Titel
5
|
Gamle grækere, demokrati og sport
Fokus: Tredelt forløb med fokus på antikkens Grækenland (Hellas) og arven fra den antikke, græske kultur. Første del bestod af tre overblikslektioner med et diakront fokus, hvor antikkens Hellas opdeltes i tre perioder (Arkaisk tid, Klassisk tid og Hellenistisk tid). I disse udarbejdede eleverne bl.a. tidslinjer, ligesom problematikker forbundet med periodiseringsprincipperne diskuteredes. Herefter fulgte tre tematiske/synkrone nedslag, hvor henholdsvis antikkens demokrati, kønsroller og sport blev analyseret og sammenlignet med fænomenernes rolle og betydning i elevernes samtid. I forbindelse med kildeanalyser med relation til disse emner, har eleverne arbejdet med begreberne "levn" og "beretning". Forløbet sluttede med fire lektioner omhandlende genopfindelsen af de olympiske lege i 1896. Her har fokus bl.a. været på historiebrug i forbindelse med, hvordan antikken er blevet brugt til at skabe et billede af de olympiske lege som noget helt særligt. Samtidig har forholdet mellem sport og politik været et gennemgående tema.
Indhold:
Litteratur, artikler mm.:
1. Frederiksen, Peter (2019): "Vores Verdenshistorie 1". S. 24-33; 41 (8 ns)
2. Grubb, Ulrik mfl. (2006): "Overblik - Verdenshistorie i korte træk". S. 21-31 (9 ns)
3. Petersen, Irene (2013): "Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i oldtidens Athen?" (3ns)
4. Om levns- og beretningstolkning: https://forloebtilhistorie2.ibog.gyldendal.dk/?id=463 (1,2 ns)
5. Tagmose, Amalie (2016): "Hitlers OL satte standarden for nutidens mega-events" (2,5 ns)
6. Bonde, Hans (2020): "Med kroppen ind i kulturen". S. 214-218; 266-269 (10 ns)
Dokumentarer, podcasts og videoer:
1. Kongerækken (Podcast): "Gamle Grækere #1: Homer". 06.06-14.40 (2,5 ns)
2. Arzamas (2017): "Ancient Greece in 18 minutes. https://www.youtube.com/watch?v=gFRxmi4uCGo. (5.22-slut) (2 ns)
3. Hughes, Bettany og Timothy Copestake: "Sandheden om Athens Demokrati del 1." https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000019746&cfuid=14 (10 ns)
4. Mediano (Podcast): "Gladiatorkampe, nøgenhed og erotik - sport i antikken havde det hele". (00.00-34.00) (10 ns)
Kilder:
1. 431-30 f.v.t.: (Uddrag af) Perikles' gravtale (1,4 ns)
2. Ca. 430 f.v.t.: "Den Gamle Oligark" (1,9 ns)
3. Uå: Aristoteles om de kønsspecifikke karakteregenskaber (1,3 ns)
4. Kildesættet: "Mænd og kvinder i Hellas" (8 ns)
5. Uå: Platon om sport og opdragelse (2,8)
6. Kildesættet: "OL og Den Kolde Krig" (3,5 ns)
7. Åbningsceremonien ved OL i Beijing (2008) og London (2012) (4 ns)
Pensum i alt: 80,1 ns
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv politiske
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|