvikling.

Faglige mål:
Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
Beherskelse af forhåndskast og aflevering til makker 5-10 meter væk
Gribe disken med pandekagegreb, hvis disken er afleveret korrekt
Gribe disken med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det
Taktisk kendskab til basale regler og "spirit of the game"
Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
Pivotering under pres, og aflevering til makker
Udføre et "cut" under modtagelse af en aflevering
Være i tilstrækkelig god form, således at den fysisk kapacitet ikke bliver den begrænsende faktor i øvelser og spil
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The basics of ball games

The majority of the hours will be spent on you acquiring a broad knowledge of various forms of chaos games as well as relevant theory in ball basics. You must have knowledge of the meaning of the rules for the individual games and be able to reflect on any adjustments. You must also know basic tactical principles in both theory and practice, and thus be able to act as a good team player in the various games. Finally, you will be introduced to game development.

ACADEMIC OBJECTIVES = WHAT SHOULD I KNOW?
Be a good team player and be able to make your teammates good.
Know different tactical systems and principles and be able to use them in practice.
Be able to perceive, assess, decide and act relatively quickly and appropriately in various games.
Have knowledge of the importance of the different rules for the individual games.
Be able to explain and apply basic ball game theory.
Develop, test, adjust and reflect on a new ball game.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Warmup programs

Learning Objectives in warmup programs:

In groups of 4, develop and present a rhythmic warm-up program with a duration of 15 minutes.
The warm-up programs must follow a progression, so the intensity is low at the beginning and then gradually increases.
Good music selection for the exercises in relation to rhythm, tempo, and mood.
Walking and running to the beat of the music.
Basic arm movements while walking and running.
Swings with good movement quality and good use of the space to the beat of the music.
Jumps with good use of the space to the beat of the music.
Strength exercises to the beat of the music.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer