Holdet 2024VH Re (II) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Signe Elise Bro
Hold 2024VH Re (II) (3g Re (II))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 En religion bliver til - Satans Syndsforladelse
Titel 2 New Age
Titel 3 Faderhuset
Titel 4 Børnebibler og mission/forkyndelse for børn
Titel 5 Fatwaisering af islam
Titel 6 Hinduisme + værklæsning af Bhagavadgita
Titel 7 Rapportskrivning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 En religion bliver til - Satans Syndsforladelse

Et forløb med udgangspunkt i podcasten Satans Syndsforladelse, der religionsmæssigt placerer sig et sted mellem kristendom og new age/spiritisme.
Forløbet følger (sådan nogenlunde) mit forløb på EMU’en: https://www.emu.dk/stx/religion/flere-religioner/satans-syndsforladelse-et-forloeb-med-podcast.
Idéen er, at eleverne hører de syv afsnit som lektie, og at vi så arbejder med forskellige tekster ekstemporalt i timerne.

Primærtekster:
• Emil Rothstein: Satans Syndsforladelse: https://www.dr.dk/lyd/p1/radiofortaellinger/radiofortaellinger-20192/satans-syndsforladelse-1-7-missionen-16121912606 (eller i app’en DR LYD)

De følgende primærtekster er åbenbaringer, Hanne Leffler har modtaget fra Den Oversanselige Verden, og kan findes på hendes fine hjemmeside: https://www.lefflerhanne.dk/
• Angersbønsskrift fra Hitler
• Den der taler er universets skaber
• Sandheden om klimaet åbenbaret under søvnfrigørelse af Greta Thunberg

Desuden har vi læst:
• Fire tekster, der viser NT’s fremstilling af forholdet mellem Jesus og Gud:
1. Tekst 1: Messiashemmeligheden (Markus 8:27-30)
2. Tekst 2: Forholdet mellem Jesus og Gud (Johannes 12,48-50)
3. Tekst 3: Helbredelsen af den månesyge dreng (Matthæus kap. 17,14-21)
4. Tekst 4: Forklarelsen på bjerget (Matthæus 17:1-8)
• Muhammeds første åbenbaring, Uddrag af Sirat Rasul Allah.
• Tre NT-tekster om kontekstbestemte metaforer
1. Matt 4,18-20: De første disciple kaldes/menneskefiskere
2. Matt 6,28-30: markens liljer
3. Matt 13,33: Himmeriget ligner en surdej

• Tre NT-tekster om omverdenens reaktioner på Jesus
1. Johs 10,17-21: Jesu forhold til Faderen + beskyldninger om at han er besat af en dæmon
2. Mark 15,33-37: Jesu død – han hånes
3. Matt 9, 32-34: Jesus helbreder en besat mand og folk reagerer ved at kalde ham dæmonernes fyrste.

• Flemming Pedersen (en discipel af Hanne) har en lille passus på sin hjemmeside Erkendelse.dk om den modstand, han møder – og om Guds humor: En lille kommentar til de skeptiske
• Ardors beretning (en sammenskrivning af hovedpointerne fra den lange myte i ”Vandre mod Lyset”)

Baggrundsstof og teori:
• PPP af SB: Eskatologier (forskellige begreber for afslutningsmyter + sproglige forklaringer)
• PPP af SB: Hvordan bliver en religion til? (mine egne mere eller mindre fagligt funderede bud på, hvad der skal til, for at skabe en ny religion – et diskussionsoplæg)
• Nothing is ever lost – et handout med en præsentation af Bellah + et par citater.
• PPP af SB: Myter – en præsentation af de mest almindelige analyseparametre til myteanalyse
• PPP af SB: Ritualer – en præsentation af de mest almindelige analyseparametre til ritualanalyse
• Teori læst i Begrebsnøglen: Deprivationsteori, rational choise, modeller af/for, synkretisme
• Synkretisme (Podemann Sørensen på Lex.dk: https://denstoredanske.lex.dk/synkretisme_-_religionshistorisk_begreb)

Anslået sidetal læst: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 New Age

Som en del af forløbet tog vi til Krop-Sind-Ånd-messen i Århus. Her skulle alle eleverne lave et mindre feltarbejde og efterfølgende skrive en ’prøve-projektrapport’.

Primærtekster:
• ”At spå med sten” fra Arthur Sørenssen: ”Shamanen – en rituel invielse”
• Florêncio Anton: https://www.youtube.com/watch?v=adfNwkYHWoc og https://www.spiritismenstrossamfund.dk/afdoede-kendte-kunstnere-maler-14-malerier-gennem-trancemedie-florencio/?fbclid=IwAR0c0bZ9IJgyJSQuXXJL1tqp38tk5SEnCTAE0UjnB-FA0HVRf40umbxME4U
• Gaia-hypotesen https://www.youtube.com/watch?v=44yiTg7cOVI
• 26-årig heks (lille klip fra TV2-dokumentar, som jeg desværre ikke har et link til længere).
• Knud Rasmussen: Igjugarjuk (klassisk shamaninvielse)
• Anders Lund Madsen modtager lydhealing: https://www.youtube.com/watch?v=hCvd0zBywLI
• Rie Jespersen om De bosniske Pyramider: https://www.youtube.com/watch?v=I-RUgzvlaqM
• Mette Myrna: Til ceremoni hos Kærlig Kakao
Følgende videoer har de arbejder med gruppevis (altså har hver elev kun arbejder med en af videoerne):
• Wicca Moon Litha/Summer Solstice Ritual: https://www.youtube.com/watch?v=2sD9tXk44R4&t=149s
• What Is Wiccan Magic? | Wicca: https://www.youtube.com/watch?v=Z9Jlvd1B3rQ&t=76s
• How to Perform a Basic Wiccan Ritual: https://www.youtube.com/watch?v=ojy7Zo7Do6o&t=80s
• How to Cast a Spell | Wicca: https://www.youtube.com/watch?v=zfO-4W9uUCI
• Brooklyn Witch Answers Questions and Debunks Myths About Magic: https://www.youtube.com/watch?v=sYrm9YZBeqs

Baggrundsstof og teori:
• PPP af SB: Antropologisk metode (om feltarbejde)
• PPP af SB: Præsentation af New Age (ret omfattende PPP. Væsentlige begreber i den er: De fire hovedretninger indenfor New Age (Terapeutisk New Age, Channelling (kanalisering)/spiritisme, New Age-videnskab, Neopaganisme) + synkretisme, Robert N. Bellah: Nothing is ever lost, Den subjektive vending, Belonging without believing (eller omvendt) + noget statistik)
• Teori fra Begrebsnøglen: Giddens teori om religion i det senmoderne samfund

Anslået sidetal læst: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Faderhuset

Forløbet er tænkt i forlængelse af det om Satans Syndsforladelse; her møder eleverne en anden form for kristendom, selv om vi stadig er indenfor et fundamentalistisk miljø ledet af en kvinde, der har en særlig forbindelse til Gud.

Da vi jo ikke havde mulighed for at besøge Faderhuset som en del af forløbet, besøgte vi i stedet den lokale Selah-center-kirke til et mindre feltarbejde.

Primærtekster:
• Ruth Evensen: Vi må have en vækkelse (tekst 33 i ”Fundamentalisme i kristendom og islam” af Bente Lund og Hanne Følner)
• Indslag om Faderhuset fra TV2 Lorry: https://www.youtube.com/watch?v=c4JUkfkJyEM
• Camilla Johnson: Min personlige beretning om Faderhuset: https://video.search.yahoo.com/yhs/search?fr=yhs-sz-002&ei=UTF-8&hsimp=yhs-002&hspart=sz&param1=2048311962&gdpr=1&p=faderhuset&type=type80260-1632438203&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cubGVjdGlvLmRrLw&guce_referrer_sig=AQAAAENw8-txoMt7xI9CF8PysowilIfg4ySURFkf34c_0Eclqaa1HHkb_8TuwMjPiOyBceNR2zmJljgaOCeCynaJfsynWX922c8ttT9aru-gvzxTGsHEInvw6gIl0yNEn-GYpdJlrnWD02TOW-XGU2MQd_6BFCLX6GZmDTikPdQyhbDP#id=8&vid=9419bc7f2a23839249437ca5d573dfde&action=click
• Se og Hør (!): ”Ruth Evensen: Ammer voksne. Faderhusets leder tvang en fuldvoksen kvinde til at die ved sine bryster”: https://www.seoghoer.dk/nyheder/ruth-evensen-ammer-voksne
• TV2-dokumentar om Faderhuset: Guds bedste børn 2:3

Baggrundsstof og teori:
• Hjärpes model – elevhandout
• Faderhuset – baggrundsstof fra ”Fundamentalisme i kristendom og islam” af Bente Lund og Hanne Følner
• Fundamentalisme – et moderne fænomen, ibid.
• PPP af SB: χάρισμα (karisma)
• Podcast: Genstart – I Faderhusets hænder (findes i app’en DR LYD)
• Beckfords model: https://www.religion.dk/leksikon/beckford-james-.

Anslået sidetal læst: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Børnebibler og mission/forkyndelse for børn

Det var egentlig bare tænkt som et lille ’for sjov-forløb’ op mod jul, men det blev egentlig OK-seriøst. Grundidéen var, at næsten alle elever har en børnebibel stående derhjemme, sikkert fordi de har fået den i dåbsgave. Så de tog dem med og jeg supplerede med div. fund i genbrugsbutikker, og så læste vi udvalgte uddrag og analyserede dem.
Jeg kan derfor ikke skrive præcist, hvad der har været læst, og i hvilke bøger, for det er meget forskelligt. Hvad jeg kan skrive, er dog de tekster, vi (trods alt) læste sammen, og hvilke historier, vi har fokuseret på. Censor kan få tilsendt vores analyseskemaer, hvis det bliver aktuelt.

Bibeltekster, der er læst individuelt i egen Bibel:
• Noahs ark
• David og Batseba
• … og lidt rundt omkring alt efter, hvilken type bibel, de har siddet med.

Primærtekster, der er læst sammen:
• Ida Jessen/Paulus: Tro, håb og kærlighed. Sidste side i ”Bibelhistorier” af Ida Jessen og Hanne Bartholin
• Rune T. Kidde: Historien om en hjørning
• Manga-udgaven af historien om David og Batseba
• GT: 2. Samuelsbog kap. 11 (historien om David og Batseba)
• NT: Paulus’ første brev til menigheden i Korinth, kap. 13 (tro, håb og kærlighed)
• Møllehave: Dejlig er haven: https://www.youtube.com/watch?v=NhwmrKmh9hM + tekst

Baggrundsstof og teori:
• Hvad skal en børnebibel kunne i dag? Af Lisbeth Elkjær Øland, forlagschef på Bibelselskabet: https://www.kirken-underviser.dk/fileadmin/filer/PDF_filer/Kirken_underviser/Hele_blade/2020/Nr._1/artikel_8.pdf
• Hjärpes model – elevhandout
• PPP af SB: Lix og venner (om måling af teksters sværhedsgrad og om læsbarhed generelt)
• Matilde Teut Petersen & Emilie Bang Møllegård: Profil oversætter Bibelen til Gen Z-sprog
• ”Gud er en kærlig far i mange afskygninger – Gudsforestillinger i nutidige danske børnebibler” af Louise Heldgaard Bylund, Ph.d.-kandidat, Aarhus Universitet
• Hvad gjorde David og Batseba eller: Parafraseformer i børns bibelhistorier af Louise Heldgaard Bylund, Ph.d.-kandidat, Aarhus Universitet
• Analyseskema til billederne i børnebibler (af SB)

Feltarbejde m.m.:
• I dette forløb havde vi besøg af Beatrice, der fortalte om sit arbejde i Oasekirken med særlig fokus på forkyndelse til børn og unge
• OG vi havde en virtuel forelæsning af Louise Heldgaard Bylund, Ph.d. fra Aarhus Universitet
• OG vi var på feltarbejde til Viborg Domkirke, som vi analyserede som en (meget stor) billedbibel

Anslået sidetal læst: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fatwaisering af islam

Islamforløb med fokus på at undersøge den omsiggribende fatwaisering, der sker i den senmoderne, vestlige islam. Vi har også arbejdet med virtuelt feltarbejde, hvor eleverne selv har søgt efter forskellige fatwaer på div. e-fatwa-hjemmesider; da det er forskelligt, hvad de har fundet, fremgår disse ikke af understående.

Primærtekster/fatwaer:
• Osama bin Landens fatwa
• Fatwa, North American Fiqh Council (fatwa imod bin Ladens fatwa)
• Ruling on blowing onselv up
• Fatwa om tegninger på børnetøj
• Alkohol i håndcremer etc.
• Fatwa on saying Inshaa' Allah: https://islamweb.net/en/fatwa/401275/saying-inshaa-allah
• Fatwaer om at ”børste” tænder med miswak: https://hanafilegalrulings.blogspot.com/2017/01/miswak.html + https://islamqa.org/hanafi/darulifta-deoband/25453/what-is-the-sunnah-method-of-using-a-miswak/ + en youtube-fatwa: https://video.search.yahoo.com/yhs/search?fr=yhs-sz-002&ei=UTF-8&hsimp=yhs-002&hspart=sz&param1=3026283874&gdpr=1&p=fatwa+on+miswak&type=type80260-1632438203#id=1&vid=63e5904bf88accb2370f27ba953a6630&action=click
• … desuden har de fatwashoppet lidt omkring og fundet forskellige eksempler på forskellige typer af fatwaer, der kan placeres forskelligt i Hjärpes model (eller rettere de udstedende muftier).

Baggrundsstof og teori:
• DIIS: Islamisk Lov: https://pure.diis.dk/ws/files/48500/islamisk_lov_web.pdf
• SSS PPP (Signes Store Sharia Power Point Præsentation)
• PPP af SB: Jihad al-nafs (om forskellige typer af jihad)
• Forskellige betegnelser for muslimske lærde (elevhandout af SB)
• Hvordan sammenligner man to tekster (elevhandout af SB)
• ”Fatwaer før og nu” af Jakob Skovgaard-Petersen (uddrag)
• ”Sharia er en muslims hverdag” Af Nour Tessie Jørgensen fra religion.dk
• ”Unge muslimer fatwashopper” af Lene Kühle fra Artiklen er fra Magasinet Asterisk, nr. 44, 2008
• ”Dubai launches ‘world’s first’ Artificial Intelligence fatwa service” fra https://gulfnews.com/uae/dubai-launches-worlds-first-artificial-intelligence-fatwa-service-1.67466584 I forlængelse af dette legede vi med Mufti GPT og forsøgte selv at udskrive fatwaer.
• Islamic Cartoons For Kids | Alhamdulillah | Omar & Hana: https://www.youtube.com/watch?v=H6Rge_QPWx4 – og en del flere fra samme skuffe 😉
• Fiqh and Sharia: https://www.youtube.com/watch?v=HbpJbQWE5bI
• Just halal – Danmarks største halal webshop: https://webshop.justhalal.dk/ (bare brugt som eksempel)
• PPP af SB: Ritualanalyse (vi har også analyseret det at udskrive/modtage en fatwa som et ritual)
• Teori fra Begrebsnøglen: Repetition af Giddens

Anslået sidetal læst: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hinduisme + værklæsning af Bhagavadgita

Dette forløb har naturligt nok været centreret om værklæsningen af Bhagavadgita. Vi ville gerne have været på ekskursion her også, men fik afslag, så i stedet arrangerede jeg en yogatime på skolen og så lavede jeg sammen med Pernille, vores pædagogikumkandidat,  en puja for dem med fuldt udtræk af røgelse, mandalaer i skolegården, smadring af kokosnødder, ofring af frugt/slik, vand fra Ganges (ægte selvfølgelig!), ild i aartistagen, m.m. 😊

Primærtekster:
• Værklæsning: s. 1-37 i Bhagavadgita, Religionshistoriske hovedværker fra Systime, uddrag oversat af Erik Reenberg Sand, indledning og efterskrift ved Esben Andreasen. Det vil sige, at vi også har læst indledningen – og så hovedværket frem til og med kapitel 11.
• Tegneserie over kap. 11 i Bhagavadgita fundet her: https://www.reddit.com/r/comics/comments/rmf6h5/my_first_comic_based_on_the_bhagavad_gita_very/?rdt=44987
• Uddrag fra ”Hovedværket om Hathayoga/Svatmaramas Hathapradikipa” fra Univers og ”Yoga Kildeskriftet Gheranda Samhita” fra Ørnens Forlag – hovedsageligt med fokus på ”vilde” yogaøvelser som ild-yoga og vand-yoga.
• Purushahymnen (i Henning Kures oversættelse)
• Om puja:
1. Morgen-puja: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk
2. How to puja: https://www.youtube.com/shorts/7TY3wvQjuyg
3. Videoer fra TikTok: Steps of Puja.mov, Puja London.mov, My version of peace - Puja example.mov   
4. Valgfrie, ekstavideoer: Car Puja.mov   Puja Car.mov
• Filmklip: https://www.youtube.com/watch?v=w9SjeIuq3Qg (fokus på epifani, omnipresent, omnipotent og hindu-begrebet vishwaroop)
• Skabelsesmyten om Vishnu og Brahma i mælkehavet:  https://www.youtube.com/watch?v=Y9yWwFWpbRo


Baggrundsstof og teori:
• Slanger og stiger eller Moksha Patam – tekst om spillets teologiske grundlag + selve spillet.
• “Karmayoga or the yoga of action” – genfortælling af hovedpointerne i Gita’ens kapitler om yoga, fundet i engelsksproget lærebog, jeg har købt i Indien.
• PPP af SB: Frelsesveje i hinduismen + noget om religionstyper og gudssyn
• Om yoga – handout hovedsageligt fra Wikipedia
• To opslag fra Gads Religionsleksikon (begge skrevet af Marianne Qvortrup Fibiger) om samkhya og guna
• SB: Varnasramadharma – elevhandout og karmabestemmerne
• PPP af SB: Mahabrarata (præsentation af værket og rammefortællingen/de tre ’kasser’)
• Analyseodel til religiøse artefakter (brugt til analyse af artefakterne, vi brugte i pujaen)
• SB: Handout om hinduismens helligtekster
• PPP af SB: Intro – hvad er hinduisme? (fokus på begreberne karma, samsara, moksha, brahma og atman)
• PPP af SB: Interview en hindugud (oplæg om de vigtigste af hinduismens mange guder) Efterfølgende arbejdede de gruppevis med at finde en af guderne og så interviewe vedkommende. Det kom der naturligvis nogle meget fine fremlæggelser ud af. 😉

Anslået sidetal læst: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Rapportskrivning

Rapportskrivning og repetition

• PPP af SB: How to problemformulering
• PPP af SB: Rapportskrivning i Rel B (regler, klip fra vejledningen, forslag til disposition)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer