Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Helle Abildtrup
|
Hold
|
2024VH Ma (I) (2g3g Ma (I))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Polynomier og logaritmefunktioner
Indhold:
- Kvadratsætningerne.
- Løsning af andengradsligninger
- Forskrift og graf for andengradspolynomier.
- Koefficienternes betydning for grafens udseende
- Toppunkt og rødder.
- Faktorisering.
- N'te gradspolynomier.
- Polynomiel regression.
- Parallelforskydning af graf
- Kort om logaritmefunktioner (graf, definition- og værdimængde, regneregler)
Bevis:
- Løsning af andengradsligninger (diskriminantmetoden)
Materiale:
- iBog Plus C til B stx (Læreplan 2017): Kapitel 3, afsnit 3.1-3.6 + kapitel 4, afsnit 4.1+4.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Differentialregning 1
Indhold:
- Bestemmelse af differentialkvotienter (f'(x)) + regneregler for differentialkvotienter
- f'(x) som tangenthældning og væksthastighed
- Tangentligning
- Fortegns-/monotonilinje
- Monotoniforhold
- Grafer for f og f’
- Produkt- og kædereglen (herunder sammensat funktion)
Materiale:
- iBog Plus C til B stx (Læreplan 2017): Kapitel63, afsnit 6.3-6.6
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Analytisk geometri
Indhold:
- Repetition af vektorer fra C-niveau
Videre arbejdet med :
- Normalvektor og retningsvektor
- Ortogonale linjer
- Hældningsvinkel
- Linjens ligning og parameterfremstiling
- Vinkel mellem linjer
- Skæring mellem linjer (linjer opgivet på forskellige former)
- To ligninger med to ubekendte (substitutionsmetoden og lige store koefficienters metode)
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklens ligning
- Skæring mellem cirkel og linje
- Tangent til cirkel
- Kvadratkomplettering
- Arbejde med vektorer og geometri i Nspire
Derudover også arbejdet med basal regneteknik, herunder:
- Regningarternes hierarki
- Brøkregneregler
Beviser/Udledninger:
- Linjens ligning
- Linjens parameterfremstilling
- Cirklens ligning
- Afstand fra punkt til linje
Materiale:
- iBog Plus C til B stx (Læreplan 2017): Kapitel 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynligsregning og binomialfordelingen
Indhold:
Repetition af den basale sandsynlighedsregning og kombinatorik fra C-niveau.
Videre gennemgået teori om binomialfordelingen:
- Middelværdi og spredning
- Søjlediagram (i Nspire)
- Normale og exceptionelle udfald
- Binomiale sandsynligheder
- Simulering af frekventielle sandsynligheder og sammenligning med de teoretiske
- Binomial model
- Binomialtest - tosidet
- Konfidensintervaller (formel og opgaveregning)
Ræsonnement:
- Binomialformlen P(X=r)=K(n,r)·p^r·(1-p)^(n-r) ud fra et taleksempel.
Materiale:
- iBog Plus C til B stx (Læreplan 2017): Kapitel 7, afsnit 7.1+7.2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Optimering og trigonometriske funktioner
Indhold:
Blandede emner:
- Optimering (herunder opstilling af redegørelse for udtryk)
- Trigonometriske funktioner (Harmonisk svingning)
- Gruppedelsopgaver
Materiale:
- iBog Plus C til B stx (Læreplan 2017): Kapitel 5, afsnit 5.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning 2 (særligt beviser)
Indhold:
- Kort om grænseværdi, kontinuert funktion og differentiabel funktion
- Tretrinsreglen grafisk og brugt til beviser
- Gennemgang af flere beviser
Beviser::
- Differentialkvotienter (f'(x)) for funktionerne f(x)=x^2 og f(x)=ax^2+bx+c
- Nogle elever har selv gennemgået beviset for f(x)=x^3
- Tangentens ligning
- b's betydning for grafens udseende for et andengradspolynomium (tangentens hældning i (0,c))
- x-koordinaten til andengradspolynomiets toppunkt
Materiale:
- iBog Plus C til B stx (Læreplan 2017): Kapitel 6, afsnit 6.1
- 3 dokumenter med beviser for de 3 differentialkvotienter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamensforberedelse
Indhold:
- Repetition af forskellige emner og opgavetyper (både UH og MH)
- Arbejde med dispositioner til eksamensspørgsmålene
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749043",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749043",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749043"
}