Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Signe Lisabeth Røndal Johansen
|
Hold
|
2024 fy/d (1d fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære Astronomi
Verdensbilledet:
-Film "Den bevægede jord"
- Geocentrisk og Heliocentrisk, Venus' faser, Mars' retrograd bevægelse.
Umiddelbart observerbare fænomener: nat og dag, årstider, månens faser, sol- og måneformørkelser. (her har vi brugt mange animationer som hjælp til forståelsen)
Solsystemet: Keplers love
Forsøg: Forsøg med måling af tyngdekraft på lod. inkl. Lineær regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energi og effekt.
Omsætning mellem energiformer
Termisk energi, smeltevarme, fordampningsvarme, specifik varmekapacitet,
Mekanisk energi
Nyttevirkning
Forsøg:
Vands specifikke varmekapacitet (inkl. aflevering)
Vands fordampningsvarme (journal)
Mekanisk energi: Skyd en kanon og beregn hvor højt kuglen kommer op (fællesforsøg på klassen)
Nyttevirkning af elkedel og kaffemaskine (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lys og lyd
Bølgers egenskaber:frekvens, periode, hastighed, bølgelængde
- Bølgens grundligning
- Interferens og diffraktion
- Snells lov, brydning og refleksion
- Lyd, lydens hastighed.
- Elektromagnetiske bølger
- Bølger på en streng
- Dopplereffekt
- Wiens forskydninglov og Planck kurver. (kort)
Forsøg:
-Bølger på en streng (journal)
-lydens hastighed (fællesforsøg)
- brydning i plexiglas (Snells lov)(journal)
- måling af solens spektrum, Fraunhoferlinjer (fællesforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer og fotoner
Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling. Bohrs atommodel.
Demonstrationsforsøg: Atomers fingeraftryk. Fraunhoferlinjerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Afslutning / miniprojekt: ALT om SOLEN
Repetition og Miniprojekt.
Eleverne har i grupper arbejdet selvstændigt med selvvalgt emne. Overemnet var "Solen"
Grupperne har arbejdet med: UV-stråling og solbriller / solcreme, Albedo, solens udviklingshistorie, årstiderne eller andre stjerner end solen
Formålet var at arbejde med metoder fra fysikundervisningen på egen hånd.
Derudover repetition eller forberedelse til B-niveau alt efter elevens valgte niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419405937",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419405937",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419405937"
}