Holdet 2024 ke/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Jan Bastholm Vistisen
Hold 2024 ke/d (1d ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomets opbygning
Titel 2 Ioner og ionforbindelser
Titel 3 Molekyler og molekylemodeller
Titel 4 Stofmængdeberegninger i kemi
Titel 5 Koncentrationsangivelser i kemi
Titel 6 Introduktion til organisk kemi
Titel 7 Syrer og baser
Titel 8 Redoxprocesser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomets opbygning

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Protoner, neutroner, elektroner, atomskal-modellen, atommasse, atomar masseenhed, det periodiske system, hovedgrupper, perioder, metaller, ikke-metaller.
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Ioner og ionforbindelser





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Ion, ionbinding, iongitter, formelenhed, simple ioner, sammensatte ioner(fleratomioner), ionforbindelser, navngivning, krystalvand, tilstandsformer, opløselighed, opløselighedsreaktioner, fældningsreaktioner, tilskuerioner.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Molekyler og molekylemodeller

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Elektronprikformler, elektronparbinding (kovalent binding), molekylers rumlige opbygning, navngivning af molekyler, polære elektronparbindinger, elektronegativitet, polære og upolære molekyler, blandbarhed af polære og upolære stoffer.
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Stofmængdeberegninger i kemi



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Afstemning af reaktionsligninger, formelmasse, molekylmasse, stofmængde, mol, molarmasse, kemisk mængdeberegning, ækvivalente mængder, begrænsende reaktant, udbytte.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Koncentrationsangivelser i kemi

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Blandinger, stofmængdekoncentration, formel og aktuel koncentration, fortynding, fældningstitrering, ækvivalenspunkt.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Introduktion til organisk kemi

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Carbonatomet, alkaner, naturgas, molekylformler, strukturformler, strukturisomere alkaner, navngivning af alkaner, smeltepunkter og kogepunkter, substitutionsreaktioner.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Syrer og baser

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Syrers og basers egenskaber, hydron-overførsel, syrers og basers styrke, korresponderende syre-base-par, pH-begrebet, vandets ionprodukt, syre-base-indikatorer, pH-måling, syre-base-titrering.
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Redoxprocesser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Reduktion, oxidation, spændingsrækken.
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning