Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Christian Tronier Kapper
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Politik - Fordelingen af værdier i samfundet
Faglige mål:
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Lærebogsmateriale:
Luk samfundet op!;
Kapitel 5, Politiske ideologier
Andet materiale:
Besøg på partiernes hjemmeside
Cordsen: Vanopslagh gør klar til at gå efter statsministerposten – men ikke som statsministerkandidat (úddrag) DR 10.4.2024.
Epinion, meningsmåling 17.5.2024 i forhold til folketingsvalget 2022, DR.
Besøg på partiernes hjemmeside
Megafon, meningsmåling, TV2 22.9.2023
Centrale begreber og modeller:
- Politiske ideologier
- De tre klassiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme
- Ideologiske forgreninger: Socialliberalisme, socialkonservatisme, socialdemokratisme, neoliberalisme
- Populisme
- Partier og ideologier
- Partiadfærd ifølge Molins model
- Fordelingspolitisk og værdipolitisk?
- Hvad er rød blok og blå blok
- issue-voting
- værdipolitiske-venstre
- værdipolitiske-højre
- Downs’ model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det politiske system - demokrati og medborgerskab
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Lærebogsmateriale:
Luk samfundet op!
Kapitel 6, Det politiske system
Andet materiale:
Vigtige begreber og modeller:
Begrebet politik
Eastons model af det politiske system
Politiske styreformer, demokrati, autokrati og teokrati
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati?
Konkurrencedemokrati
Deltagelsesdemokrati
Valgmåder
Den parlamentariske styringskæde
Magt, og magtformer
Magtens tredeling
Interesseorganisationer
Lovgivningsprocessen
Parlamentarisme
flertals- og en mindretalsregering
EU
Politisk deltagelse om
Medborgerskab - rettigheder og pligter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk økonomi
Faglige mål:
”formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materiale-
typer til at dokumentere faglige sammenhænge”
Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Lærebogsmateriale:
Luk samfundet op, Kapitel 8
Andet materiale:
- diverse statistikker fra statistikbanken
- nyhedslæsning med økonomi
Vigtige begreber og modeller:
- De økonomiske mål
- økonomisk vækst,
- årsager til arbejdsløshed
- Inflation
- betalingsbalancen
- balance på statens finanser
- Det økonomiske kredsløb
- konjunktursvingninger
- Økonomisk politik
- ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
- ekspansiv og kontraktiv pengepolitik
- strukturpolitik
- arbejdsmarkedspolitik: stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Socialisering i det senmoderne samfund
Faglige mål:
”undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre”
”formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler”
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering (+ køn og ligestilling)
- sociale og kulturelle forskelle.
- kvalitativ og kvantitativ metode
Lærebogsmateriale:
Luk samfundet op!
Kapitel 1 Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene
Kapitel 2 Identitet i forandring
Kapitel 3 Samfund og individ
Kapitel 4 Forskellige liv i Danmark
Andet materiale:
Diverse statistikker om social arv og unges trivsel
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-04-27-kvindehad-og-racisme-eksploderer-paa-britiske-skoler-elever-efterligner-andrew-tate
Debatfilm fra Luk Samfundet op om social arv
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/kendte-viser-maveskindet-frem-i-protest-mod-forbud-fuldstaendig-absurd
https://politiken.dk/tag/main/_MeToo
https://www.information.dk/kultur/2017/10/ludermanifestet-fuck-you-saette-kvinder-social-skammekrog
Centrale begreber og modeller:
- kvantitativ og kvalitativ metode.
- Køn og ligestilling politisk, økonomisk og sociologisk
- Socialisation
- Primær og sekundær socialisation
- Dobbeltsocialisering
- Socialiseringsarenaer
- Sommerfuglmodellen
- Familietyper
- Identitet
- Meads teori om I og Me
- (social) gruppe
- Integrationsformer
- Anerkendelse (Honneth)
- Frontstage og backstage
- Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfund
- aftraditionalisering og individualisering
- adskillelse af tid og rum om
- udlejring af sociale relationer
- refleksivitet
- ontologisk sikkerhed
- eksistentiel angst
- Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
kulturel frisættelse
- reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering, potensering
- social differentiering
- livsformer
- Livsstile
- Pierre Bourdieu
- habitus
- kapitaler
- felt
- Basil Bernsteins sprogkodeteori
- sociale klasser i det danske samfund.
- Social mobilitet, social arv og ulighed
- begrebet sociale arv
- positiv og negativ social arv?
- former for ulighed
- mønsterbrud
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs s. 30-34 + 36-38
-
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op / 3. udgv., Columbus; sider: 30-34, 36-38
-
Arbejdsspørgsmål:
-
Familie.
-
2.3 Hvem er jeg egentlig – et spørgsmål om identitetHvad betyder identitet?Hvad er identitetens fire niveauer for nogetHvad er jeg identitet?Hvad er personlig identitet?Hvad er social identitet?Hvad er kollektiv identitet?Hvordan kan vi forklare Geor
-
Vi gennemgår opgaver fra de sidste moduler
-
Titel
-
Læs afsnit 2.6 og 2.7
-
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!
-
20 min læsning på klassen - s. 63-67ø ( noter undervejs vigtige begreber)
-
læs s. 65-74ø minus alle de lilla afsnit.
-
3.3: Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfundHvad kendetegner det senmoderne samfund?Hvem er Anthony Giddens?Hvad mener Giddens med begreberne aftraditionalisering og individualisering?Hvad handler adskillelse af tid og rum om?Hvad me
-
3.4: Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfundHvad handler kulturel frisættelse om?Hvad mener Thomas Ziehe med begrebet formbarhed?Hvad mener Thomas Ziehe med begrebet subjektivisering?Hvad mener Thomas Ziehe med begr
-
1) Dan et overblik over tabellerne og skriv en lille konklusion.
-
Vi gennemgår læsningen fra mandag
-
Thomas Ziehe.docx
-
Skærmbillede 2025-03-11 kl. 12.59.52.png
-
Skærmbillede 2025-03-11 kl. 13.00.44.png
-
Skærmbillede 2025-03-11 kl. 13.02.07.png
-
Skærmbillede 2025-03-11 kl. 13.02.19.png
-
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget
-
Identitet i det senmoderne samfund 1.docx
-
s. 89-93
-
4.2: Livsstile
-
Læs først s. 98-104midt - dernæst laver vi disse spørgsmål.
-
4.5: Levevilkår
-
Vi gennemgår arbejdsspørgsmål fra tirsdag - de er lektie
-
Social arv: Tendensen til, at børn kommer til at ligne deres forældre på vigtige områder. Det kan fx være med hensyn til egenskaber, holdninger, handlinger, indtægt og social status.
-
Skærmbillede 2025-03-26 kl. 10.41.33.png
-
1) Velfærdsstaten
-
Spm 4 + 5 + 6, social arv i uddannelse.docx
-
luksamfundetop.dk
-
Teoriprøven - Luk Samfundet Op
-
TJEK-PÅ-LEKTIEN... er en række enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen, som du har fået for.Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten,dels at sætte tanker i gang for
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448550323",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448550323",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448550323"
}