Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Lea Albæk Schmidt
|
|
Hold
|
2025 Ma/g12 (1g12 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Matematikgrundforløb
Eleverne opnår grundlæggende forståelse for funktioner, lineære og eksponentielle modeller, samt lærer at anvende digitale værktøjer (TI-Nspire) til beregninger, graftegning og regression. Derudover trænes de i matematisk modellering, problemløsning og begyndende bevisførelse (topunktsformel for lineære funktioner)
Regnearternes hierarki og simpel ligningsløsning i hånden.
Bestemme funktionsværdier manuelt og med CAS.
Forstå og anvende betegnelserne y og f(x).
Oversætte mellem de fire repræsentationsformer: graf, tabel, forskrift, kontekst.
Løsning af ligninger af typen f(x) = k.
Lineære funktioner:
Linjens ligning og konstanternes betydning.
Topunktsformlen og skæring mellem to linjer.
Lineær regression i Nspire og refleksion over modellens rækkevidde.
Eksponentielle funktioner:
Forskrift og konstanternes betydning.
Opstilling af eksponentiel model og regression i Nspire.
TI-Nspire:
Basale kommandoer, graftegning, funktionsværdier.
Lineær og eksponentiel regression.
Løsning af ligninger og analyse af modeller.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133415198",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133415198",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133415198"
}