Holdet 2022 id/bx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bjerringbro Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kirsten Skjoldborg Andreasen, Thomas Lau Christiansen
Hold 2022 id/bx (1bx id, 2bx id, 3bx id, 3bx id (uge 33-40))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Opvarmning til musik
Titel 3 Skumtennis
Titel 4 Springgymnastik og akrobatik
Titel 5 Floorball + holdets toppræstation
Titel 6 Aerobic og stepaerobic + konditionstræning/energi
Titel 7 Badminton +individuelle toppræstationer
Titel 8 Judo
Titel 9 Nye og klassiske boldspil
Titel 10 Fodbold
Titel 11 Basketball - politik og sport
Titel 12 Crossfit, styrketræning og træningsprojekt
Titel 13 Hiphop + idrættens organisering og senmodernitet
Titel 14 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmning til musik

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Krav og bedømmelseskriterier:
1. Teknik: Fx strakte fodled i hop, strakte albueled i sving eller en korrekt udført planke.
Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk
korrekt
2. Musikforståelse: Musikvalg - passer tempoet til valgte øvelser? Følges musikken? Startes
der på taktslag ét?
3. Teori - opbygning af program: Er der en progression i opbygningen af programmet ift.
intensitet og øvelsesvalg? Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og
vrid)? Er programmet motiverende? Generel teoretisk viden om vigtigheden af opvarmning.
4. Undervisning: Formidles øvelser klart og tydeligt? Både i forhold til øvelser og tale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skumtennis

I dette forløb introduceres eleverne til skumtennis.

Eleverne indføres i følgende tekniske elementer
- Forhånd og baghånd
- Serv
- Flugtning
- Over- og underskru


Eleverne indføres i følgende taktiske elementer
- Pres på nettet
- Komme bag baglinjen og løbe frem i bolden

Materiale
- Baghånd: https://www.youtube.com/watch?v=0tqoDieR4F4 + https://www.youtube.com/watch?v=77bn0zPwdps
- Forhånd: https://www.youtube.com/watch?v=730Sg341SRs
- Serv: https://www.youtube.com/watch?v=ii8CNNFgrAo
- Topspin: https://www.youtube.com/watch?v=Lbdxfr0p5IM
- Flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=1BBLrB3PNpY
- Introduktion til tennis: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=614
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Springgymnastik og akrobatik

Eleverne skal udvikle deres motoriske færdigheder samt udvikle deres samarbejdsevner og tillid til hinanden gennem dette forløb.

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- lave en forlæns og baglæns kolbøtte
- lave en hovedstand
- kunne springe over en plint/buk på en effektiv måde
- have forståelse for spænding og afspænding

Materiale ca. 8 sider
- Yubio: 27.2 Regler, ide & organisering side 1031-1034
- Yubio: indlæring af komplekse bevægelser side 869-870
- Yubio: 27.6 God koordination side 1060-1061
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Floorball + holdets toppræstation

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser - Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Materiale
Yubio side 616-623 - regler
Yubio side 136-143 - holdets toppræstation
Yubio side 678-680 - fairplay
Yubio side 645-646 - den gode floorball-spiller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Aerobic og stepaerobic + konditionstræning/energi

Formålet med dette forløb er at eleverne får kendskab til aerobic som kultur og danseform - herunder, historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk

De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave egen aerobic og stepaerobic-serie
- kunne performe foran andre
- have en forståelse for aerobic som træningsform - kontinuerlig træning

Litteratur
- Yubio side 1360-1362 - Hvad er det?  
- Yubio side 1364-1365 - Udførsel
- Yubio side 1379-1381 - Kontinuerlig træning
- Yubio side 60-64 - Ernæring og energi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Badminton +individuelle toppræstationer

Eleverne har i badminton arbejdet individuel præstationsoptimering - herunder spændingsregulering, koncentration og opmærksomhed, samt visualisering.

Badmintonfagligt har vi arbejdet med slag på for- og bagbanen, samt benarbejde.
- Løb frem og chassé tilbage  
- stemben på forbanen for hurtigt at komme tilbage til center af banen
- retningsbestemt landing
- afspænding før slag

De har arbejdet med nedenstående faglige mål og udarbejdet en drejebog.  Eleverne er desuden introduceret til forspænding som begreb ifm. bevægelsen (forspændingsudfaldet) væk fra spillecentrum.

Faglige mål
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Have siden til når I slår slag fra bagbanen
- Have fronten mod nettet og komme tilbage til spillecentrum efter slag.

Litteratur:
- Yubio side 839 - 842 om regler og organisering
- Yubio side 83-84 og forspænding og spændstighed
- Gyldendals idrætspsykologi om individuel toppræstation (udpluk fra kapitler og samlet i én PDF med navnet "Badminton og individuel toppræstation" - 5 sider)


Link til kapitler
- Stress og spændingsregulering: https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=136
- Koncentration og opmærksomhed: https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=137
- Visualisering: https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=137


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Judo

Formål
En introduktion til judo og kampsportens verden på en sikker måde
Arbejde med sensomotoriske færdigheder, koordinationsevner og kropskontrol
Indførelse i nogle af judoens værdier

Introduktion
Judo er tænkt som en dannelsesvej og betyder direkte oversat ”den milde vej”. Den metafor er et billede på, at eftergivenhed sejrer over styrke. I judo indgår der ikke spark og slag. Du vinder point ved at udføre en korrekt teknik og ikke ved at påføre din modstander skade.
Disse værdier er til stede i judo verden over: Mod, respekt, beskedenhed, venskab, ære, oprigtighed, selvkontrol og høflighed

Læringsmål
- Beherske korrekt faldteknik
- Beherske to korrekte holdegreb
- Lave to frigørelsesteknikker
- Lave en vendeteknik
- Lave to korrekte kast
- Indføring i judoens basale begreber

Generelle sikkerhed i judo
Spark, slag, bide og kradse er ikke tilladt
Diverse låse og kvælninger er ikke tilladt
Bliv fra makkers fingre, tæer og ansigt
Tage hensyn og vær omsorgsfuld – pas på din makker og brug din sunde fornuft
Når der klappes 2-3 gange (gulv eller på makker) skal der slippes
Benyt en træningsdragt med lange ærmer og ben
Ingen smykker (ringe, ure, halskæder osv.), rene tæer og fingre (i judo har man tæt kropskontakt) og korte negle (… er idealet, men det kan være svært at implementere)

Materiale
Judo-i-Skolen-opdateret-190516.pdf
QUICK GUIDE TO JUDO - YouTube
Judo Danmark - Judoværdier
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-rullefald
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-rygfald
https://video.dif.dk/dju-1-2-traener-sikkerhed-sidefald
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nye og klassiske boldspil

I dette forløb skal eleverne introduceres for forskellige typer af boldspil - herunder pickleball, spikeball, volleyball, håndbold samt stik- og høvdingebold.

Eleverne skal have en forståelse for forskellige typer af boldspil - med fokus på net/væg og kaos spil.


Teori:
Idræt og politik: Yubio side 397-406
Idrættens skyggesider: Yubio side 407-409 + 416-425

https://sport.tv2.dk/fodbold/2022-11-18-beckham-er-qatars-trumfkort-men-nadim-og-schmeichel-er-ogsaa-med?fbclid=IwAR0jHBNk2rdO8jQlAXaQVruRSnFrJ6xSvJPDkWu3d9BLBqbdtZIFoVr2F9o
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Basketball - politik og sport

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.

Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.

Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder. BEEF
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Materialer
- Yubio side 535-543 (Regler og organisering)
- Yubio side 395-407 (idræt og politik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Crossfit, styrketræning og træningsprojekt

Eleverne introduceres til sporten og kulturen i x-fit. Vi arbejder ud fra nogle grundlæggende bevægelsesmønstre - knædominant, hoftedominant, træk og pres.

Det forventes at eleverne kan følgende elementer:
- Lave en alsidigt WOD hvor flere af bevægelsesmønstrene er tilstede.
- Lave en bevægelsesanalyse af en eller flere øvelser
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater

Materialer
Yubio side 963-969 om X-fits historie
Yubio side 980-987 om intervalprincipper i x-fit
Yubio side 78-81 om styrketræning


Bevægemønstre
https://www.youtube.com/watch?v=QT5ZadI6HPQ
https://www.youtube.com/watch?v=eyzTjFup5Pw
https://www.youtube.com/watch?v=MiSXKs73HMA
https://www.youtube.com/watch?v=lNV_TrhOMy8
https://www.youtube.com/watch?v=5byDhF7GJas
https://www.youtube.com/watch?v=xq_1wHyk6gM
https://www.youtube.com/watch?v=Ki5Blpl9o-c

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Hiphop + idrættens organisering og senmodernitet

Formålet med dette hiphop forløb er at eleverne får kendskab til hiphoppen som kultur og danseform - herunder, hiphoppens historie og kultur, bevægelsesformer og udtryk, samt breakdance.

De faglige mål for undervisningen i dette forløb er:
- kunne tælle takter - herunder finde 1. taktslag
- kunne bevæge sig i takt til musikken
- lave deres egen hiphop-serie
- kunne performe foran andre

Materialer
Yubio side 1331-1334 om hiphoppens historie
Yubio side 1353-1355 om idrættens organisering
Yubio side 34-39 om hvem og hvor mange der dyrker idræt
Yubio side 427-432 om senmodernitet og identitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer