Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Jesper Döpping
|
Hold
|
2024VH eø/1 (I) (3g eø/1 (I))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Virksomheds typer, forretningsmodel, værd
Faglige mål:
Etablere en forståelse for de forskellige virksomhedstyper og konsekvensen af disse typer for ejere og andre interessenter.
Få en forståelse for virksomheders formål, ide, og forretningsmodel.
Indgå i en diskussion af valg af virksomhedstype, forretningsmodel mv.
Kernestof:
Juridisk kontekts for virksomheder og hvordan dette spiller ind i deres ide og forretningsmodel.
Lærebogsmateriale:
Luk virksomheden op, kapitel 1.1, 1.5-1.9
Andet materiale.
Nordic Waste diverse avis artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Virksomhedensregnskab
Virksomhedens økonomi
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Kernestof:
̶ årsrapporten, regnskabsanalyse
Lærebogsmateriale:
Luk virksomheden op, kapitel 4
Centrale aspekter/begreber:
- Virksomhedens årsrapport
- Virksomhedens interessenter
- Faste- og variable omkostninger
- Virksomhedens årsregnskab
- Resultatopgørelse (arts og funktionsopdelt)
- Balance (aktiver og passiver)
- Regnskabsanalyse (Nøgletal: egenkapitalens forrentning, afkastningsgraden, soliditetsgraden, overskudsgraden, dækningsgraden mm)
- krav til regnskaber og regnskabsklasser
Andet materiale:
Normal årsrapporter udvalgte år frem til 2023
Team (2 personer) Arbejde med selvvalgt regnskab med fokus på regnsskabsanalyse
Fremlæggelser med selvvalgte virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Strategi
Faglige mål:
- Anvende viden om virksomhedens branche- og markeds-forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkårKernestof:
Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
brancheanalyse, herunder markeds- og konkurrenceforhold
herunder:
- virksomhed i en globaliseret verden
- branchestrukturen
- konkurrencemæssige kræfter
- strategiske muligheder
Kernestof:
Luk virksomheden op (1 udgave) kap 2;
Andet materiale:
Forløbet afsluttet med elevoplæg og selvvalgte cases,
Centrale begreber og modeller:
- industri, marked og branche
- markedsandel
- strategi
- Baggrundsanalyser (PESTEL, Porters Five Forces)
- SWOT-analysen
- BOSTEN modellen
- Porters generiske strategier
- Ansoffs vækstmatrice
- Joint ventures, strategiske alliancer
- Horisontal og vertikal integration
- Blue Ocean Strategy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Marketing og salg
Kernestof
Marketing
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
Lærebogsmateriale
Luk virksomheden op (2. udgave) kapitel 3
Andet materiale:
team virksomhed samt to good to go, hello fresh, sunset boulevard, og de virksomheder eleverne arbejder i.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 innovation
Faglige mål:
- diskutere problemstillinger og proces omkring innovation
Kernestof:
Luk virksomheden op (1 udgave)
-Innovation, s. 10-25
Baseret på deres selvvalgte virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 organisation og ledelse
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens interne forhold
Kernestof:
Organisation og ledelse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
Lærebogsmateriale:
Luk virksomheden op kapitel 5 og 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7
Egen case fremlæggelse og opsummering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750222",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750222",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750222"
}