Holdet 2024 sa/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Christian Tronier Kapper
Hold 2024 sa/x (1x sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Velfærdsstaten
Titel 2 Politik - Fordelingen af værdier i samfundet
Titel 3 Politik - Fordelingen af værdier i samfundet
Titel 4 Det politiske system - demokrati og medborgerskab
Titel 5 Dansk økonomi
Titel 6 Socialisering i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Velfærdsstaten


Velfærdstaten


Faglige mål:
”undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet”
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemerKernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Lærebogsmateriale:

Luk samfundet op s. 201-219 (kapitel 9)
- velfærdsmodeller
- velfærdsstatens udfordringer
- løsninger på velfærdstatens udfordringer

Andet materiale:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/studerende-raser-over-ny-politisk-aftale-goer-uddannelserne-daarligere
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-kontanthjaelpsaftale-giver-ro-i-systemet-mens-mindst-10000-falder-i-ydelser    
https://www.altinget.dk/artikel/aeldre-forsikrer-sig-mod-huller-i-den-offentlige-velfaerd  
https://www.dr.dk/nyheder/indland/blinde-jens-erik-skal-ned-paa-alle-fire-finde-skidt-paa-gulvet-nu-faar-han-endnu
https://medborgere.dk/ideologiernes-syn-pa-statens-rolle/https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/beskaeftigelse
Lærebogsmateriale:

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik - Fordelingen af værdier i samfundet

Faglige mål:
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

- politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Lærebogsmateriale:

Luk samfundet op!;

Kapitel 5, Politiske ideologier

Andet materiale:

Besøg på partiernes hjemmeside
Cordsen: Vanopslagh gør klar til at gå efter statsministerposten – men ikke som statsministerkandidat (úddrag) DR 10.4.2024.
Epinion, meningsmåling 17.5.2024 i forhold til folketingsvalget 2022, DR.
Besøg på partiernes hjemmeside
Megafon, meningsmåling, TV2 22.9.2023

Centrale begreber og modeller:
- Politiske ideologier
- De tre klassiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme
- Ideologiske forgreninger: Socialliberalisme, socialkonservatisme, socialdemokratisme, neoliberalisme
- Populisme
- Partier og ideologier
- Partiadfærd ifølge Molins model
- Fordelingspolitisk og  værdipolitisk?
- Hvad er rød blok og blå blok
- issue-voting
- værdipolitiske-venstre
- værdipolitiske-højre
- Downs’ model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det politiske system - demokrati og medborgerskab

Kernestof:

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund


Lærebogsmateriale:

Luk samfundet op!
Kapitel 6, Det politiske system

Andet materiale:


Vigtige begreber og modeller:
Begrebet politik
Eastons model af det politiske system
Politiske styreformer, demokrati, autokrati og teokrati
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati?
Konkurrencedemokrati
Deltagelsesdemokrati
Valgmåder
Den parlamentariske styringskæde
Magt, og magtformer
Magtens tredeling
Interesseorganisationer
Lovgivningsprocessen
Parlamentarisme
flertals- og en mindretalsregering
EU
Politisk deltagelse om
Medborgerskab - rettigheder og pligter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dansk økonomi

Faglige mål:

”formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materiale-
typer til at dokumentere faglige sammenhænge”

Kernestof:

- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.


Lærebogsmateriale:

Luk samfundet op, Kapitel 8

Andet materiale:

- diverse statistikker fra statistikbanken
- nyhedslæsning med økonomi

Vigtige begreber og modeller:
- De økonomiske mål
- økonomisk vækst,
- årsager til arbejdsløshed
- Inflation
- betalingsbalancen
- balance på statens finanser
- Det økonomiske kredsløb
- konjunktursvingninger
- Økonomisk politik
- ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
- ekspansiv og kontraktiv pengepolitik
- strukturpolitik
- arbejdsmarkedspolitik: stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Socialisering i det senmoderne samfund

Faglige mål:

”undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre”
”formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler”
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge

Kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering (+ køn og ligestilling)
- sociale og kulturelle forskelle.
- kvalitativ og kvantitativ metode

Lærebogsmateriale:

Luk samfundet op!
Kapitel 1 Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene
Kapitel 2 Identitet i forandring
Kapitel 3 Samfund og individ
Kapitel 4 Forskellige liv i Danmark

Andet materiale:
Diverse statistikker om social arv og unges trivsel
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-04-27-kvindehad-og-racisme-eksploderer-paa-britiske-skoler-elever-efterligner-andrew-tate
Debatfilm fra Luk Samfundet op om social arv
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/kendte-viser-maveskindet-frem-i-protest-mod-forbud-fuldstaendig-absurd
https://politiken.dk/tag/main/_MeToo
https://www.information.dk/kultur/2017/10/ludermanifestet-fuck-you-saette-kvinder-social-skammekrog


Centrale begreber og modeller:
- kvantitativ og kvalitativ metode.
- Køn og ligestilling politisk, økonomisk og sociologisk
- Socialisation
- Primær og sekundær socialisation
- Dobbeltsocialisering
- Socialiseringsarenaer
- Sommerfuglmodellen
- Familietyper
- Identitet
- Meads teori om I og Me
- (social) gruppe
- Integrationsformer
- Anerkendelse (Honneth)
- Frontstage og backstage
- Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfund
- aftraditionalisering og individualisering
- adskillelse af tid og rum om
- udlejring af sociale relationer
- refleksivitet
- ontologisk sikkerhed
- eksistentiel angst
- Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
kulturel frisættelse
- reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering, potensering

-  social differentiering
- livsformer
- Livsstile
- Pierre Bourdieu
- habitus
- kapitaler
-  felt
- Basil Bernsteins sprogkodeteori
- sociale klasser i det danske samfund.
- Social mobilitet, social arv og ulighed
- begrebet sociale arv
- positiv og negativ social arv?
- former for ulighed
-  mønsterbrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer