Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anne Klange Toftegaard
|
Hold
|
2024VH bi/3 (II) (2g3g bi/3 (II))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
celler og tegn på liv
-Biologi i udvikling (1. udg): s. 9-21
-Øvelsesvejledninger
Omfang:
Forløbets indhold og fokus:
Kendetegn ved liv.
Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler.
Mitose og meiose
Membranprocesser.
Eksperimentelt arbejde:
-Diffusion og cellestørrelse
-Mikroskopi af plante- og dyrecelle, og plasmolyse (tilsætning af saltvand).
-Osmose i kartoffel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sundhed og fysiologi
Kost og sundhed.
Vi har arbejdet med kulhydrater (monosakkararider, disakkarider, polysakkarider) deres opbygning og deres nedbrydning i fordøjelsessystemet.
Proteiner med deres opbygning og nedbrydning i fordøjelsessystemet. Vi har også behandlet deres dannelse i proteinsyntesen.
Fedtstoffer med deres opbygning og nedbrydning i fordøjelsessystemet.
Vi har gennemgået organerne i fordøjelsessystemet og deres funktion i nedbrydningen af mad.
Enzymer og deres rolle i fordøjelsen.
Blodsukkerkoncentrationen i løbet af et døgn og hormonel regulering af det (insulin og glukagon).
Diabetes.
Diskussion af hvad en sund og klimavenlig kost er.
Idéudvikling af hvordan budskab omhandlende klimavenlig kost kan formidles til selvvalgt målgruppe.
Vi har gennemgået lungernes opbygning og funktion. Alveolere og diffusion af ilt. udskillelse af CO2 og lungernes arbejdsevne.
Hjertets opbygning og funktion, højre og venstre side, hjerteklapper, kranspulsåre.
Kroppens blodkarnet, kapilærnettet osv.
Blodtryk
Øvelser:
Spytamylase
Glykæmisk indeks
Lungefunktion med spirometer og peak-flow-meter
Hjertedissektion
Dykkerrefleks
Blodtryksmåling
Pulsmåling
Fedtprocentmåling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
seksologi
Vi har arbejdet med:
Pubertet: udvikling af primær og sekundær kønskarakterer.
Hormoner hos mænd og kvinder og deres betydning.
Positiv og negativ feedback
Mandens kønsorganer, produktion af sædceller
Kvindens kønsorganer
Menstruationscyklus
Udvikling og modning af æg i æggestokken
Ændringer i livmoderen under menstruationscyklus
Hormonel regulering af menstruationscyklus
Samleje og begfrugtning
Graviditetstest
æggets vej fra æggeleder til livmoder
Ændringer i østrogen, progesteron og HCG under graviditet
Fosterudvikling i livmoder
Præventionstyper, herunder også hormonel prævention
Kønssygdomme
Fødselstal og ufrivillig barnløshed
Kunstig befrugtning ved insemination, reagensglasmetoden og indsprøjtning af sædcelle (også set som film).
Øvelser:
Ægløsningstest
Menstruationscykluspuslespil
Mikroskopi af æggestok og testikel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
genetik
Materiale:
-Biologi i udvikling (1. udg)
-Dokumentar: Har Malou det dødelige gen? (2015) fra DR2 (CFU)
-Øvelsesvejledninger
Forløbets indhold og fokus:
Overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA.
Cellens livscyklus med overordnet forståelse af replikation, mitose og meiose (meiosens faser er ikke behandlet).
Det centrale dogme og proteinsyntesen.
Nedarvning af autosomale monogene egenskaber, herunder krydsningsskemaer og stamtavleanalyse.
Kønsbunden nedarvning med rød-grøn farveblindhed som eksempel.
Mutationer.
Genetiske tests: Princippet i udførslen (inkl. gelelektroforese), fortolkning af resultater og etiske dilemmaer ved genetiske tests.
Evolution med fokus på naturlig selektion og artsdannelse. Seksuel selektion er kort omtalt.
Eksperimentelt arbejde:
-Isolering af DNA fra jordbær
-Hvordan kommer jeres børn til at se ud? (udarbejdelse af krydsningsskemaer på baggrund af elevernes egne egenskaber).
-Genetisk fingeraftryk (Hvem spiste af rektors kage?).
-Bønnedyr og naturlig selektion (øvelse med bønner til at illustrere begrebet naturlig selektion).
-Menneksets evolution - en øvelse med kranier
Andet:
-Dokumentar: Darwins forsvundne rejse (2013) fra National Geographic Channel (CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi i udvikling, nucleus; sider: 151-195
-
Når du læser dagens lektie, så notér hvis du kommer forbi et ord, som du ikke kender betydningen af. Så laver vi en fælles ordliste og laver ordforklaring.
-
ordliste til dagens lektie
-
hvilke træk har du.docx
-
Genetik intro.pptx
-
I Cloned My Dead Dog
-
Kloning.pptx
-
Lektien læses overfladisk, da det er allerede gennemgået stof. Læg mærke til de forskellige muligheder for fosterdiagnostik (doubletest, nakkefoldsscanning, moderkagebiopsi, fostervandsprøve.
-
Kromosomer og DNA.docx
-
kromosomer og DNA.pptx
-
Fosterdiagnostik
-
Læsefokus: I denne lektie bliver i introduceret til en masse nye ord. Slå ukendte ord op, så du kan forstå teksten. Læg særlig mærke til baseparringsprincippet.
-
Transskription.html
-
gensplejsning og Det centrale dogme.pptx
-
Kopier figuren herunder over på et stykke papir. Læg mærke til fagtermer. Slå ukendte ord op.
-
Det centrale dogme.pptx
-
M4 - Det centrale dogme.docx
-
stoffet læses med særlig vægt på figurerne.
-
hej biologer
-
Nedarvningsmønstre.pptx
-
Paradisecase (blodtyper).docx
-
Læs denne øvelsesvejledning:
-
Isolering af DNA fra jordbær 2024.docx
-
M6 - nedarvning og krydsningsskemaer.pptx
-
M7 - stamtavleanalyse.pdf
-
Læs lektien med fokus på at forstå et krydsningsskema. Læg særligt mærke til figur 251
-
Lab - genetisk fingeraftryk (KAGE).docx
-
M10 - Genetiske test (lab).pptx
-
arbejde under karaktersamtaler.docx
-
Gener, Proteiner og det centrale dogme.docx
-
Ø Arv og miljø hos majsplanter - aflevering.docx
-
Jeg har desværre sygt barn i dag, så i skal arbejde selv med følgende:
-
M11 - Meiose og mutationer.pptx
-
M11 - Meiose og mutationer.docx
-
Meiose og mutationer, Biologi i udvikling, 2. udg, s. 125-130 (3).pdf
-
Du kan med fordel læse lidt op på tolkning af stamtavler (se siderne jeg har sat på som lektie) Læses i så fald overfladisk igen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
evolution
Vi har arbejdet med:
Livets historie, den eukaryote celle opstår
Charles Darwins evolutionsteori
Variation mellem individer i en population
Evolutionsteoriens tre dele
Artsbegrebet
Artsdannelse og populationer
DNA hos tæt beslægtede arter
Livets træ
Menneskets evolution
Stamtræ
Naturlig selektion
Tilpasning til det lokale miljø
Seksuel selektion
Darwins finker
Birkemåleren
Øvelser:
Menneskets udvikling (mål på kranier af uddøde menneskearter, menneske og chimpanse)
Naturlig selektion med bønner (biller)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
økologi
Vi har arbejdet med:
Samspil mellem arter indbyrdes og mellem arter og deres miljø
økosystemer som begreb og eksempler på økosystemer
Energi i økosystemet
Fotosyntese
Fødekæde
Fødepyramide og respirationstab
Respiration
nedbrydning og stofkredsløb
Carbonkredsløbet
Konkurrence, habitat, niche, biotop
Abiotiske faktorer
Biotiske faktorer
intraspecifik konkurrence
Interspecifik konkurrence
Åer og vandløb
Det naturlige vandløb og det regulerede
næringssalte i vand, iltindhold, lys, bundforhold
Planter, alger og bakterier i vand
Vandløbets dyr
Dyrenes iltoptag og iltoptagsstrategier
Iltoptag og iltkoncentration i vand
Restaurering af vandløb og søer
Bestemmelse af vandløbskvalitet
Når vandløbet forurenes
Biodiversitet og naturbeskyttelse (panda og snæbel)
Gærcellers aktivitet
Drivhuseffekt og klimakrise
Øvelser:
Mikroskopi: grønkorn i et blad og helt blad
Fotosyntese/respirationsforsøg
Vandundersøgelse (ekskursion til Nørresø) med rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
-
M1 - Energi i økosystemer.pptx
-
Scan.pdf Scan (1).pdf Scan (2).pdf Scan (3).pdf
-
eksamen biologi 2g3gbi3 eksamensspørgsmål til elever.docx
-
Fotosyntese.pptx
-
Lab - Fotosyntese og respiration .docx
-
M8 - vandløbet.pptx Vi skal forberede vores tur til Nørresø
-
Biologi i udvikling, nucleus; sider: 22-32, 35-43, 50-64, 71-73, 189-195
-
Lektien er ment som baggrundsforståelse. Læg mest energi i figur 43
-
Felt Sø.docx
-
Lektien er allerede gennemgået stof, hvor en del er læst på klassen. Læg din hovedvægt af læsningen, på at orientere dig i figurerne. Flere af dem har været dagens figur.
-
Undersøgelse af forureningsgrad af vandløb 2025.docx
-
M7 - Liv i vandløbet.pptx
-
Lab - Gærcellers aktivitet (2).docx
-
M5 - Mikroorganismer-.pptx
-
Vækst og vækstfaktorer, Biologi til tiden, s. 144-147.pdf
-
Lektien handler om allerede gennemgået stof, som passer til vandløbsrapporten. Læg mest vægt på figurerne og specielt 82 på s. 72.
-
M9 - Mikroorganismer og økosystemer.docx
-
M11 - biodiversitet og truede arter-endelig (1).pptx
-
Pandaartikel - endelig version (2).docx
-
Snæbelartikel (2).docx
-
Højen Å
-
Du kan med fordel læse lidt op på tolkning af stamtavler (se siderne jeg har sat på som lektie) Læses i så fald overfladisk igen.
-
Eksamensspørgsmål eksamen i biologi c 2g3gbi godkendt af censor (2).pdf
-
Forsøgsliste 2g3gbi.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750292",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750292",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693750292"
}