Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Signe Elise Bro
|
Hold
|
2024VH Re (II) (3g Re (II))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
En religion bliver til - Satans Syndsforladelse
Et forløb med udgangspunkt i podcasten Satans Syndsforladelse, der religionsmæssigt placerer sig et sted mellem kristendom og new age/spiritisme.
Forløbet følger (sådan nogenlunde) mit forløb på EMU’en: https://www.emu.dk/stx/religion/flere-religioner/satans-syndsforladelse-et-forloeb-med-podcast.
Idéen er, at eleverne hører de syv afsnit som lektie, og at vi så arbejder med forskellige tekster ekstemporalt i timerne.
Primærtekster:
• Emil Rothstein: Satans Syndsforladelse: https://www.dr.dk/lyd/p1/radiofortaellinger/radiofortaellinger-20192/satans-syndsforladelse-1-7-missionen-16121912606 (eller i app’en DR LYD)
De følgende primærtekster er åbenbaringer, Hanne Leffler har modtaget fra Den Oversanselige Verden, og kan findes på hendes fine hjemmeside: https://www.lefflerhanne.dk/
• Angersbønsskrift fra Hitler
• Den der taler er universets skaber
• Sandheden om klimaet åbenbaret under søvnfrigørelse af Greta Thunberg
Desuden har vi læst:
• Fire tekster, der viser NT’s fremstilling af forholdet mellem Jesus og Gud:
1. Tekst 1: Messiashemmeligheden (Markus 8:27-30)
2. Tekst 2: Forholdet mellem Jesus og Gud (Johannes 12,48-50)
3. Tekst 3: Helbredelsen af den månesyge dreng (Matthæus kap. 17,14-21)
4. Tekst 4: Forklarelsen på bjerget (Matthæus 17:1-8)
• Muhammeds første åbenbaring, Uddrag af Sirat Rasul Allah.
• Tre NT-tekster om kontekstbestemte metaforer
1. Matt 4,18-20: De første disciple kaldes/menneskefiskere
2. Matt 6,28-30: markens liljer
3. Matt 13,33: Himmeriget ligner en surdej
• Tre NT-tekster om omverdenens reaktioner på Jesus
1. Johs 10,17-21: Jesu forhold til Faderen + beskyldninger om at han er besat af en dæmon
2. Mark 15,33-37: Jesu død – han hånes
3. Matt 9, 32-34: Jesus helbreder en besat mand og folk reagerer ved at kalde ham dæmonernes fyrste.
• Flemming Pedersen (en discipel af Hanne) har en lille passus på sin hjemmeside Erkendelse.dk om den modstand, han møder – og om Guds humor: En lille kommentar til de skeptiske
• Ardors beretning (en sammenskrivning af hovedpointerne fra den lange myte i ”Vandre mod Lyset”)
Baggrundsstof og teori:
• PPP af SB: Eskatologier (forskellige begreber for afslutningsmyter + sproglige forklaringer)
• PPP af SB: Hvordan bliver en religion til? (mine egne mere eller mindre fagligt funderede bud på, hvad der skal til, for at skabe en ny religion – et diskussionsoplæg)
• Nothing is ever lost – et handout med en præsentation af Bellah + et par citater.
• PPP af SB: Myter – en præsentation af de mest almindelige analyseparametre til myteanalyse
• PPP af SB: Ritualer – en præsentation af de mest almindelige analyseparametre til ritualanalyse
• Teori læst i Begrebsnøglen: Deprivationsteori, rational choise, modeller af/for, synkretisme
• Synkretisme (Podemann Sørensen på Lex.dk: https://denstoredanske.lex.dk/synkretisme_-_religionshistorisk_begreb)
Anslået sidetal læst: 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Børnebibler og mission/forkyndelse for børn
Det var egentlig bare tænkt som et lille ’for sjov-forløb’ op mod jul, men det blev egentlig OK-seriøst. Grundidéen var, at næsten alle elever har en børnebibel stående derhjemme, sikkert fordi de har fået den i dåbsgave. Så de tog dem med og jeg supplerede med div. fund i genbrugsbutikker, og så læste vi udvalgte uddrag og analyserede dem.
Jeg kan derfor ikke skrive præcist, hvad der har været læst, og i hvilke bøger, for det er meget forskelligt. Hvad jeg kan skrive, er dog de tekster, vi (trods alt) læste sammen, og hvilke historier, vi har fokuseret på. Censor kan få tilsendt vores analyseskemaer, hvis det bliver aktuelt.
Bibeltekster, der er læst individuelt i egen Bibel:
• Noahs ark
• David og Batseba
• … og lidt rundt omkring alt efter, hvilken type bibel, de har siddet med.
Primærtekster, der er læst sammen:
• Ida Jessen/Paulus: Tro, håb og kærlighed. Sidste side i ”Bibelhistorier” af Ida Jessen og Hanne Bartholin
• Rune T. Kidde: Historien om en hjørning
• Manga-udgaven af historien om David og Batseba
• GT: 2. Samuelsbog kap. 11 (historien om David og Batseba)
• NT: Paulus’ første brev til menigheden i Korinth, kap. 13 (tro, håb og kærlighed)
• Møllehave: Dejlig er haven: https://www.youtube.com/watch?v=NhwmrKmh9hM + tekst
Baggrundsstof og teori:
• Hvad skal en børnebibel kunne i dag? Af Lisbeth Elkjær Øland, forlagschef på Bibelselskabet: https://www.kirken-underviser.dk/fileadmin/filer/PDF_filer/Kirken_underviser/Hele_blade/2020/Nr._1/artikel_8.pdf
• Hjärpes model – elevhandout
• PPP af SB: Lix og venner (om måling af teksters sværhedsgrad og om læsbarhed generelt)
• Matilde Teut Petersen & Emilie Bang Møllegård: Profil oversætter Bibelen til Gen Z-sprog
• ”Gud er en kærlig far i mange afskygninger – Gudsforestillinger i nutidige danske børnebibler” af Louise Heldgaard Bylund, Ph.d.-kandidat, Aarhus Universitet
• Hvad gjorde David og Batseba eller: Parafraseformer i børns bibelhistorier af Louise Heldgaard Bylund, Ph.d.-kandidat, Aarhus Universitet
• Analyseskema til billederne i børnebibler (af SB)
Feltarbejde m.m.:
• I dette forløb havde vi besøg af Beatrice, der fortalte om sit arbejde i Oasekirken med særlig fokus på forkyndelse til børn og unge
• OG vi havde en virtuel forelæsning af Louise Heldgaard Bylund, Ph.d. fra Aarhus Universitet
• OG vi var på feltarbejde til Viborg Domkirke, som vi analyserede som en (meget stor) billedbibel
Anslået sidetal læst: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lix og venner.pptx
-
Tag alle de børnebibler, du har kunnet finde, med.
-
‘Gud er en kærlig far i mange afskygninger’ Vi skal læse side 4-6 i timen.
-
‘Hvad gjorde David og Batseba’ OBS: Læs fra overskriften "Parafraseformer"
-
Anden Samuelsbog Kapitel 11
-
Hjärpes model - elevhandout.docx
-
Manga-udgaven af David og Batseba.pdf
-
Analyseskema til billeder i børnebibler.docx
-
Det ser sådan her ud:
-
Rune T. Kidde - Historien om en hjørning.pdf
-
Husk den bibel, du skal arbejde med.
-
Forsker: Børnebibler giver børn et sprog for troen og livet (OBS: Artiklen er skrevet af hende, vi skal tale med)
-
Husk at evaluere. Og husk din bibel.
-
Jeg forventer, du arbejder på din opgave hjemme, hvis du mangler meget. Timen skal bruges på at gøre opgaverne færdige og på julehygge, og jo mere, du mangler at skrive, jo mindre tid får du til hygge.
-
Paulus" Første Brev til Korintherne Kapitel 13
-
Læs artiklen og find profilen på TikTok, hvis du har en konto dér:
-
Samme artikel - bare i Word: Profil oversætter Bibelen til Gen Z-sprog.docx
-
Læs de to tekster + tænk over symbolikken i Ida Jessens udgave.
-
Ida Jessen - Paulus - tro, håb og kærlighed.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hinduisme + værklæsning af Bhagavadgita
Dette forløb har naturligt nok været centreret om værklæsningen af Bhagavadgita. Vi ville gerne have været på ekskursion her også, men fik afslag, så i stedet arrangerede jeg en yogatime på skolen og så lavede jeg sammen med Pernille, vores pædagogikumkandidat, en puja for dem med fuldt udtræk af røgelse, mandalaer i skolegården, smadring af kokosnødder, ofring af frugt/slik, vand fra Ganges (ægte selvfølgelig!), ild i aartistagen, m.m. 😊
Primærtekster:
• Værklæsning: s. 1-37 i Bhagavadgita, Religionshistoriske hovedværker fra Systime, uddrag oversat af Erik Reenberg Sand, indledning og efterskrift ved Esben Andreasen. Det vil sige, at vi også har læst indledningen – og så hovedværket frem til og med kapitel 11.
• Tegneserie over kap. 11 i Bhagavadgita fundet her: https://www.reddit.com/r/comics/comments/rmf6h5/my_first_comic_based_on_the_bhagavad_gita_very/?rdt=44987
• Uddrag fra ”Hovedværket om Hathayoga/Svatmaramas Hathapradikipa” fra Univers og ”Yoga Kildeskriftet Gheranda Samhita” fra Ørnens Forlag – hovedsageligt med fokus på ”vilde” yogaøvelser som ild-yoga og vand-yoga.
• Purushahymnen (i Henning Kures oversættelse)
• Om puja:
1. Morgen-puja: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk
2. How to puja: https://www.youtube.com/shorts/7TY3wvQjuyg
3. Videoer fra TikTok: Steps of Puja.mov, Puja London.mov, My version of peace - Puja example.mov
4. Valgfrie, ekstavideoer: Car Puja.mov Puja Car.mov
• Filmklip: https://www.youtube.com/watch?v=w9SjeIuq3Qg (fokus på epifani, omnipresent, omnipotent og hindu-begrebet vishwaroop)
• Skabelsesmyten om Vishnu og Brahma i mælkehavet: https://www.youtube.com/watch?v=Y9yWwFWpbRo
Baggrundsstof og teori:
• Slanger og stiger eller Moksha Patam – tekst om spillets teologiske grundlag + selve spillet.
• “Karmayoga or the yoga of action” – genfortælling af hovedpointerne i Gita’ens kapitler om yoga, fundet i engelsksproget lærebog, jeg har købt i Indien.
• PPP af SB: Frelsesveje i hinduismen + noget om religionstyper og gudssyn
• Om yoga – handout hovedsageligt fra Wikipedia
• To opslag fra Gads Religionsleksikon (begge skrevet af Marianne Qvortrup Fibiger) om samkhya og guna
• SB: Varnasramadharma – elevhandout og karmabestemmerne
• PPP af SB: Mahabrarata (præsentation af værket og rammefortællingen/de tre ’kasser’)
• Analyseodel til religiøse artefakter (brugt til analyse af artefakterne, vi brugte i pujaen)
• SB: Handout om hinduismens helligtekster
• PPP af SB: Intro – hvad er hinduisme? (fokus på begreberne karma, samsara, moksha, brahma og atman)
• PPP af SB: Interview en hindugud (oplæg om de vigtigste af hinduismens mange guder) Efterfølgende arbejdede de gruppevis med at finde en af guderne og så interviewe vedkommende. Det kom der naturligvis nogle meget fine fremlæggelser ud af. 😉
Anslået sidetal læst: 60
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro - Hvad er hinduisme.docx
-
Interveiw en hindugud.pptx
-
Hav din præsentation om en gud klar + tag Bhagavadgita med.
-
Handout om hinduismens helligtekster.docx
-
Mahabharata.pptx
-
Læs de første tre sider af introduktionen (= side 5, 6, 7) - og skriv det første afsnit (= de første fire en halv linje) ind i dine noter.
-
https://docs.google.com/document/d/1ZwlXMArBoKi7Ooz4FIstyLx6jOcJ9luI564Mb8w9ses/edit?usp=sharing
-
Analysemodel til religiøse artefakter.docx
-
I dag skal vi lave en puja, altså en hinduistisk gudstjeneste. Som forberedelse skal I se disse korte videoer med eksempler på, hvordan en puja kan udføres. Overvej, hvordan ritualet kan analyseres (ud fra video 1):
-
Puja Rel B.pdf
-
Time 1 - opgaver.docx
-
LEKTIE! Læs Kap. 1 af Bhagavadgita (side 9-12). Du skal bare læse igennem, så du har et overblik over, hvad der sker, så får vi styr på detaljer som hvem personerne er osv., når vi ses i timen.
-
Varnasramadharma.docx
-
Arbejdsopgaver til Purushahymnen.docx
-
Læs Purusha-hymnen - og hvis du ikke fik læst om varnasramadharma til i går, ligger den under øvrigt indhold.
-
Lav arbejdet fra i går færdigt.
-
Arbejdsopgaverne til timen. Individuelt arbejde. Opload på elevfeedback, når du er færdig. Bliver du først færdig efter timen er slut, så husk at du skal klikke på 'Rediger' før elevfeedback åbner.
-
Arbejdsspørgsmål til kapitel 3.docx
-
Samkhya og guna.docx
-
Læs kap. 3 i Bhagavadgita
-
Afsnit
-
Om yoga.docx
-
Hatha-yoga.pdf
-
Lav arbejdsspørgsmålene færdig - eller arbejd min. 20 min. (koncentreret) på det. Prøv at sætte et æggeur/en timer. ;-)
-
Tag afslappet tøj med/på og tag meget gerne en yogamåtte med, hvis du har en.
-
Husk at tage Bhagavadgita med.
-
Spørgsmål til kap 6.docx
-
Læs kap. 6 (det næste ;-)
-
Frelsesveje i hinduismen + religionstype og gudssyn.pptx
-
Læs kap. 9
-
Karmayoga or the yoga of action.docx
-
Lav arbejdet fra i går færdigt (og husk bogen)
-
Slanger og stiger eller Moksha Patam.docx
-
Rapportskrivning i Rel B.pptx
-
Ingen lektie, men husk at tage Bhagavadgita med.
-
Læs side 30-33 i Bhagavadgita (kap. 11)
-
How to problemformulering.docx
-
Tegneserie over kap. 11 i BG.docx
-
Læs side 34-37 i Bhagavadgita (kap. 11) + lav dit Moksha Patam-spil færdigt.
-
Hav en idé til din projektrapport klar (så godt som muligt).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rapportskrivning
Rapportskrivning og repetition
• PPP af SB: How to problemformulering
• PPP af SB: Rapportskrivning i Rel B (regler, klip fra vejledningen, forslag til disposition)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748786",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748786",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748786"
}