Holdet 2023 ng/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Poul Lindskov
Hold 2023 ng/a (2a ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Jordskælv og Tsunamier
Titel 2 Forløb 2 - Regnskoven
Titel 3 Forløb 3 - Vindmøller
Titel 4 Forløb 4 - Klimaforandringer + Klimauge

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Jordskælv og Tsunamier

Forløbets indhold og fokus
I dette forløb er der arbejdet med jordskælvsdannelse, pladetektonik og tsunamier. Der er blevet arbejdet med konkrete cases i et miniprojekt om et selvvalgt jordskælv.

Hvordan er Jorden opbygget?
Hvor og hvordan opstår jordskælv og tsunamier?

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort

Kernestof
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel A.0, A.1, A.2, A.4, A.5, A.6, 10.8, 10.9, 10.10 i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt i læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
Aktuel Naturvidenskab nr. 1 – 2015: Kongerigets glemte Inge
Dokumentar og video:
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Eksperiment: Densitet af bjergarter
Eksperiment: Tsunamibølger
Øvelse: Triangulering af jordskælv
Google Earth: Opgave omkring højdeprofiler ved pladegrænser
Google Earth: Lag omkring jordskælv og vulkaners placering
Google Earth: Lag omkring pladegrænser
Google Earth: Lag omkring de tektoniske pladers alder
Databehandling: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/

Arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Regnskoven

Forløbets indhold og fokus
Forløbet har omhandlet det tropiske regnskovsbælte langs ækvator, men mest fokus omkring Amazonas. Her har der været koblet til nedbør og ITK-zonens vandring samt forskellige kredsløb med næringsstoffer, vand etc. Dertil forholdet mellem mennesker og natur med fokus på regnskovsfældning med stammen Uru-Eu-Wau-Wau som eksempel. Forløbet blev afsluttet med et rollespil omkring interessegrupper i Amazonas.

Hvad er en regnskov?
Hvorfor fældes den?
Hvem har retten til regnskoven og er det bæredygtigt at fælde regnskoven?

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort

Kernestof
-Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
-Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Anvendt materiale.
Bøger:
Hele Kapitel 5 + C.0, C.1, C.2, C.4, C.6  i -bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt i læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
https://www.verdensmaalene.dk
Dokumentar og video:
BBC – The Green Planet – Ep. 1 Tropical Worlds – 2022
Territoriet - kampen for regnskoven – Dokumentar om regnskovsfældning fra 2022
Kort klip fra BBC-serien – Bruce Parry Amazon - 2008
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Eksperiment: Albedo-effekten
Eksperiment: Fordampning
Øvelse: Corioliseffekten som klasse.
Dataindsamling: Via www.windy.com omkring CO2, nedbørs- og vindmønstre
Google Earth dataindsamling til arealet af regnskovsfældning via gamle sat. billeder.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde med forskellige størrelser, rollespil, selvstændige opgaver.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Vindmøller

Forløbets indhold og fokus
Forløbet har omhandlet vindmøller i Danmark. Undervejs har vi set, hvorfor Danmark har gode vindressourcer, samt vindmøllers konstruktion, deres placering og deres plads i energiforsyningen i Danmark samt potentielle problemer og udviklingsmuligheder.

Hvordan fungerer en vindmølle?
Hvor bør man opsætte vindmøller?
Er vindmøller en god løsning for Danmarks elproduktion fremadrettet?

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort

Kernestof
̶ Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
-Det globale vindsystem
-Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold

Anvendt materiale.
Bøger
Hele kapitel 8 + afsnit E.0, E.1, E.2 og E.3 + afsnit 2.13(livscyklus) i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt I læreroplæg via PP og andet.
Artikler
Miljørapport fra Viborg Kommune omkring placering af vindmøller
Nedbrydning af vindmøllevinger: https://sciencenews.dk/da/genial-kemi-kan-nedbryde-og-genanvende-vindmoellevinger
Vugge til Vugge: https://vuggetilvugge.dk/viden-om/cirkulaer-oekonomi/
Dokumentar og video:
Nedbrydning af glasfiber: https://www.youtube.com/watch?v=kpQG89oxEVo
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Analyse af data: Vindressourcekort over Danmark.
Empiri/dataindsamling i forbindelse med gruppearbejde med VVM rapport. (Kan være afhængig af fokusområdet for grupperne).
Dataindsamling via https://www.middelgrunden.dk/ til at se på produktionsforhold for en mindre vindmøllepark.
Empiri/dataindsamling i forbindelse med gruppearbejde omkring selvvalgt vindmøllepark

Arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, skriftligt arbejde, empiribaseret arbejde, gruppearbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Klimaforandringer + Klimauge

Forløbets indhold og fokus
Her har vi fået en generel forståelse for sammenhængen mellem drivhusgasser og temperaturstigninger. Vi har også arbejdet med ansvar og konsekvenser, hvor vi har set på Pakistan 2022 som case og udviklingen indenfor klimatopmøder.
Derudover en klimauge på skolen, hvor eleverne arbejdede med små projekter til klimaugen, hørte foredrag og fik større bevidsthed omkring klimaforandringer.

Hvorfor bliver der varmere på Jorden?
Er klimatopmøder løsningen?

Faglige mål
1.Empirikompetencer
2.Repræsentations- og modelleringskompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger

Kernestof
̶ ̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
-Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår

Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel E.2 + 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.10 i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden". Der er også et overlap mellem nogle af kapitlerne fra ”Regnskovsforløbet” omkring klima og nedbør samt ”Vindmølleforløbet” omkring energi.
Diverse figurer brugt I læreroplæg via PP og andet.
Andet:
Udregner til elevernes eget CO2 aftryk - https://footprint.wwf.org.uk/
ND-Gain indekset om lande og hvorledes de er i risiko for at blive ramt af klimaforandringer sammenholdt med hvor gode muligheder for at imødekomme dem - https://gain.nd.edu/our-work/country-index/
Et lille uddrag fra COP-15 fra DR-serien ”Kloden i Brand” - https://www.dr.dk/drtv/saeson/kloden-i-brand_421954
Udvalgte små segmenter og figurer fra sidste IPCC-rapport - https://www.ipcc.ch/assessment-report/ar6/
Diverse mindre youtubeklip
Selvstændigt arbejde med projekt omkring formidling af klimaforandringer
Foredrag fra https://verdensbedstenyheder.dk/
Dataindsamling:
Inddragelse af eks. Google Earth eller andet dataindsamling i egne projekter/oplæg.
Google Earth: Højdeprofil af Pakistan
Eksperiment: Albedo-effekten

Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejder i forskellige størrelse, virtuelle arbejdsformer, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde projektarbejdsform i udvidet form her, hvor eleverne i grupper selv skulle lave projekt til en ”klimauge” på skolen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer