Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Sanne Rimmen Gaardsøe
Hold 2022 FR/g (1g FR, 2g FR, 3g FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Fransk i 1g
Titel 3 Intouchables
Titel 4 L'école en France
Titel 5 SRO Køn og identitet
Titel 6 La francophonie
Titel 7 Rendez-vous à Nice
Titel 8 Entre deux cultures
Titel 9 La deuxième guerre mondiale
Titel 10 La grande ville et les contrastes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb

I grundforløbet stifter eleverne bekendtskab med det franske sprog og den franske kultur. Eleverne arbejder med små emner som se presenter, la nationalité og la francophonie. Der arbejdes med lytteøvelser, hvor der er fokus på udtale og forståelse.
Derudover præsenteres eleverne for lidt basal grammatik og de første verber.
Der arbejdes meget med quizlet og lyricstraining for at træne ordforråd og udtale.

Materiale fra Franskportal.dk af Karen Schumacker ved Forlaget Passion kap. 1-8 og 10-11.
Læste sider: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fransk i 1g

1g Fransk

I løbet af fransk i 1.g arbejdes der på at skabe en sproglig og kulturel bevidsthed hos eleverne.
Der fokuseres på udtale, indlæring af ordforråd, idiomatiske udtryk og på at opøve kommunikative kompetencer.
Eleverne arbejder med billedbeskrivelse, grammatik, lytteøvelser og små samtaler.
Undervisningen bygges op omkring en masse små emner, hvor der til hvert emne trænes ordforråd og grammatik.

Materiale: Hassing, Maria: Bonjour Lyon i-bog, Systime
Læste sider: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Intouchables

Intouchables

Eleverne har set filmen Intouchables og arbejdet med kapitlerne på Franskportal.dk.
Der har været fokus på:
- Ordforråd
- Billedbeskrivelse
- Personkarakteristik
- Oplæsning
- Eksamenslignende øvelser

Materiale:
Film: Intouchables (2011)
Manuskript + øvelser fra Franskportal.dk Forlaget Passion
Læste sider : ca. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 L'école en France

L'école en France

I forløbet L’école en France skal vi se på det franske skolesystem og dets opbygning.
Vi ser også nærmere på det faktum, at mange franske elever går en klasse om, og hvilke konsekvenser det kan have for den enkelte og samfundet.
Vi ser på forskelle og ligheder med det danske skolesystem.
Derudover ser vi på begrebet laïcité og hvad det indebærer.

Der er fokus på at genfortælle tekster og film, lave personkarakteristikker og diskutere problemstillinger og tematikker. Eleverne øver også at analysere ikke-fiktive tekster.

Under forløbet skal eleverne til Nice og bo ved en fransk familie og med i gymnasiet og selv opleve den franske skolekultur.

Opbygningen af det franske skolesystem via franskportal.dk https://www.franskportal.dk/kultur/
- L’école maternelle et primaire
- Les études secondaires
- L’année scolaire

Redoublement : Les experts globalement contre IN Parole francaises, Bering og Sørensen, Gyldendal 2013

La laïcité à l’école – kort video fra Education France https://www.dailymotion.com/video/x3hc7i2
La charté de la laïcité à l’école + plakater som illustrerer la laïcité https://www.education.gouv.fr/la-laicite-l-ecole-12482

Læste sider: ca. 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SRO Køn og identitet

Køn og identitet

Et SRO-forløb, hvor eleverne i BeGlobal-klassen skrev SRO i fransk og samfundsfag.
Derudover arbejdede vi også med metoder i fransk.

Materiale:

Sange:
https://www.youtube.com/watch?v=XfbM3LD0D9Q (Eddy de Pretto - Kid) 2017
https://www.youtube.com/watch?v=Hi7Rx3En7-k (Angèle - Balance Ton Quoi) 2018
https://www.youtube.com/watch?v=c_O7OuzV9i0 (Angèle - Ta reine) 2018

Film: Girl (2018)

Instagramprofil: SOShomophobie + infokampagne https://www.youtube.com/watch?v=UskhffX_PJI

Tekster til diskussion:
https://www.slate.fr/story/167663/ni-vu-ni-connu-etre-gay-en-milieu-rural-campagnes-villes : Være homoseksuel på landet er ikke det samme som i Paris

https://www.rtbf.be/article/angele-hoshi-eddy-de-pretto-la-nouvelle-scene-qui-envoie-balader-les-normes-sexuelles-et-de-genre-10739936 Unge sætter en ny dagsorden og taler om køn og identitet

Læste sider ca.: 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La francophonie

La francophonie

I forløbet "La francophonie" skal eleverne stifte bekendtskab med begrebet frankofoni og flere frankofone lande. Først skal vi arbejde med hvad frankofoni er og hvilke interesser, der ligger bag. Eleverne skal individuelt arbejde med et frankofont land og præsentere det.
Derefter tager vi udgangspunkt i Congo og Belgien og ser på den koloniale fortid samt lidt om nutiden.

Eleverne skal senere på foråret med hele gymnasiet til Bruxelles.

Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9-BhdSvw (Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1 question)

Fra Franskportal.dk af Forlaget Passion
- Les francophones
- La Francophonie
- Les Dom-Tom/Com
- La traite des Noirs

"Tintin au Congo" af Hergé. siderne: 11-25 + 36-42 + 62
Tintin raciste : https://www.youtube.com/watch?v=8SNFrEJPJfA

http://filmcentralen.dk/alle/film/det-danske-congo-aeventyr-erobrerne

"La touche francaise" IN Paroles francophones, Gyldendal (2015)

Læste sider: ca. 25







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Rendez-vous à Nice

I forløbet Rendez-vous à Nice arbejder vi med soap'en/bogen af samme navn. Eleverne har i 2g været i Nice på udveksling og bogen og filmen giver et indtryk af Nice, dets indbyggere og stemningen.
Der er fokus på ekstensiv forståelse, da filmen ses med franske undertekster eller ingen undertekster. Der er god mulighed for at få mødt en masse fransk sprog efter sommerferien.
Derudover er der fokus på mundtlighed; at kunne genfortælle kapitlernes indhold, karakterisere personerne og de konflikterne, som vi præsenteres for.

Materiale: Rendez-vous à Nice, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2014

Læste sider: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Entre deux cultures

Entre deux cultures

I forløbet "Entre deux cultures" arbejder vi med spørgsmålet om, hvordan det er at være påvirket af forskellige kulturer og traditioner?
Vi fokuserer bl.a. på unge i Frankrig, som har frankofone rødder og ser på, hvilke fordele og ulemper, det har at have to kulturer i sig. Vi kigger også på de fordomme, som de unge møder og hvordan de bliver opfattede.
Vi læser om mennesker, der er født i Frankrig, men som vokser op i anden kultur end den franske og vi læser om unge frankofone, som flytter til Frankrig for at studere og arbejde.

Materiale:
Dossier fra Le P'tit Libé "Crise des migrants" http://ptitlibe.liberation.fr/migrants-crise,100840
"Je suis bien avec les ados de toutes les cultures" + "J'ai ma base ici". Begge tekster fra 'Paroles francophones' af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2015. S. 42-49.

"Le guide du respect, c'est quoi "le mariage forcé ?" " Fra 'La colère' af Birgit Mogensen m.fl., Gyldendal 2009. S.47-48
Aïcha Benaïssa. Uddrag fra "Née en France" Munksgaard, 1995 (kapitel 1, 2, 5 og 8)

Bienvenue à Marly-Gomont (film fra 2016)

Læste sider: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 La deuxième guerre mondiale

La deuxième guerre mondiale

I emnet La Deuxième Guerre mondiale arbejder vi med Frankrig under 2. Verdenskrig for at få et historisk indblik. Vi ser på det opdelte Frankrig, børnenes og kvindernes oplevelser af krigen. Derudover ser vi på antisemitismen, jødeforfølgelse og hvem Charles de Gaulle og Jean Moulin var.

Materiale:
Fra Franskportalen.dk af Connie Pedersen, Forlaget Passion
- Début de la guerre
- Charles de Gaulle + L’appel du 18 juin du général de Gaulle
- Les Juifs

L’interview de Francine  https://www.youtube.com/watch?v=ftugbci9ohg

Film: Elle s'appelait Sarah (2010)

Læste sider : ca. 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 La grande ville et les contrastes

La grande ville et les contrastes

I forløbet "La grande ville et les contrastes" skal eleverne se på Paris og storbyen fra forskellige vinkler.
Der arbejdes med de mange kontraster en storby som Paris indeholder. Især fokuseres på kontrasten mellem den klassiske forestilling om Paris som kærlighedens by og det faktum at rigtig mange mennesker i Paris lever uden tag over hovedet. Vi ser også på, hvem de hjemløse er og hvilken rolle migration spiller.

Materialer:

- Paris sera toujours Paris – Zaz (2014) (sang + musikvideo)
- Aux Champs-Élysées – Joe Dassin (1969) (sang)
- Bienvenue à Paris – Vitaa (2016) (sang + musikvideo)
- À Paris – Ishtar (2016) (sang + musikvideo)
- Sous le ciel de Paris (2014) (sang + musikvideo)

Charles Baudelaire : Les foules IN: Paris – la grande ville (i-bog), Systime 2020

- Janol Apin: Métropolisson (fotoserie)  http://www.janol-apin.com/
- Paris je t’aime (film fra 2006)
- 'Quais de Seine' - en kortfilm fra filmen Paris je t'aime

- "Lycéen le jour, SDF la nuit" (indslag)  https://www.youtube.com/watch?v=D7jGqe46duw
- "No et moi", kapitlerne 1-3 fra Les SDF af Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime 2011


Læste sider: ca. 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer