Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
|
Lærer(e)
|
Bertil Thybo Hoffmann
|
|
Hold
|
2025 Sa/g02 (1g02 Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Den danske velfærdsstat (Grundforløb)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1. Hvad er en velfærdsstat.docx
-
- Husk at medbringe jeres navneskilte. Hvis I har glemt dem, skal I lave nogle nye med sprittusch inden timen, som kan stå på bordet. Lån gerne af hinanden. Medbring skriveredskaber.
-
- Vi starter op på grundforløbet i Samfundsfag. Der er ingen lektie. Nyd det.
-
Maslows behovspyramide..JPG
-
Figur 8.3.JPG
-
Figur 8.5.JPG
-
Modul 2. Øvelse. Hvad er stat, marked og civilsamfund.pptx
-
Modul 2. Artikel. Velfærdsværnepligt. Den 8.11.2023.docx
-
- Download kompendiet til grundforløbet i Samfundsfag og gem det på din pc. Anvend mit læsefokus.
-
Kompendium til grundforløbet. Luk samfundet op 3. udgave s. 174-184 og 201-220.pdf
-
Modul 3. De tre velfærdsmodeller (noteskema).docx
-
Statistikker om velfærdsmodeller (grundforløb).docx
-
Figur 9.7. Sammenligning af de tre velfærdsmodeller.jpg
-
Stat, Marked og Civilsamfund i de tre velfærdsmodeller. Figurer fra bogen Luk Samfundet Op.JPG
-
Velfærd | Liberal Alliance
-
Artikel. Partileder vil vende op og ned på det danske velfærdssamfund. Berlingske 14. juli 2021.pdf
-
Artikel: Velfærd for alle – Elevernes Enhedslisten
-
Artikel. Der er brug for et velfærdsoprør nu. Sjællandske nyheder 3 februar 2024.docx
-
- Vi skal arbejde med ideologiske holdninger til den danske velfærdsmodel. Læs den korte lektie og vær klar til at snakke.
-
Luk samfundet op 4 udgave. Afsnit om fordelingspolitik.docx
-
De tre ideologiers holdning til fordelingen imellem Stat, Marked og Civilsamfund.jpg
-
Modul 5. Velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer.docx
-
- Lektie: Læs side 208-212 (til og med outsourcing/nederst s. 212) i kompendiet til grundforløbet i Samfundsfag (det ligger under et tidligere modul i faget). Fokuser på at kunne forstå de udfordringer, som den danske velfærdsstat står overfor.
-
Figur 9.8. De interne og eksterne udfordringer presser den danske velfærdsmodel.JPG
-
Gruppeøvelse. Prioritering af velfærdsydelser.docx
-
Artikel: Sundhedsvæsenets ressourcer skal prioriteres klogt
-
Video: Do It For Denmark! | Spies Rejser
-
Figur 9.8. De interne og eksterne udfordringer presser den danske velfærdsmodel (3).JPG
-
Prioriteringsproblemer i velfærdsstaten.pdf
-
Modul 7. Løsninger på velfærdsstatens interne udfordringer.docx
-
Lektie: Læs side 214-216 (I et forsøg på at…) i kompendiet til grundforløbet i Samfundsfag. Find det under et tidligere modul. Fokuser på at kunne forstå, hvordan man kan løse velfærdsstatens udfordringer ifølge lektien. Velmødt.
-
Modul 8. Arbejdsark - Lige velfærd for alle.docx
-
Artikel. Blinde Jens Erik skal ned på alle fire for at finde skidt på gulvet. Nu får han endnu mindre rengøringshjælp.docx
-
Lektie. Artikel. Ældre forsikrer sig mod huller i den offentlige velfærd, Altinget 26.3.2021.docx
-
Modul 9. Konkurrencestaten.docx
-
Artikel. Mistrivslen blandt unge er et samfundsproblem, ikke et sundhedsproblem, solidaritet.dk (30.10.2022).docx
-
Artikel. Jeg er menneskeligt affald i konkurrencestatens skraldespand, Information (14.07.2021).docx
-
Video: Hvad er forskellen på en konkurrencestat og en velfærdsstat - Luk Samfundet Op
-
Lektie: Læs side 216-2020 i Luk Samfundet op, 3. udgave fra afsnit 9.4 (Kompendiet til grundforløbet om velfærdsstaten. Skriv gerne 2-3 stikord til hvert spørgsmål.
-
Artikel: Best for business in the Eu - Denmark tops the charts on global competitiveness
-
Video: Why Finland And Denmark Are Happier Than The U.S.
-
Maslows behovspyramide.JPG
-
- Lektie: Læs dine noter fra forløbet igennem inden timen. Fokuser særligt på begreber mm. Hvad har vi været igennem og lært?
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71194776140",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71194776140",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71194776140"
}