Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Jan Bastholm Vistisen
|
Hold
|
2024 ke/d (1d ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomets opbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Protoner, neutroner, elektroner, atomskal-modellen, atommasse, atomar masseenhed, det periodiske system, hovedgrupper, perioder, metaller, ikke-metaller.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Ion, ionbinding, iongitter, formelenhed, simple ioner, sammensatte ioner(fleratomioner), ionforbindelser, navngivning, krystalvand, tilstandsformer, opløselighed, opløselighedsreaktioner, fældningsreaktioner, tilskuerioner.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Molekyler og molekylemodeller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Elektronprikformler, elektronparbinding (kovalent binding), molekylers rumlige opbygning, navngivning af molekyler, polære elektronparbindinger, elektronegativitet, polære og upolære molekyler, blandbarhed af polære og upolære stoffer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Stofmængdeberegninger i kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Afstemning af reaktionsligninger, formelmasse, molekylmasse, stofmængde, mol, molarmasse, kemisk mængdeberegning, ækvivalente mængder, begrænsende reaktant, udbytte.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Koncentrationsangivelser i kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Blandinger, stofmængdekoncentration, formel og aktuel koncentration, fortynding, fældningstitrering, ækvivalenspunkt.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Introduktion til organisk kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Carbonatomet, alkaner, naturgas, molekylformler, strukturformler, strukturisomere alkaner, navngivning af alkaner, smeltepunkter og kogepunkter, substitutionsreaktioner.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Syrer og baser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Syrers og basers egenskaber, hydron-overførsel, syrers og basers styrke, korresponderende syre-base-par, pH-begrebet, vandets ionprodukt, syre-base-indikatorer, pH-måling, syre-base-titrering.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Redoxprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Reduktion, oxidation, spændingsrækken.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419415859",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419415859",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419415859"
}