Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g08 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Lea Heiberg Madsen, Lene Carlskov
Hold
2025 ap/g08 (
1g08 ap
,
1g08 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Almen Sprogforståelse består af to dele: En almen del og en latin-del.
Den almene del...
Latindelen giver en grundliggende indføring i det latinske sprog, herunder:
- Substantivernes, adjektivernes og verbernes bøjninger.
- Sammenhængen mellem de forskellige kasus og de tilsvarende sætningsled.
- Sammenhængen mellem verbernes bøjning og bestemmelsen af sætningens subjekt.
- Betydningen af syntaktisk analyse som redskab for den korrekte oversættelse fra latin til dansk.
Desuden gives en indføring i romersk kultur som den kom til udtryk både i dagliglivet og på samfundsplan, herunder Romerrigets historiske betydning for den moderne, vestlige verden.
Indhold
Kernestof:
Medbring høretelefoner, blyant og viskelæder.
Hej alle elever!I skal downloade AP-kompendiet og gemme det i en separat mappe på jeres computer. Mappen navngives AP2025.
Læs de tre første sider i Lektion 2 - SociolingvistikFrivilligt > Lav gerne så mange af de frivillige opgaver fra Lektion 1, som I har lyst til.
Compendium Latinum; sider: 1-2, 5-6, 9-10, 17-18, 24-27, 31-32, 35-37, 41-42, 46-47, 50, 52-53, 56-57, 60, 65, 73, 77-79, 82-83
Som lektie skal du læse hele Lektion 4 (om ordklasser) og lave de obligatoriske øvelser på minlæring - INDEN TIMEN. På timen arbejder vi med skærmfrie øvelser!
Du skal læse lektion 5 i kompendiet (4 sider). Du skal læse indholdet så grundigt, at du kan svare med egne ord på disse spørgsmål efter du har læst (uden at kigge i teksten):
Læs s. 38+39 i kompendiet (Ordklasser III). Når du har læst og forstået teksten, skal du tage et stykke papir og skrive med egne ord hvad Præpositioner, Konjunktioner og Interjektioner er. Prøv også at forklare din mor, far eller søskende (eller hund
Du skal læse Lektion 7 i AP-kompendiet (side 42,43 og 44 i pdf'en). Du skal forstå teksten så godt, at du bagefter kan forklare følgende:
Du skal læse Lektion 8 i AP-kompendiet (s. 47,48,49).
Mellemtest
Lektie til i dag er at I laver øvelsen i Skærm-fri kompendiet på 2. sidste side: "Ordklasseoverblik". Vær ærlige med jer selv! Hvor godt har I styr på hver enkelt ordklasse?
I skal arbejde selv i dette modul. Læs Lektion 10 og løs de obligatoriske opgaver på minlæring. Jeg tjekker minlæring i aften kl. 20:00 og fører fravær.
Lav alle øvelserne i Lektion 9 færdig til i dag!
Buddygrupper og pladser 1g08 26-09-25.docx
Læs lektion 11 i kompendiet om syntaktisk analyse (sætningsopbygning)- Hvis nogen mangler at lave de obligatoriske øvelser til lektion 9+10, så er det sidste chance til i dag.
Vi arbejder videre med syntaktisk analyse i dag. Som repetition af lektionen i onsdags, så lav en syntaks analyse af de følgende sætninger (brug analysepilen):
Du skal øve dig på så mange opgaver som muligt i papirkompendiet (skærmfri øvelser). Brug mindst 20 minutter i weekenden på at repetere og udfordre dig selv.
Læs lektion 15 om sproghistorie. Du skal forsøge at huske følgende udenad:Hvilke af nutidens sprog stammer fra Latin?Hvilke fra germanske sprog?Hvilke stammer fra slaviske sprog?Hvad er et låneord? Giv et eksempel på det låneord i verden du bedst kan
Læs lektion 16 som lektie.
Vi træner til eksamen ved at lave en masse opgaver på papir magen til dem, som I får til eksamen :)
Forberedelse til eksamen. I får lov at lave en prøve eksamen i små grupper.
AP-eksamen instruks elever 2025.docx
Opgaver - lærerudgave 1 (1).docx
Supplerende stof:
"At være" på latin
De regelmæssige verbers bøjning i nutid
Romerske Guder - 1g08.pptx
A Day in Pompeii - Full-length animation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70896341765", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70896341765", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70896341765" }