Titel
1
|
Integration i Sociologisk perspektiv
I dette forløb undersøgte vi med sociologiske briller, hvilke udfordringer der kunne stå i vejen for en succesfuld integration, og hvilke strategier flygtninge, immigranter og efterkommere af indvandrere kunne vælge for at skabe deres identitet i et land som Danmark. I forløbet blev eleverne også undervist i tabellæsning og metode - herunder fordelene og ulemperne ved kvantitativt og kvalitativt data. I afslutningen af forløbet kom vi også ind på medborgerskab, ligesom eleverne har lavet et større projektarbejde i forløbet.
Nogle af de centrale begreber og teorier i forløbet er:
- Push- og pullfaktorer
- Integrationsbegreber: Assimilation, segregation, integration, etnicitet, parallelsamfund og etnocentrisme.
- Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Hofstedes kulturkompas: Magtdistance, kollektivisme/individualisme, Struktureringsbehov/sikkerhedsundvigelse, Maskulin/feminin
- Bourdieus teori: Økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital, Symbolsk kabital, Habitus og teori om at samfundet består af felter.
- Axel Honneths teori om anerkendelse: Den emotionelle anerkendelse, den retslige anerkendelse, den sociale anerkendelse
- Eriksons tre Identiteter: Den rene identitet, bindestregsidentitet og den kreolske identitet.
-Strategiformer unge kan indtage: Uddannelses strategi, kollektiv strategi, religiøs strategi, traditionel strategi, kriminel strategi
-Positiv og negativ social arv, mønsterbryder, primær og sekundær socialisering. Samt socialiserings grundelementer
- Grundbegreber indenfor socialisering, herunder primær socialisering, sekundær socialisering og dobbelt socialisering
- Medborgerskab, herunder den ansvarlige medborger, den demokratiske medborger og den værdiorienterede medborger.
- Eleverne er også undervist i kvalitativ og kvantitativ metode
Forløbet dækker kernestoffet:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
Litteratur og pensum:
Der udleveres et kompendium med teori og empiri til eleverne. Undervejs i forløbet er der også læst materiale fra artikler og statistik mm.
Miniprojekt:
Forløbet afsluttes med et projektarbejde over tre moduler, hvor eleverne selv vil skulle undersøge, analysere og diskutere relevante problemstillinger i forhold til integration i Danmark.
|