Holdet 2024VH me (III) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Eva Boltau
Hold 2024VH me (III) (3g me (III))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmsprog i kortfilm
Titel 2 Pilotprojekt
Titel 3 Filmemne: Krimien i fakta og fiktion
Titel 4 Eksamensfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmsprog i kortfilm

Forløbet introducerer til filmiske og dramaturgiske virkemidler i fakta og fiktion med fokus på kortfilmen.
Som grundbog bruges Levende billeder (Mimi Olsen & Hans Oluf Schou, Systime, 2010)
Der introduceres endvidere til Kortfilmen som format med udgangspunkt i teori og begreber fra bogen SHORTS (Dorthe Granild og Mette Wolfhagen: SHORTS, Systime, 2024).
I forløbet indgår også præsentation af FEMO
Læste sider: ca: 40

KORTFILM:
Desserts (1999)
Toget ankommer + Gartneren vandes (Brdr. Lumière, 1895)
Lovefield (Matthieu Rathe, 2008)
Oceaniden (Gorm Just, 2010)
Barbut (Ole Askman, 1994)
Et øjeblik (Klaus Kjeldsen, 1999)
Julies balkon (Annette K. Olesen, 1993)
Ivalu (Anders Walter, 2023)
Pistol (Andreas Thaoulow, 2016)
Eating Out (Pål Sletaune, 1994)
Eksamen (Eddie Thomas Petersen, 1993)

CITATER:
The Third Man (Orson Welles)
The Good, The Bad and the Ugly
A Touch of Evil
Apocalypse Now
Bowling for Columbine (Michael Moore)
Baby Driver anslag (2017)
Dexters Morning Routine titelsekvens (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pilotprojekt

Forløbet introducerer til den praktiske filmproduktions forskellige faser: præproduktion (synopsis og storyboard), produktion (optagelser med skolens kameraer samt egne mobiler) og postproduktion (redigering på skolens iMacs)
Benspænd til pilotfilm (kortfilm):
- brug treaktermodellen
- brug FEMO
- lav karakterudvikling
- en genstand med betydning for plottet skal indgå
- et locationskift skal vises med brug af matchcut
- en transportscene med kontinuitetsklipning og maks. 5 indstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filmemne: Krimien i fakta og fiktion

Forløbet en et genreforløb med tilhørende kontekster:
- genrebegrebet (krimi og dokumentar)
- film noir og nordic noir
- tv-serier (formater og seriedramaturgi + public service vs. streaming)

Der er fokus på Krimien (kriminalfilmen) og dens forskellige undergenrer. Igennem forløbet arbejder eleverne med genreanalyse, tematisk analyse og næranalyser. Det teoretiske arbejde tager udgangspunkt i  følgende:
- Kompendium: "Kriminalfilm TEORI 2025" (Eva Redvall Norup: ”Kriminalfilm”, in: Filmgenrer, Det danske Filminstitut 2006 + Kriminalfilm fra Filmcentralen + Genreanalyse af kriminalfilm fra Filmcentralen)
- Iben Albinus Sabroe: ”Forbrydelsens elementer”, Berlingske.dk, 26. oktober 2007
- Nordic noir (ppt med kilder fra: Litteratursiden marts 2021, Sofia Alexi: Investigating Nordic Noir, 2017, Ann Marit Waade: Melancholy in Nordic Noir, AU, 2017)
- Seriedramaturgi og serieformater (Levende billeder, Systime 2025)
. Dokumentargenrer fra Levende billeder, 2025
- Kompendium: Journalisten som detektiv (Mette Dahlgaard: Når detektiven rister folk over ilden i den bedste sendetid, Berlingske, 6. december 2006 + Peter Harms Larsen: Journalisten som aktør i sit eget programindslag, 2001)
- Kompendium: Netflix vs. Traditionelt TV (kilder: Netflix, DR, TV2)
Læste sider: ca. 25

Film, der er arbejdet med:
• The Silence of the Lambs
• Forbrydelsen, episode 1
• Jessica Jones, episode 1
• Den sorte svane, episode 1 (TV2)
• Find Stein Baggers penge (DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensfilm

Eleverne arbejder i grupper med produktion af eksamensfilm på max. 6 minutter.
Grupperne vælger selv om de vil arbejde med fiktion, dokumentar eller hybridformer.
Som optakt til forløbet ser holdet en række tidligere elevproduktioner.
Grupperne opfordres til at tænke i FEMO, showing  fremfor telling, have tydelige vendpunkter i dramaturgien samt have fokus på karakterudvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer