Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Dorthe Nørdam Ore
|
Hold
|
2023 bi/f (2f bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen - den mindste levende enhed
Introduktion til faget gennem en øvelse i klassifikation, der leder til definition af uorganisk og organisk stof. Herefter ser vi nærmere på forskellige celletyper og deres organeller. Her vil der særligt være fokus på, hvordan stoffer transporteres gennem cellemembranen. Forløbet sluttes af med et fokus på mikroorganismer (gær) og hvordan deres vækst afhænger af forskellige faktorer i deres omgivelser.
Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse i biologisk klassifikation - Død eller levende?!
- Mikroskopi af plante- og dyreceller, plasmolyse
- Osmose i kartofler
- Gæring - forsøg med forskellige vækstfaktorer
Demonstrationsforsøg:
- Effekt af temperatur på simpel diffusion (farvestof (BTB) i hhv. koldt og kogt vand)
Mål:
- at kende forskel på organisk og uorganisk stof
- at kunne forklare forskellen på eukaryote og prokaryote celler - herunder de forskellige transportprocesser over membranen (diffusion, osmose, faciliteret diffusion, aktiv transport)
- at kunne gennemgå et forsøg og uddybe, hvordan gærcellers vækst påvirkes af temperatur (vækstfaktor)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
bi 1 - Rapport over gæringsforsøg
|
21-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Hvad består en sund kost af - og hvorfor?
Vi ser nærmere på kostens indhold af næringsstoffer og hvordan kosten fordøjes og optages i kroppen. Forløbet afsluttes med et fokus på diabetes.
Eksperimentelt arbejde:
- Vurdering af kropsvægt
- Enzymforsøg (spytamylase)
Demonstrationsforsøg:
- Peristaltiske bevægelser (stå på hænder og drikke vand samtidigt)
Mål:
- at kunne redegøre for makronæringsstoffernes kemiske opbygning
- at kunne gennemgå og forklare fordøjelsessystemets opbygning og funktion - herunder enzymernes rolle
- at kunne diskutere betydningen af en ernæringsrigtig kost
- at kunne gøre rede for udførelse og resultater af forsøg knyttet til forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
bi 2 Spytamylase - rapport
|
04-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning og barnløshed
Gennemgang af forplantningssystemet og hormonernes rolle. Prævention og fosterudvikling vil blive inddraget - herunder et kortere projekt om seksuelt overførte sygdomme. Forløbet vil også fokusere på barnløshed - årsager og mulige behandlingsformer. Endelig vil prænatal diagsnostik og etiske overvejelser i den forbindelse blive inddraget.
Øvelser:
- Undersøgelse af kønsforskelle
- Mikroskopi af ovarier
Mål:
- at kunne gøre rede for opbygning og funktion af forplantningssystemet hos hhv. mand og kvinde
- at kunne forklare kønshormonernes rolle i reguleringen af forplantningssystemet - herunder menstruationscyklus
- at kunne gøre rede for de forskellige follikelstadier under menstruationscyklus - som observeret i mikroskop
- at kunne gøre rede for, hvordan man kan undersøge kønsforskelle
- at kunne gøre rede for forskellige præventionsformers virkemåde og diskutere deres fordele og ulemper
- at kunne diskutere årsager og mulige behandlingsformer i forb. m. barnløshed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
På opdagelse i generne
Vi ser nærmere på nedarvning og samspillet mellem arv og miljø. Herunder vil der være særligt fokus på DNAs rolle (det centrale dogme) og betydningen af mutationer. Forløbet afsluttes med genteknologi og diskussioner af de etiske aspekter, der er forbundet med brugen af gentests.
Eksperimentelle øvelser:
- Arv og miljø hos majsplanter (rapport)
- Hvordan kommer jeres børn til at se ud?
- Hvem har spist af rektors kage? - gelelektroforese og DNA-profil
Mål:
- at kunne forklare DNAs opbygning og funktion i cellerne - herunder det centrale dogme
- at kunne forklare forskellige former for nedarvning (dominant/recessivt/codominant; autosomal/kønsbundet)
- at kunne gøre rede for forskellige former for mutationer (kromosomtals-, kromosom- og genmutationer) og hvilken betydning de kan få
- at kunne forklare hvad der menes med en gentest og hvordan den udføres - herunder at diskutere dilemmaer i forbindelse med gentests
- at kunne gøre rede for fremgangsmåde og resultater af det eksperimentelle arbejde i forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
bi 3 Arv og miljø hos majs - rapport
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økosystemerne og os
Forløbet indledes med en diskussion af betydningen af en varieret natur for biodiversiteten - herunder forskellen på naturlige og kulturskabte vegetationstyper.
Økosystemerne - fotosyntese og respiration: fødekæder og energistrømmen gennem et økosystem.
Vandløb som et eksempel på et økosystem. Hvordan dyrelivet i vandløbet (faunaindeks) kan bruges til at vurdere vandkvaliteten (biologisk vandløbsbedømmelse).
Eksperimentelle øvelser:
- Fotosyntese og respiration hos vandpest
- Undersøgelse af vandkvaliteten i Nørre Sø
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
bi 4 - Økosystemerne og os - prøve
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Livets udvikling
Darwin og evolutionsteorien. Hvordan kan nye arter dannes gennem forskellige evolutionsmekanismer? Herunder inddrages begrebet naturlig selektion.
Demonstrationsøvelse:
- Naturlig selektion med bønner (survival of the fittest)
Mål:
- at kunne gøre rede for forudsætningerne for, at evolution kan finde sted
- at kunne forklare, hvordan artsdannelse kan finde sted
- at kunne definere begrebet naturlig selektion - herunder hvordan man kan demonstrere det ved hjælp af et forsøg med forskelligfarvede bønner på forskellige baggrundsfarver
- at kunne forklar, hvordan viden om DNA bruges til at fastslå slægtskab blandt arter - dvs. til klassifikation af levende og fossile arter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64411284374",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64411284374",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64411284374"
}