Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Hanne Bach Høj, Maja Busch Højmark
Hold 2022 DA/c (1c DA, 1c DA-DHO, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dig og mig - relationer mellem mennesker
Titel 2 Litterær appetit
Titel 3 Kærlighed, ægteskab og familie (DHO-forløb)
Titel 4 Journalistik og nyhedsformidling
Titel 5 Overbevis mig - retorik, argumentation og diskurs
Titel 6 Naturen - besjælet, farlig og truet
Titel 7 Problemer under debat
Titel 8 At fortælle sig selv - et forløb om autofiktion
Titel 9 Den iscenesatte kærlighed
Titel 10 Eksistens - valg og identitet
Titel 11 Poesiens kraft

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dig og mig - relationer mellem mennesker

Formålet med forløbet var at bevidstgøre eleverne om de lovmæssigheder, den daglige kommunikation følger. Gennem et primært sprogligt forløb mødte de danskfagets andre stofområder: Vi arbejdede således med skønlitterære tekster, sociale medier, uddrag fra fiktions-og dokumentarfilm og drama. Forløbet vekselvirkede mellem analyse og praktiske øvelser, og den skriftlige dimension i faget blev bragt i spil i form af deløvelser frem mod en hel analyserende artikel.

Anvendt litteratur:
Håndbog til dansk: s. 176-195
Helle Helle: "Søndag 15.10" (1996)
Henrik Ibsen: Uddrag fra "Et dukkehjem" (1879)
Villy Sørensen: "Blot en drengestreg" (1953)
Jens Blendstrup: "Sofus er læge og mor er syg" (2002)
Ingmar Bergman: Uddrag fra "Den gode vilje" (1991)

Læste sider i forløbet: cirka 40

Underviser Hanne Høj
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litterær appetit

Formålet med forløbet var at give eleverne appetit på litteratur, hvorfor omdrejningspunktet var mad; herunder måltidet. Forløbet var skønlitterært, hvorfor eleverne gennem arbejdet med de forskellige tekster blev fortrolige med kernefaglige begreber til litterær læsning.

Anvendt litteratur:
Håndbog til dansk: s. 42-65
H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
Astrid Saalbach: "Kødet" (1985)
Laura Esquivel: Uddrag fra "Hjerter i chili" (1989)
Charlotte Weitze: "Biller" (1996)
Karen Blixen: "Babettes gæstebud" (1952) - værk 1
Stine Højris: "Under huden" (2021)

Læste sider i forløbet: cirka 260

Underviser: Hanne Høj

Værk 1: 'Babettes gæstebud'
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kærlighed, ægteskab og familie (DHO-forløb)

Forløbet har både haft en tematisk vinkel (kærlighed, familie og ægteskab), hvor vi har haft fokus på træning af nærlæsningskompetence og en litteraturhistorisk vinkel (overbliksforløb).

Vi har lavet nedslag i hhv. Middelalder, Barok, Oplysningstiden, Romantikken, Det moderne gennembrud og 1970'erne.

70'erne har fået mest opmærksomhed, og vi har læst Tove Ditlevsen og  Vita Andersen. Eleverne er introduceret for 'bekendelseslitteratur' og 'autofiktion' som begreb.

Litteraturhistorisk har vi talt om, hvorledes litteraturen kan skifte status over tid, bl.a. med den pointe, at både Tove Ditlevsens og Vita Andersens litteratur blev ikke regnet for meget i deres samtid, men har fået en helt anden status i dag.

Danskfagets læsestrategier: nykritisk, biografik (portrætterende og genetisk-historisk), socialhistorisk, er præsenteret. Vi har talt om tekstinterne og tekstekstern læsning - og hermeneutik.

Læste sider i forløbet: cirka 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Journalistik og nyhedsformidling

Et nyhedsforløb med særlig fokus på nyhedsartikler i aviser og fortællende journalistik - men med udblik til hhv. TV-nyheder og fake News.

Forløbet har både været receptivt og produktivt.

Der er arbejdet med følgende begreber:
Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, konflikt og sensation), avistyper, stofområder i de skrevne medier, typer af kilder (erfaringskilder, partskilder og ekspertkilder) - samt deres funktion i en nyhedshistorie. Opbygning af nyhedsartikler (nyhedstrekanten, Hey you see so og den tredje fortællemåde) og vinkling

Fake News: den løgnagtige, den satiriske og nyhedshoaxen
Journalisternes sprogbrug - figurer, billeder mv.

Afslutningsvis har vi arbejdet med den fortællende/litterære journalistik. Det teoretiske udgangspunkt er Tom Wolfs 4 træk for New Journalism: scenisk fremstilling, dialog, personalfortæller og talende detaljer, men også den særlige sproglige bevidsthed og sansemættede stil, der kendetegner mange af de litterære reportager.

Eleverne har læst enkelte klassiske litterære reportager, men også beskæftiget sig med den mere moderne reportage

Forløbet har både været receptivt og produktivt, da eleverne selv har skrevet en litterær reportage.

Læste sider i forløbet: cirka 50

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Overbevis mig - retorik, argumentation og diskurs

Udgangspunkt i det sproglige perspektiv. Vi har haft fokus på det retoriske pentagram, talegenrer, appelformer, argumentopbygning, argumenttyper, det verbale, nonverbale og ekstra verbale, billedsprog, sproglige figurer, diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, differenskæder og hegemoni).

Forløbet har både være receptivt og produktivt


Læste sider: cirka 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Naturen - besjælet, farlig og truet

Fokus på det litterære perspektiv - og det sproglige perspektiv.

Forløbet har taget udgangspunkt i romantikken - eleverne har arbejdet med universalromantik/organismetænkning og nyplatonisme, centrale begreber: dualisme, eros, transcendens, panteisme, splittelse, det sublime øjeblik, organismetænkning.
Vi har læst digte af hhv. Oehlenschläger, Staffeldt, Grundtvig, St. St. Blicher og digte + eventyr af H. C. Andersen.

Den farlige, men også dragende natur, har eleverne mødt gennem Charlotte Weitzes novelle 'Lupus' og uddrag af hendes roman Rosarium.

Eleverne har desuden arbejdet med en selvvalgt tekst (det brede tekstbegreb) hvor naturen enten er motivet eller hvor naturen bliver tematiseret.

Forløbet er afrundet med moderne naturlyrik - herunder digtsamlingen "Tilbage til unaturen" fra 2016

Værk 2: digtsamling af Rasmus Nikolajsen: "Tilbage til unaturen" 2016

Læste sider: cirka 85
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserede artikel - naturen 07-02-2024
Selvvalgt naturværk 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Problemer under debat

Tematisk og litteraturhistorisk forløb. Det har i forløbet været særligt fokus på Det moderne gennembrud - samt temaerne 'køn, kirke og klasse'

Særligt køn og klasse er behandlet både som tema under Det moderne gennembrud og i en moderne kontekst.

Forløbet har haft fokus på det litterære perspektiv, men der har også været moduler med sprogligt fokus (impressionisme og naturalisme som skrivestil), samt et mediemæssigt perspektiv (vi har arbejdet med dokumentarfilm/TV-dokumentaren)


Værk 3: Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard 2017

Læste sider i forløbet: cirka 360
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 At fortælle sig selv - et forløb om autofiktion

Forløbet: At fortælle sig selv - på tværs af prosa og poesi, et forløb om autofiktion' er et forløb med det selvbiografiske i ny dansk litteratur i fokus. Vi undersøger muligheder og begrænsninger ved at anvende litteratur som medie til at formidle personlige - ofte svære livserfaringer.

Der har været særligt fokus på forholdet mellem fiktion og virkelighed, begrebet 'autofiktion', erindringens veje - og vildveje, parateksternes betydning, hovedstolen (Højholt), fortæller-forhold (sondringen ml. det fortællende jeg - og det fortale jeg).

Der er både læst prosa og lyrik i forløbet

Læste sider cirka: 80
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den iscenesatte kærlighed

Den iscenesatte kærlighed er et medieforløb med dokumentar(films)analyse som omdrejningspunkt. Vi har i særlig grad undersøgt forholdet mellem autenticitet og fiktionalisering.

Eleverne har arbejdet med følgende begreber: fakta - og fiktionskoder, iscenesættelse, fiktionalisering og autenticitetsmarkører. Filmiske virkemidler i forhold til beskæring, kameraføring, lyd, lys, perspektiv, klipning, scenografi, komposition. Følgende dokumentarfilmstyper/genre: den dybdeborende dokumentar, den observerende dokumentar, den deltagende dokumentar, den refleksive dokumentar og den poetiske dokumentar. Følgende typer af reality: reality-magasiet, reality-serien og reality-showet.

Værk 4: Vi har fælles set og analyseret den dansk/færøske dokumentarfilm: 'Skål' fra 2021

Desuden har eleverne arbejdet projektorienteret med selvvalgte fremstilliger af kærlighed, fortrinsvis i realitygenren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksistens - valg og identitet

Fortrinsvis litterært perspektiv

Med udgangspunkt i 1940'ernes og 50'ernes ateistiske eksistentialisme har vi bevæget omkring menneskets/litteraturens refleksioner over eksistensens vilkår. Den eksistentielle fortælling med valget i fokus har stået centralt.

Eleverne har stiftet bekendtskab med Kierkegaard, Nietzsche, Camus, Sartre - samt moderne sociologer: Giddens og Goffman.

Tematisk har forløbet haft fokus på valg og identitet i efterkrigstidens prosa - samt enkelte moderne nedslag. Temaer i forløbet: at turde se sit liv i øjne, at tage valg, meningsløshed og fremmedgørelse, mod og vilje til at leve nu og ser, se det absurd i øjnene mv.

Eleverne har i forløbet været på Århus teater og se forestillingen: "GenZ" - der tematiske kredser om identitets og meningsløshed i den moderne SoMe -verden

Værk 5: Den fremmed af Albert Camus

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Poesiens kraft

Lyrikforløb med fokus på det sproglige og det litterære perspektiv.

Forløbet har kombineret  litteraturhistorie med lyriklæsning. Litteraturhistoriske nedslag: romantisme, ekspressionisme og modernisme.

Fokus på digtets: Hvad, hvordan - formen (herunder billedsprog og stilfigurer - og visuelle udtryk) og hvorfor

De fleste digtlæsninger er foretaget med udgangspunkt i de fire eksistentialer (jeg, tid, rum og omverden).

Forløber har hovedsageligt været receptivt - med enkelte produktive elementer

Note: også Fribytter og Henrettelsen af Tom Kristensen, ikke analyseret.

Værk 6: digtsamlingen BLOD af Broby-Johansen

Læste sider: cirka 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer