Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Laura Sejr Nielsen
|
Hold
|
2022 DA/bx (1bx DA, 1bx DA-DHO, 2bx DA, 3bx DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dig og mig - relationer mellem mennesker
Sproghandlingsforløb - fra grundforløbsklasserne
Et forløb om kommunikations betydning for vores sociale relationer - udgangspunkt i det sproglige perspektiv - med inddragelse af det mediemæssige og litterære perspektiv. Den teoretiske ramme er brugt som analyseværktøj på hhv. litterære tekster og diverse film- og SoMe-citater.
Der er arbejdet med:
* Sproghandlingstyper: 1. følelses - og holdningsudtrykkende, 2. handlingsregulerende, 3. informative, 4. rituelle og 5. samtalestrukturerende.
* Indirekte sproghandlinger
* Performative verber
* Samarbejds - og høflighedsprincipper
* Face - og facework
* Undertekst
* Transaktionsanalyse
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 176-188, 191-193
Helle Helle: Søndag 15.10 1996
Ingmar Bergman: Den gode vilje, 1991, Lindhardt og Ringhof (uddrag)
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" 1879 - første akt
Villy Sørensen: "Blot en drengestreg" 1953
(anslået antal normalsider 30)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litterær appetit
Et skønlitterært forløb, der sigter mod at give eleverne LYST til at læse. Alle tekster har mad/måltidet som omdrejningspunktet, samtidigt skal eleverne blive fortrolige med kernefaglige begreber til litterær læsning:
tid, miljø, personkarakteristik (indre, ydre, social), fortællertyper og synsvinkler, kompositionsformer, fremstillingsformer, tema og billedsprog.
Kernestof:
Ole Schultz Jørgensen: Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime: s. 10-11, 23-24, 44-45
"Babettes gæstebud" af Karen Blixen (VÆRK) - samt filmatiseringen af denne fra 1987
"Diæt", Benny Andersen, 1964
"Ved frokosten", Johannes V. Jensen, 1906
”Den lille pige med svovlstikkerne”, H.C. Andersen, 1845
”Kødet”, Astrid Saalbach, 1985
”Biller”, Charlotte Weitze, 1996
"Under huden", Stine Højris, 2021 (fra novelleantologien 'Indenfor', forlaget Brændpunkt)
Supplerende stof:
"Livets veje" Karen Blixen -https://www.youtube.com/watch?v=bzp-RIxiQao&t=1s
"Brd. Price: Babettes Gæstebud" https://www.dr.dk/drtv/serie/babettes-gaestebud-med-brdr-price_216013
(anslået antal normalsider 120)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sandt eller falsk
Nyheder og fake news - i teori og praksis (mediemæssigt perspektiv)
Et nyhedsforløb med særligt fokus på nyhedsartikler i aviser - men med udblik til hhv. TV-nyheder og Fake News. Forløbet har både været receptivt og produktivt.
Der er arbejdet med følgende begreber:
Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, konflikt og sensation)
Avistyper
Stofområder
Typer af kilder (erfaringskilder, partskilder og ekspertkilder) - samt deres funktion i en nyhedshistorie
Opbygning af nyhedsartikler (nyhedstrekanten og Hey you see so)
Vinkling
Fake News: den løgnagtige, den satiriske og nyhedshoaxen
Journalisternes sprogbrug - figurer, billeder mv.
fortællende journalistik/ den tredje fortællemåde
Eleverne har skrevet nyhedsanalyser og udarbejdet nyhedsartikler samt gennemført et escaperoom med Poul Høis "Og hele månen blev som blod", som omdrejningspunkt.
anslået antal normalsider 30)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Litteraturhistorisk overbliksforløb og DHO
Eleverne har mødt litteratur fra forskellige centrale perioder og arbejdet med remedieringsopgaver i forbindelse med middelalderen. Forløbet har tematisk kredset om ’kærlighed, familie og ægteskab’ i et litteraturhistorisk perspektiv – afsluttende i 1970’erne med fordybelse i ’kvindelitteratur’. Fokus har været på Tove Ditlevsen og Vita Andersen. Vi har drøftet bekendelseslitteratur som begreb, ligesom eleverne er introduceret for autofiktionsbegrebet. Desuden har vi med udgangspunkt i de to forfattere set, hvordan litteratur/forfatterskaber kan ændre status over tid. Mens man i mange år ’så ned på’ denne kvindelitteratur, har den i dag høj status.
Danskfagets læsestrategier: nykritisk, biografik (portrætterende og genetisk-historisk), socialhistorisk, er præsenteret. Vi har talt om tekstinterne og tekstekstern læsning - og hermeneutik. Videnskabsteoretisk har vi talt om begrebsparret nomotetisk/idiografisk
Kernestof:
Vikingetid: (snak om runesten og litteraturens oprindelse I dansk kontekst)
Middelalder: (Ebbe Skammelsen og Agnethe og Havmanden)
Barok: (Thomas Kingo: 'Chrysillis, du mit verdens guld' 1636)
Oplysningstid: (Ludvig Holberg: 'Fordærvet smag i kærlighed' 1748)
Romantik: (Adam Öhelenslager 'Eventyret i den fremmed stad' 1805 + N. F. S. Grundtvig: 'Hvad er det min Marie' 1851
Det Moderne Gennembrud: Amalie Skram: af 'Forraadt' 1892
1970’erne:
Tove Ditlevsen: uddrag af 'Gift' 1971
Tove Ditlevsen: 'Og det var en nat som denne' 1947, 'Skilsmisse 4' 1969
Stemmer i 1970'erne af Karen Wager m. fl. s. 10-18,27-33, 113-118
Vita Andersen: 'Jeg er forelsket i dig' 1977
Vita Andersen: 'Lænken om min hals' 1977
Vita Andersen: 'Fejlen' 1978
Uddrag af ’Bazar’
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk 3. udgave, Systime; sider: 15-17, 40-65, 87-99, 213-221
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetitionsforløb
Et kort repetitionsforløb, der sigter mod at afbøde en for stejl glemselskurve: Alle væsentlige fagbegreber og materialer, der er arbejdet med i 1g, aktiveres i et større matrix-arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retorik og argumentation
Introduktion til retorik og argumentation. Eleverne holder taler og arbejder således produktivt og refleksivt m udtryksfærdigheder. Den debatterende artikel introduceres og trænes.
Særlige fokuspunkter
Toulmin grundmodel og udvidet
argumenttyper
argumentkneb og fejltyper
retorik
Taletyper
talens disposition (Indledning, midterdel(sagsfremlæggelse og argumentation) afslutning)
appelformer
det retoriske pentagram
det verbale, ekstraverbale og non-verbale
desuden
Den autoritative, observerende og deltagende dokumentar og autenticitetsmarkører
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, Systime: s. 150-155, 157-159, 161-166, 228-232
Mette Frederiksens nedlukningstale 11. marts 2020
Stoltenbergs mindetale i Oslo Domkirke 2011
Statsministerens nytårstale 2024
supplerende stof:
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/kringsatt-av-fiender
’Spies og morgenbolledamerne’, DR-dokumentar 2022, 1. afsnit
(anslået antal normalsider: 40)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
U-landsdiskurser og fortællinger om Afrika
Introduktion til diskursteori og metode. Forløbet anlægger et tværmedialt perspektiv på U-landsdiskurser. Fokus er på Afrika og nødhjælpskampagner. Forløbet ligger i forlængelse af retorik og argumentation, som anvendes aktivt i diskursforløbet. Samtidig øves delelementer til den debatterende artikel.
Kernestof:
Set i sin helhed: Ambassadøren, Mads Brügger, 2011 (VÆRK)
Røde kors Kampagnefilm: Red børn fra sult: https://www.youtube.com/watch?v=yWza719ekqQ
forside af Røde Kors hjemmeside: Sulten dræber i Yemen.
vi har også arbejdet med historiske (anti)ryge- kampagner for at tydeliggøre diskursers magt.
Særligt fokus på
Diskursbegreber generelt: Faircloughs 3-dimensionelle model, nodalpunkt, ækvivalenskæde, hegemoni, diffeneskæde, antagonismepar
Begreber specifikt knyttet til u-landsdiskurser: De subalterne, lidelseshierarkier, lingvistiske meddelelser, kendisaktivisme. Skelnen mellem tre Afrika-diskurser: Uland, natur og kultur
(antal normalsider - anslået 30)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Harmoni og splittelse - romantik og romantisme
(Periodelæsning)
Forløbet har til formål at definere og adskille forskellige retninger inden for romantikken, samt opbygge en fornemmelse for romantikkens sprog og karakteristika. I grupper har eleverne også arbejdet med remediering ved at foretage radiointerviews med hhv. 'Skyggen* 'Den lærde mand' samt 'H.C.Andersen'
Særlige fokuspunkter:
1)Nationalromantikken + Romantikkens to grene (Dualistisk/nyplatonisk vs. Monistisk/universalromantisk). Nøglebegreber: Det gode, det sande, det skønne. Anelse. Længsel. Fantasi. Kunstneren som eneren/geniet.
2) Romantisme (dobbeltgængermotiv, splittelsen som grundvilkår, det erotiske, det dæmoniske). Nøglebegreber: Det interessante, Øjeblikkets svimlende lykke. Kunstneren er kynikeren, som søger 'det poetiske svæv'.
Materiale:
Fibiger/Lûtken: Litteraturens veje, Systime 2. udgave, 8. oplag, 2004 s. 137-150, 150-166, 175-181, 519-520
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime: s. 228-232
Kernestof:
Schack Staffeldt: Platonisme (1802)
Schack Staffeldt: Liljen og dugdråben (1808)
Adam Oehlenschläger: Wilhelm og Blomsterne: Digte, Fr. Brummers Forlag, Kbh., 1803, pp. 154–157
St.St. Blicher: Præludium (1838)
H.C. Andersen: Skyggen( 1847)
Mary Shelley: Frankenstein (1818) (uddrag)
Emil Aarestrup: Angst
Supplerende stof:
• video om (universal)romantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
• video om romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=690s
(anslået antal normalsider: 50)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Analog undervisning
Fordybelse i en afgrænset skønlitterær tekst og derved opleve det gode møde med skønlitteraturen. Formålet er også - gennem kreative arbejdsprocesser - at give eleverne oplevelsen af, hvad det litterære møde kan
• Litterær analyse (komposition, fortællerforhold og synsvinkler, fremstillingsformer, tid og miljø, personkarakteristikker og relationer)
• Fortolkningshypoteser
• Hensigt og perspektivering
Andet som dialogerne måtte lægge op til
Læst i sin helhed:
’Bjørneby’ Roman af Fredrik Backman (VÆRK)(tekster fra norden/verdenslitteratur i oversættelse)
Analoge hjælpemidler efter behov: papir, blyant, den gode pen, mapper, farver + ikoner.
• Litterære læsesekvenser og samtaler.
• Skriveøvelser
• Tegneøvelser
• Innovativ udvikling af Bjørnebyspil?
Didaktisk ramme: en fænomenologisk el. såkaldt ’verdensorienteret’ litteraturlæsning. Her er hverken teksten eller læseren i centrum; teksten åbner sig for læseren og læseren åbner sig for teksten.
Dialogerne indkredse Backmans skrivestil, hvor især den alvidende fortæller med det panoramiske overblik lægger det narrative forløb til rette på en måde, der skaber spænding: varsler/hints om senere begivenheder, 'kryds- og parallelklipning' (eller hvad vi nu skal kalde det) mellem forskellige karakterer fra kollektivromanen, den drypvise baggrundsfortælling om den enkelte, der giver en forståelsesramme: selv de, der opfører sig dumt har 'grund' til det. Kun Kevins forældre får ikke et navn og intet motiv = mere 'onde'
(anslåede normalsider: 400)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Problemer til debat - Det moderne gennembrud
Det litterære perspektiv. Forløbet har taget udgangspunkt i Det moderne gennembrud - og de tre K'er (køn, kirke, klasse). Eleverne har været i escaperoom om sædelighedsfejden og det moderne gennembrud ifm læsning af 'Støv'.
Kernestof:
• Herman Bang: "Foran Alteret" 1880
- Amalie Skram: "Det røde gardin", 1899
• Olivia Levison: "Støv"
• Henrik Pontoppidan: "Ane Mette" 1887
• Johannes Fibiger & Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime; leksikaopslag om realisme, naturalisme og impressionisme
Fokus på: Naturalisme, realisme, determinisme, impressionisme (herunder substantiverede verber, replikindividualisme, scenisk fremstilling, ophobningsteknik, ydre synsvinkel), social indignation, sædelighedsfejden.
(anslåede normalsider: 20)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fra 3 til 4 k'er
Problemer til debat – i samtidskontekst
Vi læser et antal nye skønlitterære tekster med fokus på KKK, for dels at at aktualisere Det moderne gennembrud, dels at træne litterær analyse OG at møde noget aktuel, dansk litteratur. Vi supplerer med mere debatterende tekster om køn. dernæst tager vi hul på det 4. k: klima - vi læser om Cli-fi og dets kritiske og utopiske potentiale.
Kernestof:
Rasmus Nikolajsen: Tilbage til unaturen (VÆRK) (klima)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoriteter (2022, uddrag) (Klasse)
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt fra Tyverier (2019) (Klasse)
Sara Omar: Dødevaskeren (2019, uddrag) (Kirke)
Cli-fi: Litteraturen reagerer (også) på klimaforandringerne, Videnskab.dk
(Anslåede normalsider: 30)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Med kærlig hilsen - om (rejse)brev-genren
Som optakt til studietur læser vi (litterære) breve fra forfattere, der har rejst i Spanien og Afrika.
Omdrejningspunkt er læsning af historiske rejsebreve. Kernefagligt bevæger vi os i feltet mellem fakta- og fiktionskontrakt og fokuserer især på brevgenren. Desuden på (skøn)litterære karakteristika og kvaliteter.
Vekselvirkning mellem perception og produktion: Læsningen skal sende eleverne på en mental og følelsesmæssig rejse til andre tider med andre kulturelle normer, mens egen brevproduktion skal styrke genrebevidsthed samt give muligheden for at tænke udover stoffet.
Forløbet krones med produktivt og refleksivt arbejde med udtryksfærdigheder samt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge. Eleverne deltager reflekteret i og bidrage til en fælles rejsebrev-samling
Kernestof:
• Johnny Bonne ’Gennem brevet kan vi forstå hinanden’, artikel i Information, 2016
• Genredefinition fra Studocu.com
• Handout om analyse af breve
• Opgaveformulering og materiale til reflekterende artikel
• Thorkild Hansen ’ Slavernes kyst’, 1967 kapitel 8: Klimatfeber
• Uddrag af ’Karen Blixen i Afrika – en brevsamling, 1914-31’ Gyldendal 2013 (Karen Blixens brev til sin mor Ingeborg Dinesen, Ngong 7.11.1926)
• Martin Andersen Nexø ’Madrid – frihedens hjærte’ fra ’Rejse i syden – et udvalg af rejsebreve’, Gyldendal 1979
Supplerende stof: Queerbreve 1:2 - Herman Bang, Selma Lagerlöf, Lilie Elbe med flere, LIVE fra Det Kongelige Bibliotek
Vi har især arbejdet med begreberne:
• Åbne, lukkede, halvåbent brev?
• Deiktiske forhold
• kompositions- og indholdselementer
• skønlitterære aftryk i brevene
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksistentialisme
Et forløb om eksistentialisme med perspektiver til verdenslitteraturen. Forløbet indeholder fokus på multimodalitet og gaming. Hvilke VALG træffer du som gamer i "This war of mine" (VÆRK) - et krigsoverlevelsesspil, der fokuserer på den civile oplevelse af krig snarere end frontlinjekamp. Eleverne får her også kendskab til og forholder sig reflekteret til mediebilledet i dag. Forløbet afsluttes med udvikling af et digitalt livsstilsmagasin med eksistentialistisk fokus. Eleverne deltage reflekteret i og bidrage således til digitale fællesskaber Foruden læreroplæg om Kirkegaard samt introduktion til eksistentialisme er læst/spillet:
Kernestof:
Jean Poul Sartre: af Eksistentialismen er en humanisme (1946)
Albert Camus: af Sisyfos-myten (1942)
Peter Seeberg: Spionen (1962)
Peter Seeberg: Biografi af en snegl (1981)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
Stig Dagerman: Att döde et barn (1955)
Uddrag fra Eksistentialisme i Dansk ( af Liselotte Henriksen, Systime 2017)
Krigsoverlevelsesspillet: This war of mine, 11 bit studios,2014
Litteraturens Veje: 317-319
Supplerende stof:
Jakob Holm: Lyden af et bedre liv: du er ikke andet end dit næste skridt - meningen med det hele - eksistentialisme, podcast nov. 2020 https://lydenafetbedreliv.libsyn.com/187-du-er-ikke-andet-end-dit-nste-skridt-meningen-med-det-hele-eksistentialisme-jakob-holm
Alexander Skarsgård: Att döde et barn (kortfilm)
Særlige fokuspunkter eksistentialisme:
Forløbet sætter fokus på den kristne eksistentialisme (Kierkegaard, Martin A. Hansen) og den ateistiske eksistentialisme (Sarte, Camus m. fl.).
Det individuelle valg i centrum, ansvar og skyld, absurditet, meningstab og meningsløshed, fremmedgørelse.
Særlige fokuspunkter gaming i dansk:
Ludologi: tegnsystemer, regler, spilmekanikker og strukturer → Hvordan spillet spilles
Narratologi: fortællinger og studiet af disse → spil som tekster, der kan analyseres og fortolkes, og som har interaktive muligheder
Interaktion: handlinger og valg har direkte betydning for spillets udvikling og afslutning
den gamle vs. den nye medieverden
spillet som multimodalt fænomen
modalitet (udtryksformer) og affordans (styrker)
Evne til at afkode de multimodale tekster (digital literacy)
(anslåede normalsider: 50)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Lyrisk angst
Kort forløb om angstens natur og genstand. Fokus på lyrikanalyse.
Aarestrup: Angst (1838)
Grotrian: Angst (2001)
H.C. Andersen: Jeg har en angst som aldrig før (1864)
Tom Kristensen: Angst (1930)
Tobias Rahim: Forbandede social angst (2022)
fokus på: Det grafiske lag, det auditive lag, de fire eksistentialer, sproglige billeder og figurer, grundstemning og recitation
(anslåede normalsider: 20)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
SKURK - skurkemotivet i realisme og modernisme
Under overskriften 'SKURK' stifter eleverne bekendtskab med forskellige fremstillinger af skurke. Forløbet er primært litterært og dækker mange genrer. Det mediemæssige perspektiv er dog også repræsenteret i både fiktion og fakta. Vi genbesøger filmatiseringen af Kim Leines Kalak, som vi så i biografen i foråret 2024, hvor vi også havde forfatterbesøg og drøftede filmatiseringen og biografismedelen med Kim Leine. Væsentligst introduceres eleverne for sondringen mellem realisme og modernisme, ligesom de introduceres for modernismens faser.
Kernestof:
”Angst”, Tom Kristensen – genbesøges nu som ekspressionistisk tekst
”Nat i Berlin”, Tom Kristensen
”Livet i badeværelset”, Klaus Rifbjerg (konfrontationsmodernisme)
Terminologi, Klaus Rifbjerg (Konfrontationsmodernisme)
”Afsked” Søren Ulrik Thomsen (postmodernisme)
”Levende” Søren Ulrik Thomsen
”Lønningsdag – en idyl” - Martin Andersen Nexø (1900) (kanonforfatter). Fokus på realisme og tekstintern læsning
”Dommeren” – Svend Åge Madsen (1965). Fokus på modernisme samt tekstintern læsning
”Kalak” Isabella Eklöfs filmatisering (2023) (VÆRK) af Kim Leines biografiske roman af samme navn
”I sektens kløer” – DR-dokumentar. Fokus på filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og dokumentariske grundformer
Afsnit om realisme og modernisme som to sideløbende strømninger i 1900-tallets litteratur (fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Ole Shultz Larsen: Håndbog til dansk, 3. udgave: 150-166, 200-226, 325-331, 341-350
Særlige fokuspunkter:
De fire eksistentialer, (Tid, Rum, Jeg og Omverden) som indgang til lyrik-analyse. Digtets auditive lag, digtets grafiske lag. Ekspressionisme, modernisme, konfrontationsmodernisme og postmodernisme. Realisme vs. Modernisme. Autobiografisme, dokumentariske grundtyper, filmiske virkemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Akademisk skrivning
Skriftlighedsfokus op til SRP-forløb. Praktiske og analytiske øvelser i koblingsord- og udtryk samt emne- og støttesætninger. Træner også 'den gode redegørelse'
Kernestof:
Karsten c. Back m.fl: Sådan skriver du SRP, Columbus 2022 s. 57-65 + 71-77
Thor Gustafsson: Den store vandring - Om muligheder i migrationslitteratur, Dansknoter 4/2022
(antal normalsider - anslået: 20)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138344715",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138344715",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52138344715"
}