Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g12 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Linda Nørgaard, Stine Thorup Nielsen
Hold
2025 ap/g12 (
1g12 ap
,
1g12 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse - almen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse - almen
Den almene del giver en grundlæggende indføring i sprogets opbygning og funktion på tværs af sprog.
Der arbejdes med:
Sprogets struktur og grammatik:
- Morfologi: ordenes opbygning og betydningsbærende dele (rod, præfiks, suffiks, bøjningsendelser).
- Ordklasser: artikler, substantiver, pronominer, adjektiver, adverbier, verber, præpositioner, konjunktioner, interjektioner og numeralier.
- Syntaks: sætningsled, analysepilen, hoved- og ledsætninger.
Sproglige fænomener og variation:
- Sociolingvistik: dialekter, sociolekter, kronolekter, etnolekter.
- Pragmatik: sproghandlinger, kontekst og undertekst.
Sproghistorie og sprogfamilier:
- Indoeuropæiske sproggrupper, arveord, låneord og fremmedord.
Formålet er at styrke elevernes sproglige opmærksomhed og analytiske kompetencer, så de kan anvende grammatiske begreber i dansk og fremmedsprog, forstå sprogets udvikling og variation samt arbejde med syntaktisk analyse som redskab til korrekt og nuanceret sprogbrug.
Indhold
Kernestof:
Star Trek Klingon Hamlet taH pagh taHbe' (To be or not to be)
Xhosa Tongue Twister
Minlæring: Hvad er sprog?
AP-kompendium 2025.pdf I skal læse Lektion 1 i kompendiet ...
Læs som lektie baggrundsteksten på s. 1 i kompendiet.
Minlæring: Øvelse til lektion 2
Læs lektion 2 i kompendiet. Tag noter, så du forstår og kan forklare: kronolekt, dialekt, sociolekt, etnolekt og standarddansk.
Minlæring: Øvelse til lektion 3
Læs lektion 3 i kompendiet. Vær særligt opmærksom på at du skal forstå og kunne forklare begreberne: rod, bøjningsendelse, suffiks, præfiks, bindebogstav og sammensatte ord.
Morfologi
Læs baggrundsteksten på s. 5 i jeres kompendium som lektie.
Læs baggrundsteksten på s. 9 som lektie.
Lektion 4: Ordklasser I: Artikler, substantiver og pronominer
EKSTRA til lektion 4 på Minlæring
Læs lektion 4 i kompendiet grundigt (og tag noter/lav overstregninger). Du skal sørge for at forstå og kunne forklare ordklasserne: artikler, substantiver og pronominer.
Minlæring: Lektion 5 - Ordklasser 2 - Adjektiver, adverbier og numeralier
Minlæring: EKSTRA til lektion 5 - Ordklasser II - Adjektiver, adverbier og numeralier
Læs lektion 5 i kompendiet. Du skal kunne forklare og give eksempler på ordklasserne: adjektiver, adverbier og numeralier.
Læs baggrundsteksten på s. 26 i kompendiet.
Minlæring: Lektion 6 - Ordklasser III - Præpositioner, konjunktioner og interjektioner
Minlæring: EKSTRA til lektion 6 - Ordklasser III: Præpositioner, konjunktioner og interjektioner
Læs lektion 6 i kompendiet. Du skal kunne forklare og give eksempler på ordklasserne præpositioner, konjunktioner og interjektioner
Læs baggrundsteksten på side 31 i kompendiet.
Minlæring: Lektion 7: Ordklasser IV: Verber, del 1
Minlæring: EKSTRA til Lektion 7: Ordklasser IV: Verber, del 1
Læs lektion 7 om verber (del 1). Du skal kunne forklare hvad det betyder, at verber kan bøjes i person, tal og tempus (tid). Du skal også kunne forklare hvad hjælpeverber er.
Minlæring: Lektion 8 - Ordklasser IV: Verber, del 2
Minlæring: EKSTRA til Lektion 8 - Ordklasser IV: Verber, del 2
Læs lektion 8 i kompendiet grundigt. Du skal tage noter i en sådan grad, så du kan forklare: 1. Hvad modalverber er. 2. Forskellen mellem aktiv og passiv. 3. Hvad kopulaverber samt transitive og intransitive verber er.
Læs lektion 9 i kompendiet (det er kun halvanden side). Fokusér på at forstå eksemplerne på ordbogsopslagene og hvorfor ordklasser er vigtige i den forbindelse.
Minlæring: Lektion 10 - Pragmatik (sproghandlinger)
Minlæring: EKSTRA opgave til lektion 10
Læs lektion 10 i kompendiet om pragmatik. Du skal kunne forklare forskellen på de 4 sproghandlinger s. 59 og også hvad forskellen er på direkte og indirekte sproghandlinger.
Wheel Decide: Ordklasser
Sociolingvistik-øvelse.docx
Find subjekt og verballed i alle sætninger. Undersøg dernæst om der er subjektsprædikat, direkte objekt eller indirekte objekt i sætningerne.
Læs baggrundsteksten på s. 41 i kompendiet.
Minlæring: Lektion 11 - Syntaktisk analyse I
Minlæring: EKSTRA til lektion 11 - Syntaktisk analyse I
Læs lektion 11 i kompendiet grundigt.
Læs baggrundsteksten på s. 46 i kompendiet.
Læs baggrundsteksten på s. 50 i kompendiet.
Minlæring: Lektion 12 - Syntaktisk analyse II
Minlæring: EKSTRA til lektion 12 - Syntaktisk analyse II
Læs lektion 12 grundigt.
Ordklassebestemmelsesøvelser.docx
Læs baggrundsteksten på s. 52 som lektie.
Læs baggrundsteksten på s. 65 som lektie.
Minlæring: Lektion 15 - Sproghistorie
Minlæring: Dansk ordforråds historie og quiz
Læs lektion 15 om sproghistorie grundigt (du skal også se videoen s. 77 og besvare de tre spørgsmål til den). Det handler særligt om at du kan forstå og forklare hvad disse sproggrupper dækker over: germansk, romansk, slavisk; samt at du kan forstå o
Hvis du vil gemme sprogtræet i dine noter, kan du nemt kopiere det her:
Minlæring: Lektion 16 - Syntaks og sætningstyper
Minlæring: EKSTRA til lektion 16 - Syntaks og sætningstyper
Læs lektion 16 i kompendiet grundigt. Du skal kunne svare på de følgende spørgsmål (skriv dine svar ned i dine noter):
Opgaver som træning til prøven.docx
Minlæring: Adaptiv træning (repetition)
Vær klar til at stille de sidste spørgsmål til almen sprogforståelse og til eksamen, for det her er vores sidste modul sammen.
Læs baggrundsteksten på s. 82 som lektie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70896356111", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70896356111", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70896356111" }