Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bjerringbro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kirsten Skjoldborg Andreasen, Thomas Lau Christiansen
|
Hold
|
2022 id/bx (1bx id, 2bx id, 3bx id, 3bx id (uge 33-40))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning til musik
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Krav og bedømmelseskriterier:
1. Teknik: Fx strakte fodled i hop, strakte albueled i sving eller en korrekt udført planke.
Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk
korrekt
2. Musikforståelse: Musikvalg - passer tempoet til valgte øvelser? Følges musikken? Startes
der på taktslag ét?
3. Teori - opbygning af program: Er der en progression i opbygningen af programmet ift.
intensitet og øvelsesvalg? Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og
vrid)? Er programmet motiverende? Generel teoretisk viden om vigtigheden af opvarmning.
4. Undervisning: Formidles øvelser klart og tydeligt? Både i forhold til øvelser og tale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Springgymnastik og akrobatik
Eleverne skal udvikle deres motoriske færdigheder samt udvikle deres samarbejdsevner og tillid til hinanden gennem dette forløb.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- lave en forlæns og baglæns kolbøtte
- lave en hovedstand
- kunne springe over en plint/buk på en effektiv måde
- have forståelse for spænding og afspænding
Materiale ca. 8 sider
- Yubio: 27.2 Regler, ide & organisering side 1031-1034
- Yubio: indlæring af komplekse bevægelser side 869-870
- Yubio: 27.6 God koordination side 1060-1061
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball + holdets toppræstation
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser - Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Materiale
Yubio side 616-623 - regler
Yubio side 136-143 - holdets toppræstation
Yubio side 678-680 - fairplay
Yubio side 645-646 - den gode floorball-spiller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aerobic og stepaerobic + konditionstræning/energi
Formålet med dette forløb er at eleverne får kendskab til aerobic som kultur og danseform - herunder, historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk
De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave egen aerobic og stepaerobic-serie
- kunne performe foran andre
- have en forståelse for aerobic som træningsform - kontinuerlig træning
Litteratur
- Yubio side 1360-1362 - Hvad er det?
- Yubio side 1364-1365 - Udførsel
- Yubio side 1379-1381 - Kontinuerlig træning
- Yubio side 60-64 - Ernæring og energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton +individuelle toppræstationer
Eleverne har i badminton arbejdet individuel præstationsoptimering - herunder spændingsregulering, koncentration og opmærksomhed, samt visualisering.
Badmintonfagligt har vi arbejdet med slag på for- og bagbanen, samt benarbejde.
- Løb frem og chassé tilbage
- stemben på forbanen for hurtigt at komme tilbage til center af banen
- retningsbestemt landing
- afspænding før slag
De har arbejdet med nedenstående faglige mål og udarbejdet en drejebog. Eleverne er desuden introduceret til forspænding som begreb ifm. bevægelsen (forspændingsudfaldet) væk fra spillecentrum.
Faglige mål
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Have siden til når I slår slag fra bagbanen
- Have fronten mod nettet og komme tilbage til spillecentrum efter slag.
Litteratur:
- Yubio side 839 - 842 om regler og organisering
- Yubio side 83-84 og forspænding og spændstighed
- Gyldendals idrætspsykologi om individuel toppræstation (udpluk fra kapitler og samlet i én PDF med navnet "Badminton og individuel toppræstation" - 5 sider)
Link til kapitler
- Stress og spændingsregulering: https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=136
- Koncentration og opmærksomhed: https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=137
- Visualisering: https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=137
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Judo
Formål
En introduktion til judo og kampsportens verden på en sikker måde
Arbejde med sensomotoriske færdigheder, koordinationsevner og kropskontrol
Indførelse i nogle af judoens værdier
Introduktion
Judo er tænkt som en dannelsesvej og betyder direkte oversat ”den milde vej”. Den metafor er et billede på, at eftergivenhed sejrer over styrke. I judo indgår der ikke spark og slag. Du vinder point ved at udføre en korrekt teknik og ikke ved at påføre din modstander skade.
Disse værdier er til stede i judo verden over: Mod, respekt, beskedenhed, venskab, ære, oprigtighed, selvkontrol og høflighed
Læringsmål
- Beherske korrekt faldteknik
- Beherske to korrekte holdegreb
- Lave to frigørelsesteknikker
- Lave en vendeteknik
- Lave to korrekte kast
- Indføring i judoens basale begreber
Generelle sikkerhed i judo
Spark, slag, bide og kradse er ikke tilladt
Diverse låse og kvælninger er ikke tilladt
Bliv fra makkers fingre, tæer og ansigt
Tage hensyn og vær omsorgsfuld – pas på din makker og brug din sunde fornuft
Når der klappes 2-3 gange (gulv eller på makker) skal der slippes
Benyt en træningsdragt med lange ærmer og ben
Ingen smykker (ringe, ure, halskæder osv.), rene tæer og fingre (i judo har man tæt kropskontakt) og korte negle (… er idealet, men det kan være svært at implementere)
Materiale
Judo-i-Skolen-opdateret-190516.pdf
QUICK GUIDE TO JUDO - YouTube
Judo Danmark - Judoværdier
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-rullefald
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-rygfald
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-sidefald
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Basketball - politik og sport
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder. BEEF
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materialer
- Yubio side 535-543 (Regler og organisering)
- Yubio side 395-407 (idræt og politik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Hiphop + idrættens organisering og senmodernitet
Formålet med dette hiphop forløb er at eleverne får kendskab til hiphoppen som kultur og danseform - herunder, hiphoppens historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk, samt breakdance.
De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave deres egen hiphop-serie
- kunne performe foran andre
Materialer
Yubio side 1331-1334 om hiphoppens historie
Yubio side 1353-1355 om idrættens organisering
Yubio side 34-39 om hvem og hvor mange der dyrker idræt
Yubio side 427-432 om senmodernitet og identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147103300",
"T": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147103300",
"H": "/lectio/266/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147103300"
}