Holdet 2024VH in/1 (I) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Christian Tronier Kapper
Hold 2024VH in/1 (I) (3g in/1 (I))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundbegreber og innovationstyper
Titel 2 Diffusion
Titel 3 Brugerdreveninnovation
Titel 4 Behov, muligheder, forretningsmodeller
Titel 5 Innovation, kreativitet og idégenerering
Titel 6 Samarbejde og organisation
Titel 7 Eksamensprojekt
Titel 8 Innovation og konkurrenceevne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundbegreber og innovationstyper

Grundbegreber i innovation

Litteratur:

Innovationsgrundbogen C&B Kapitel 2







Vigtige teorier og begreber:
Kreativ destruktion

Radikale og inkrementelle innovationer
Innovationshøjde på produkt- og serviceinnovationer
Innovationsformer
Produktinnovation
Procesinnovation
Markedsinnovation
Råvareinnovation
Organisatorisk innovation
Serviceinnovation
Forretningsmodelinnovation
Værdibegrebet
Kundens opfattede værdi
Opfattet nytte
Opfattet offer
Økonomisk, social og miljømæssig værdi
Job to be done
Pain
Value proposition
Jury
Markeder: B2C, B2B, B2G
Segmentering
Differentiering
Begreber vedr. kunder:
Kunder
Brugere
Brugerroller
Jury
Interessenter
Segmenter
Målgruppe
Adoptanter



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Diffusion

Diffusion

Kernebegreber og faglige mål:


Lærebogsmateriale::
Innovationsgrundbogen kapitel 10.

Andet materiale:
https://faktalink.dk/emner/me-too


Vigtige teorier og begreber:

Diffusion
PLC kurve
Teknologiske S-kurver
Gæringsmodellen
Innovationslivscyklus for radikale innovationer
Adoptanter
At krydse kløften
Faktorer, der fremmer og hæmmer diffusion
Disruption
Disruptive udviklingssspor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Brugerdreveninnovation


Kernestof:




Litteratur:
Innovationsgrundbogen kapitel 8. Brugerdreven innovation

Andet materiale:

Tænke-højt-testen forklaret for dummies
https://kforum.dk/article62541k.ece

Derfor blev Rask Rask en iværksætter succes (uddrag) fra artikel altomerhvervslivet.dk/ 17/12-2021.
Have you heard about LEGO® Lead User Lab?
://ideas.lego.com/blogs/a4ae09b6-0d4c-4307-9da8-3ee9f3d368d6/post/577c7343-3499-41be-9f45-8338d362f4a1

The LEGO Group is set to Launch its Brand-New Lead User Lab
https://lan.lego.com/news/overview/the-lego-group-is-set-to-launch-its-brand-new-lead-user-lab-r214/#_

Temu er nu danskernes foretrukne netbutik: - Det er bare virkelig bekymrende
https://nyheder.tv2.dk/business/2024-10-09-temu-er-nu-danskernes-foretrukne-netbutik-det-er-bare-virkelig-bekymrende

Vigtige teorier og begreber:
Brugerdreven innovation
Fire tilgange til brugerdreven innovation
Udforskning af brugere
Brugerinnovation
Brugerdeltagelse
Brugertest
Fire typer af brugerroller
Lead Users
Eksperter
Avancerede brugere
Brugere
Metoder til undersøgelse af brugere
Kvalitative interviews
Fokusgrupper
Multiatributanalyser
Prototyper
Antropologiske undersøgelser
Observation
Brugerdagbøger og fotosafari
Personas
Brugerrejser
Samarbejde med brugere
Workshops med brugere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Behov, muligheder, forretningsmodeller


- Værditilbud og værdiskabelse
- Forretningsmodeltyper

Konkret indhold (kernestof):
- Business Model Canvas
- Økonomisk bæredygtighed
- Inside out / outside in



Faglige mål:
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling.
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed

Lærebogsmateriale:

Innovationsgrundbogen C & B:

Kapitel 9.  Innovationsprocesser
Kapitel 11. At arbejde med strategi
Kapitel 13: GO2Marketstrategier


Andet materiale:
VRIO analyse: Få adgang til vedvarende konkurrencefordele
https://nikolajmackowski.dk/vrio-analyse-fa-adgang-til-vedvarende-konkurrencefordele/
Ansoffs Vækstmatrice
https://marketingteorier.dk/ansoffs-vaekstmatrice




PowerPoint: Strategi
PowerPoint: Diffusion

Andet materiale/arbejdsformer:
-Diverse cases med brugerdreven innovation (Lego)
-Gruppe oplæg med selvvalgte brugertest
-Diverse cases med diffusion
-Arbejde med pain, value proposition og jury

Vigtige begreber:
Vigtige teorier og modeller:
Innovationsprocesmodel
Causation
Effectuation
Mix af causation og effectuation
Innovationsprocesmodeller baseret på causation
Den kausale innovationsproces
Stage-gate model
Innovationsmodeller baseret på effectuation
Saras Sarasvartys Effectuation model
Sarasvathys 5 principper for effectuation



Andet materiale:
- Carlsberg byder på nye kvinde-øl, Finans.dk  05.05.2011
https://finans.dk/artikel/ECE4525046/Carlsberg-byder-p%C3%A5-nye-kvinde-%C3%B8l/?ctxref=ext
- 'Barbie-øl' - nej tak! , Power Kvinderne,  22. December 2012
://powerkvinderne.dk/liste/279-barbie-ol-nej-takAndet materiale:
- Mads Koldby, Kunderne hjælper Lego med innovation og markedsføring, Berlingske, d. 01. januar 2014
://www.berlingske.dk/virksomheder/kunderne-hjaelper-lego-med-innovation-og-markedsfoering
-udførelse af brugertest på selvvalgte platforme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Innovation, kreativitet og idégenerering

Kernestof

- Metoder til divergent og konvergent tænkning
- Innovationsprocesser
- Designprocesser og visualisering
- Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller


Invention, innovation og diffusion, Divergent og konvergent tænkning
Kilder til innovation, Kreative teknikker, screening og vurdering af forretningsideer

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:

– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller


Lærebogsmateriale:

Innovationsgrundbogen C&B Kapitel 7  Udvikling og vurdering af ideer

Kilder til innovation: s. 72-78,
Kreative teknikker: s. 79-86,
Vurdering af forretningsideer: s. 87-91

værdiinnovation.pdf (7 s.)




Vigtige begreber:
Druckers kilder til ideer
Sarasvathys kilder til ideer
Tre perspektiver på ideudvikling
En outside in-synsvinkel
En inside out-synsvinkel
En samspilstankegang
Divergent og konvergent tænkning
Kreativitet
Faktorer der fremmer og hæmmer kreativitet
Harmonikamodellen
Ideudviklingsmetoder
Associationsmetoder
Brainstormingsmetoder
Idevurderingsmetoder
Argumenter for og imod
Idescreening
Pain, job, value proposition og jury
Risiko og gevinst
Rogers faktorer
Vurdering af ideers økonomiske, sociale og miljømæssige værdi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samarbejde og organisation

Samarbejde og organisering

– Ledelse og organisering
– Netværk og interessenter
– Kommunikation

Lærebogsmateriale:
Innovationsgrundbogen C&B: Kapitel 5. Samarbejde

Andet materiale:
Hvad er CEO, CFO, CIO og COO? , https://esbees.dk/c-titlerne/

Tovholder? Detaljerytter? - Test dig selv og find din teamrollehttps://www.finduddannelse.dk/educationtest/start/129

19-årig iværksætter opgiver sin virksomhed: Det er både forfærdeligt og fantastisk
https://finans.dk/erhverv/ECE8072145/19aarig-ivaerksaetter-opgiver-sin-virksomhed-det-er-baade-forfaerdeligt-og-fantastisk/

Vigtige begreber og modeller:  

Vigtige teorier og begreber:
Team
Teamets fem udviklingsfaser
Belbins teamroller
Adizes ledelsesroller
Konflikttrappe og konfliktløsning
Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd
Samarbejdsaftale
Exitstrategi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensprojekt


Kernestof:

Foretagsomhed
– Entreprenørielle handlinger
– Etablering og finansiering

Faglige mål:
– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed

Skriftligt eksamensprojekt + pitch

Lærebogsstof:





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer