Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Birgit Thyrisen Rønne, Helle Ella Zindorff
|
Hold
|
2022 SP/g (1g SP, 2g SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 EL Día de Muertos y la comida mexicana
Eleverne har fået et bredt indblik i Mexicos kulturelle og samfundsmæssige
forhold, med særligt fokus på El día de Muertos og filmen "Coco". Eleverne har fået en forståelse for denne særlige religiøse tradition i Mexico. Forløbet inkluderede derudover et fokus på mexicansk mad og møde i "Kulturklubben" hvor holdet mødtes med tysk og fransk elever og smagte mad fra de forskellige madkulturer. Derudover indebar forløbet:
Los Colores og placering af farveadjektiver
Nægtelse og placering
La Familia - Familiemedlemmer
El Altar - beskrivelse af alteret
Præpositioner
"Coco" filmen 2017 Pixar, Adrian Molina, Lee Unkrich
Hay, estar
Lyricstraining "Recúerdame" Luis Ángel Gómez
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
El Altar
|
13-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 Navidad y el año nuevo
I forløbet har vi arbejdet med spanske jule og nytårstraditioner. Igennem forløbet har vi trænet ugedage, datoer og måneder. forløbet afsluttes med julebingo og dertil træning af tallene 0 - 100. Vi har haft fokus på julegloser, julesange i edpuzzle og lyricstraining. Arbejdet med nytåret knyttede an til "Propositos del año nuevo" og hermed grammatisk fokus på futuro próximo og futuro simple.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 El Camino de Santiago
Vi har i forløbet arbejdet med og praktiseret pilgrimsfærd. Vi går virtuelt langs caminoen og skiftes til at præsentere en by på caminoen . Vi bevæger os ud på den "lokale Camino". På denne rute præsenterer man sig selv, sin påklædning og udstyr og hilser på andre pilgrimme og fører en dialog - alt sammen videofilmens og indgår i en aflevering. Forløbet har haft fokus på at rejse og "hacer la maleta".
I forløbet har vi haft grammatisk fokus på:
ser - estar - hay
tener + que + infinitivo
la ropa y los colores (repetition)
la ciudad
el tiempo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Rosalía y el flamenco ( 5 ns)
Med udgangspunkt i Rosalías og hendes musik vil forløbet arbejde med flameno . Vi har arbejde med Rosalías "Malamente", Eksamensopgave om rosalía, lyricstraining, lyttet til interview i tv med Rosalía om Japan. Derudover har vi læst om Flamenco og danset flamenco i klassen.
Under forløbet har vi haft grammatisk fokus på:
Perfektum
Præteritum
Verbalperifraser
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. Aflevering SP Rosalía
|
05-09-2023
|
3. aflevering SP Verbalperifraser Rosalía
|
28-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Jóvenes en España ( 15 ns)
Forløbet har haft fokus på ungdomskultur og vilkår i Spanien. Vi har undersøgt fænomentet Botellón, La generación perdida, La fuga de cerebros, La emigración y la crisis. Vi har set og arbejdet med filmen Perdiendo el Norte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 El sexo en Proceso ( 10 ns)
Forløbet tager fat på forskellige problematikker, der er knyttet til køn og ligestilling i den spansktalende verden, både det mere kulørte i form af stereotyper i popkulturen Mange af temaerne kredser om den udvikling, der sker på området for på den måde at give eleverne indblik i en verden i udvikling.
El sexo en proceso
Almodovar "La piel que habito"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Narcocultura (10 ns) EKS
Forløbet har haft fokus på Narco - forskellige stoffer og årsager til at bruge stoffer og ikke mindst handlen med stoffer. Vi har set, læst og arbejdet med filmen María llena eres de gracia.
Grammatisk fokus Gerudium og uregelmæssig gerundium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 El Pasado difícil ( 15 ns)
Forløbet tog udgangspunkt i La guerra civil og de aftryk den har sat og forsat sætter i Spanien. Vi så dokumentaren om Las fosas comunes "El silencio de Otros" og så og arbejdede med filmen "Madres Paralelas" af Almodóvar og herunder generelt Almodóvars film og karakteristika. Vi arbejdet med separatistbevægelserne, El País Vasco og filmen "Ocho apellidos vascos". Derudover har vi kort arbejdet med "El pacto del olvido" y "La ley de memoria histórica de España
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
El fútbol - un deporte (ca 32ns) EKS
El fútbol - un deporte (ca 32ns)
Kernetekster/kernemateriale
-”El Deporte – introducción al tema y al vocabulario” s. 8-9 i bogen ”El Deporte” af Kristina Pilmark og Lene Håkanson, Gyldendal, 2011 (1 side)
-”Los españoles y el deporte” s.12-13 i bogen ”El Deporte” af Kristina Pilmark og Lene Håkanson, Gyldendal, 2011 (1 side)
-”Hinchas, ultras y barras bravas” s. 28-29 i bogen ”El Deporte” af Kristina Pilmark og Lene Håkanson, Gyldendal, 2011 ( 1 side)
-”El fútbol es Dios” s. 33-37 i bogen ”El Deporte” af Kristina Pilmark og Lene Håkanson, Gyldendal, 2011 (3 sider)
-”Los maradonianos festejan su navidad” s37-38 i bogen ”El Deporte” af Kristina Pilmark og Lene Håkanson, Gyldendal, 2011 (1side)
-“El fútbol es Dios” dokumentar fra 2010. Vist den 8/6 2010 på DR2. 53min (8 sider)
-”Los dos Escobars” dokumentar fra 2016. Vist på DR2 1/7 2016. 103 min (17 sider)
- ”Hará cosas que no Podemos ni imaginar” ¿Quién es Lamine Yamal…” fra BBC Mundo, 9. juli 2024 (2 sider) https://www.bbc.com/mundo/articles/cz7el877zgdo
Særlige fokuspunkter:
Videre arbejde med sproglig bevidsthed, herunder arbejde med grammatik og bøjningssystem. Ved læseforståelse er der blevet arbejdet med tekster og dokumentarer der opøver ordforråd, tale/skrive færdigheder der gør eleverne i stand til at udtrykke sig på spansk om emnet.
Indholdsmæssigt har der været fokus på især fodbold, som en sportsgren der interesserer mange mennesker i den spansktalende verden; både i Spanien og Latinamerika. For nogle er sporten og det at tilhøre en klub en vigtig del af identiteten. Fodbold kan også spille en rolle i opbyggelse af en nationalfølelse og være en faktor socialt set.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden er der arbejdet elektronisk med gloseøvelser i programmet Quizlet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
El universo de Pedro Almodóvar (ca 57ns) EKS
El universo de Pedro Almodóvar
Kernestof:
• Todo sobre mi madre (film, udvalgte dele af drejebog og efterfølgende opgaver) (104min) (17 sider)
• Hable con ella (film, udvalgte dele af drejebog(35,8ns) og efterfølgende opgaver) (112min) (18 sider)
• Volver (film og udvalgte opgaver) (121min) (20 sider)
Supplerende stof:
Emner i Pedro Almodóvars film s. 98-102 I “Volver” drejebog
Familia Pedro Almódovar om dette emne i filmen ”Volver” s 96-97 i drejebog
Uddrag kaldet ”Mi madre” fra ”El último sueño” af Pedro Almodóvar Caballero i El País, 14. september 1999 (2 sider)
Fagligt fokus:
Videre arbejde med sproglig bevidsthed, herunder arbejde med grammatik og bøjningssystem. Via oversættelser og andre sproglige øvelser i de tilhørende opgaver opøver ordforråd, tale/skrive færdigheder. Kendskab til Almodóvar opnås via arbejde med nogle af hans film og de centrale temaer heri, herunder arbejdet med hans fremstilling af mænd og kvinder i det moderne Spanien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
España Frontera Clímatica (ca 6 sider)
España Frontera Climática (ca 6 sider)
Kernestof
“El drama de los bosques quemados…” s.48-49 i bogen ”España Frontera Climática” af Kasper Kloch, m.fl.
”Una fuente de energía que se ve desde el cielo” s.53-54 i bogen ”España Frontera Climática” af Kasper Kloch, m.fl.
”Los animales necesitan beber, pero no hay agua” s 23-24 i bogen ”España Frontera Climática” af Kasper Kloch, m.fl.
Særlige fokuspunkter
Indholdsmæssigt har emnet bidraget med viden om tørke, skovbrande og solceller i Spanien.
Sprogligt har der været fokus på konsolidering af almindelig ordforråd suppleret med gloser vedrørende klimaudfordringer i Spanien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Encuentros europeos (ca 6 sider)
Encuentros europeos (aprox 6 páginas)
Kernestof
- ”Las historietas de Rosa” (det allermeste af følgende afsnit: ”las costumbres + la relación entre hombres y mujeres + Janteloven – la ley invisible + la sociedad danesa”) fra Rodrigo, Nov 2020 (3 sider)
- ”Una española en Dinamarca” entrevista fra den spanske TV-kanal La Sexta , 2:05 min + transcripción (2 sider)
"España, país de emigrantes" fra El Sol, noviembre de 2015 (ca 1ns)
Fokusområde
I dette forløb har der været fokus hvorfor spaniere rejser ud i Europa og hvordan de så oplever og beskriver de kulturforskelle de møder. I to tilfælde drejer det sig om spaniere i Danmark og artiklen fra El Sol, er der fokus på spaniere i England. Problemet – ’la fuga de cerebros’ (brain drain) og ungdomsarbejdsløshed i Spanien er også blevet berørt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52146796348",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52146796348",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52146796348"
}