Holdet 2024VH ps/5 (III) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Bjarke Pihlkjær Gade
Hold 2024VH ps/5 (III) (3g ps/5 (III))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og præstation
Titel 2 Personlighed og stress
Titel 3 Kriminalitet og ondskab
Titel 4 Udvikling og omsorgssvigt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og præstation

Forløbet tager udgangspunkt i den metaovervejelse at vi skal danne en gruppe for at lære psykologi om gruppedannelse.

Der arbejdes i grupper, hvor man er sammensat med så lidt forhåndskendskab til hinanden som muligt.

Produktet er et teambuildingforløb der testes og evalueres på holdet.

Nøgleteori:
Muzafer Sherifs definition af grupper.
Motiver/mål, normer, roller, netværk
Opgavekohæsion og social kohæsion
Målorientering, relationer
Gruppepres og gruppetænkning
konformitet, opgivelse af integritet
Teamstruktur, teammiljø, teamprocesser
Normer/adfærd, roller -> kohæsion
Symboler, ritualer -> kohæsion
Samarbejde -> kohæsion
Tuckman og Jensen: gruppedannelsens 5 faser.
Dannelse, markering, norm, præsentation, afslutning

Kernestof
”social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse”
"kommunikation i sociale sammenhænge"

Faglige mål
”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Personlighed og stress

I dette forløb introduceres vi for overordnede psykologiske og personlighedspsykologiske perspektiver. Vi arbejder desuden med metode i psykologi.
Vi undersøger, hvordan cases anskues forskelligt efter valg af teori. Herefter fokuserer vi på stress som fænomen og søger forskellige forklaringer.

Nøgleteori
- 5 psykologiske perspektiver/paradigmer: Psykoanalyse, behaviorisme, evolutionspsykologi, eksistentiel og humanistisk psykologi, kognitiv psykologi
- Metode og videnskabsteori i psykologi: Kvantitativ (objekter) eksperiment, korrelation, observation, spørgeskema. Kvalitativ metode (subjekter), Interview, casestudie, observation. Kritisk vurdering: intern validitet, ekstern validitet, økologisk validitet, reliabilitet. Deduktiv, induktiv tilgange, falsificerbarhed (Popper) Etik.
- Personlighedspsykologi: Antikken, C. G. Jung, Trækteori (Galton, Allport, Big Five: Costa og McRae), Høgh-Olesen
- Menneskets dobbelthed: psykoanalyse, eksistentiel psykologi, evolutionspsykologi, neuropsykologi.
- Stress: Biologisk, psykologisk, socalt, stressorer, belastningsreaktioner, kortvarig og langvarig stress. Indre faktorer: Høegh-Olesen, Seligmann, Antonovsky. Ydre faktorer: social belastningsskala, stressmodel, sammenæng med depression. Coping/mestring: Lazarus, Zachariae.

Faglige mål
”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”

Kernestof
”Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse”
”Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kriminalitet og ondskab

I dette forløb arbejder vi med psykologiens skyggeside. Vi undersøger årsager til kriminalitet og diskuterer et psykologisk perspektiv på ondskab. Vi møder den historiske täterdebat om Ordinary Men under Holocaust og vi deltager i et foredrag om stalking.

Nøgleteori
- Psykopati: Empati, Personlighedsforstyrrelse, D-faktoren, Robert Hares psykopati checkliste
- Aggression: Konrad Lorenz (+ kritik), Goldberg, Baron-Cohen
- Kriminalitet: Hirschi og Gottfredson om selvkontrol (+ kritik),  Skærpende og formildende omstændigheder, Daniel Reisel
- Hjernen og ondskab: hjernen og hjerneskader
- Grupper, massehypnose og mobning, Bandura, Le Bon, Zimbardo, Janis,
- Konformitet, Lydighed: Zimbardo (Lucifer-effekten), Asch, Bond og Smith, Milgram.

Faglige mål
”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag”

Kernestof
”social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse”
”kommunikation på sociale medier”
”stereotyper, fordomme og diskrimination”
"betydningen af arv, miljø, køn og kultur”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Udvikling og omsorgssvigt

I dette forløb tager vi udgangspunkt i diskussionen af arv og miljø i udvikling. Vi undersøger barnets medfødte og tillærte egenskaber og diskuterer forskellige perspektiver på udvikling.
Derefter arbejder vi med omsorgssvigt og undersøger hvilke former man kan skelne imellem. Endelig undersøger vi de konsekvenser det kan have.


Nøgleteori:
Faseteorier: Freud, Margaret Mahler, Erik Erikson (Og kritik af faseteori)
Moderne spædbarnsforskning
Syntese: Daniel Sterns begreber: Det begyndende selv, Kerneselv, Subjektive selv, Verbale selv, Narrative selv, RIG, Affektiv afstemning
Harlows eksperimenter med aber
Tilknytningsteorier: Lorenz, John Bowlby, Mary Ainsworth
Separationsreaktionens tre faser: Protest, fortvivlelse, frakobling
Separationsreaktioner og tilknytningsforstyrrelser
Omsorgssvigt: Grundbogens kategorier og Inger Thormann: former for omsorgssvigt. Symptomer og konsekvenser
René Spitz: Spædbarnsdepression og hospitalisme.

Faglige mål
”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

Kernestof
”Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur”
”Tilknytning, sårbarhed og resiliens”



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer