Holdet 2024VH ng/5 (III) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Poul Lindskov
Hold 2024VH ng/5 (III) (2g3g ng/5 (III))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jordskælv og Tsunamier
Titel 2 Klimaugen/Klimaforandringer
Titel 3 Regnskove og Skovbrande
Titel 4 Dansk Landbrug

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jordskælv og Tsunamier


Forløbets indhold og fokus
I dette forløb er der arbejdet med jordskælvsdannelse, pladetektonik og tsunamier. Der er blevet arbejdet med konkrete cases i et miniprojekt om et selvvalgt jordskælv.
Hvordan er Jorden opbygget?
Hvor og hvordan opstår jordskælv og tsunamier?

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort

Kernestof
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel A.0, A.1, A.2, A.4, A.5, A.6, 10.8, 10.9, 10.10 i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt i læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
Aktuel Naturvidenskab nr. 1 – 2015: Kongerigets glemte Inge
Dokumentar og video:
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Eksperiment: Densitet af bjergarter
Eksperiment: Tsunamibølger
Øvelse: Triangulering af jordskælv
Google Earth: Lag omkring jordskælv og vulkaners placering
Google Earth: Lag omkring pladegrænser
Databehandling: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/

Arbejdsformer Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klimaugen/Klimaforandringer

Forløbets indhold og fokus
En slags miniforløb, hvor eleverne arbejdede med små projekter til klimaugen, hørte foredrag og fik større bevidsthed omkring klimaforandringer.

Faglige mål
1. Empirikompetencer
2. Formidlingskompetencer
3. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger

Kernestof
̶ ̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug

Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel E.2, i i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt I læreroplæg via PP og andet.
Andet:
Selvstændigt arbejde med projekt omkring formidling af klimaforandringer
Foredrag fra https://verdensbedstenyheder.dk/
Dataindsamling:
Inddragelse af eks. Google Earth eller andet dataindsamling i egne projekter/oplæg.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, projektarbejdsform i udvidet form her, hvor eleverne i grupper selv skulle lave projekt til en ”klimauge” på skolen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Regnskove og Skovbrande

Forløbets indhold og fokus
Forløbet har omhandlet det tropiske regnskovsbælte langs ækvator, men mest fokus omkring Amazonas. Herunder har forløbet omhandlet forskellige kredsløb med næringsstoffer, vand etc. og forholdet mellem mennesker og natur med fokus på regnskovsfældning. Forløbet blev afsluttet med et rollespil omkring interessegrupper i Amazonas.
Hvad er en regnskov?
Hvorfor fældes den?
Hvem har retten til regnskoven og er det bæredygtigt at fælde regnskoven?

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort

Kernestof
-Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
-Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Anvendt materiale.
Bøger:
Hele Kapitel 5 + C.1., C.2, C.4, C.6  i -bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt i læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
Lille PDF om ”Jordbunden i regnskoven” på 1.2 sider fra Søndergaard – 1991
https://www.verdensmaalene.dk
https://www.sustainabilitybynumbers.com/p/amazon-deforestation-july-2023
Dokumentar og video:
BBC – The Green Planet – Ep. 1 Tropical Worlds – 2022
Territoriet - kampen for regnskoven – Dokumentar om regnskovsfældning fra 2022
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Eksperiment: Albedo-effekten
Eksperiment: Fordampning
Øvelse: Corioliseffekten som klasse.
Dataindsamling: Via www.windy.com omkring CO2, nedbørs- og vindmønstre
Dataindsamling: Google Earth til arealet af regnskovsfældning via gamle sat. billeder.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde med forskellige størrelser, rollespil, selvstændige opgaver.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk Landbrug


Forløbets indhold og fokus
I forløbet har vi arbejdet med dansk landbrug og problemstillinger der omhandler bæredygtighed. Vi har set på den historiske udvikling af landbruget og naturgrundlaget. Vi har også været på ekskursion hos Foulum og lavet eksperimenter omkring tørvejord derude.
Hvordan har dansk landbrug udviklet sig fra 1970erne?
Er dansk landbrug bæredygtigt?
Hvad kræver det at fremtidens landbrug udvikler sig anderledes?

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
2. Empirikompetencer
3. Formidlingskompetencer
4. Perspektiveringskompetencer
-Globale problemstillinger, geofaglige cases, geofaglige modeller, eksperimentelt arbejde, analysere digitale kort

Kernestof
̶ Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold

Anvendt materiale.
Bøger:
Kapitel 9 +D2 om Permeabilitet og Porøsitet i  i-bogen "Naturgeografi - Vores Verden"
Diverse figurer brugt I læreroplæg via PP og andet.
Artikler:
Aktuel Naturvidenskab 2023 nr.2 om ”En god kop kaffe med en bismag af lattergas”
Udvalgte sider fra PDFen ”Fakta om kvælstof i landbruget og vandmiljøet” fra 2017
PDF om ”Økologi og Markedsandele” fra 2024
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/i-en-lagerhal-i-taastrup-gror-
salat-og-groent-i-14-etager
Dokumentar og video:
Dokumentar – Food Inc. Fra 2008 om de negative sider ved amerikansk landbrug.
Diverse mindre youtubeklip
Eksperimenter og andet empirebaseret arbejde:
Ekskursion til Foulum og Dataindsamling; hvor vi hørte et kort oplæg om lavbundsjorde (tørvejorde) og lavede 3 eksperimenter omkring Vejrumbro: Jordens farve og kulstofindhold, Tørvens nedbrydningsgrad og Tørvelagenes tykkelse. Efterfølgende lavede vi databehandling via Google Earth og lavede egne journaler.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, ekskursion, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer