Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Lose Nielsen
|
Hold
|
2024VH la/1 (I) (3g la/1 (I))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsforløb
Opstartsforløb med fokus på at lære hinanden (og romerne) at kende.
Vi har fokuseret på romernes egne fortællinger om deres fortid, primært myterne om Æneas og Romulus & Remus.
Vi har repeteret grammatikken fra AP og stiftet kursorisk bekendtskab med imperfektum.
Til forløbet har vi arbejdet med udpluk fra s. 33-47 i Latin - Her og nu samt Livius' beretning om Æneas + Romulus & Remus, kap 1-8 i 1. bog (i oversættelse).
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martials epigrammer
Dette forløb var elevernes første møde med originaltekst. Det en stejl læringskurven, hvor fokus var på sproglig fleksibilitet og distinktionen mellem det at forstå meningen i den latinske sætning og det at lave en flydende oversættelse.
Vi blev introduceret for epigramgenren og Martials stil. Fokus har indholdsmæssigt været på opbygningen og tonen i Martials epigrammer. Forløbet blev rundet af med eksempler på epigrammer på dansk ved Holberg og Wessel. Eleverne prøvede derefter kræfter (med succes!) med at skrive deres eget epigram på dansk.
Tema:
- Epigramgenren
- Sladder i Rom
Grammatisk fokus:
- forskelle på dansk og latin
Originaltekst - sidetalsvurdering: 2 sider
- Martial 1.9 (i "7 nemme")
- Martial 1.47 (i "7 nemme")
- Martial 1.64
- Martial 8.79 (i "8 korte")
Læst i grupper og fremlagt
- Martial 10.8 (i "8 korte")
- Martial 10.43 (i "8 korte")
- Martial 10.69 (i "8 korte")
Supplerende materiale:
- Introduktion til Martial og hans stil (i "Martial - baggrund")
- Martial 1.1, 1.87 og 10.43 i oversættelse (side 1 i "Epigrammer af Martial")
- Udvalg af epigrammer af Holberg og Wessel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Cæsar i Gallien
Vi har læst starten af Cæsars Gallerkrigen - 1. bog, 1.1-4 - med fokus på Cæsars beskrivelse af "de fremmede".
Vi er blevet introduceret til Cæsar og hvordan krigen i Gallien kan bruges som politisk springbræt med udgangspunkt i den socio-økonomiske omvæltning efter de puniske krige og klientsystemet generelt.
Vi har kigget på Galliens opdeling og hvordan hans beskrivelse af særligt Belgerne også indirekte er en kritik af de nydelsessyge elementer i Rom og diskuteret begrebet "udkantsdanmark"/ "Udkantsrom".
Som perspektiv til tematikken om "de fremmede" har vi læst Tacitus' Germania, kap 1-5 i oversættelse.
Tema: kulturspredningsteorien (findes i dokumentet med oversættelsen)
Grammatisk fokus:
- instrumentel ablativ
- de mest almindelige pronominer
Originaltekst - sidetalsvurdering: 2 sider
- Cæsar, Gallerkrigen, 1. bog, 1.1-4 ("...continenter bellum gerunt")
Supplerende materiale:
- Cæsar, Gallerkrigen, 1. bog, 1.1-4 i oversættelse
- Tacitus, Germania, kap 1-5 i oversættelse
- Introduktion til kulturspredningsteorien
- Kap 5+6 i K. J. Steg, "På Sporet af Romerriget" (s. 25-30 + 38-44 i Materialebanken)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Cæsar, Gallerkrigen, I 1-4 - Gloser.docx
-
Materialebank - romerrigets historie.pdf
-
Cæsar, Gallerkrigen, I 1-4 - Dansk + Teori.docx
-
Sætninger med ablativ.docx
-
_Udkantsdanmark_ - Artikel.pdf
-
Cæsar, Gallerkrigen, I 3 - Arbejdsark.docx
-
Tacitus, Germania, kap 1-5 - dansk.docx
-
Arbejdsark - Tacitus, Germania, kap 1-5.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Catul og kærligheden
I dette forløb har vi arbejdet med Catul og hans digte til "Lesbia". Vi har fokuseret på Catuls stil og på, hvordan de meget personlige og følelsesprægede digte kan hjælpe til at opstille en kronologi for hvor i forholdet, digtene er skrevet. I forbindelse med digt 5 og introduktionen til konjunktiv i hovedsætninger har vi diskuteret udfordringer ved at oversætte fra latin til dansk.
I forbindelse med forløbet har vi læst uddraget af Ciceros Pro Caelio, hvor vi stiftede bekendtskab med Ciceros fremstilling af Clodia (som den mulige Lesbia).
Tema:
- Catuls stil
- Udviklingen i Catul og Lesbias forhold
- Mandeidealer (kort)
Grammatisk fokus:
- Konjunktiv i hovedsætninger
- Akkusativ med infinitiv
- De mest almindelige pronominer
Originaltekst: - sidevurdering: 3 sider
- Catul, digt 5 (s. 99 i Latin - Her og nu)
- Catul, digt 58 (s. 115 i Latin - Her og nu)
- Catul, digt 70 (s. 109 i Latin - Her og nu)
Supplerende materiale:
- Catul, digt 5, 8, 11, 51 og 72 i oversættelse (i "Catul udvalg - revideret")
- Uddrag af Cicero, Pro Caelio, s. 128-132 i Latin - Her og Nu
- Ole Thomsens introduktion til Catul (i "Catul biografiske data")
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi med Seneca
I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med stoicismen som den kommer til udtryk hos Seneca. Overordnet har vi arbejdet med begreberne logos både i verden og i det enkelte menneske, fata og fortuna, og især ratio overfor affectus. Derudover har vi arbejdet med brevgenren og Lucilius som stedfortræder for den romerske læser. I brev 47 har vi kigget på herren som slave og naturens orden som stoisk retningslinje.
Vi nåede ikke så langt i brev 44, men har dog læst brevet i sin helhed på dansk.
Vi nåede også induktivt forbi stoikernes konkurrenter via Epikurs brev til Menoikeus
Grammatik
- præsens + perfektum participium
- Adjektiver i 3. bøjning
Kultur
- stoicismen
- Brevgenren
- Den romerske ridderstands privilegier (kort)
Tekster læst på latin - sidevurdering: 3 sider
- Seneca, brev 44, kap 1 ("...maximam emergere")
- Seneca, brev 47, kap 1-2
Supplerende materiale
- Seneca, brev 44 i oversættelse
- Seneca, brev 47, kap 3-5 i oversættelse
- Seneca, brev 1-5 (gruppearbejde med efterfølgende fremlæggelse) i oversættelse
- Paideia, s. 160-163
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750114",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750114",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750114"
}