Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Hanne Bach Høj, Maja Busch Højmark
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 1c DA-DHO, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dig og mig - relationer mellem mennesker
Formålet med forløbet var at bevidstgøre eleverne om de lovmæssigheder, den daglige kommunikation følger. Gennem et primært sprogligt forløb mødte de danskfagets andre stofområder: Vi arbejdede således med skønlitterære tekster, sociale medier, uddrag fra fiktions-og dokumentarfilm og drama. Forløbet vekselvirkede mellem analyse og praktiske øvelser, og den skriftlige dimension i faget blev bragt i spil i form af deløvelser frem mod en hel analyserende artikel.
Anvendt litteratur:
Håndbog til dansk: s. 176-195
Helle Helle: "Søndag 15.10" (1996)
Henrik Ibsen: Uddrag fra "Et dukkehjem" (1879)
Villy Sørensen: "Blot en drengestreg" (1953)
Jens Blendstrup: "Sofus er læge og mor er syg" (2002)
Ingmar Bergman: Uddrag fra "Den gode vilje" (1991)
Læste sider i forløbet: cirka 40
Underviser Hanne Høj
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litterær appetit
Formålet med forløbet var at give eleverne appetit på litteratur, hvorfor omdrejningspunktet var mad; herunder måltidet. Forløbet var skønlitterært, hvorfor eleverne gennem arbejdet med de forskellige tekster blev fortrolige med kernefaglige begreber til litterær læsning.
Anvendt litteratur:
Håndbog til dansk: s. 42-65
H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
Astrid Saalbach: "Kødet" (1985)
Laura Esquivel: Uddrag fra "Hjerter i chili" (1989)
Charlotte Weitze: "Biller" (1996)
Karen Blixen: "Babettes gæstebud" (1952) - værk 1
Stine Højris: "Under huden" (2021)
Læste sider i forløbet: cirka 260
Underviser: Hanne Høj
Værk 1: 'Babettes gæstebud'
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed, ægteskab og familie (DHO-forløb)
Forløbet har både haft en tematisk vinkel (kærlighed, familie og ægteskab), hvor vi har haft fokus på træning af nærlæsningskompetence og en litteraturhistorisk vinkel (overbliksforløb).
Vi har lavet nedslag i hhv. Middelalder, Barok, Oplysningstiden, Romantikken, Det moderne gennembrud og 1970'erne.
70'erne har fået mest opmærksomhed, og vi har læst Tove Ditlevsen og Vita Andersen. Eleverne er introduceret for 'bekendelseslitteratur' og 'autofiktion' som begreb.
Litteraturhistorisk har vi talt om, hvorledes litteraturen kan skifte status over tid, bl.a. med den pointe, at både Tove Ditlevsens og Vita Andersens litteratur blev ikke regnet for meget i deres samtid, men har fået en helt anden status i dag.
Danskfagets læsestrategier: nykritisk, biografik (portrætterende og genetisk-historisk), socialhistorisk, er præsenteret. Vi har talt om tekstinterne og tekstekstern læsning - og hermeneutik.
Læste sider i forløbet: cirka 75
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Folkevise: 'Ridderens Runeslag' ukendt årstal og forfatter
-
Folkevise: 'Agnete og havmanden' ukendt årstal og forfatter
-
Litteraturhistorien på langs - og på tværs (i-bog), af Barbara Kjær-Hansen m. fl. Systime. Om 'Folkeviser', Middelalderens litteratur', 'Middelalderens samfund'. Se også videoen om Middelalderen
-
Thomas Kingo: 'Chrysillis, du mit verdens guld' 1636
-
Ludvig Holberg: 'Fordærvet smag i kærlighed' 1748
-
N. F. S. Grundtvig: 'Hvad er det min Marie' 1851
-
Adam Oehlenschläger: 'Eventyret i den fremmed stad' 1805
-
Amalie Skram: af 'Forraadt' 1892
-
Litteraturhistorien på langs - og på tværs (i-bog), af Barbara Kjær-Hansen m. fl. Systime. Video om 'Barokken', 'Oplysningstiden', 'Romantikken', Det moderne gennembrud' 'Realise og modernisme'
-
Litteraturhistorien på langs - og på tværs (i-bog), af Barbara Kjær-Hansen m. fl. Systime. Om 'Oplysningstiden'
-
Litteraturhistorien på langs - og på tværs (i-bog), af Barbara Kjær-Hansen m. fl. Systime. Om 'Romantikken'
-
Bogen 'Stemmer fra 70'erne' af Karen Wagner, Anne Sæhl og Birgitte Darger s. 28-32
-
Tove Ditlevsen: uddrag af 'Gift' 1971
-
Tove Ditlevsen: 'Og det var en nat som denne' 1947, 'Skilsmisse 4' 1969
-
Dokumentar: uddrag 'Tove i stykker' 2020
-
Stemmer i 1970'erne af Karen Wager m. fl. s. 10-18,27-33, 113-118
-
Vita Andersen: 'Jeg er forelsket i dig' 1977
-
Vita Andersen: 'Lænken om min hals' 1977
-
Vita Andersen: 'Fejlen' 1978
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk 3. udgave, Systime; sider: 15-16
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Journalistik og nyhedsformidling
Et nyhedsforløb med særlig fokus på nyhedsartikler i aviser og fortællende journalistik - men med udblik til hhv. TV-nyheder og fake News.
Forløbet har både været receptivt og produktivt.
Der er arbejdet med følgende begreber:
Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, konflikt og sensation), avistyper, stofområder i de skrevne medier, typer af kilder (erfaringskilder, partskilder og ekspertkilder) - samt deres funktion i en nyhedshistorie. Opbygning af nyhedsartikler (nyhedstrekanten, Hey you see so og den tredje fortællemåde) og vinkling
Fake News: den løgnagtige, den satiriske og nyhedshoaxen
Journalisternes sprogbrug - figurer, billeder mv.
Afslutningsvis har vi arbejdet med den fortællende/litterære journalistik. Det teoretiske udgangspunkt er Tom Wolfs 4 træk for New Journalism: scenisk fremstilling, dialog, personalfortæller og talende detaljer, men også den særlige sproglige bevidsthed og sansemættede stil, der kendetegner mange af de litterære reportager.
Eleverne har læst enkelte klassiske litterære reportager, men også beskæftiget sig med den mere moderne reportage
Forløbet har både været receptivt og produktivt, da eleverne selv har skrevet en litterær reportage.
Læste sider i forløbet: cirka 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Overbevis mig - retorik, argumentation og diskurs
Udgangspunkt i det sproglige perspektiv. Vi har haft fokus på det retoriske pentagram, talegenrer, appelformer, argumentopbygning, argumenttyper, det verbale, nonverbale og ekstra verbale, billedsprog, sproglige figurer, diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, differenskæder og hegemoni).
Forløbet har både være receptivt og produktivt
Læste sider: cirka 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Naturen - besjælet, farlig og truet
Fokus på det litterære perspektiv - og det sproglige perspektiv.
Forløbet har taget udgangspunkt i romantikken - eleverne har arbejdet med universalromantik/organismetænkning og nyplatonisme, centrale begreber: dualisme, eros, transcendens, panteisme, splittelse, det sublime øjeblik, organismetænkning.
Vi har læst digte af hhv. Oehlenschläger, Staffeldt, Grundtvig, St. St. Blicher og digte + eventyr af H. C. Andersen.
Den farlige, men også dragende natur, har eleverne mødt gennem Charlotte Weitzes novelle 'Lupus' og uddrag af hendes roman Rosarium.
Eleverne har desuden arbejdet med en selvvalgt tekst (det brede tekstbegreb) hvor naturen enten er motivet eller hvor naturen bliver tematiseret.
Forløbet er afrundet med moderne naturlyrik - herunder digtsamlingen "Tilbage til unaturen" fra 2016
Værk 2: digtsamling af Rasmus Nikolajsen: "Tilbage til unaturen" 2016
Læste sider: cirka 85
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserede artikel - naturen
|
07-02-2024
|
Selvvalgt naturværk
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Problemer under debat
Tematisk og litteraturhistorisk forløb. Det har i forløbet været særligt fokus på Det moderne gennembrud - samt temaerne 'køn, kirke og klasse'
Særligt køn og klasse er behandlet både som tema under Det moderne gennembrud og i en moderne kontekst.
Forløbet har haft fokus på det litterære perspektiv, men der har også været moduler med sprogligt fokus (impressionisme og naturalisme som skrivestil), samt et mediemæssigt perspektiv (vi har arbejdet med dokumentarfilm/TV-dokumentaren)
Værk 3: Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard 2017
Læste sider i forløbet: cirka 360
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
At fortælle sig selv - et forløb om autofiktion
Forløbet: At fortælle sig selv - på tværs af prosa og poesi, et forløb om autofiktion' er et forløb med det selvbiografiske i ny dansk litteratur i fokus. Vi undersøger muligheder og begrænsninger ved at anvende litteratur som medie til at formidle personlige - ofte svære livserfaringer.
Der har været særligt fokus på forholdet mellem fiktion og virkelighed, begrebet 'autofiktion', erindringens veje - og vildveje, parateksternes betydning, hovedstolen (Højholt), fortæller-forhold (sondringen ml. det fortællende jeg - og det fortale jeg).
Der er både læst prosa og lyrik i forløbet
Læste sider cirka: 80
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Om autofiktion, fra bogen 'Litteraturhistorien på langs - og på tværs' af Peter Kennebo, 2020
-
Kan barndommen fortælles?, fra bogen 'Livsværk - det selvbiografiske i ny dansk litteratur' af Claus Christiansen 2008
-
Film: 'Kunsten at græde i kor' 2007
-
Christina Hesselholt: Hovedstolen, 1998, uddrag af roman
-
Himlen Over Os - Yahya Hassan
-
Kortfilm: Himlen over os, 2013
-
Yahya Hassan: 'Trælameller', 'Du kommer i helvede min bror' 'Anholdt', 'Bekendelse', af 'Langdigt' fra Yahya Hassan, 2013 + 'Tilhold', 'Dømt' og 'Fængselsrutine' fra Yahya Hassan 2, 2019
-
Haidar Ansari: 'Kvarteret', 'Hånd i hånd', fars nye hjem', 'Folkeskole' udvalgte digte fra digtsamlingen: 'Institutionaliseret' 2022
-
Samtale mellem Glenn Beck og hans mor
-
Glenn Bech: 'Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet' udvalgte digte fra denne samling, 2022
-
Casper Eric: 'Nye balancer - handicapdigte' udvalgte digte fra denne samling, 2023
-
Du husker det tydeligt, men måske er det aldrig sket
-
Bjørn Rasmussen: 'Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet' uddrag af roman, 2011
-
Camilla Christensen: Substantiver 2014 (novelle)
-
Erling Jepsen: 'Kunsten at græde i kor' (uddrag 2001)
-
Glenn Bech om det danske klassesamfund
-
Kristian Ditlev Jensen (uddrag af roman): 'Det bliver sagt' 2001
-
Tom Kristensen (uddrag af roman): En kavaler i Spanien, 1926
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den iscenesatte kærlighed
Den iscenesatte kærlighed er et medieforløb med dokumentar(films)analyse som omdrejningspunkt. Vi har i særlig grad undersøgt forholdet mellem autenticitet og fiktionalisering.
Eleverne har arbejdet med følgende begreber: fakta - og fiktionskoder, iscenesættelse, fiktionalisering og autenticitetsmarkører. Filmiske virkemidler i forhold til beskæring, kameraføring, lyd, lys, perspektiv, klipning, scenografi, komposition. Følgende dokumentarfilmstyper/genre: den dybdeborende dokumentar, den observerende dokumentar, den deltagende dokumentar, den refleksive dokumentar og den poetiske dokumentar. Følgende typer af reality: reality-magasiet, reality-serien og reality-showet.
Værk 4: Vi har fælles set og analyseret den dansk/færøske dokumentarfilm: 'Skål' fra 2021
Desuden har eleverne arbejdet projektorienteret med selvvalgte fremstilliger af kærlighed, fortrinsvis i realitygenren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksistens - valg og identitet
Fortrinsvis litterært perspektiv
Med udgangspunkt i 1940'ernes og 50'ernes ateistiske eksistentialisme har vi bevæget omkring menneskets/litteraturens refleksioner over eksistensens vilkår. Den eksistentielle fortælling med valget i fokus har stået centralt.
Eleverne har stiftet bekendtskab med Kierkegaard, Nietzsche, Camus, Sartre - samt moderne sociologer: Giddens og Goffman.
Tematisk har forløbet haft fokus på valg og identitet i efterkrigstidens prosa - samt enkelte moderne nedslag. Temaer i forløbet: at turde se sit liv i øjne, at tage valg, meningsløshed og fremmedgørelse, mod og vilje til at leve nu og ser, se det absurd i øjnene mv.
Eleverne har i forløbet været på Århus teater og se forestillingen: "GenZ" - der tematiske kredser om identitets og meningsløshed i den moderne SoMe -verden
Værk 5: Den fremmed af Albert Camus
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, Systime; sider: 14-25, 50-57, 61-69, 74-81, 110-113
-
Albert Camus: "Den fremmed", roman,1942
-
Peter Seeberg: 'Hjulet', novelle,1962
-
GenZ Endgame - teaterforestilling, Århus Teater 2025
-
Johannes V. Jensen: Interferens 1906
-
Klaus Rifbjerg: 'Livet i badeværelset' digt,1960
-
Martha Flyvholm Tode: "Tomatsuppe", novelle, 2017
-
Dania O. Tausen: "Skål", digt, 2020
-
Ida Jesssen: Ude på vandet, novelle, 1997
-
Peter Seeberg: "Spionen", novelle, 1962
-
Stig Dagerman: "Att döde et barn", novelle, 1955
-
Supertanker | Meningen med livet - for en 12-tals elev | DR LYDLyt desuden til minutter mere af 'Supertanker' link vedhæftet - minut 21.40 til 31. Supertanker | Meningen med livet - for en 12-tals elev | DR LYD
-
Martin A. Hansen: 'Roden' 1953
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Poesiens kraft
Lyrikforløb med fokus på det sproglige og det litterære perspektiv.
Forløbet har kombineret litteraturhistorie med lyriklæsning. Litteraturhistoriske nedslag: romantisme, ekspressionisme og modernisme.
Fokus på digtets: Hvad, hvordan - formen (herunder billedsprog og stilfigurer - og visuelle udtryk) og hvorfor
De fleste digtlæsninger er foretaget med udgangspunkt i de fire eksistentialer (jeg, tid, rum og omverden).
Forløber har hovedsageligt været receptivt - med enkelte produktive elementer
Note: også Fribytter og Henrettelsen af Tom Kristensen, ikke analyseret.
Værk 6: digtsamlingen BLOD af Broby-Johansen
Læste sider: cirka 40
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Romantisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Emil Aarestrup: Paa Sneen 1838
-
4.2 Sproglige billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.3 Sproglige figurer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Rudolf Broby-Johansen: BLOD (digtsamling) 1922
-
Emil Aarestrup: Angst, 1838
-
Vagn Steen: Sproganvendelse, 1964
-
Morten Nielsen: Skæbne, 1945
-
Morten Nielsen: Jeg ser nu i nat, 1945
-
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål, 1920
-
Emil Bønnelycke: 'Gaden' 1917
-
Søren Ulrik Thomsen: Levende, Vent og Den savnede løb mod parkens mørke - fra City Slang 1981
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138344241",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138344241",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138344241"
}