Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Christian Tronier Kapper
|
Hold
|
2024VH in/1 (I) (3g in/1 (I))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundbegreber og innovationstyper
Grundbegreber i innovation
Litteratur:
Innovationsgrundbogen C&B Kapitel 2
Vigtige teorier og begreber:
Kreativ destruktion
Radikale og inkrementelle innovationer
Innovationshøjde på produkt- og serviceinnovationer
Innovationsformer
Produktinnovation
Procesinnovation
Markedsinnovation
Råvareinnovation
Organisatorisk innovation
Serviceinnovation
Forretningsmodelinnovation
Værdibegrebet
Kundens opfattede værdi
Opfattet nytte
Opfattet offer
Økonomisk, social og miljømæssig værdi
Job to be done
Pain
Value proposition
Jury
Markeder: B2C, B2B, B2G
Segmentering
Differentiering
Begreber vedr. kunder:
Kunder
Brugere
Brugerroller
Jury
Interessenter
Segmenter
Målgruppe
Adoptanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Diffusion
Diffusion
Kernebegreber og faglige mål:
Lærebogsmateriale::
Innovationsgrundbogen kapitel 10.
Andet materiale:
https://faktalink.dk/emner/me-too
Vigtige teorier og begreber:
Diffusion
PLC kurve
Teknologiske S-kurver
Gæringsmodellen
Innovationslivscyklus for radikale innovationer
Adoptanter
At krydse kløften
Faktorer, der fremmer og hæmmer diffusion
Disruption
Disruptive udviklingssspor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Behov, muligheder, forretningsmodeller
- Værditilbud og værdiskabelse
- Forretningsmodeltyper
Konkret indhold (kernestof):
- Business Model Canvas
- Økonomisk bæredygtighed
- Inside out / outside in
Faglige mål:
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling.
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Lærebogsmateriale:
Innovationsgrundbogen C & B:
Kapitel 9. Innovationsprocesser
Kapitel 11. At arbejde med strategi
Kapitel 13: GO2Marketstrategier
Andet materiale:
VRIO analyse: Få adgang til vedvarende konkurrencefordele
https://nikolajmackowski.dk/vrio-analyse-fa-adgang-til-vedvarende-konkurrencefordele/
Ansoffs Vækstmatrice
https://marketingteorier.dk/ansoffs-vaekstmatrice
PowerPoint: Strategi
PowerPoint: Diffusion
Andet materiale/arbejdsformer:
-Diverse cases med brugerdreven innovation (Lego)
-Gruppe oplæg med selvvalgte brugertest
-Diverse cases med diffusion
-Arbejde med pain, value proposition og jury
Vigtige begreber:
Vigtige teorier og modeller:
Innovationsprocesmodel
Causation
Effectuation
Mix af causation og effectuation
Innovationsprocesmodeller baseret på causation
Den kausale innovationsproces
Stage-gate model
Innovationsmodeller baseret på effectuation
Saras Sarasvartys Effectuation model
Sarasvathys 5 principper for effectuation
Andet materiale:
- Carlsberg byder på nye kvinde-øl, Finans.dk 05.05.2011
https://finans.dk/artikel/ECE4525046/Carlsberg-byder-p%C3%A5-nye-kvinde-%C3%B8l/?ctxref=ext
- 'Barbie-øl' - nej tak! , Power Kvinderne, 22. December 2012
://powerkvinderne.dk/liste/279-barbie-ol-nej-takAndet materiale:
- Mads Koldby, Kunderne hjælper Lego med innovation og markedsføring, Berlingske, d. 01. januar 2014
://www.berlingske.dk/virksomheder/kunderne-hjaelper-lego-med-innovation-og-markedsfoering
-udførelse af brugertest på selvvalgte platforme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Innovation, kreativitet og idégenerering
Kernestof
- Metoder til divergent og konvergent tænkning
- Innovationsprocesser
- Designprocesser og visualisering
- Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller
Invention, innovation og diffusion, Divergent og konvergent tænkning
Kilder til innovation, Kreative teknikker, screening og vurdering af forretningsideer
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
Lærebogsmateriale:
Innovationsgrundbogen C&B Kapitel 7 Udvikling og vurdering af ideer
Kilder til innovation: s. 72-78,
Kreative teknikker: s. 79-86,
Vurdering af forretningsideer: s. 87-91
værdiinnovation.pdf (7 s.)
Vigtige begreber:
Druckers kilder til ideer
Sarasvathys kilder til ideer
Tre perspektiver på ideudvikling
En outside in-synsvinkel
En inside out-synsvinkel
En samspilstankegang
Divergent og konvergent tænkning
Kreativitet
Faktorer der fremmer og hæmmer kreativitet
Harmonikamodellen
Ideudviklingsmetoder
Associationsmetoder
Brainstormingsmetoder
Idevurderingsmetoder
Argumenter for og imod
Idescreening
Pain, job, value proposition og jury
Risiko og gevinst
Rogers faktorer
Vurdering af ideers økonomiske, sociale og miljømæssige værdi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samarbejde og organisation
Samarbejde og organisering
– Ledelse og organisering
– Netværk og interessenter
– Kommunikation
Lærebogsmateriale:
Innovationsgrundbogen C&B: Kapitel 5. Samarbejde
Andet materiale:
Hvad er CEO, CFO, CIO og COO? , https://esbees.dk/c-titlerne/
Tovholder? Detaljerytter? - Test dig selv og find din teamrollehttps://www.finduddannelse.dk/educationtest/start/129
19-årig iværksætter opgiver sin virksomhed: Det er både forfærdeligt og fantastisk
https://finans.dk/erhverv/ECE8072145/19aarig-ivaerksaetter-opgiver-sin-virksomhed-det-er-baade-forfaerdeligt-og-fantastisk/
Vigtige begreber og modeller:
Vigtige teorier og begreber:
Team
Teamets fem udviklingsfaser
Belbins teamroller
Adizes ledelsesroller
Konflikttrappe og konfliktløsning
Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd
Samarbejdsaftale
Exitstrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Kernestof:
Foretagsomhed
– Entreprenørielle handlinger
– Etablering og finansiering
Faglige mål:
– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Skriftligt eksamensprojekt + pitch
Lærebogsstof:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Innovation og konkurrenceevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750169",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750169",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750169"
}