Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Karen Haderup Guldberg
|
Hold
|
2024VH bk (I) (3g bk (I))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1
Forløbet dækker over en introduktion til de grundlæggende visuelle virkemidler; komposition, rum, lys, skygge, farve, linearperspektiv med afsæt i i-bogen "Billedkunstbogen" af Katrine Charlotte Busk. https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk.
Elevere stifter bekendskab med begreberne og ser kunstværker fra forskellige perioder samt afprøver tingene i praksis i form af forskellige praktiske visuelle øvelser - herunder bl.a. collage-landskab, statiske <> dynamiske samt åbne<> lukkede værker, øvelser i linearperspekbiv. Eleverne arbejder desuden for første gang med deres portfolie. I tilknytning til i-bogen ser og analyserer holdet en del af de kunstværker, som skolen råder over (Værker af bl.a. Nina Steen Knudsen, Triptykon, 1986,Ole Sporring, Seddelmanden, 1998, Seppo Mattinen, Ponte Galeria, 1997, Arne Haugen Sørensen, Leda med svane i grøn skov, 1997, Svend Wiig Hansen – Mennesket, det ensomme dyr 1999, Andrea Damp, uden titel, 2014
Eleverne arbejder desuden både praktisk og analytisk med begreberne "flade, lineær og malerisk" udtryk samt stifter bekendskab med konteksten bag disse og linearperspektivet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Natur med et tvist.docx
-
Læs denne tekst og besvar spørgsmålene. Medbring svarene til timen: Billedkunstbogen Komposition.pdf Spørgsmål til teksten om komposition.docx
-
Timens praktiske øvelse ligger her : Collage landskab 24.docx
-
Læs denne tekst + besvar: Billedkunstbogen - Rum.docx Spørgsmål til teksten om rum.docx
-
e-bog farvelære Billedkunstbogen.pdf
-
Lav to sider i din portfolie om "Visuelle virkmidler": 1) Komposition: Forklar og vis begreberne - Åben, lukket, statisk, dynamisk med tekst og små illustrationer. Print et lille billede ud af din første øvelse. 2) Rumskabende virkemidler: Forklar o
-
Farvelære 2024.pptx
-
Dagens praktiske øvelse: Frugtøvelse.docx
-
Læs teksten og færdiggør siden i portfolien om de grundlæggende farvebegreber e-bog farvelære Billedkunstbogen.pdf
-
Lav kun pkt.1: Farvelære 24.docx
-
Vi arbejder med disse billeder i timen:Lys-eksempler i kunst.docx
-
Læs denne: Billedkunstbogen - Lys 2023.docx + medbring portfolien. Hvis man kan nå det, laver man en side om farvekontrasterne + sætter et billede ind af "Frugtøvelsen" med små forklaringer til.
-
Lys forklaringer.docx
-
Lys-eksempler i kunst.docx
-
Vi arbejder med disse i timen (formanalyse):Spørgsmål til skolens kunst.docx
-
1.Lav i portfolien en side, der forklarer farvekontrasterne + frugtøvelsen. 2. Hvis du har mere tid, så lav en side, der forklarer lys/skygge-begreberne fra timen mandag. Vis meget gerne hvert begreb med et lille billede, som du klipper ud fra kopi-s
-
Lav en side I portfolien om lys og skygge-begreberne + sæt et eksempel ind på hvert begreb (klip billeder ud fra kopisættet fra mandagstimen. Medbring noter fra timen fredag + medbring portfolien
-
Vi laver denne i timen: Praktisk tegneøvelse i brug af linearperspektiv.docx
-
Lav siden med formanalyse af de fem værker fra skolens kunstsamling færdig hjemme (Et lille billede af hver + stikord til.) Følg systematikken i vores gennemgang af værkerne. Medbring portfolien
-
Opdatér portfolien så du har det hele med inkl. skolens kunst ( til jer, der ikke havde nået det til fredagstimen) Medbring portfolien
-
Brug AI til at søge på viden om sammenhængen mellem renæssancens menneskesyn og udviklingen af perspektivtegning/-maleri. Søg f.eks. på denne sætning: "Giv en forklaring på renaissancens udvikling af linearperspektivet". Prøv gerne andre promts.
-
Færdiggør en side i portfolien om linearperspektivet inkl. fagudtryk og lille forklaring til det, du selv har tegnet på skolen + kasserne. Tilføj lidt om konteksten; sammenhæng mellem perspektivet og renaissancens menneskesyn. AI er tilladt i denne o
-
I timen: Vi forbereder os på ”Your Rainbow Panorama” af den dansk- islandske kunstner Olafur Eliasson, som vi skal opleve på toppen af Aros samt værket ”Storm Room” af Cardiff og Miller, samt Sarah Sze's helt nye værk, "Metronome" fra 2023
-
Spørgsmål vi prøver at få svar på i timen: Prøv at forklare forskellen mellem skulptur og installationskunst.Hvilke udtryksformer/medier benytter installationskunsten sig af?Hvad er beskuerens rolle i forhold til installationskunst?
-
Husk at indbetale 80 kr på dette nr: 608976. Skriv navn og 3.g Bk på. I morgen på turen til Aros: Medbring blyant, mobil, madpakke og drikkedunk. Vi kører fra VK efter 1. modul fra Sct Olufsbakke kl. 9.25
-
Læs denne: Fokuspunkter ved installationsanalyse (Kort introduktion)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2
Forløbet dækker over en introduktion til installationskunst samt forberedelse og oplevelse af udvalgte udstillinger på Aros (Aarhus kunstmuseum) med fokus på natur, installationskunst, maleri, oplevelser og sansning.
1. Vedr. udstillingen "1960-nu": Eleverne undersøger på hvilken måde værkerne gør op med (adskiller sig fra) traditionel klassiske kunst - F.eks. i sin udformning, i materialevalg, i størrelsen, i farvevalg, i kompositionen eller noget helt andet samt diskuterer, hvad der er mon værkets bagvedliggende idé, budskab, tanke. (Betydnings- og kontekstanalyse)
2. Vedr særudstillingen "Sky Gazing": Eleverne skal her bruge begereber fra 1. forløb til af forklare, hvordan lyset bruges i værket. Der skal bruges fagbegreber, hvis de er relevante (fx naturligt lys, formgivende skygger, farveperspektiv osv.) Eleverne udvælger et værk hvor himmelen eller himmellegemer bruges i overført, symbolsk eller religiøs betydning og undersøger, hvordan værket bruger himmelen eller himmellegemerne og hvad de betyder i værket. I samme udstilling undersøger de/vælges én af video-installationerne med fokus på at lave en beskrivelse af lydsiden og det visuelle udtryk (stemning, farver o.s.v.) af værket–f.eks. om der er musik og/eller reallyd, bliver der talt i filmen, er der en handling eller et plot
3. Ved. udstillingen "Ron Mueck – Art and Life": Her undersøger eleverne, hvordan man som beskuer bliver inddraget i værkerne; Direkte og konkret eller mere indirekte, følelsesmæssigt eller provokerende. Ligeledes fukuseres på om værkerne kræver baggrundsviden eller er de umiddelbart til at forstå samt hvilke temaer Ron Mueck arbejder med i de tre værker værkerne. Med andre ord: Hvad er meningen? og hvilken rolle spiller størrelsen, hvordan inddrager værkerne rummet – til forskel fra et maleri? og hvad betyder det at værkerne er 3D for oplevelsen af værkerne.
4. Ved. installationen "Metronome" af kunstneren Sarah Sze fra 2024 (lavet til udstillingen på ARoS): Her undersøger eleverne, hvilke motiver de kan finde i de små videoer i kunstværket samt hvilke følelser eller tanker værket vækker og hvorfor. Eleverne arbejder her også med, hvordan værket bruger rummet, hvordan beskuerne i det hele taget inddrages beskueren (sanser, oplevelse), og hvordan andre besøgende reagerer på værket - herunder hvorfor værket er installationskunst.
5. To installationsværker er - ud over "Metronome" en del af undersøgelsen: Elever oplever og reflekterer over værket ”Your Rainbow Panorama” af den dansk- islandske kunstner Olafur Eliasson på toppen af Aros samt værket ”Storm Room” af Cardiff og Miller.
6. I udstillingen ”Human Nature” undersøger de elever, der når det, forskellige former for landskab og natur – med eller uden mennesker, hvilken type natur skildres i maleriet? Tæmmet eller utæmmet? Menneskeskabt eller vild? Hvilke lys/skyggebegreber er der i billedet? (Her er der fokus på værker fra føre 1900 og værker fra efter 1900)
Eleverne udfylder og besvarer spørgsmål til værkerne i et særskilt hæfte, som de efterfølgende gemmer til en eventuel eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3
Forløbet dækker over en bred introduktion til skulptur og 3 Dim. kunst med afsæt i udvalgte værker fra skolens (VK') kunstsamling. Eleverne introduceres til skulpturelle virkemidler og de tilhørende fagudtryk og laver i tilknytning hertil form- og betydningsanalyse af udvalgte værker. Et hovedpunkt undersøges særligt - både praktisk og teoretisk: Kontraster i skulpturer
Tekstlæsning: afsnittet om det kontraster i skulpturer i e-bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4
Forløbet dækker over en introduktion til begrebet "Det grimmes æstetik" <> "Den klassiske æstetik" samt brug af AI i billedkunst.
Eleverne ser en række "grimme", provokerende, tankevækkende værker og diskuterer oplevelse, formål og betydning. Tekstlæsning: Fra TAP-bogen: Afsnittet om det grimmes æstetik, samt fra e-bogen: afsnittet om den klassiske æstetik. Eleverne producerer egne "grimme" værker på baggrund af AI-genererede værker og diskuterer muligheder og "bias" vedr brug af AI.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
4.3 Det grimmes æstetik | BILLEDKUNSTBOGEN
-
Overvej hvilket tema, du kunne lave et kunstværk om, hvor du skulle bruge Det grimmes æstetik.Hvis du havde helt frie hænder og alle materialer til rådighed, hvordan ville du så gøre? Noter op i stikord/eller lav en lille tegning af din idé
-
Gense powerpointen om grimhedens æstetik fra timen mandag. Ligger under dokumenter i vores bk-rum.
-
Disse par arbejder sammen. (Jer der var fraværende i timen mandag, skal se powerpointen om grimhedens æstetik grundigt igennem hjemme.(Lectio) Så laver vi par til jer i timen)
-
Medbring portfolio
-
Det grimmes æstetik-analyse.docx
-
Læs denne tekst med særlig fokus på side 85-88: Det grimmes æstetik TAP-bogen.pdf Print et billede ud af jeres værk + medbring portfolien
-
Færdiggør analysen af det selvvalgte "grimme" værk. Gem denne på sin computer. Medbring analysen + portfolien
-
Vi kigger på denne i timen: 4.1 Kroppen i kunsten | BILLEDKUNSTBOGEN
-
Inspiration: alexey kondakov
-
Færdiggør siden om jeres AI-værk i portfolien. (Det grimmes æstetik)
-
Læs denne lille sætning og overvej, om du er enig: Klassisk æstetik handler om idéen om, at der findes noget, som man til alle tider er enige om er smukt, at der findes æstetiske regler for fx proportioner, symmetri og former, som skaber en absolut s
-
Klassisk æstetik TAP-bogen.pdf Læs side 147-152 og besvar disse:
-
Medbring portfolie og medbring print af jeres foto (pose plastique) fra timen fredag.
-
Vi begynder at se på dette afsnit i dag: 6.1 Dekoration og flade. Klassiske elementer | BILLEDKUNSTBOGEN
-
arkitekturanalyse tre metoder.doc
-
Lav siderne om det grimmes æstetik <> den klassiske æstetik færdig i din portfolie til i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5
Forløbet dækker over en grundig indføring i arkitektur med afsæt i en form-, betydnings- og kontekstanalyse af Viborg Katedralskole (Et nyklassicistisk hovedværk af Hack Kampmann fra 1926) Fokus rettes især mod de klassiske kendetegn ved bygningen (både ude og inde), samt diskuterer oplevelsen og betydningen af disse ting i 1926 versus 2025. Eleverne lærer om de tre klassiske perioders kendetegn (antikken, renæssancen, nyklassicismen) samt stifter bekendskab med de mellemliggende perioder (middelalder: romansk og gotisk, barokken, modernismen, postmodernismen, dekonstruktivisme, samtid) Efterfølgende fokuserer forløbet på arkitektoniske vartegn og ikoniske bygningsværker forud for den praktiske opgave. Tekstlæsning. Afsnittet om vartegn og ikoniske bygninger i e-bogen samt i Wolters bog. Forløbet afrundes med fokus på begrebet "Stedets ånd" (Genius Loci) (Tekst: Fr TAP-bogen; afsnittet om Stedets ånd) Fokus på at kende og kunne bruge begreberne "mimetisk, komplementær og symbolsk" overfor bygninger, samt forståelse af begrebet "ikke-sted". Eleverne producerer og præsenterer i grupper deres eget byggeri i 3-D inklusiv. powerpoint eller planche.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6
Forløbet dækker over en indføring i samtidskunst fra ikke-vestlig kultur med særlig fokus på det arktiske område - herunder specifikt Grønland.
Teoretisk:
Holdet undersøger i dette forløb en bred vifte af grønlandske og arktiske kunstværker med afsæt i de aktuelle globale udfordringer, som Danmark, Grønland og Arktis står overfor. Holdet diskuterer, hvordan kunstnere fra Grønland og Arktis forholder sig til emner som klimaforandringer, kolonialisme, globalisering og identitet og reflekterer over, hvordan kunst kan være med til at formidle aktuelle budskaber i et historisk lys, og hvordan kunsten kan bidrage til at udvide vores kendskab til og forståelse for Grønland og Arktis.
Praktisk:
Eleverne arbejder med fremstille et eller flere værker, inspireret af kunst og kunstnere fra Arktis, med afsæt i et eller flere af disse temaer:
• Forbindelsen til naturen
• Klimaforandringer
• Kulturel bevarelse
• Den arktiske identitet
• Global dialog
• Samarbejde og fællesskab
• Fordomme og brud med disse
• Grønlands selvstændighed
• Kreativ fortolkning af en af de gamle myter fra inuit-kulturen
• Livet som ung i Arktis
• Nyfortolkning af et af værkerne fra powerpointen med jeres vinkel og pointe.
• Nyfortolkning af et værk af en bestemt kunstner fra Arktis
• Kreativ og visuel fortolkning af en af sangteksterne fra rockbandet Sume
• Visuel nyfortolkning af historier om og fra Grønlands historie.
• Danmark som kolonimagt
• Et nyfortolket etnoæstetisk blik på Grønland/Arktis
Man vælger selv om man vil arbejde med installationskunst, skulpturer, malerier, tegninger, foto, collage, masker, tupilakker, mixed media inkl brug af stof, garn, sten, træ, skind, akvarel osv..
Tidsramme: 5 timer i alt inkl. teorigennemgang
Baggrundsmateriale:
Tekst: Etnoæstetik (Fra TAP-bogen side 115-121)
Tekst: Postkolonialisme (Fra TAP-bogen side 205-211)
Tekst: To sangtekster af rockbandet ”Sumé”
Tekst: En række gamle myter og fortællinger fra det arktiske område.
2 x powerpoint (KK) Værker + overvejelser
I portfolien skal der afslutningsvist ligge følgende:
Foto af eget værk inkl. titel
Reflektioner over processen og resultatet samt forklaringer til idéen bag/tematik
Perspektiveringsværk/-værker (husk datering, navn på kunstner, titel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7
Forløbet dækker over det afsluttende eksamensprojekt.
Overordnet emne: Mangfoldighed/Diversity
Eksamensprojektets fokus er en undersøgelse og fortolkning af ordet Mangfoldighed på dansk eller Diversity på engelsk. I løbet af processen skal eleverne udforske forskellige former for mangfoldighed eller diversitet set enten i et historisk lys, et samfundsmæssigt nutidigt lys eller et bredere kulturelt lys. De kan også vælge et bredere fænomenologisk fokus på tværs af tid og sted.
• Eleverne skal med andre ord skabe deres eget værk under overskriften ”Mangfoldighed” eller ”Diversity”
• og derudover lave en analyse af 1-2 udvalgte kunstværker – hvor en eller flere fortolkninger og betydninger af mangfoldighed/diversity kommer til udtryk – som perspektivering til deres eget værk.
• Der indgår med andre ord både en praktisk og en teoretisk del
• Produktet skal dokumenteres i portfolien + præsenteres.
• Hvis holdet skal til eksamen i billedkunst, indgår eksamensprojektet som ca halvdelen af den mundtlige prøve.
Holdet får præsenteret følgende muligheder for fokus:
• multikulturelle samfund,
• etnicitet,
• sexualitet,
• religiøsitet,
• alder,
• krop,
• sprog,
• kulturel baggrund
KK præsenterer en række udvalgte værker fra Biennalen i Venedig 2024: 1. Samtidskunstværker fra hele Verden, 2. Ældre værker fra hele Verden. Værkerne indgår i pensum og kan bruges på tværs af forløb til en eventuel eksamen. Eleverne skal vælger mindst et værk herfra til grundig ananlyse og perspektivering til deres eget produkt/værk.
Uddybning:
1. Eleverne skal lave en selvstændig og selvvalgt kreativ fortolkning af, hvad ordet ”Mangfoldighed” eller ”Diversity” kan dække over. Eleverne vælger med afsæt KK’s inspirations- PowerPoints samt listen nedenfor, hvor de vil lægge deres fokus. De må gerne vælge at blande/kombinere forskellige udtryksformer, medier og materialer, men det er ikke et krav.
2. Eleverne skal desuden lave en grundig undersøgelse og analyse af et eller flere udvalgte kunstneres værker, der på én eller anden måde forholder sig til og udtrykker begrebet mangfoldighed inkl. brug af de relevante metoder til analyse og fortolkning. Alle værker i KK’s PowerPoints indgår til eksamen og må/kan bruges – også i andre sammenhænge til en eventuel eksamen.
a. Samtidskunstværker fra andre lande end Danmark
b. Ældre kunstværker fra andre lande end Danmark
Metodeoversigt:
1. Formanalyse
2. Betydningsanalyse
3. Kontekstanalyse/socialanalyse
- Der ligger analysemodeller til alle tre i lectio inkl. analyse af nyere kunstformer.
- Man skal ikke nødvendigvis bruge alle tre, men vær bevidst om metodebrug og hvilke dele af disse, der er relevante for projektet
Baggrundsteori: Kilde: Fra TAP-bogen:
1. Æstetik generelt: Klassisk æstetik, det grimmes æstetik, etnoæstetik
2. Postkolonialisme
3. Stedets ånd og fænomenologi
4. Haptisk <> optisk syn
5. Queerteori
- Baggrundstekster til disse er i lectio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747714",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747714",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747714"
}