Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Lisbet Tækker Jepsen
|
Hold
|
2024VH dr (II) (3g dr (II))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Moderne teater
Eleverne arbejder aktivt med portfolien gennem hele skoleåret. Portfolien er en fysisk mappe, hvor eleverne kan gemme materiale fra timen. Flere elever har portfoliemateriale på deres computer.
Eleverne arbejder i løbet af året i forskellige grupper med fremvisning for klassen af små sekvenser.
Eleverne får introduktion til brug af lys og lyd.
Intro til skuespilteknik: tillidsøvelser, gruppedynamikøvelser og improvisationsøvelser.
Skuespilteknik: Der arbejdes over hele skoleåret med spænding, indlevelse, status, udtryksniveau, blikretning, relationer på scenen, Laban-øvelser, skuespilleren i rummet, taleretninger, stemmebrug, modstand, diverse teatersportdiscipliner, arrangement, improvisation.
Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog" 11 - 22, 99 -102,
Karen Sørensen: "Dramatik - teaterhistorie" 153-154, 159 -163.
Uddrag fra "Først blir man jo født" Line Knutzon. 1. scene. s. 3-7 ,
Først blir man jo født:
https://www.youtube.com/watch?v=3tsjop7JixY&t=421s
Uddrag fra "Den dag Brad Pitt fik paranoia." Christian Lollike.
Bagtanke: Christian Lollike.
https://www.youtube.com/watch?v=Rr1AnUFhmII
Klip fra Christian Lollikes: Manifest. CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eleverne bliver præsenteret for mange manuskripter med forskellige temaer og gruppestørrelser. Eleverne danner grupper.
Øvelser: Den varme stol, veninde bogen.
Eleverne udarbejder deres eget manuskript - hele det oprindelige manuskriptet skal læses.
I projektperioden spiller eleverne på skift i dramalokalet med adgang til lys, lyd og scenografi. Grupperne spiller også om eftermiddagen i dramalokalet.
Eksamensgrupper:
Europamestrene. Thor Bjørn Krebs. Fire elever.
Selvskrevet manuskript: Den største geopolitiske katastrofe. To elever.
Selvskrevet manuskript: Hvad fuck er meningen?
Anslag mod hendes liv. Martin Crimp. Tre elever.
I rum Sø: Tre elever.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748294",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748294",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748294"
}