Holdet 2024VH as/1 (I) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Astronomi C
Lærer(e) Malene Lønvig
Hold 2024VH as/1 (I) (2g3g as/1 (I))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solsystemet
Titel 2 Stråling og spektre
Titel 3 Solen, Jorden og Månen.
Titel 4 Stjerner og stjerneudvikling
Titel 5 Mælkevejen og andre galakser
Titel 6 Kosmologi
Titel 7 Afstandsstigen
Titel 8 Exoplaneter
Titel 9 Liv i universet
Titel 10 Nattehimlen
Titel 11 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solsystemet

Projektarbejde om Solsystemet.
Målet er at træne i at søge informationer om Solsystemet fra forskellige kilder, at vurdere pålideligheden af de fundne informationer samt at formidle den erhvervede viden om det valgte emne.

Det levende univers:
- s. 140
- kap. 6 ''Baner i Solsystemet'', side 77-82, 84-87
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Stråling og spektre

Det levende univers side 29-35

Fraunhofer linjer.

Eksperiment:
- Solens overflade temperatur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Regneark - LoggerPro
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Solen, Jorden og Månen.

Stikord: Solen, solpletter, pp-processen, CNO-cyklus, solvind, nordlys, formørkelser, månens faser, tidevand og årstider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Stjerner og stjerneudvikling

Det levende univers s. 169-182 og side 189-197.
Artiklen: https://videnskab.dk/naturvidenskab/danskere-afsloerer-de-tungeste-grundstoffer-stammer-fra-neutronstjerners-voldsomme

Animationer: https://esahubble.org/videos/heic1017b/

Mini projekt ''Stjernedød'' med elevfremlæggelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portefoliotjek 1 22-10-2024
Poster 24-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Mælkevejen og andre galakser

Det levende univers
- kap. 11 ''Mælkevejen'', side 201-211 ( dog ikke ''Mælkevejens indhold af gas og støv).
- kap 12 ''Galakser og Kvasarer'', side 221-227


https://www.zooniverse.org/projects/zookeeper/galaxy-zoo/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nattehimlen

Observationsaften hvor eleverne:
- var i Starlab og så forskellige stjernebilleder. Her havde de forberedt et lille oplæg om udvalgte stjernebilleder.
- i observatoriet, hvor de bl.a. så Jupiter.
- nogle eleverne tog billeder af selvvalgte objekter på nattehimlen med SeeStar s50.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer