Holdet 2024 fy/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Signe Lisabeth Røndal Johansen
Hold 2024 fy/d (1d fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den nære Astronomi
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger, lys og lyd
Titel 4 Atomer og fotoner
Titel 5 Kosmologi
Titel 6 Afslutning / miniprojekt: ALT om SOLEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den nære Astronomi

Verdensbilledet:
-Film "Den bevægede jord"
- Geocentrisk og Heliocentrisk, Venus' faser, Mars' retrograd bevægelse.

Umiddelbart observerbare fænomener: nat og dag, årstider, månens faser, sol- og måneformørkelser. (her har vi brugt mange animationer som hjælp til forståelsen)

Solsystemet: Keplers love

Forsøg: Forsøg med måling af tyngdekraft på lod. inkl. Lineær regression.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Energi og effekt.
Omsætning mellem energiformer
Termisk energi, smeltevarme, fordampningsvarme, specifik varmekapacitet,
Mekanisk energi
Nyttevirkning

Forsøg:
Vands specifikke varmekapacitet (inkl. aflevering)
Vands fordampningsvarme (journal)
Mekanisk energi: Skyd en kanon og beregn hvor højt kuglen kommer op (fællesforsøg på klassen)
Nyttevirkning af elkedel og kaffemaskine (journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger, lys og lyd

Bølgers egenskaber:frekvens, periode, hastighed, bølgelængde
- Bølgens grundligning
- Interferens og diffraktion
- Snells lov, brydning og refleksion
- Lyd, lydens hastighed.
- Elektromagnetiske bølger
- Bølger på en streng
- Dopplereffekt
- Wiens forskydninglov og Planck kurver. (kort)

Forsøg:
-Bølger på en streng (journal)
-lydens hastighed (fællesforsøg)
- brydning i plexiglas (Snells lov)(journal)
- måling af solens spektrum, Fraunhoferlinjer (fællesforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atomer og fotoner

Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling. Bohrs atommodel.

Demonstrationsforsøg: Atomers fingeraftryk. Fraunhoferlinjerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kosmologi

Hubbles Lov, Rødforskydning
Big Bang teoriens fire søjler
kort om: Mikrobølgebaggrundsstråling, universets udviklingshistorie og det kosmologiske princip (eleverne har selv arbejdet med det)

Ingen forsøg i dette forløb, vi har dog set, hvordan det kan være svært at finde afstanden til fjerne stjerner, fordi vi ikke kun kan vurdere det ved hjælp af lysstyrken og i den forbindelse snakket kort om type 1a-supernova.

vi har set tv-afnsit om Big Bang (vores uendelige univers afsnit 5): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=2&pageSize=6&search=emneord:%20big%20bang&orderby=title&SearchID=5a3b8c10-0076-4b0c-873e-fc1589835218&index=5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Afslutning / miniprojekt: ALT om SOLEN

Repetition og Miniprojekt.

Eleverne har i grupper arbejdet selvstændigt med selvvalgt emne. Overemnet var "Solen"
Grupperne har arbejdet med: UV-stråling og solbriller / solcreme, Albedo, solens udviklingshistorie, årstiderne eller andre stjerner end solen

Formålet var at arbejde med metoder fra fysikundervisningen på egen hånd.

Derudover repetition eller forberedelse til B-niveau alt efter elevens valgte niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer