Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Ole Røn
|
Hold
|
2024VH Bi/2 (III) (3g Bi/2 (III))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Overdrevenes økologi
Overdrevenes betydning for biodiversiteten i DK.
Vi starter med en generel introduktion til økologi og økosystemer - en opsamling på forårets økologiundervisning. Herefter vil vi rette fokus mod en bestemt type økosystem, nemlig overdrev. Forløbet vil give et overblik over de forskellige typer overdrev, betinget af forskellig næringstilstand i jordbunden. Herunder gennemgås C-, N- og P-kredsløb. Undervejs i forløbet vil der være en ekskursion til et overdrev, hvor opgaven bliver at undersøge økosystemet mhp. en vurdering af hvilken slags, der er tale om. Hele forløbet fokuserer på overdrevenes betydning for biodiversiteten i DK, herunder betydningen af naturpleje.
Foredrag på AU, Folum: Fosfor - fødevarekrise eller forurening
Kernestof:
- Eukaryote celletyper
- Fotosyntese
- Samspil mellem arter og deres omgivende miljø
- Energistrømme og stofkredsløb (C, N og P)
- Biodiversitet
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopering af lys- og skyggeblade + Epidermis (Undersøgelse af bladets anatomi)
- Vækstforsøg med melbillelarver
- Ekskursion til Ødalen - undersøgelse af et overdrev (Rapport)
o Abiotiske faktorer
o Jordprofil og jordrespiration
o Dækningsgradsanalyse
o Raunkiærs cirkelmetode
o Linjetaksering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen i arbejde
Når kroppen skal arbejde, skal den bruge energi - i form af ATP, der overvejende dannes i respirationsprocessen i cellens mitokondrier.
Vi starter med at kigge på opbygningen af de forskellige næringsstoffer i kosten (kulhydrater, proteiner, fedtstoffer) og nedbrydningen af disse ned gennem fordøjelseskanalen. Når alt er klart i cellen, kan der dannes energi - enten ved respiration eller gæring. Det kræver enzymer at få begge processer til at forløbe, og vi kigger derfor også på hvordan enzymer er opbygget og fungerer.
For at respirationen kan forløbe optimalt, skal der altså tilføres så meget brændstof (glukose) og ilt som muligt. Vi skal se på, hvordan ilten optages i vores åndedrætssystem og kommer over i blodet. Herefter ser vi nærmere på, hvordan ilten transporteres med blodkredsløbet rundt til kroppens celler, så det kan komme ind til mitokondrierne.
Kernestof:
- Åndedrætssystem
- Blodkredsløb
- Opbygning af kulhydrater, fedtstoffer, proteiner
- Respiration og gæring
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker aktiviteten
Eksperimentelt arbejde:
- Enzymatisk nedbrydning af protein
- Måling af lungerumfang
- Blodkredsløbet (puls og blodtryk)
- Måling af hæmatokritværdi
- Dissektion af svinehjerte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fight the Bite
Slangebidsforgiftning er et stort problem i fattige områder i den tropiske del af verden. Behandling af slangebidsforgiftning kræver modgift, som er specifik for slangearten, som har bidt. Mange slanger er vanskelige at identificere på baggrund af udseende, bidmærker og de symptomer som giften giver.
I dette forløb skal du undersøge og argumentere for, hvordan antistoffer kan bruges til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning. Du skal arbejde praktisk med immunologiske tests og vurdere metoder til diagnosticering og behandling.
Kernestof:
- Infektionsbiologi
Eksperimentelle øvelser:
- Slangegift i blod
- Elisa-test
- LFA-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi og infektionssygdomme
I forløbet arbejder vi med infektionssygdomme og hvordan vi kan bekæmpe dem. Vi kigger på vira og bakteriers opbygning og livscyklus - og undersøger forekomsten af bakterier i vores omgivelser. Herefter kigger vi på hvordan vores immunforsvar op opbygget og hvordan det bekæmper infektionssygdomme. Ligeledes ser vi nærmere på, hvordan vi kan bekæmpe og begrænse udbredelsen af smitsomme sygdomme - herunder gennemgås virkningen af vaccinationer.
Kernestof:
- Pro- og eukaryote cellers opbygning
- Virus: opbygning og funktion
- Infektionsbiologi - herunder immunforsvarets opbygning og funktion
Eksperimentelle øvelser:
- Kimfald (design af forsøg til undersøgelse af hvilke faktorer, kimfaldet afhænger af)
- Simulering af en epidemi (NaOH og phenolphthalein)
- Blodtypebestemmelse (antistoffer i blodet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nedarvning og genetiske sygdomme
I dette forløb opnår du et biologisk, teoretisk kendskab til arvematerialets opbygning og genernes betydning for dannelsen af det færdige protein (proteinsyntesen). I den forbindelse vil nedarvning af gener, samt mulighederne for ændringer i form af mutationer spille en rolle ift. forståelsen af hvordan egenskaber videregives og ændres, fx med sygdomme til følge.
Kernestof:
- Nedarvningsprincipper (1-gen og 2-gen)
- Mitose og meiose (de to typer celledeling)
- Nukleinsyrer (DNA og RNA)
- Replikation og proteinsyntese
- Genetiske sygdomme (gruppeprojekter om selvvalgte sygdomme)
Eksperimentelt arbejde:
- Mendels 1. og 2. lov (1 og 2 gens-udspaltning hos majs)
- Flylab – virtuelle udspaltningsforsøg i egne designs
- Hyperkolesterolæmi - gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Diabetes
Type 1 og Type 2 diabetes
Det normale stofskifte - herunder repetition af næringsstoffer i kosten og transportprocesser (diffusion, osmose, faciliteret diffusion)
Hormonel regulering af blodsukkeret
Betydningen af kost og motion
Dokumentar: Kan man spise sig rask?
Eksperimentelt arbejde:
- Påvirkning af blodsukkeret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystemet
Vi starter med at kigge på forskellige typer af signalering (hormoner og nerver). Herefter fokuserer vi på nervesystemets opbygning og derefter går vi dybden med hvordan nerveimpulsen ledes igennem nervecellen. I endeknoppen omdannes det elektriske signal til et kemisk signal (synapsen). Afslutningsvis kigger vi på hvordan koffein og nikotin påvirker nervesystemet.
Eksperimentelt arbejde:
Ubetinget og betinget refleks
Sanseceller
Test for venstre eller højre hjernehalvdel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Menneskets evolution og rolle i evolution
Repetition af centrale aspekter af evolutionsteorien, herunder artsdannelse og naturlig selektion. Vi ser nærmere på menneskets egen evolution og hvordan mennesket selv har været og er med til at påvirke evolutionen.
Eksperimentelt arbejde:
- Morfologiske forskelle på kranier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748999",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748999",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693748999"
}