Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Christian Tronier Kapper
|
Hold
|
2024VH eø/2 (II) (2g3g eø/2 (II))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedens økonomi
Virksomhedens økonomi
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestof:
̶ årsrapporten, regnskabsanalyse
Lærebogsmateriale:
Luk virksomheden op, s. 141-179
Centrale aspekter/begreber:
- Virksomhedens årsrapport
- Virksomhedens interessenter
- Faste- og variable omkostninger
- Virksomhedens årsregnskab
- Resultatopgørelse (arts og funktionsopdelt)
- Balance (aktiver og passiver)
- Regnskabsanalyse (Nøgletal: egenkapitalens forrentning, afkastningsgraden, soliditetsgraden, overskudsgraden, dækningsgraden mm)
- krav til regnskaber og regnskabsklasser
Andet materiale:
Pandora årsrapport 2021
Arbejde med selvvalgt regnskab med fokus på regnsskabsanalyse
Fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelser
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens strategi
Faglige mål:
- Anvende viden om virksomhedens branche- og markeds-forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkårKernestof:
Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
brancheanalyse, herunder markeds- og konkurrenceforhold
herunder:
- virksomhed i en globaliseret verden
- branchestrukturen
- konkurrencemæssige kræfter
- strategiske muligheder
Kernestof:
Luk virksomheden op (1 udgave) s. 43-71;
Andet materiale:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/opkoeb-og-oeget-salg-af-stomiposer-giver-coloplast-voksevaerk
https://npinvestor.dk/nyheder/coloplast-vil-skabe-nyt-v%C3%A6kstben-med-svensk-opk%C3%B8b-til-16-mia-kr
Forløbet afsluttet med elevoplæg og selvvalgte cases,
Centrale begreber og modeller:
- industri, marked og branche
- markedsandel
- strategi
- Baggrundsanalyser (PESTEL, Porters Five Forces)
- SWOT-analysen
- BOSTEN modellen
- Porters generiske strategier
- Ansoffs vækstmatrice
- Joint ventures, strategiske alliancer
- Horisontal og vertikal integration
- Blue Ocean Strategy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens afsætning
Kernestof
Marketing
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
Lærebogsmateriale
Luk virksomheden op (2. udgave) s. 103-139
Andet materiale:
- https://nyheder.tv2.dk/business/2022-12-12-stor-dansk-fusion-chr-hansen-og-novozymes-gaar-sammen
- https://ekstrabladet.dk/bibliotek/erhverv/dansk-gigant-gennemfoerer-vild-udvidelse/9547186
Stor to-go-kaffe-test: Hvem serverer den bedste hurtigkaffe i København? Ibyen tester 5
store kaffekæder. Politiken. Uddrag.
Kaffekrig på vej? Nu åbner McDonald's sin første kaffebar i Danmark. Politiken.
24.01.2019. Uddrag.
Danskerne er vilde med kaffe i papkrus. Berlingske business. 7.9.2016. Uddrag.
Billeder fra Starbucks Facebook side.
Matas' makeup-køb skal hæve bundlinjen. Børsen 29.05.2019.
Matas opruster med luksuskoncept: Går til angreb på Normal, Zalando og
supermarkederne. Børsen. 19.03.2019. Uddrag.
"Skulle jeg bare ramme 20-25-årige københavnere var det ingen kunst". Børsen.
12.03.2019. Uddrag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisation og ledelse
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens interne forhold
Kernestof:
Organisation og ledelse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
Lærebogsmateriale:
Luk virksomheden op;
Organisation; s. 159-182
Ledelse; s. 183-203
Motivation: s. 213-225
Andet materiale:
Arbejd når du har lyst og hold ferie, når du vil: Virksomhed stoler blindt på sine medarbejdere
://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/arbejd-naar-du-har-lyst-og-hold-ferie-naar-du-vil-virksomhed-stoler-blindt-paa?cid=soc_facebook_drnyheder_post_p0jn1m06&fbclid=IwAR2yIcYlk1HjFQNDdURKku8-CY3q5pxPSbw25YwGQ2WPYIP1UFVAbvXW8uU
Mærsk bliver splittet i to
www.berlingske.dk/virksomheder/maersk-bliver-splittet-i-to
Sådan samarbejder du bedst med indiske kolleger og forretningspartnere: 5 typiske spørgsmål besvarethttps://c3consulting.dk/nyheder-og-viden/nyt/art-343
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projektforløb - opstartsvirksomheden og innovation
Faglige mål:
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
Luk virksomheden op (1 udgave)
-Innovation, s. 10-25
- Iværksætteri, s. 28-41
Det valgfrie kernestof - Startup virksomheden
Eleverne skulle undersøge selvvalgte start-up virksomheder:
Vælg en innovativ start-up virksomhed 2-3 år gammel
1) Virksomhedens produkt/service (vision/mission)
2) Strategisk analyse (PESTEL, FIVE FORCES, SWOT, ANSOFF's vækst matrice, mm) - herunder deres strategi
3) Markedsføringsstrategi
4) Økonomi
5) Organisation
6) Vurdering af virksomhedens overlevelsesmuligheder og forslag til strategi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747756",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747756",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747756"
}