Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Poul Lindskov
|
Hold
|
2024VH ng/5 (III) (2g3g ng/5 (III))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jordskælv og Tsunamier
Forløbets indhold og fokus
I dette forløb er der arbejdet med jordskælvsdannelse, pladetektonik og tsunamier. Der er blevet arbejdet med konkrete cases i et miniprojekt om et selvvalgt jordskælv.
Hvordan er Jorden opbygget?
Hvor og hvordan opstår jordskælv og tsunamier?
Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort
Kernestof
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel A.0, A.1, A.2, A.4, A.5, A.6, 10.8, 10.9, 10.10 i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt i læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
Aktuel Naturvidenskab nr. 1 – 2015: Kongerigets glemte Inge
Dokumentar og video:
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Eksperiment: Densitet af bjergarter
Eksperiment: Tsunamibølger
Øvelse: Triangulering af jordskælv
Google Earth: Lag omkring jordskælv og vulkaners placering
Google Earth: Lag omkring pladegrænser
Databehandling: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/
Arbejdsformer Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimaugen/Klimaforandringer
Forløbets indhold og fokus
En slags miniforløb, hvor eleverne arbejdede med små projekter til klimaugen, hørte foredrag og fik større bevidsthed omkring klimaforandringer.
Faglige mål
1. Empirikompetencer
2. Formidlingskompetencer
3. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger
Kernestof
̶ ̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel E.2, i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt I læreroplæg via PP og andet.
Andet:
Selvstændigt arbejde med projekt omkring formidling af klimaforandringer
Foredrag fra https://verdensbedstenyheder.dk/
Dataindsamling:
Inddragelse af eks. Google Earth eller andet dataindsamling i egne projekter/oplæg.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, projektarbejdsform i udvidet form her, hvor eleverne i grupper selv skulle lave projekt til en ”klimauge” på skolen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Regnskove og Skovbrande
Forløbets indhold og fokus
Forløbet har omhandlet det tropiske regnskovsbælte langs ækvator, men mest fokus omkring Amazonas. Herunder har forløbet omhandlet forskellige kredsløb med næringsstoffer, vand etc. og forholdet mellem mennesker og natur med fokus på regnskovsfældning. Forløbet blev afsluttet med et rollespil omkring interessegrupper i Amazonas.
Hvad er en regnskov?
Hvorfor fældes den?
Hvem har retten til regnskoven og er det bæredygtigt at fælde regnskoven?
Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort
Kernestof
-Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
-Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Anvendt materiale.
Bøger:
Hele Kapitel 5 + C.1., C.2, C.4, C.6 i -bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt i læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
Lille PDF om ”Jordbunden i regnskoven” på 1.2 sider fra Søndergaard – 1991
https://www.verdensmaalene.dk
https://www.sustainabilitybynumbers.com/p/amazon-deforestation-july-2023
Dokumentar og video:
BBC – The Green Planet – Ep. 1 Tropical Worlds – 2022
Territoriet - kampen for regnskoven – Dokumentar om regnskovsfældning fra 2022
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Eksperiment: Albedo-effekten
Eksperiment: Fordampning
Øvelse: Corioliseffekten som klasse.
Dataindsamling: Via www.windy.com omkring CO2, nedbørs- og vindmønstre
Dataindsamling: Google Earth til arealet af regnskovsfældning via gamle sat. billeder.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde med forskellige størrelser, rollespil, selvstændige opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk Landbrug
Forløbets indhold og fokus
I forløbet har vi arbejdet med dansk landbrug og problemstillinger der omhandler bæredygtighed. Vi har set på den historiske udvikling af landbruget og naturgrundlaget. Vi har også været på ekskursion hos Foulum og lavet eksperimenter omkring tørvejord derude.
Hvordan har dansk landbrug udviklet sig fra 1970erne?
Er dansk landbrug bæredygtigt?
Hvad kræver det at fremtidens landbrug udvikler sig anderledes?
Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort
Kernestof
̶ Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel 9 +D2 om Permeabilitet og Porøsitet i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt I læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
Aktuel Naturvidenskab 2023 nr.2 om ”En god kop kaffe med en bismag af lattergas”
Udvalgte sider fra PDFen ”Fakta om kvælstof i landbruget og vandmiljøet” fra 2017
PDF om ”Økologi og Markedsandele” fra 2024
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/i-en-lagerhal-i-taastrup-gror-
salat-og-groent-i-14-etager
Dokumentar og video:
Dokumentar – Food Inc. Fra 2008 om de negative sider ved amerikansk landbrug.
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Ekskursion til Foulum og Dataindsamling; hvor vi hørte et kort oplæg om lavbundsjorde (tørvejorde) og lavede 3 eksperimenter omkring Vejrumbro: Jordens farve og kulstofindhold, Tørvens nedbrydningsgrad og Tørvelagenes tykkelse. Efterfølgende lavede vi databehandling via Google Earth og lavede egne journaler.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, ekskursion, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi afholder rollespillet i denne time. Hav forberedt navneskilte, statistik, argumenter og alt det andet til timen.
-
Lektie: Læs 9.0 og 9.1 i i-bogen.
-
Lektie: Læs afsnit 9.2 i i-bogen.
-
Forståelsespapir2025.pdf
-
Lektie: Læs 9.3 i i-bogen
-
Vand.pptx Hvad menes med naturgrundlaget?Hvilke forhold er afgørende for at planter kan vokse?Hvad er den årlige gennemsnitsnedbør i Danmark?(brug figur)Hvilke to jordbundstyper er mest udbredt i Danmark?
-
Lektie: Læs 9.4 i i-bogen. Hav fokus på de 3 begreber; automatisering, specialisering og mekanisering.
-
Jeg er stadigvæk syg, så i har arbejd-selv i dette modul. Jeg har vedhæftet opgaven.
-
Lektie: Arbejd-selv opgaven fra sidste fredag skal være færdig + læs 9.4 og 9.5 i i-bogen.
-
Fakta_om_kvælstof.pdf
-
Kvælstof i Landbruget - 2.0.pptx
-
Kvælstof.docx
-
Opgave om Kvælstof i Dansk Landbrug.docx
-
Lektie: Læs 9.6 og 9.7 i i-bogen
-
Lektie: Læs 9.8 i i-bogen
-
Bonus: jeopardy fra sidste time kan bruges som lidt repetition, hvis man vil teste sig selv. https://jeopardylabs.com/play/kvlstof-29
-
Pesticider og Drivhusgasser.pptx
-
Lektie: Læs 9.9 og 9.10 i i-bogen.
-
Information om ekskursion d.28-3 2025 til Foulum.docx
-
A) Du skal vælge en dyregruppe (Grise, Køer, Fisk, Pelsdyr eller Høns). Herunder skal du så undersøgedyrevelfærden i dansk landbrug for denne gruppe. Hvilke forhold eksisterer der? Er der forskel påøkologi og konventionelt?B) Du skal inddrage mindst
-
Lektie: Læs artiklen fra Aktuel Naturvidenskab
-
Aktuel Naturvidenskab - Kaffe og Lattergas - 2023.pdf
-
AU Foulum.pptx
-
Kaffe - Arbejdsark 1 - Fuldfør sætning.docx
-
Costa Rica og Danmark - Hydrotermfigurer.docx
-
Spørgsmål til Orienteringsløb
-
Svar - Orienteringsløb.docx
-
Mobilepay: 505782
-
Lektie: Læs de vedhæftede dokumenter. Jeg regner med øvelsesvejledningen bliver gennemgået igen derude, men det er altid godt at være velforberedt.
-
Medbring følgende: Madpakke, computer, mobil og fodtøj til højt græs udenfor stien.
-
Program:
-
Vejledning til tørvejorde - Foulum.docx
-
Overordnede refleksionsspørgsmål
-
I øvelsesgennemgangen skal i:
-
Lektie: Genlæs artiklen AN2 2023 kaffe.pdf . Hvis du har tid, så svar også på spørgsmålene.
-
Overordnede refleksionsspørgsmål Hvad sker der overordnet set med tørvejorde over tid? Og hvorfor?Er det godt eller skidt for Jordens klima? Hvorfor?Hvorfor er det relevant at kende tørvejordens tykkelse?Hvorfor ser tørvejordens farve anderledes ud v
-
Journal - Skabelon.docx
-
Brug lektietiden, 10-15 min, på at udfylde skabelonen så godt du kan omkring et af eksperimenterne fra Foulum.
-
Lektie: Læs resten af kapitel 9.9 i i-bogen.
-
Økologi - Markedsandele 2024.pdf
-
Åben PDF-filen ”Økologi – Markedsandele” fra lectio1. Hvordan har økonomiske kriser som corona og inflation påvirket salget af økologiske varer?2. Hvordan har forbrugernes måde at handle på ændret sig, og hvad betyder det for økologien?3. Hvilke type
-
Dansk landbrug internationalt – Brug bogen, men suppler gerne med andre fag + nettet.1) Hvad vil det sige, at det danske system er meget åbent med input-output? Hvordan ser regnskabet udmed proteinstof og energi?2) Hvorfor er det et problem at dansk
-
Lektie: Svar på spørgsmålene med udgangspunkt i 9.9 i i-bogen.
-
Læs artiklen på DR https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/i-en-lagerhal-i-taastrup-gror-salat-og-groent-i-14-etager eller se dette klip på youtube:https://www.youtube.com/watch?v=gW-21CHDkIU&t=22s&ab_channel=Eater
-
Lektie: Skriv mindst 10 begreber ned fra forløbet, som du mener er vigtige.
-
Omsamlingsopgave til dansk landbrug.docx
-
🧠 Arbejdsform
-
Eksamen - Naturgeografi - C-niveau.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747872",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747872",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747872"
}